Kaarslampen

Hubie

Special Member

Ik kocht 3 gloeilampen voor de afzuigkapverlichting.
De eerste was na 2 weken overleden de tweede na 2 maanden.
Nu zit de derde er in.
Tegenwoordig kunnen ze mensen naar de maan afschieten en atoombommen maken maar een degelijke gloeilamp maken schijnt nogal een sinecure te zijn. ;-)

eSe

Honourable Member

Jamaar, 't is ook een ECO lamp. Besparend :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Gewoon ledlampjes e14, formaat schakelbordlampje er in zetten en klaar ....
Laatst bij karwei gehaald

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 21 augustus 2017 23:52:55 (16%)

Hubie

Special Member

@eSe Ja,besparend maar niet voor mijn portomonee ;-)

Op 21 augustus 2017 23:52:02 schreef Hubie:
Ja,besparend maar niet voor mijn portomonee ;-)

iedere maand een lampje , dat is lekker voordelig.

gewoon een ledlamp erin zetten, gloeilampen zijn niks om in afzuigers te zetten, daar gaan ze steeds in stuk. in een koelkast gaan ze wel lang mee.

goedkoop is duurkoop, liever 12 gloeilampen in 3 jaar tijd erin als ineens 8 euro uitgeven aan ledlampen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Hubie
Of van dezelfde fabricaat Lightwell Gloei LED Kaars
AC220-230V E14 4Watt 400lm 3000K 25000Hr Dimbaar ( 6 stuks á € 24,99 )
http://www.lightwellshop.eu
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Absoluut mee teruggaan naar de winkel. Het lijkt wel of die zaken tegenwoordig leven op dit soort rotzooi. Een accuboor van bedenkelijke kwaliteit gaat nog wel en je krijgt er 30% korting op. Op lampje wat je meepakt zit wel 600% marge en ze blijven het verkopen als mensen het na 2 maanden weg moeten gooien.

60 dagen, ik neem aan deze zomer max 5 uur per dag = 300 uur. 4 van de 6 halogeentjes in mijn keuken zitten er al 7 jaar en gaan als eerste aan en als laatste uit. Drie ervan in de afzuiger, daar was er pas ééntje kapot.

ik had 2x 40W E14 gloeilampen in de dampkap steken. waar de lampen zitten zat geen reflector, waardoor slechts een klein deel als licht omlaag kwam (de rest warmde de behuizing op).
ik heb die vervangen door een E14 ledlamp te demonteren. de E14 sokkel + voeding heb ik gebruikt en het 1W ledlampje op een koelprofiel DIRECT op de glasplaat gelegt en naar beneden gericht.

meer dan genoeg licht om te koken en 80x zuiniger. zit er al een jaar of 4-5in en doet het nog altijd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Probeer eens fatsoenlijk merk.

Gr.

Erik

Deze bijv. Philips 6 euro

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 22 augustus 2017 12:10:54 (19%)

door die glaasjes komt sowiso amper licht bij een afzuiger. ik heb daarom die lampen laten vervallen en de ledstrip doorgetrokken tot onder de afzuigkap. alu ledstrip met melkkunstof kapje wat tussen de 2 kastjes langs de kap klemt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

hmm ik heb hier ook zo? mooie afzuiger: een airone manta 90

een prachtig ding omdat het vrijwel onmogelijk is om je hoofd er tegen te stoten! (wandmontage was bij mij echt een vereiste!!!)

nadeel was de uitvoering van het ding en de verlichting: prachtig RVS design en heel mooi, maar het plaatwerk is maar een fractie dikker als aluminium folie!
gevolg dat het ding best wel redelijk trilt.

geen enkele lamp (ook philips/osram) hield het langer dan een maand uit.

Toen peperdure LED's erin gezet (50 euro voor 2 spotjes okee, incl dure verzend) was duur, maar sinds die tijd GEEN defecte lampjes meer, draait nu al zeker 4,5 jaar. heb er zelfs witte led? naast zitten welke meeschakelen, want heb naast de kap 2 plankjes zitten!

ik ga dus mee met de rest: LED's erin!

desnoods kaarsjes eruit en LED's eronder. je hebt tegenwoordig super felle led strips. ik heb ze zelfs onder de hefbrug zetten (OEI OEI als ERIC P dit leest vliegt hij uit de bocht!)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 22 augustus 2017 12:54:38 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

och ja, de altijd moderne eric p, die ziet dioden liever in bruggelijkrichters zitten ipv lichtbron :)

zo heb ik het ook gedaan overigens, ledstrip onder de afzuiger wordt gevoed vanuit de ledstrip onder de bovenkastjes, die zit op een omgebouwde 230V pir boven de wasbak die nu 24V werkspanning heeft, leds schakelen met een fet ipv het relais. tevens een dimmer op die aanrecht verlichting gezet.

je kunt steeds meer met leds, recent nog reclame letters gemaakt waar je elke led apart in kunt aansturen, 700 leds waar je van alles in kunt projecteren. 1 stuurlijn en gezamelijke DC voeding is er nog nodig, de leds hebben hun eigen stuurelektronica.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Led op! LED's hebben een probleem met hoge temperaturen, (korte levensduur/defect).(>80 Graden)
Daarom zit er op een Miele droger een gloeidraad lampje, en op de wasmachine een led lampje.

Als het goed is wordt een indicatie-LED nooit zo heet dat dat een rol speelt. Onze droger kun je gerust aanraken als ie aanstaat :-) In de afzuigkap wordt het ook niet heet, kan dus prima een LED-lamp in.

@Henk: jij stoot je hoofd teken een afzuigkap?? Hang je boven de pannen of zo? Ik heb van m'n leven nog nooit iemand z'n hoofd tegen een afzuigkap zien stoten. :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Nou, onze vorige afzuigkap kon je goed aan blijven hangen, ellendig ding...
De kap die we nu hebben lukt dat niet meer..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 augustus 2017 13:49:57 schreef Krelis Vonketrekker:
Led op! LED's hebben een probleem met hoge temperaturen, (korte levensduur/defect).(>80 Graden)
Daarom zit er op een Miele droger een gloeidraad lampje, en op de wasmachine een led lampje.

Ín de Bosch droger hebben wij gewoon ledverlichting hoor.

Op 22 augustus 2017 14:40:26 schreef flipflop:
Als het goed is wordt een indicatie-LED nooit zo heet dat dat een rol speelt. ..

Verlichting in de trommel, om te kijken of je alle sokken wel compleet hebt.

@Henk: jij stoot je hoofd teken een afzuigkap?? Hang je boven de pannen of zo? Ik heb van m'n leven nog nooit iemand z'n hoofd tegen een afzuigkap zien stoten. :-)

Nou daar heb je vast grondig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, bij de mensen thuis ;)
Maar nu is er bij een zeldzaam ras in o.a. Nederland toch zeer sporadisch een rare verschijning: Als je lang bent (1.90+ schat ik) dan hangen die dingen vaak lager dan ooghoogte (moet volgens mij ook vanwege zuigwerking). Afhankelijk van de kijkhoek kan je dan niet echt lekker in de achterste pannen kijken.
En, nog subtieler, als je vervolgens met je hand in de achterste pannen roert, of je kookplaat wil schoonmaken, dan kan het zijn dat je armlengte te kort is om je hoofd nog bij de kap weg te houden.
Ik heb dat dus ook met keukenkastjes en de gootsteen.

Ikzelf ben 2meter+ en kan je verzekeren dat ik regelmatig mijn hoofd stoot aan dat soort ondingen :-(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Kaars-ledlamp kost 3 euro bij de Action. Nog nooit een kapot gehad in m'n afzuigkap.
Als je toch een echte gloeier wilt, neem dan een oven/schakelbordlampje. Die kunnen beter tegen trillingen en hoge temperatuur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Op 22 augustus 2017 16:15:25 schreef Arco:
Kaars-ledlamp kost 3 euro bij de Action. Nog nooit een kapot gehad in m'n afzuigkap.
Als je toch een echte gloeier wilt, neem dan een oven/schakelbordlampje. Die kunnen beter tegen trillingen en hoge temperatuur...

Idd Arco.
Ik heb al 40 jaar een oven,dat lampje gaat nooit kapot.
Ze kunnen dus wel goede gloeilampen maken maar ja daar verdienen ze natuurlijk niks mee.

High met Henk

Special Member

idd over dat hoofdstoten: mijn ouders hadden een kookeiland met daarboven een afzuigkap. (RAAR he)

en die zat BOVEN mijn ooghoogte, maar ONDER mijn hoofdhoogte.

dus als je even in een pan wilt kijken of aan het koken bent..
BENG!!!

hoe vaak ik daar mijn hoofd niet aan gestoten hebt is NIET te tellen...
op CO is dit dan ook mijn favo smiley |:(

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2017 23:41:10 schreef Hubie:
Tegenwoordig kunnen ze mensen naar de maan afschieten.....

Nou, er zijn hier mensen die daar aan twijfelen. :)

Ik zou ook voor led gaan, tegenwoordig heb je goede led lampen, geven goed licht en gaan lang mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 augustus 2017 19:20:20 schreef Lambiek:
[...]
Nou, er zijn hier mensen die daar aan twijfelen. :)

We kunnen het toch proberen :P
Genoeg kennis hier :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hubie

Special Member

Volgende keer doe ik er een ledlamp in.
Ik heb btw gemerkt dat het merk geen ruk uitmaakt.
Of er nou Philips of Osram of Lightwell op staat,ze sneuvelen allemaal.
De 3 Lightwell lampen kwamen uit de restantenbak van de Aldi.
Nu zit nummer 3 er dus in.
Als die sneuvelt (wat nooit lang kan duren) gaat er een led in.