Draadloze deurbel hekelt lichtnetadapters

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu word ik ook wel nieuwsgierig naar de uiteindelijke oplossing.

Tegen die tijd kun je er een spannend artikel over schrijven voor de internationale uitgave van Elektor:
The Curious Case of the Disobedient Doorbell

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit is een heel goed artikeltje met alle voor en tegens.
Gaat ook over smps.

Echt de moeite om eens te lezen.

https://www.digikey.com/en/articles/techzone/2012/may/understanding-th…

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die smps labvoeding zal betere filtering hebben. RF blijft wel een beetje zwarte magie.

//edit

't Zou ook nog es kunnen dat het ding gewoon niet op netvoeding wil werken.

Daar is natuurlij ook een reden voor. Een lineaire voeding kan ook storing op de uitgang hebben, ook met stabilisatie. Rommel uit het net, ratel uit de brugcel, oscillatie in het feedback-circuit en vast nog wel meer ...

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 15 augustus 2017 18:56:53 (65%)

Ben dr uit!
Bedacht me dat ik nog een identieke zender had liggen van een andere klus.
Hoewel het onwaarschijnlijk leek kreeg ik de indruk dat het zendvermogen wat achteruit was gegaan.

Andere zender: probleem opgelost.
Deze jongen hoeft nooit meer batterijtjes te wisselen.

Bedankt voor het meedenken heren!

afgezien van de batterij in de zender dan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee hoor daar had ik al lang een adapter aan hangen. Ik vraag mezelf nu ook af waarom ik ze niet gelijk beiden voorzien had van adapter.
Blijft apart dat het zo kritisch is geworden dat het wel op batterijen en de labvoeding werkte maar niet op de losse adapters.

Ik ga dat smps stuk ook nog wel even lezen.

Nogmaals bedankt allen.

SMPS met lange kabel aan je bel hangen (lange kabel = RL) en dan bij de toestel zelf een klein condensatortje over de accu klemmen).
dan heb je een RLC kring of een laagdoorlaat. alle hogere frequenties worden tegen gehouden (L) of kortgesloten naar ground (C)
http://s3.amazonaws.com/answer-board-image/20095182046236337827638337500007708.jpg

de lange kabel was ook intressant omdat je de voeding als 'stoorzender' uit het ontvangspad kon halen. ik heb hier thuis ook problemen met de microgolf. die stoorde de WIFI in huis. vroeger stond mijn wifi modem in de hoek van de keuken en de microgolf stond tegen de binnenmuur (tussen modem en laptop in de woonkamer dus). als de microgolf aan ging, ging de wifi uit (nadelig als je een groot bestand aan het downloaden was of via wifi aan het streamen was naar de TV)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Zet bij de bel eens een extra bufferelco over de voeding. Of probeer een ferrietkraal/clamp om de adapterkabel. (zo dicht mogelijk bij de adapter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com