RC-kring

Hallo,

Ik zit een beetje vast bij volgende opgave:
Op tijdstip t=0 is schakelaar S1 gesloten en S2 open. Op tijdstip>0 is S1 open en S2 gesloten. Geef het verloop van de stroom door de spoel voor tijd>0. (Zie foto voor netwerk: R=1000 ohm C=0.167qF L=1H)

Ik snap dat in eerste instantie de condensator wordt opgeladen maar daarna loopt het wat stroef.Iemand die mij terug op weg kan helpen?

Eigelijk was die condensator al opgeladen want S1 was dicht, dus S1 kan nu open.
Als S2 nu sluit zal de condensator gaan ontladen over de R en de L, als het goed is ken je daar de eigenschappen van, bedenk nu wat er met de condensatorspanning gebeurt en wat er met de energie gebeurt in de weerstand en wat in de spoel en wat dat betekend voor het moment als de condensator leeg is en daarna.
Succes

Het hangt ervan af wat er precies met "geef het verloop van ..." bedoeld wordt. In alle gevallen moet je er m.i. eerst maar eens over nadenken (en berekenen) hoe zwaar de LCR-kring gedempt is (overkritisch of onderkritisch of ...)?
Als het alleen een kwalitatief plaatje hoeft te zijn (dus wat wordt de golfvorm zo ongeveer) dan kun je met de genoemde energiebeschouwing wel uit de voeten lijkt me. Maar als het echt kwantitatief moet (expliciete formule voor het verloop) dan wordt het lastiger. Misschien gebruikt de opleiding er kant- en klare formules voor waarin je zelf alleen beginwaarden moet verwerken. Zo niet dan zul je zelf een stelsel vergelijkingen met een paar onbekenden moeten oplossen.

Op 20 augustus 2017 20:19:29 schreef aobp11:
Het hangt ervan af wat er precies met "geef het verloop van ..." bedoeld wordt. In alle gevallen moet je er m.i. eerst maar eens over nadenken (en berekenen) hoe zwaar de LCR-kring gedempt is (overkritisch of onderkritisch of ...)?
Als het alleen een kwalitatief plaatje hoeft te zijn (dus wat wordt de golfvorm zo ongeveer) dan kun je met de genoemde energiebeschouwing wel uit de voeten lijkt me. Maar als het echt kwantitatief moet (expliciete formule voor het verloop) dan wordt het lastiger. Misschien gebruikt de opleiding er kant- en klare formules voor waarin je zelf alleen beginwaarden moet verwerken. Zo niet dan zul je zelf een stelsel vergelijkingen met een paar onbekenden moeten oplossen.

Volgens mijn berekeningen heb ik te maken met een ondergedempt systeem. Ik heb nu wel de spanning over de condensator kunnen beschrijven aan de hand van een stelsel met onbekenden maar ik zie niet goed in hoe ik nu aan de stroom door de spoel kom?

Dezelfde spanning staat ook over de spoel (en over de weerstand). Je weet dus ook op ieder moment hoe groot de snelheid van verandering van de stroom door de spoel is. Dan moet je toch een "ongeveer" verloop kunnen tekenen.
Ik zie niet zo gauw dat het rekenend eenvoudiger zou zijn om het spanningsverloop over de condensator te bepalen dan het stroomverloop door de spoel. Krijg je niet in één klap een expliciete formule voor beide? Het helpt misschien als je hier vertelt wat je al hebt gevonden.

Er zijn formules voor die demping en diagrammen die daar bijhoren.
bv voor een veer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Demping