Digitale amp meter geeft verkeerde waarde

Een lamp als belasting weerstand en hier mee gaan meten hoe hoog de stroom is hangt van vele factoren af.
Je hebt hier te maken met teveel parameters waarvan die exacte belasting weerstand en dus de stroom afhangt.

OK, dus mijn theorie en praktijk komen niet overeen :-)
Bedankt voor jullie antwoorden ?

Onzin, de theorie en de praktijk komen altijd met elkaar overeen, doet ze dit niet dan heb je ergens een fout gemaakt.
Neem nu eens een andere weerstand bijvoorbeeld zo draadgewonden weerstand met metaal koelprofiel erover heen.
Deze zijn meestal 25 Watt en goudkleurig en herhaal dan nogmaals die test.
Een dergelijke weerstand van 6 ohm zou dan ongeveer 2,25 Ampere moeten trekken bij 13,5 Volt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
evdweele

Overleden

Op 15 augustus 2017 16:22:58 schreef K9 Spike:
OK, dus mijn theorie en praktijk komen niet overeen :-)

De theorie klopt en de praktijk ook.
Je hebt alleen met 1 ding geen rekening gehouden; naarmate de temperatuur van de gloeidraad hoger wordt neemt de weerstand van de gloeidraad toe. Daardoor is er geen lineair verband tussen spanning en stroom.

Edit: Hier loog ik in commissie. Deze bewering vind je overal terug met grafiekjes en al, maar het is dus niet waar. De weerstand van een gloeidraad neemt lineair toe naarmate de spanning en stroom stijgen.
Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1931711#1931711

Een fout grafiekje van internet geplukt. Rood/Incandescent is gloeilamp.

Dat er zoveel over gloeilampen valt te vertellen had ik ook niet verwacht
https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 17 augustus 2017 17:38:41 (21%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 15 augustus 2017 20:03:44 schreef Martin V:
Een lamp als belasting weerstand en hier mee gaan meten hoe hoog de stroom is hangt van vele factoren af.
Je hebt hier te maken met teveel parameters waarvan die exacte belasting weerstand en dus de stroom afhangt.
[...]
Onzin, de theorie en de praktijk komen altijd met elkaar overeen, doet ze dit niet dan heb je ergens een fout gemaakt.
Neem nu eens een andere weerstand bijvoorbeeld zo draadgewonden weerstand met metaal koelprofiel erover heen.
Deze zijn meestal 25 Watt en goudkleurig en herhaal dan nogmaals die test.
Een dergelijke weerstand van 6 ohm zou dan ongeveer 2,25 Ampere moeten trekken bij 13,5 Volt.

Bedoel je zoiets - https://www.aliexpress.com/item/2-PCS-set-25W-6ohm-Load-Resistor-12V-R…

evdweele

Overleden

Waarom zou je geld uitgeven voor iets dat je met een multimeter binnen 20 seconden kunt vaststellen?
Er wordt opgegeven dat de weerstand 6 ohm is, maar over de tolerantie wordt niet gesproken.
Als de tolerantie 10% is, kan de weerstand alle waarden hebben tussen 5,4 en 6,6 ohm. Je weet dan nog helemaal niets over de nauwkeurigheid van de amperemeter.

In het grafiekje hieronder zie je dat de weerstand - en daarmee de stroom - afhankelijk is van de temperatuur van de gloeidraad.
Een voorbeeld:
Een gloeilamp van 100W voor 230V heeft in koude toestand een weerstand van 36,5 ohm (gemeten).
Die weerstand van 36,5 ohm zou bij 230V een vermogen opnemen van U2/R = 2302/36,5 = 1449 watt.
Maar het vermogen van die lamp is 100W. De weerstand in hete toestand is dus 529 ohm.

Met een multimeter in serie met je Chinese metertje kan je zo zien wat de afwijking is.

Edit: Uit nieuwsgierigheid even een grafiek opgenomen van een halogeenlamp 12V / 20W.
De relatie tussen spanning en stroom verloopt veel meer lineair dan ik had verwacht.
Als ik nog eens tijd over heb zal ik de dezelfde exercitie nog eens uitvoeren met gewone gloeilampen.

Edit 2: Dat is inmiddels gebeurd. Ook bij een gloeilamp van 230V 60W is de relatie tussen stroom en spanning vrijwel lineair.
De bewering dat dit niet het geval zou zijn is dus niet waar.

(Klik op de grafiek voor groter)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.