Siemens oven warmt niet meer

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem?
De oven (Siemens HB750540) is uitgevallen en wil niet meer starten/warmen.
Als deze ingechakeld is geeft deze op de rechtse display linksboven een puntje weer en onderaan lichten er drie balkjes op die de temperatuur zouden moeten weergeven. Verder gebeurt er niets.

Kinder beveiliging wellicht ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 21 augustus 2017 18:13:46 schreef Gadget_inc:
Kinder beveiliging wellicht ?

Mijn eerste gedacht/idee was ook een soort lock of reset die nodig was. Maar kan hier niets van terugvinden. Heb je een idee hoe deze kinderbeveiliging in of uit te schakelen?
Edit; het kinderslot zou de 'sleutel' als symbool moeten tonen, niet een klein puntje/vierkantje.
Het is dan ook niet mogelijk momenteel om dit kinderslot in of uit te schakelen..

[Bericht gewijzigd door Bram_1234 op maandag 21 augustus 2017 18:20:05 (23%)

Ik heb gelukkig wel een ID (anders was ik hier illegaal :P )
Maar in deze context, was het slechts een gokje....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Soms helpt het om om die moderne rommel een keer ts resetten, hoe? Steker eruit en een tijdje later er weer in. Groep uitschakelen kan ook , als je geen zin het om de boel van de plek te halen om bij de steker te kunnen komen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 augustus 2017 18:27:28 schreef Shiptronic:
Soms helpt het om om die moderne rommel een keer ts resetten, hoe? Steker eruit en een tijdje later er weer in. Groep uitschakelen kan ook , als je geen zin het om de boel van de plek te halen om bij de steker te kunnen komen.

Is al minimaal 30min uitgeschakeld geweest, maar lijkt niet te helpen..

+ Correctie; de oven start wel als je hem inschakelt (licht gaat aan, graden zijn in te stellen op display, ventilator aan achterzijde begint te draaien) maar hij warmt niet, geen spanning op verwarmingselementen

[Bericht gewijzigd door Bram_1234 op maandag 21 augustus 2017 18:54:09 (21%)

Op 21 augustus 2017 18:51:03 schreef smd:
dat word meten geblazen...

Heb dit blijkbaar pas aangepast na uw reactie smd ;-)

"+ Correctie; de oven start wel als je hem inschakelt (licht gaat aan, graden zijn in te stellen op display, ventilator aan achterzijde begint te draaien) maar hij warmt niet, geen spanning op verwarmingselementen"

relais los in het soldeer ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 21 augustus 2017 19:01:47 schreef Gadget_inc:
relais los in het soldeer ?

Zou een fout kunnen zijn, maar waarom geeft hij dan ook op het display fouten?
Ik vermoed dus niet dat dit de oorzaak van het probleem is.
Heb ondertussen wel even de relais gecontroleerd en deze zijn in orde.

Shiptronic

Overleden

Wel typisch dat je 2 apparaten hebt die op het zelfde moment niet meer verwarmen?

kakt je voeding niet in ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 21 augustus 2017 20:14:41 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 augustus 2017 20:13:14 schreef Shiptronic:
Wel typisch dat je 2 apparaten hebt die op het zelfde moment niet meer verwarmen?

kakt je voeding niet in ?

Neen, zijn wel degelijk defect.. zijn niet alletwee van mij ;-)

Shiptronic

Overleden

Gewoon een oldskool klokschakelaar / timer (zaten vroeger in alle wasmachines)

Als je spanning op de (synchroon)motor zet schakelt deze contacten IN en uit

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mijn eerste idee bij deze is toch een probleem in de stuurprint.
Aangezien de oven een rare weergave geeft op de display.
(Al dan niet defecte relais? Alhoewel ik betwijfel of een defecte relais wordt gedetecteerd door de stuurprint aangezien de display zich ook 'vreemd gedraagt'.)

Verder lijken de verwarmingsweerstanden allemaal nog in orde (25 Ohm).
Ook de contacten in de schakelaar zijn één voor één nagemeten en gecontroleerd.
Alle relais-pinnen op de stuurprint heb ik voor de zekerheid opnieuw gesoldeerd.

De temp-sensor meet zo'n 500 Ohm. (Foto 1)
De thermische beveiliging is in sluiting, is dit correct? (Foto 2)
De zijpanelen van de oven zijn nog bij de eigenaar, ik merkte daarnet op dat er bovenaan de over een connector onaangesloten bevestigd zit, waarvoor zou deze dienen? Zit er nog een extra temp sensor op de zijpanelen? (Ik vermoed niet dat het niet aansluiten van deze connector het probleem is aangezien hij bij de eigenaar niet werkte mét zijpanelen er op) (Foto 3)

De losse stekker is een service connector alleen voor Siemens technicus. 500 Ohm is wel erg laag voor de NTC...

Op 23 augustus 2017 19:05:00 schreef smd:
De losse stekker is een service connector alleen voor Siemens technicus. 500 Ohm is wel erg laag voor de NTC...

Volgens wat ik kan terugvinden zit er een PTC weerstand in deze oven.
Heb dan ook even gecontroleerd door deze op te warmen met een hete-lucht-blazer en deze lijkt nog in orde te zijn.

Heb je eventueel nog een ander idee wat er hier mis zou kunnen zijn?

Er zitten 2 relais sets in. 1 veiligheids relais en andere relais voor de normale verbruikers. Mogelijk dat het veiligheids relais defect is.

Op 24 augustus 2017 18:55:19 schreef smd:
Er zitten 2 relais sets in. 1 veiligheids relais en andere relais voor de normale verbruikers. Mogelijk dat het veiligheids relais defect is.

Bedankt voor de info smd!
Denk je dat de 'storing' op het display te maken kan hebben met de defecte veiligheidsrelais?

PS: mag ik vragen vanwaar je deze nuttige informatie haalt? Of geef je je bron liever niet prijs? :-)

Beste Bram_1234,

Heb hetzelfde probleem als jij destijds met de Siemens oven, ik heb ook een Siemens. Hoe heb je dit indertijd opgelost?

Hoor het graag als het kan.

Dank alvast.

Veiligheidsrelais getest en vervangen gehad zonder resultaat.
Stuurmodue defect, maar is nooit vervangen geweest, deze herstelling is niet doorgegaan door kostprijs.

Dag hidddd,
Best een nieuw topic openen hierover. Niet elk probleem is hetzelfde. Overigens zie ik nergens geen service info, schema's, testprogramma's.
Wel een foto van je typeplaatje voorzien anders werkt het niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?