sms melder op "sirene"

Wij hebben een rioolput met een hoogwatermelder er op.
Als het water te hoog komt gaat er op de schakelkast een soort sirene af.

Nu wil ik die sirene vervangen door een melder die op 2 telefoonnummers een sms geeft. That`s all.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij een (goedkope, maar betrouwbare) tip geven welk apparaat dit zou kunnen?

mel

Golden Member

Gewoon een goedkope telefoon kiezer.
Of als je slim bent,een prepaid GSM telefoon, voorprogrammeren, en de enter toets verbinden met een relaiscontakt(word je in ieder geval opgebelt) :)
SMS bericht zoiets als : Help, de boel staat onder water.. :)

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 19 augustus 2017 12:19:26 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je bereid bent om zelf wat de knutselen en programmeren: je zou een Arduino kunnen nemen met een GSM module eraan. Dan kun je het precies maken hoe je het wilt hebben.
http://www.ebay.nl/itm/GSM-GPRS-900-1800-MHz-Short-Message-Service-SMS…

@TS hieronder: wie heeft het nou over "simpel"? Wat geeft je het idee dat mijn oplossing "simpel" is? Trouwens, simpel is vaak beter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Nee, zo simpel hoeft het niet.Ik zoek alleen een geschikte sms melder hiervoor, maar zie zoveel verschillende apparaten, terwijl ik daarvan de helft van de functies niet nodig heb.

mel

Golden Member

@Flipflop:een GSM telefoon hoef je niks meer aan te doen, dat ding is gewoon klaar :)
Simpeler kan niet...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@flipflop:
excuses met simpel bedoeld ik meer goedkoop maar zonder veel gedoe met instellingen en programmeren enzo.
Kant en klaar oplossing in de vorm van een melder zoek ik, die ik allean maar hoef aan te sluiten en in te stellen.

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Dat lijkt wel iets inderdaad.
Gelijk technisch vraagje, hoe hoog mag het voltage op de ingangen zijn? Dat kan ik in de specificaties niet terugvinden.

Er moet helemaal geen spanning op staan. Je ingang moet een maak of verbreek-contact zijn. De module zal zelf wat spanning op z'n pinnen zetten om dat contact te detecteren.

Heb je al bij Conrad gekeken? Daar hebben ze dit soort spul ook wel.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 19 augustus 2017 15:26:56 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
marcob

Golden Member

Je kunt proberen de sirene te vervangen door een relais of een optocoupler.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Van Easy xLogic - een Chinese spin-off van de Siemens Logo! - zijn er PLC's met sms functie, ik dacht dat dat de xMessenger is. Op www.plcshop.nl vind je meer informatie en kun je ze bestellen.

Op 19 augustus 2017 15:25:11 schreef flipflop:
Er moet helemaal geen spanning op staan. Je ingang moet een maak of verbreek-contact zijn. De module zal zelf wat spanning op z'n pinnen zetten om dat contact te detecteren.

Even helemaal offtopic (sorry ts). Hoe herken je op een elektrisch schema of de contacten potentiaalvrij schakelen of dat er een bepaalde spanning / stroom op moet komen te staan? Heb op een FO meegemaakt dat de start stop commando`s werken door simpel een pot.vrij contact te plaatsen, terwijl een externe rem-aansturing/relais op spanning geschakeld moet worden.

https://www.conrad.nl/nl/gx101-alarmsystem-gsm-module-5-vdc-196800.htm…

als je niet te veel zelf wil bouwen, let op dezemoet je dmv sms commando's programmeren

Op 19 augustus 2017 20:10:22 schreef sph:
..Hoe herken je op een elektrisch schema of de contacten potentiaalvrij schakelen of dat er een bepaalde spanning / stroom op moet komen te staan?

Als je het schema hebt, weet je hoe de werking is en weet je dus ook wat erop moet aangesloten. Bij een inkoop module heb je de handleiding.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

@Twan1983
//Offtopic... kijkende naar die prijzen liggen die volgens mij niet zo ver uit de buurt van de originele Logo! of vergis ik me ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 augustus 2017 08:33:51 schreef flipflop:
[...]
Als je het schema hebt, weet je hoe de werking is en weet je dus ook wat erop moet aangesloten. Bij een inkoop module heb je de handleiding.

Lijkt er haast op dat de meeste manuals tegenwoordig uit heel veel tekst bestaan en bijna geen schema's.
Met een enkel elektrisch schema zie je vaak meteen wat waar hoort.
Vind ik makkelijker dan hele lappen tekst.

Als je hardware engineer bent kun je de schemas interpreteren, maar veel gebruikers van bv een PLC kunnen dat helemaal niet. Een manual moet to-the-point zijn, lappen tekst hoeft helemaal niet, is tegenwoordig ook niet veel meer.
Maar goed, we drijven af...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Of het een potentiaal vrij kontakt is,of juist niet,DAT staat nu juist in de handleiding.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 augustus 2017 11:09:04 schreef mel:
Of het een potentiaal vrij kontakt is,of juist niet,DAT staat nu juist in de handleiding.. :)

Er is dus geen algemeen symbool voor een potentiaalvrij contact?

Vaak wordt er een schemaatje gegeven met op de aansluitingen al (met stippellijntjes) een schakelcontact getekend. Daarmee wordt dan aangegeven dat het een potentiaalvrij contact moet zijn.

Of er wordt bijvoorbeeld een schakelcontact tussen een ingangsklem en een Gnd-aansluiting getekend, wanneer het een digitale input met pull-up zou zijn.

Als er in een schema verder niets aan beide schakelcontacten is aangesloten, dan is het potentiaalvrij. Maar nogmaals, meestal heb je geen schema en dat hoeft normaal ook helemaal niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein