69V voeding

Evarist

Golden Member

Weet iemand hoe ik een simpele voeding kan maken die 69VDC geeft, met een stroombegrenzing van 3A?
De schakeling mag met een triac rechtstreeks uit het net gevoed zijn.

Edit// kent iemand een typenummer van een IC die een thyristor of triac kan aansturen?

[Bericht gewijzigd door Evarist op vrijdag 18 augustus 2017 22:46:16 (21%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
benleentje

Golden Member

Ik denk het meest eenvoudig toch gewoon met een transformator, zenerdiode gevolg de een emittervolger en een soort stroombron die de boel op 3A begrenst.
Allen dat laatste is nog wel spannend want het is toch nog even bijna 250W als de transistor hard in stroom begrenzing gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien moet je iets meer uitleggen over de toepassing; moet het ding echt in constant current mode bij 3A? Waarom die specifieke spanning van 69V, en hoe nauwkeurig moet dat zijn?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Evarist

Golden Member

69VDC. Is gecorrigeerd.
Geen trafo aub, te duur. De schakeling moet maar 1 maand werken, daarna is er een andere oplossing.

De spanning zou toch op 0.5V nauwkeurig moeten zijn en ze zal heel veel op de stroombegrezing werken.

De schakeling moet 5x 12V loodaccu op peil houden. (13.8V x 5)

Edit// kent iemand een typenummer van een IC die een thyristor of triac kan aansturen?

[Bericht gewijzigd door Evarist op vrijdag 18 augustus 2017 22:25:17 (13%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Je mag de boel dan wel in een secuur afgesloten ruimte zetten, anders is zoiets levensgevaarlijk.
Niemand verwacht dat je van een accu een doodsklap kunt krijgen doordat 'ie aan de netspanning hangt...
Ik zou liever voor een goedkope geisoleerde voeding gaan...
Bijv. 3x deze: https://www.banggood.com/4A-To-6A-24V-Switching-Power-Supply-Board-AC-…

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 18 augustus 2017 23:11:49 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

5 AC/DC converters uit china niet makkelijker?
Heb je ook niks met vereffening te maken.
edit: Arco was me voor

Die elco's zullen niet lang meegaan. Worden oververhit door de koelplaten. Ze staan er veel te dichtbij.

maartenbakker

Golden Member

Moet hij 3A kunnen leveren? Een capacitive dropper is lekker simpel, maar de spanningsbegrenzing is dan een probleem; een zenerdiode van 68V klinkt ideaal totdat je je realiseert dat hij tot 200W gaat staan verstoken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 augustus 2017 23:20:08 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Capacitive dropper, brugcel, zenerdiode van 68V (da's zelfs beter dan 69V). Zelfs geen elco's nodig.

Leuk voor enkele tientallen mA, maar niet voor 3A.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Vandaar dat ik na het herlezen van "3A" sneller dan het licht, maar niet sneller dan jouw toetsenbord, mijn bericht aanpaste :P

Als de accu's onbelast staan kun je de zelfontlading ook wel met lage stromen bestrijden, dus het hangt van de toepassing af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Willie W

Golden Member

Op 18 augustus 2017 22:21:41 schreef Evarist:
69VDC. Is gecorrigeerd.
Geen trafo aub, te duur. De schakeling moet maar 1 maand werken, daarna is er een andere oplossing.

De spanning zou toch op 0.5V nauwkeurig moeten zijn en ze zal heel veel op de stroombegrezing werken.

De schakeling moet 5x 12V loodaccu op peil houden. (13.8V x 5)

Edit// kent iemand een typenummer van een IC die een thyristor of triac kan aansturen?

De U2008 is er een om een triac aan te sturen, ik weet niet of je daar iets mee kan.

dus een lader voor 5 loodaccu's, 13,8V per stuk in serie geladen. hoewel dat ook niet te hanteren is met zoveel in serie, accu's moeten gelijk in merk/type/ leeftijd zijn wil je daar zo mee wegkomen.

een oude smps telecom voeding zou kunnen, instellen op 69V en de stroombegrenzing instellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Ik heb even de datasheet van de U2008 opgezocht. Ik denk dat ik daar wat rond ga breien. Laat me er even over nadenken.

Op 18 augustus 2017 23:17:34 schreef maartenbakker:
Moet hij 3A kunnen leveren? Een capacitive dropper is lekker simpel, maar de spanningsbegrenzing is dan een probleem; een zenerdiode van 68V klinkt ideaal totdat je je realiseert dat hij tot 200W gaat staan verstoken.

Ik kan ook een schakeling maken volgens jouw idee, die een relay laat afslaan als de 69V bereikt is.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 19 augustus 2017 00:44:36 (65%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Dat is eigenlijk best een goed idee, alleen zou hij ook weer aan moeten slaan als de spanning te ver zakt? Dus bijvoorbeeld onder de 12,6V per accu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

kent iemand een typenummer van een IC die een thyristor of triac kan aansturen?

TCA280? Als die nog courant is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Woest ideetje: netspanning gelijkrichten en (misschien) (een beetje) afvlakken, dan een forse gloeilamp in serie? Halogeen 500 à 1000 watt? Best wel combineren met het reeds voorgestelde relais, om het mooi te doen stuur je dat aan met een venstercomparator.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Peter_dtn

Golden Member

Op 18 augustus 2017 22:21:41 schreef Evarist:
69VDC. Is gecorrigeerd.
Geen trafo aub, te duur. De schakeling moet maar 1 maand werken, daarna is er een andere oplossing.

De spanning zou toch op 0.5V nauwkeurig moeten zijn en ze zal heel veel op de stroombegrezing werken.

De schakeling moet 5x 12V loodaccu op peil houden. (13.8V x 5)

Edit// kent iemand een typenummer van een IC die een thyristor of triac kan aansturen?

De goedkoopste en snelste manier is wellicht een "echte" voeding te lenen of huren voor slechts één maand..

Evarist

Golden Member

Op 19 augustus 2017 09:39:36 schreef Peter_dtn:
[...]

De goedkoopste en snelste manier is wellicht een "echte" voeding te lenen of huren voor slechts één maand..

Waar kan je dat huren?

De originele lader is onherstelbaar kapot. Een nieuwe is besteld maar ik moet 23 dagen wachten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

een degelijke labovoeding nemen die 75V kan leveren bijv, of zet er 3 van 30V max in serie, dat zijn standaard apparaten. wel een diode over de uitgangen zetten.

een smps 2x 24V 4A in serie, bijv een standaard meanwell, en de overige 21V met een labovoeding doen kan ook, die begrenst dan op 21V en 3A.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 19 augustus 2017 10:03:06 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt ook heel quick and dirty een paar transformators in serie zetten om, na gelijkrichting en buffering, net boven de 69V te komen. Vervolgens kun je 2 stuks LM317 parallel zetten voor ongeveer 3A, en ze afstellen op 69V.

Een LM317 mag 42V verschil zien tussen zijn in- en uitgang; als je die "lader" kortsluit, gaan ze dus wel echt stuk, maar dat lijkt me niet direct een probleem, als je ook de juiste zekering voorziet. Als je er een diode anti-parallel overheen zet, kun je de accu's aansluiten voordat je de transformators spanning geeft, dan zien ze ook niet kortstondig teveel spanning.

Ideaal is anders, maar je wilt iets dat tijdelijk werkt en snel en goedkoop in elkaar te flanzen is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

De TL783 is de HV versie van de LM317, mag 125v spanningsverschil hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Op 18 augustus 2017 23:17:34 schreef maartenbakker:
Moet hij 3A kunnen leveren? Een capacitive dropper is lekker simpel, maar de spanningsbegrenzing is dan een probleem; een zenerdiode van 68V klinkt ideaal totdat je je realiseert dat hij tot 200W gaat staan verstoken.

Daarvoor moet ik een condensator van 80µF hebben, geen elco.
Ik heb voorlopig een brug/ elco en een olieradiator van 800W in gebruik. Olieradiator staat in serie met de accu's.
Het is dan zaak om nauwkeurig de spanning in de gaten te houden en op tijd uit te schakelen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Willie W

Golden Member

En een variac er voor zetten om de spanning binnen de perken te houden.

RAAF12

Golden Member

Een Quad 303 endamp heeft een 67V gestabiliseerde voeding. Iets de instelpot opdraaien en je hebt 69V.