PWM AM modulatie.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo D Tech,

Ja dat kan kloppen maar dat is dan ook al weer een oude post!
Ik ben nu de laatste keer ook even gestopt omdat ik de goeie ringen niet had,
Misschien heb ik die nu wel en dat komt omdat ik een paar PC voedingen binnen heb.
Daar zitten die ring kerntjes soms de goeie in.
Ik weet het niet maar je zegt alleen met een 555 IC PWM te kunnen maken?
Zit ik mij nu af te vragen waarom ik toen zo’n moeite deed?
MAAR,
Neem aan dat we er met alleen een 555 niet mee weg kommen toch?

(ben trouwens toen destijds er ook even mee gestopt omdat ik privé wat probleempjes had!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 9 oktober 2017 13:29:26 schreef zwembroek:
@Martin V
Waar wil je dat LPF plaatsen dan? Tussen de modulator en eindtrap?
Ik verwacht van wel, maar dan zal je de voedingsimpedantie van je eindtrap goed moeten weten, en de eigenschappen van je filter gelden dan alleen voor die specifieke impedantie (eindtrap)

Met welke impedantie heb jij je LPF uitgerekend?

Zoals ik dat doe, is dat ik van te voren de belasting van de eindtrap bepaal. Meestal is dat een factor 4 of 9 van 50 ohm, omdat ik vaak een HF transformator gebruik in de (balans) eindtrappen.
Ik gebruik dan wikkelverhoudingen van 2 of 3 voor een lagere impedantie van de eindtrap van 12,5 of 5,55 ohm.
Wat ik ook vooraf bepaal is het uitgangs-vermogen, de stroom door de eindtrap is dan:

I=√(Pout / Rl)

Om te weten wat voor spanning er op de eindtrap staat gebruik ik:

U= IxRl

De spoel in de buck converter is een opslag spoel voor energie, die energie wordt afgegeven wanneer de Mosfet niet in geleiding is.
De vrijloop diode is dan in geleiding en de spoel draagt zijn opgeslagen energie over aan de belasting.
Die spoel bereken ik (dat is L1 in onderstaande schema).
Vervolgens bereken ik een 5 pole Butterworth filter bij de belasting welke ik gekozen heb en een kantel frequentie welke ver genoeg boven de hoogste audio frequentie ligt.
Dat is bijvoorbeeld 50kHz bij een pwm schakel frequentie van 250kHz.
Het Butterworth filter is C1,L2,C2,L3,C3.

Met een 555 kun je ook een pwm modulator maken, echter de ic'tjes welke speciaal voor pwm (voeding ic's) zijn ontworpen zijn de TL494, SG3524 en soortgelijke ic's.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Simpel maar met een paar kanttekeningen; om te beginnen is de relatie tussen Vctrl en de duty cycle nonlineair, wat een slechte invloed heeft op de geluidskwaliteit (maar wellicht acceptabel zolang je de modulatie diepte beperkt), en daarbij is de ingangsimpedantie van een ne555 met 3k3 wat aan de lage kant, waardoor er een opamp als buffer bij moet tenzij je en bron gebruikt met een voldoende lage uitgangsimpedantie, en dan ben het voordeel gedeeltelijk weer kwijt.

Nu ben ik wel altijd voorstander van het gebruiken van generieke componenten (de ne555 vind ik generiek), en je hebt natuurlijk het voordeel dat hij direct een MOSFET kan aansturen zonder aparte driver erbij.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb hier alles liggen en ga het vandaag of morgen even bekijken
hoe het uitpakt. Rob de rest moet enkel nog uitontwikkelt worden. Maar
dat is voor mij peanuts recht toe recht aan. Ik realiseer me dat dit wel een stuk piraten gereedschap zal worden. Maar ja dat zit in ons bloed. Fijne dagen allen.

De modernisering is de achteruitgang.

Zo hij werkt al. Leuk om die dutycycle te zien moduleren. Voor mij is dit ook nieuw en kan iemand een practische spoel- en elcowaarde geven voor een 1 Ampere voeding ? Als je dat NE555 schema bekeek zag je dat het er uit ziet als een fabrikanten applicatie. Het werkt nu rond de 15 kc. Dan ga ik een luistertest doen.

De modernisering is de achteruitgang.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo D Tech,

Ik realiseer me dat dit wel een stuk piraten gereedschap zal worden.

Geloof me maar dit word geen piraten gereedschap veel te veel gedoe man!
Als ik een paar IRFs en 3055s heet laat worden rammel ik met gemak over de 50Watt heen.
Lekker lomp natuurlijk allemaal, ja ja ik weet het!(Rond de 70Watt) ;-)
En nu werkt het….. een beetje wel een beetje half om half nee hoor dit word het echt niet!
Ik kom er trouwens de laatste tijd niet eens meer aan toe om……
.
Er werd toen heel erg kwijlend over gedaan PWM modulatie en daarvoor dacht ik…
Maar het valt me eerlijk gezegd tegen.
het zal ook wel kommen omdat ik het niet goed doet, tis voor mij te moeilijk!
.
Ik heb nog wel een test opstellinkje liggen en zal ik ook nog wel proberen maar geloof er niet echt meer in.
Piraten ik heb er ook geen tijd meer voor, ben blij als ik even op 2 zit, en zelfs dat….
Te veel hobby’s en te weinig tijd!
Nu vraagt ze weer of ik wil kommen kneden…… voor de koekjes! (proeven is leuker!) ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het grote voordeel van een PWM modulator is dat hij amper warm wordt dus ook toe kan met een kleine koelplaat. Soms geen. Maar er zijn twee versies PWM sturingen. Een voor voedingen en motoren. Totaal onbruikbaar hier. En een voor power audio trappen. Die wegen niks en zijn klein in verhouding het vermogen dat er uit komt. En die laatste zoeken we. Mijn versie werkt maar omdat dit mijn eerste is kom ik er nu achter dat een audio versies b.v. audio in digitale t.v.'s werken op een frequentie van 250 kc. Ik moet mijn unit dus ombouwen naar 10x zo hoog. Dat is een looptijd van 4 uS. En dan moet ik nog dat uitgangsfilter bepalen die weer die sinus uit de blok pwm destileert.
Of kan iemand even zijn t.v.-tje open schroeven en daar rondmeten ?

De modernisering is de achteruitgang.

Wat is volgens jou dan het fundamentele verschil tussen dit en een buck converter in continuous conduction mode?

Overigens is er nog iets mis met je simpele schema: met een enkele MOSFET en een diode (beide niet in je onvolledige schema maar ik neem aan dat dat achter de 555 moet komen) kun je alleen stroom leveren en niet opnemen, dus ben je afhankelijk van de belasting om de spanning terug omlaag te krijgen. Om dat weer symmetrisch te maken heb je echt een halve brug nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hij werkt. En zonder enige hulp van hier en daar kwam ik eigenlijk voor. Een beetje technicus heeft al die onderdelen al op zijn werkbureau liggen. Op de uitgang staat de halve voeding spanning die keurig met een sinusvorm omhoog en omlaag gaat. En met een zware belasting is er amper verandering te zien. Je gelooft het niet maar de NE555 heeft ook een fetdriver aan boord. Deze schakeling had ik opgebouwd met transistoren maar het kan ook met fets. Dit is de mediumpower uitvoering en voor high power moet er iets omgebouwd worden. Het schema geeft ook ruimte voor eigen aanpassingen. Wat is het volgende project ?

Ook in de wetenschap zijn de mooiste dingen vaak simpel.

De modernisering is de achteruitgang.

Op 27 december 2017 12:16:03 schreef D Tech:
Hij werkt. En zonder enige hulp van hier en daar kwam ik eigenlijk voor.

Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?

Je gelooft het niet maar de NE555 heeft ook een fetdriver aan boord.

Nou, de NE555 is inmiddels 46 jaar oud, dus sommige van ons hadden al wel eerder in de gaten dat de uitgang daarvoor bruikbaar was hoor.

Alsnog vind ik dat je schema nogal rammelt; in de tijd die de 555 nodig heeft om zijn uitgang hoog of laag te trekken (de slew-rate is beperkt), staan beide transistors te sperren, maar die spoel wacht niet hoor, die wil gewoon zijn stroom in stand houden. Waarschijnlijk gaan je transistors nu in avalanche breakdown, of het geheel wordt met meer geluk dan wijsheid gered door de tail current van je transistors. Eenvoudig op te lossen met een paar diodes natuurlijk, maar dat past vast niet in jouw simpele plaatje van de wetenschap.

Waar heb je dat schema mee getekend, MS paint?!?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zie niet in dat door de zelfinductie één van de transistoren in een verboden gebied kan komen tenzij de weerstand van 100Ω te hoog is. In de overgangstoestand tussen laag en hoog staat de basis op bijv een spanning van 7,5V. Levert de spoel stroom, dan geleidt de TIP145. Neemt de spoel stroom, dan geleidt de TIP141. Meer mogelijkheden zie ik niet. De noodzaak van extra dioden zie ik ook niet.
Uiteraard dienen de TIP's goed ontkoppeld te worden. Een dikke elco van 1000µF voldoet niet.

Bij nader inzien heb je gelijk; terwijl de uitgang van de 555 omhoog of omlaag gaat, blijft de transistor die in geleiding was nog wat langer in geleiding.

Echter, zodra je in continuous mode terecht komt (als de gemiddelde afgenomen stroom groter wordt dan de rimpel), staat de bovenste transistor altijd in geleiding, maar voor een deel van de tijd met de volledige voedingsspanning er overheen! Dat betekend dus dat die bovenste fors meer gaat dissiperen dan je in eerste instantie van zo'n schakeling zou verwachten.

Ik zou alsnog diodes plaatsen over de collector-emitters van de transistors zetten, om schade door transients te voorkomen. Dit kunnen dan echter hele kleine diodes zijn, omdat de gemiddelde stroom daar praktisch nul zal zijn. Goed ontkoppelen, dicht bij de transistors met meer dan alleen een elco is ook zeker aan te raden.

2 MOSFETs lijken me in veel opzichten beter, maar dan heb je wel weer een halve brug driver nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 december 2017 20:57:29 schreef SparkyGSX:
2 MOSFETs lijken me in veel opzichten beter, maar dan heb je wel weer een halve brug driver nodig.

Met een IR2110 heb je de beschikking over over een halve brug driver.
Door de vrijloopdiode te vervangen door een Mosfet kun je wel wat schakelverliezen omzeilen, echter bij kleine vermogens (≤1kW) zie ik daar niet echt het nut van in.
Door voor de vrijloop diode een type met geringe schakelverliezen te gebruiken zoals een siliciumcarbide type win je natuurlijk ook weer wat rendement.

De noodzaak van extra dioden zie ik ook niet.

De spoel ontlaad zijn opgeslagen energie tot ver boven de voeding spanning.
Bij bipolaire transistoren zou ik die er toch maar in plaatsen, zoals Sparky al zei kunnen dat kleine diodes zijn.
Bij het gebruik van Mosfets heb je het voordeel dat die er al in zitten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 december 2017 20:57:29 schreef SparkyGSX:
Echter, zodra je in continuous mode terecht komt [...] bovenste fors meer gaat dissiperen dan je in eerste instantie van zo'n schakeling zou verwachten.

Zelfs voor die tijd is dat laatste al zo: terwijl de volle spanning over de tor valt, verloopt de stroom van maximaal naar nul.
Voorbeeld met 200 ohm belasting, 50% duty cycle:

NB: De duty cycle van het stuursignaal is 50%. Maar T1 blijft langer in geleiding dan T2, zoals hierboven door jullie al voorspeld.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 27 december 2017 22:24:46 (14%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

[off topic]
@Martin V

Er is maar 1 ding beter dan een spaarlamp in een radiobuizenzender en dat is een led in zulke zender.

flauw, ik weet het.
[/off topic]

Deze schakeling is dus niet veel beter dan een klasse B versterker. Ruwweg 600mW in de transistoren en 250mW in de belasting ;-(

Op 27 december 2017 20:57:29 schreef SparkyGSX:
Ik zou alsnog diodes plaatsen over de collector-emitters van de transistors zetten, om schade door transients te voorkomen.

Daar heb je gelijk in.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 27 december 2017 23:08:44 (50%)

Maar een P-channel MOSFET boven en een diode onder zou al een hele verbetering zijn, zolang je ruim onder de 20V blijft. Daarboven is het handigste al snel om een N-channel MOSFET met een high-side driver te nemen.

Misschien dat zo'n smart power automotive MOSFET ook zou kunnen werken, maar die zijn meestal vrij traag dus dan moet je de PWM frequentie beperken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 december 2017 22:38:02 schreef Wim P.:
[off topic]
@Martin V

Er is maar 1 ding beter dan een spaarlamp in een radiobuizenzender en dat is een led in zulke zender.

flauw, ik weet het.
[/off topic]

Ik heb er toch maar weer gloeilampen ingezet, dat oogt beter en emiteert 'vrije elektronen'.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Right on !
De enige goeie elektronen zijn vrije elektronen.

[Bericht gewijzigd door Wim P. op donderdag 28 december 2017 02:44:33 (12%)

rob007

Yarr, Matey!

Dus als ik het goed heb?!
Zijn er ook de niet vrije, dus de werkende elektronen –
En vroeg ik mij af heb je dan ook de werkeloze elektronen? Die in de WW zitten? ;-)

VrGr Rob.
HOOW vergeet wat!
Moet ik nu strakjes een 555 modulator bouwen?....of?
:-)
En iedereen nog prettige daagjes toegewenst en kijken jullie wel uit?....
Ja ik bedoel dan dus met dat vuurwerk strakjes en zoow!?
(Ja ja F.E.T. Dit telt ook voor jou!!!)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ja er zijn ook werkeloze elektronen.
Bij een kathode met een direct gevoede kathode als gloeidraad, gebeurd er niets wanneer de kathode/gloeidraad koud is, de elektronen blijven gewoon op de kathode gloeidraad.
Pas wanneer de gloeidraad op hoge temperatuur wordt gebracht komen die elektronen los van de gloeidraad en vormen een wolk van elektronen over de gloeidraad.
Die elektronen noemen we 'vrije elektronen' en dat proces waarbij dit gebeurd noemen we thermionische emissie.

Fijne jaarwisseling alvast (vuurwerk afsteken daar doe ik niet aan).:)

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 december 2017 17:10:51 schreef rob007:
En iedereen nog prettige daagjes toegewenst en kijken jullie wel uit?....
Ja ik bedoel dan dus met dat vuurwerk strakjes en zoow!?
(Ja ja F.E.T. Dit telt ook voor jou!!!)

Ik waardeer het dat je om me geeft Rob! ;) Ik zal voorzichtig zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Rob: als je hier nog mee verder wilt gaan, heb ik nog wel een tip voor je: als je toch oude computervoedingen sloopt, haal dan de transformator eruit. Nu zitten die meestal dicht gelijmd, maar als je hem 10 minuten in een pannetje met kokend water legt, laat die lijm vaak los, en kun je de helften van elkaar af halen. Dit werkt niet altijd, dat is afhankelijk van de soort lijm, maar als hij op de verkeerde plaats breekt is er alsnog niet zoveel verloren, want als je hem netjes terug in elkaar lijmt, merk je het verschil niet voor deze toepassing.

Als je de twee helften en de plastic spoelvorm apart hebt, kun je daar een nieuwe spoel van wikkelen, waarbij je dun plastic tussen de twee helften legt (orde van grootte 0.5mm) om een luchtgat te maken. Op deze manier kun je gemakkelijk spelen met de grootte van het luchtgat en het aantal windingen, maar om het goed te doen zou je eigenlijk wel een verzadigingstester moeten bouwen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat ook mogelijk is om een oude lijn (flyback)transformator te (her-)gebruiken uit een monitor of tv, dat onderdeel ziet er zo uit:

Verwijder met een ijzerzaag alle spoel windingen.
Probeer twee helften van de kern over te houden, tussen de twee kern helften plak je een klein stukje plakband of papier.
Lijm de twee kernhelften weer op elkaar met bijvoorbeeld Bison kit.
Nu kan de nieuwe spoel gewikkeld worden uit 1,5mm diameter geëmailleerd draad.
Breng op de plaats waar je wilt gaan wikkelen een strook papier of plakband over de kern heen.
Gebruik 10 tot 20 windingen, ik weet niet precies hoeveel windingen je nodig hebt daar voor heb je een zelfinductie (LCR) meter nodig om dat uit te zoeken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Als eerste iedereen gelukkig nieuw jaar als ik het al niet gezegd had?

@Martin
Ik ben sinds kort net als die eerste elektron,
En kan melden dat ik daar behoorlijk veel moeite mee heb!
Daardoor onder anderen ben ik niet zo heel erg actief meer met dit... en veel andere zaken.
(baal verschrikkelijk, tot frustratie aan toe! Moet vechten voor mijn…..)
@FET
Ja natuuuurlijk FET
Anders kan ik je strakjes niet meer misbruiken! LOL ;-)
Nee hoor zo ben ik nu ook weer niet ik wens iedereen een fijn nieuw jaar toe met –
alleen maar fijne dingetjes enz enz..!
@Sparky dankjewel voor de TIP!
Ik zal proberen weer wat actiever te worden en dit gaan proberen maar ben een beetje uit het veld geslagen!
Even geduld hoor!?
Nouhouououwww @Martin
Ja weet wat je bedoelt maar helaas heb ik te laat ingezien dat ik die niet weg moest doen!
Heb nog een klein draagbaar TVtje (weet niet of ie daar ook nog in zit???
Zal moeten kijken ff ook jij dank natuurlijk.
.
offtoppic
Los van dit loopt mijn neefje mij ook op te jagen (positief bedoeld!)
Hij wil dat ik eerst een EndFed in elkaar prop en probeer draaiende te krijgen, zo iets:
https://www.google.nl/search?q=EndFed&source=lnms&tbm=isch&amp…
ik ben daar ook eens bezig mee geweest maar toen viel zijn vrouw weg.
(ook niet fatsoenlijk meer afgemaakt toen!)
Maar goed………
.
@allemaal
Nogmaals dank beste mensen ik zit dus heel even een klein beetje in de kreukels dus neem het –
mij niet kwalijk dat ik wat vertraagt bezig ben.
Wens nogmaals iedereen een fijn jaar met veel hobby plezier toe!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?