MIG lasapparaat

Alleen berichten met de trefwoorden “schema” worden getoond. Alle berichten tonen

trix

Golden Member

dat is de print inderdaad, of lijkt er op zijn minst heel sterk op.
wat waren nog meer veel voorkomende problemen ? en heb je mischien een schema.
het is een migatronic 185x

high met henk: bedankt voor het aanbod, wellicht dat ik er mischien later nog gebruik van moet maken.

maar weet iemand de functie van die draad, dat moet ik ook weten om de print op de werkbank te kunnen testen.

eigenwijs = ook wijs

Die printen ook waren te zien in andere merken. Het merk is trouwens alleen maar de naam die op de sticker staat. Schema's vind of krijg je nooit omdat de fabrikant die de onderdelen inkoopt ze vaak zelf niet heeft.
Als de hoofdrelais niet inkomt is de fout klein. Nazien op solderingen. Tussen de potmeters zit een triac, je mag met een fijne schroevendraaier A1 en A2 even verbinden terwijl je de toortsknop ingedrukt houdt. Hoofdrelais moet aangaan, zoniet zit de fout in de voeding naar de print. Je moet wel zeker zijn dat de bedrading en de schakelaar van de toorts goed zijn en aankomen op de print, want anders wil 1 rechtse tor die als rem dient gaan kortsluiten terwijl de andere torren aan het PWM-men zijn!

trix

Golden Member

ik heb ondertussen wat schema's gevonden van het apparaat.
1e is van de print (is printscreen van youtube)
2e is van het app. totaal.

[Bericht gewijzigd door trix op 16 september 2017 11:23:15 (12%)]

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

even wat getest, ik heb:
24VAC aangesloten.
18VDC aangesloten (spann. overgenomen uit youtube film).
LED i.p.v solenoid (spec. AC LED).
12V autolamp i.p.v. doorvoermotor.
schakelaar (is toorts st/st/ knop).
24VAC relais (is hoofd relais).

er zit een 3 pos. keuze schak. staat nog eens appart getekend in schema.
stand 1 -> tot. geen reactie
stand 2 -> tot. geen reactie
stand 3 -> bij schak. in, solenoid komt in, hoofd relais komt in.
maar geen PWM op de motor en ook geen pulswerking van de solenoid (stand 3 is puls lassen).

wat mij opvalt is dat er geen stroom word getrokken uit de DC labvoeding.

uit bovenstaand trek ik zelf voorzichtig de conclusie dat het gedeelte rondom de triac, rechts op het schema in orde is, anders kan b.v. het relais nooit opkomen.

wat voor mij onder meer verwarrend is, is dat er zowel AC als DC op de print word aangeboden.

volgens mij heb ik 2 fouten waar ik mijn eigen op moet focussen:
1- waarom komt relais en sollenoid in stand 3 bij bed. schak. niet op ?
2- waarom zie ik nergens een PWM signaal.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

Op 12 september 2017 22:05:04 schreef jerome:
1, staat er gelijkspanning over pen 7 en 9 als je op de toorts drukt? 2, zijn alle sodeerpunten gecontroleerd? 3, is de motor op goede werking getest met een externe voeding?

1, ja een langzaam oplopende spann. tot ruim 10V maar sterk fluctueerend omdat op pin 9 24VAC staat. ik denk dat je pen 7 & 6 bedoeld, maar daar zet ik 18 VDC op van de labvoeding.

2, soldeerpunte meerdere malen goed bekeken, niks aan te zien.

3, motor functioneerd goed op de labvoeding (24VDC)
trekt dan maar 1A (los op de werkbank)

edit:
de 330 ohm 4W (in werkelijkheid 5W) word in stand 3 bij schak. in loeiheet. deze staat op de schema links naast de triac. je brand er je vingers aan na enige tijd.

[Bericht gewijzigd door trix op 16 september 2017 14:05:09 (12%)]

eigenwijs = ook wijs

Als ik het printschema goed begrijp dan zie ik geen regeling met PWM. Het lijkt een gewone analoge regeling. Dus beging bij het signaal wat uit de toortsschakelaar komt en volg dit signaal tot aan potm. P1. Zolang er geen spanning op de linkerzijde van de potmeter komt zal de motor niet gaan draaien.

Kan maar niet begrijpen waarom er een vermogensweerstand is opgenomen in het gate circuit van de triac. Om deze te ontsteken is toch maar amper stroom nodig. Het berust hier niet op een schema fout want ik heb net dezelfde print hier liggen en zie dat het zo is. Zou toch eens controleren of T10 BC337 niet in sluiting staat.