MIG lasapparaat


jerome

Golden Member

Die printen ook waren te zien in andere merken. Het merk is trouwens alleen maar de naam die op de sticker staat. Schema's vind of krijg je nooit omdat de fabrikant die de onderdelen inkoopt ze vaak zelf niet heeft.
Als de hoofdrelais niet inkomt is de fout klein. Nazien op solderingen. Tussen de potmeters zit een triac, je mag met een fijne schroevendraaier A1 en A2 even verbinden terwijl je de toortsknop ingedrukt houdt. Hoofdrelais moet aangaan, zoniet zit de fout in de voeding naar de print. Je moet wel zeker zijn dat de bedrading en de schakelaar van de toorts goed zijn en aankomen op de print, want anders wil 1 rechtse tor die als rem dient gaan kortsluiten terwijl de andere torren aan het PWM-men zijn!
trix

Golden Member

allen dank voor de reacties.

bovenstaande tekening is niet de juiste, maar zojuist via de 1e link van bovenstaande post (waarvoor mijn dank Guy.v2) de juiste tekening gedownload.
daar staat de print zelf ook niet op maar de rest wel, toch wel makkelijk bij het testen.
nu nog tijd vrij zien te maken, heb nog 100 dingen te doen waarbij dit niet de hoogste prioriteit heeft.....word vervolgd.
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

even de tijd gehad om naar het las apparaat te kunnen kijken, meteen al een defect gevonden, van het relais (= een motor relais) schakelde 1 cont. niet meer door. opgelosd door draden over te zetten naar het vrije cont. (app. gebrukt maar 2 v/d 3 fasen). meteen klonk er een vertrouwd gezoem uit de trafo's, maar draad toevoer doet het nog steeds niet :?

nou hoop ik snel te kunnen gaan uitzoeken wat er nou eigenlijk mis is met de print. maar toen ik de print zo eens bekeek begreep ik iets niet. ik ga er vanuit dat de draadtoevoer motor (24V) met PWM word gestuurd (is een aan name). dat gaat op een tijdbasis, dus verwacht ik op de print iets te vinden wat hier voor zorgt...maar ik zie niks.

wie weet hoe dit dan werkt, word er mischien niet met PWM geregeld ?

edit: of gaat dit met een RC-tijd.

ik heb niet heel veel verstand van electronica, maar als ik de print zo bekijk zie ik alleen maar discrete comp. (term goed toegepast :)) kan in mijn ogen niet zo heel moeilijk zijn.....als ik van die uitspraak mar geen spijt krijg :)

ik krijg de foto even niet groot hier gepost, maar als je op de link klikt krijg je een grotere versie. die nog verder te vergroten is.
foto is geleend van het net, dus niet mijn print.



https://www.dropbox.com/s/w8vp08vk5xn0tbf/SIMG1896%20%281%29.JPG?dl=0
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs
jerome

Golden Member

1, staat er gelijkspanning over pen 7 en 9 als je op de toorts drukt? 2, zijn alle sodeerpunten gecontroleerd? 3, is de motor op goede werking getest met een externe voeding?
trix

Golden Member

bedankt voor de reactie, ik moet nog aan de print beginnen, ik hoop dat dit weekend te kunnen doen. ik ga die dingen controleren, en vermeld dat dan hier.
eerst moet ik nog onze wasdroger repareren, heeft een hogere prioriteit (volgens mijn vrouw :))
eigenwijs = ook wijs
Shiptronic

Golden Member

Kijk om de wasmachine te fixen heb je een lasapparaat nodig :)
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Met het weer van vandaag...had ik mijn vrouwtje inclusief wasmand buiten de deur gezet.
Ja liefje, nog 2 minuten wapperren en de handdoeken zijn droog (je denkt immers aan het milieu :P )

(lees ik ben vrijgezel :P )
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
trix

Golden Member

ik denk dat ze eerder mij buiten de deur zet :)

(lees dan ben ik ook vrijgezel :p)

[Bericht gewijzigd door trix op 14 september 2017 21:13:28 (29%)]

eigenwijs = ook wijs
Op 14 september 2017 21:12:04 schreef trix:
ik denk dat ze eerder mij buiten de deur zet :)


Dan de wasdroger ? :P
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
trix

Golden Member

ik heb ondertussen wat schema's gevonden van het apparaat.
1e is van de print (is printscreen van youtube)
2e is van het app. totaal.

[Bericht gewijzigd door trix op 16 september 2017 11:23:15 (12%)]

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

even wat getest, ik heb:
24VAC aangesloten.
18VDC aangesloten (spann. overgenomen uit youtube film).
LED i.p.v solenoid (spec. AC LED).
12V autolamp i.p.v. doorvoermotor.
schakelaar (is toorts st/st/ knop).
24VAC relais (is hoofd relais).

er zit een 3 pos. keuze schak. staat nog eens appart getekend in schema.
stand 1 -> tot. geen reactie
stand 2 -> tot. geen reactie
stand 3 -> bij schak. in, solenoid komt in, hoofd relais komt in.
maar geen PWM op de motor en ook geen pulswerking van de solenoid (stand 3 is puls lassen).

wat mij opvalt is dat er geen stroom word getrokken uit de DC labvoeding.

uit bovenstaand trek ik zelf voorzichtig de conclusie dat het gedeelte rondom de triac, rechts op het schema in orde is, anders kan b.v. het relais nooit opkomen.

wat voor mij onder meer verwarrend is, is dat er zowel AC als DC op de print word aangeboden.

volgens mij heb ik 2 fouten waar ik mijn eigen op moet focussen:
1- waarom komt relais en sollenoid in stand 3 bij bed. schak. niet op ?
2- waarom zie ik nergens een PWM signaal.
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

Op 12 september 2017 22:05:04 schreef jerome:
1, staat er gelijkspanning over pen 7 en 9 als je op de toorts drukt? 2, zijn alle sodeerpunten gecontroleerd? 3, is de motor op goede werking getest met een externe voeding?


1, ja een langzaam oplopende spann. tot ruim 10V maar sterk fluctueerend omdat op pin 9 24VAC staat. ik denk dat je pen 7 & 6 bedoeld, maar daar zet ik 18 VDC op van de labvoeding.

2, soldeerpunte meerdere malen goed bekeken, niks aan te zien.

3, motor functioneerd goed op de labvoeding (24VDC)
trekt dan maar 1A (los op de werkbank)

edit:
de 330 ohm 4W (in werkelijkheid 5W) word in stand 3 bij schak. in loeiheet. deze staat op de schema links naast de triac. je brand er je vingers aan na enige tijd.

[Bericht gewijzigd door trix op 16 september 2017 14:05:09 (12%)]

eigenwijs = ook wijs
Als ik het printschema goed begrijp dan zie ik geen regeling met PWM. Het lijkt een gewone analoge regeling. Dus beging bij het signaal wat uit de toortsschakelaar komt en volg dit signaal tot aan potm. P1. Zolang er geen spanning op de linkerzijde van de potmeter komt zal de motor niet gaan draaien.
trix

Golden Member

nou zal ik wel niet goed kijken (typisch iets voor mij :)) maar ik zie geen P1.


nu wou ik net testen waarom die 4W weerstand van 330 ohm zo warm werd, toen ik hem wou uit solderen ben ik vergeten de AC voeding uit te zetten |:( en heb waarschijlijk ergens sluiting gemaakt, met als gevolg dat de solenoid en relais altijd op zijn en waarbij het relais hevig ratelt (kan 50 HZ ratel zijn).

ga nu eerst in een hoekje liggen huilen en beraad me op verdere stappen ;)
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs
Nu zal de triac in sluiting liggen.
Mogelijks was die al niet meer in beste staat en was dit de oorzaak dat die 330 ohm 4w weerstand warm werd.
De triac stuurt de gasklep en het hoofdrelais.
jerome

Golden Member

Kan maar niet begrijpen waarom er een vermogensweerstand is opgenomen in het gate circuit van de triac. Om deze te ontsteken is toch maar amper stroom nodig. Het berust hier niet op een schema fout want ik heb net dezelfde print hier liggen en zie dat het zo is. Zou toch eens controleren of T10 BC337 niet in sluiting staat.
trix

Golden Member

nou zulle julie wel denken dat ik stront eigenwijs ben.....en dat klopt ook wel een beetje (zie mijn onderschrift).
maar ik ga het eerst toch eens proberen met mijn 1e plan,...een losse PWM module en wat draadjes. deze spullen heb ik allemaal liggen en het inbouwen is ook in een 3 tal uurtjes gedaan. ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat dit niet te doen is, wel gewoon lassen en geen puls/pauze of wat dan ook.
als dit echt niet gaat kan ik altijd nog naar de print kijken, en heb ik het in ieder geval geprobeerd,.......word vervolgd.

jerome, weer bedankt voor je reactie,...mischien heb ik je hulp nog nodig.
en ieder ander die gerageerd heeft ook bedankt zover.
eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik heb de boel gewoon recht toe recht aan aan gesloten. dus toortsknop trekt een relais op die vervolgens het gasventiel het lasrelais en de doorvoermotor laat draaien (PWM module).
en ik kan weer lassen, wel blijfen er nog 2 verbeterings punten over die ik nog moet aanpakken, beide zijn hier al genoemd.
als ik stop met lassen dan steekt de draad te ver uit de toorts -> motor remmen.
en vaak zit de draad vast in het smeltbad -> lasrelais vertraagd laten afvallen.

maar voorlopig ben ik er mee gered, er is nogal wat laswerk blijfen liggen die ik nu mooi kan afmaken.
onderstaande foto is zoals het nu zit, moet nog worden gefatsoeneerd als bovenstaande punten zijn aangepakt.

[Bericht gewijzigd door trix op 22 september 2017 18:39:25 (19%)]

eigenwijs = ook wijs
De motor kun je snel afremmen door een wisselcontact te gebruiken.
Middencontact naar de motor, maak contact naar de spanning van je voedingkje. (zoals het nu waarschijnlijk ook zit, maar misschien de contacten gewisseld.)

Het break contact leg je aan massa met een kleine (power) weerstand of direct (maar dan staat die zeker abrupt stil en risico op vastbranden). Gewoon even experimenteren met de waarde.
De truuk is dat de EMK van de motor direct kortgesloten wordt. Dat remt goed af.
Hier wat "ASCII art" hoe het kan:
code:
          +-----+
          |  /  |
          +-----+
             |
+12/+24V?    |
-----------0 |
             |
              / 0---- [ MOTOR ]---\
             /                    |
----[R]----0                      |
|                                 |
+-------------------------------- massa

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Het is beter met en dezelfde relais de motor in te schakelen en te remmen. Stel, je zou anders manueel eens op de magneetschakelaar drukken terwijl het rem relais in sluiting staat, want de gelijkspanning voor de motor is ook de lasspanning. Zie je bijna altijd in low-cost toestellen. Een remweerstand zal tussen 1R2 en 2 Ω bedragen. 100uF elco over een 24V= print of kamrelais geeft een gepaste na brandtijd in combinatie met genoemde remweerstand, maar let dan wel dat voor de motor een apart relais hoeft zonder vertraging bij het afvallen.