Nixie buis wat meer helderheid geven

Ik heb mijn 2de Nixie klok kit in mekaar gesoldeerd, maar ben niet echt tevreden over de helderheid van de nieuwe buisjes.
Deze helderheid kan je "opschroeven" volgens de maker, met het veranderen van de anode van de nixie (zie afbeelding)
https://www.mupload.nl/img/fqkidm2fp4erm.png

Deze weerstand van 4k7 wil ik vervangen door een regelbare potmeter van 4k7.
Kan dit, en verander ik hier inderdaad de helderheid mee (ik begrijp uiteraard dat de levensduur verkort wordt van de nixie buis)?
Graag zou ik ook de helderheid wat verhogen van de leds die onder de nixie buizen zitten.
https://www.mupload.nl/img/sc7lfjxwxewp4.png
de weerstanden van 31 t/m 38 zijn 270Ω

Arco

Special Member

Anodeweerstanden van 4k7 zijn al heel erg laag; ik zou ze zeker niet nog lager maken. (normaal zijn ze iets van 15...22k)
Pinteksten op het schema zijn helaas te onduidelijk om te kunnen lezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://www.mupload.nl/img/v6pxjdx6cqklx.jpg
De weerstanden die bij elke nixie buis zijn te zien, en zijn waarschijnlijk verbonden met de anode, deze hebben een waarde van 4k7.
het lijkt me toch als ik een potmetertje neem, en die helemaal open zet (4k7), en langzaam terug draai tot bv 4k3, dan gaat de helderheid toch omhoog?

maartenbakker

Golden Member

Of een zwartgebrande nixie echt een hogere helderheid heeft, moet de praktijk uitwijzen. Sowieso is het een slecht plan om dat met een potmeter te doen, want even te ver en je zit op 0 ohm = boem = ho. Met een beetje geluk blaas je dan de transistors eruit voordat de nixies stuk zijn. Ook kun je de potmeters op minstens 2 verschillende manieren opblazen als je ze te ver omlaag draait.

Welk type nixies zit erin en hoe hoog is de HV spanning?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 augustus 2017 02:13:05 schreef maartenbakker:
Of een zwartgebrande nixie echt een hogere helderheid heeft, moet de praktijk uitwijzen. Sowieso is het een slecht plan om dat met een potmeter te doen, want even te ver en je zit op 0 ohm = boem = ho. Met een beetje geluk blaas je dan de transistors eruit voordat de nixies stuk zijn. Ook kun je de potmeters op minstens 2 verschillende manieren opblazen als je ze te ver omlaag draait.

Welk type nixies zit erin en hoe hoog is de HV spanning?

ik geef hem maar een klein tikje(2á4 millimeter)
Er zitten INI8-2 buizen in,de HV was iets van 170v (ik ga morgen meten)

RAAF12

Golden Member

Er is een risico dat het IC HV5812 die stroom niet kan leveren als de anodeweerstanden van de buizen worden verlaagd. De aansturing is gemulitiplexed. Als een eerder gemaakt bouwpakketje wel meer licht gaf zou het ook nog aan de gebruikte nixies kunnen liggen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 18 augustus 2017 02:47:36 (10%)

ik geef hem maar een klein tikje(2á4 millimeter)

prutswerk, neem een weerstand van 3K9 in serie met een 1K potmeter

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

De weerstandsnummers zo groot afdrukken heeft weinig zin, die waren al uitstekend te lezen... :)
(het ging om de pinteksten in het 1e schema, die zijn niet te lezen)

Ik zou de stroom niet te hoog maken, die Russische buizen hebben sowieso een kortere levensduur als 'echte'
Een IN18 heeft een lifetime van >5000 uur; een ZM1000 >100000 uur... (mtbf zelfs >200000 uur)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 augustus 2017 13:08:18 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Potmeters zijn hier simpelweg onzin, laat ik het dan zo zeggen. Om te beginnen is de slag te klein om nauwkeurig (hetzelfde) af te regelen. Verder loop je mogelijk tegen de maximale spanning van de potmeter aan (heb ik niet opgezocht), de kans op ongelukjes is precies net zo groot als wanneer je je voorneemt om ze echt niet te ver te draaien en tot slot is het geldverspilling en verspilling van ruimte op je print. In gevallen dat er echt iets afgeregeld zou moeten worden, is de methode van Roland van Leusden correct, maar dan met een weerstand van 2k2 of 2k7 en een potmeter van 2k5.

Je hebt 3 weerstandswaardes die je kunt proberen. Ervan uitgaande dat de HV inderdaad 170V is (nameten, want ik vind het wat aan de lage kant maar het zou net kunnen): 4k7 zoals er nu inzit geeft 4,2mA. 3k3 geeft 6,1mA. Lager dan 2k7 voor 7,4mA moet je niet gaan want zwarte buizen geven geen licht. De fabrikant beveelt een stroom van 6mA aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 augustus 2017 12:48:40 schreef maartenbakker:
Potmeters zijn hier simpelweg onzin, laat ik het dan zo zeggen. Om te beginnen is de slag te klein om nauwkeurig (hetzelfde) af te regelen. Verder loop je mogelijk tegen de maximale spanning van de potmeter aan (heb ik niet opgezocht), de kans op ongelukjes is precies net zo groot als wanneer je je voorneemt om ze echt niet te ver te draaien en tot slot is het geldverspilling en verspilling van ruimte op je print. In gevallen dat er echt iets afgeregeld zou moeten worden, is de methode van Roland van Leusden correct, maar dan met een weerstand van 2k2 of 2k7 en een potmeter van 2k5.

Je hebt 3 weerstandswaardes die je kunt proberen. Ervan uitgaande dat de HV inderdaad 170V is (nameten, want ik vind het wat aan de lage kant maar het zou net kunnen): 4k7 zoals er nu inzit geeft 4,2mA. 3k3 geeft 6,1mA. Lager dan 2k7 voor 7,4mA moet je niet gaan want zwarte buizen geven geen licht. De fabrikant beveelt een stroom van 6mA aan.

De HV is 171 Volt
3k9 of 3k3 ?

hier is de pdf download link van het schema (onderaan in de pdf)

Ik lees in de handleiding dat je hem 's nachts ook in dimmed mode kan zetten, staat die van jou daar toevallig nu niet op?

benleentje

Golden Member

De weerstandsnummers zo groot afdrukken heeft weinig zin, die waren al uitstekend te lezen...

Daar kan TS ook niets aan doen. ZO groot staat het nu eenmaal in het PDFje.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 augustus 2017 20:19:00 schreef 2N3055:
Ik lees in de handleiding dat je hem 's nachts ook in dimmed mode kan zetten, staat die van jou daar toevallig nu niet op?

Dat dacht ik ook zelf ook in het begin.

maartenbakker

Golden Member

Op 18 augustus 2017 19:25:24 schreef robojo:
[...]
De HV is 171 Volt
3k9 of 3k3 ?

Bij 171V heb je tijdens het branden ongeveer 21V spanningsval over de weerstand. 6mA is de nominale waarde volgens het datablad, daar kom je met 3k3 het dichtste bij: 21/3300=0,0064A. Die 0,4mA overschrijding lijkt me geen probleem, hij kan 8mA hebben zonder stuk te gaan al zou ik zelf niet zo ver gaan.

Verder hangt de helderheid af van de puls-pauzeverhouding van de aansturing; daar zal de dimmerfunctie wel mee werken.

P.S. Wat ik uit het datablad zo snel even niet op kon maken, is hoe ver die 6mA eventueel als piekstroom nog overschreden zou mogen worden als je de gemiddelde stroom op 6mA afstelt (met dus die puls-pauzeverhouding). Met de berekening die ik losliet op de weerstand heb je het over de piekstroom die op 6,4mA begrensd wordt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 augustus 2017 21:23:57 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 augustus 2017 21:21:16 schreef maartenbakker:
[...]Bij 171V heb je tijdens het branden ongeveer 21V spanningsval over de weerstand. 6mA is de nominale waarde volgens het datablad, daar kom je met 3k3 het dichtste bij: 21/3300=0,0064A. Die 0,4mA overschrijding lijkt me geen probleem, hij kan 8mA hebben zonder stuk te gaan al zou ik zelf niet zo ver gaan.

Verder hangt de helderheid af van de puls-pauzeverhouding van de aansturing; daar zal de dimmerfunctie wel mee werken.

P.S. Wat ik uit het datablad zo snel even niet op kon maken, is hoe ver die 6mA eventueel als piekstroom nog overschreden zou mogen worden als je de gemiddelde stroom op 6mA afstelt (met dus die puls-pauzeverhouding). Met de berekening die ik losliet op de weerstand heb je het over de piekstroom die op 6,4mA begrensd wordt.

Bedankt voor de heldere uitleg (en ook uiteraard de andere forumleden), ik denk dat ik eerst een "veilige" 3k9 kies en als die niet bevalt een 3k3.