Hoe kwetsbaar is een buis

Burkhard Kainka heeft ook heel veel leuke schakelingen voor beginners. Zie hier: http://www.b-kainka.de/bastel74.htm

Onderaan de pagina een variant met EF80. Dit is zo standaard als een audion met terugkoppeling wordt, hij kan bijna niet niet-werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Ik denk dat de Dr.Blan radiocursus een aanrader is voor iemand die iets wilt bouwen met buizen.Ook Wim van Bussel heeft daar leuke en leerzame boeken over geschreven.
Over honderd jaar zijn er nog steeds mensen die iets met buizen willen maken.
Buizen is net zoiets als een stoommachine,er zullen altijd mensen zijn die iets met oude techniek willen maken.
300 jaar na het uitvinden van de stoommachine zijn er nog steeds mensen die met een unimat draaibankje op zolder of in de schuur een stoommachientje in elkaar knutselen.
Gewoon omdat het leuk en leerzaam is. ;-)

Allen hartelijk dank voor de antwoorden.

Ik had alles al van het breadboard af gehaald om opnieuw te beginnen (was toch maar een kleine schakeling).

KGE heeft iets opgemerkt (gloeispanning) waarin ik niet heb voorzien, en dat ga ik morgen meteen verzorgen. Eigenlijk heel logisch, maar omdat in bijna elk schema waar een ic in verwerkt zit de voedingsspanning ook wordt weergegeven dacht ik er niet aan.

Omdat mijn vrouw het niet wist heb ik gegoogled en naar aansluitingen van de EF98 gekeken. Het lijkt er op dat het niet uitmaakt welke (pen 3 en 4 voor de gloeispanning) met de + en de - wordt verbonden. Is dat correct?

Hobbymatig hebben buizen me altijd aangetrokken, en ik ga me er zeker in verdiepen. De tip van Dr Blan is dus welkom, ga ik opzoeken.

Wat me altijd tegenhield waren de hoge spanningen en de dure trafo's die daarmee gepaard gingen, ook voor de speaker kant.
Ik heb echter nog een interessant artikel liggen uit elektuur (9/2003) van B. Kainka "Valves at low plate voltages".

Laat het slechte weer maar komen :-)

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Arco

Special Member

Bij logische ic's / opamps wordt de voedingsspanning ook vaak weggelaten, omdat dat het schema overzichtelijker maakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha jwb,

Ja dat is voor de buis een black out :Z de aansluitingen 3 en 4 + en - dat maakt niet uit zolang er maar emissie is.
De ruis die je eerder had misschien uit de versterker?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Op 23 augustus 2017 20:32:55 schreef jwb:
Omdat mijn vrouw het niet wist heb ik gegoogled en naar aansluitingen van de EF98 gekeken. Het lijkt er op dat het niet uitmaakt welke (pen 3 en 4 voor de gloeispanning) met de + en de - wordt verbonden. Is dat correct?

Dat kan, 6.3V 300mA heeft de buis nodig. Het hoeft niet perse met gelijkspanning. De kathode wordt bij deze buis indirect verhit.
Zoals gezegd zie je in het donker de buis iets oplichten. Grappig dat de pennen niet werden aangesloten. Je bent duidelijk een of meer generaties jonger dan ik :-)

Tidak Ada

Golden Member

Buiten anodespanning op de gloeidraad aansluitingen *) is één van de oorzaken van defecte buizen barstjes in het glas bij de aansluit pinnen. meestal veroorzaakt door frequent en/of ruw in en uit de voetjes halen van het buisje. Als de 'zilveren' verkleuring van de getter wit is geworden, is het uit met de pret en is het vacuüm verloren gegaan: buisje dood, RIP

*) Waarbij ik dan nog eerder rook uit de voedingstrafo verwacht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik heb eens een half uur gezocht in een schakeling die niet wilde werken..Was een draad van de gloeispanning afgebroken .. 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Jammer, werkt nog steeds niet
Gloeispanning op pen 3 en 4 aangesloten, de buis licht op

Ik ga toch nog een spoeltje van 10uH halen als laatste poging.
Daar blijf ik over twijfelen

@electron920
ik ben niet helemaal volledig geweest in de vermelding van de spoel.
Het is bruin zwart grijs. De grijze band is inderdaad smaller, maar daarnaast is ook nog een zilveren band (tolerantie).

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Tidak Ada

Golden Member

Dat is dan 18µH foutje, moet 10,8 µH zijn (zie electron920).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 26 augustus 2017 21:10:14 (40%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Heb je al eens gekeken naar de boekjes Jongensradio waar ik eerder naar verwees?
Daarin staan schema's van verschillende audionontvangertjes. Niet met de EF98, maar met uitzondering van de voedingsspanning (anode- en schermroosterspanning) zit er nauwelijks enig verschil in.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Weet je zeker dat de derde band geen zilver is?

http://coil32.net/images/img/mark001.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

@jwb
Gebruik je een afstemcondensator van 500pF? Ik ben benieuwd naar een foto van de opbouw!

Ha jwb,

Je smoorspoel is 10.8uH dit een standaard waarde niets mis mee ik weet wel komt voor menigeen vreemd over maar klopt wel en ik kan mij niet voorstellen dat dit het verschil maakt.
Probeer als het kan even @RAAF12 te volgen want dit schept voor de meedenkers wat licht op de zaak.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De jongensradio boekjes zijn erg interessant. De eerste schakeling uit "25 radiobouwschema's 1957 lijkt erg op de schakeling die ik heb opgebouwd.

De foto van de breadboard opstelling van http://www.elexs.de/rt100c.htm
Het versterkerdeel rond de lm386 is niet opgebouwd, de gele draad gaat naar een bestaande versterker.

De varcap aansluiting is 0.09n ... 1.1n (gemeten met voltcraft vc611bt)
Grijze draad is de antenne
De schakeling trekt 30mA op mijn voeding

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
RAAF12

Golden Member

Met 900-1100pf zal die niet de hele MG band bestrijken. In de wat oudere schema's zat een mechanische varco van 0-500pf. Wellicht is een buisvoet ook beter omdat de bedrading dan korter kan zijn. Lange draden rond rooster en anode zorgen voor extra capaciteit en pikken makkelijk storing op. De gloeidraad alleen pikt al 300mA op, voed je die uit een andere bron?

De gloeidraad trekt inderdaad 300mA en geen 30.
Wordt gevoed uit een gestabiliseerde regelbare voeding

0,09n is toch 90pf?

Ik zal de draden vanaf de buis korter maken om te kijken of dat scheelt

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
RAAF12

Golden Member

Ja nulletje eraf... je had geen ferritestaat als antenne reken op minimaal 10 meter draad als antenne. Het geheel ook aarden (als tegenhanger van de antenne) Mooie boekjes uit de klassieke buizentijd daarin ook vele tips. Als er wat pruttelruis te horen is zou het na afstemmen moeten werken.

mel

Golden Member

Op 27 augustus 2017 14:04:05 schreef RAAF12:
Ja nulletje eraf... je had geen ferritestaat als antenne reken op minimaal 10 meter draad als antenne. Het geheel ook aarden (als tegenhanger van de antenne) Mooie boekjes uit de klassieke buizentijd daarin ook vele tips. Als er wat pruttelruis te horen is zou het na afstemmen moeten werken.

Wat is pruttelruis?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 27 augustus 2017 14:50:45 schreef mel:
[...]
Wat is pruttelruis?

Iets wat te horen is als er geen zender op MG band is ingesteld. Zolang de ruis uit de lf versterker te horen is, meer een hiss sound, werkt de penthode in de schakeling nog niet. Nou is jouw volgende vraag wat is een hiss sound? Just kidding...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 27 augustus 2017 17:11:04 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Pruttelruis, oorzaak spaghetty bedrading... ?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 27 augustus 2017 11:47:43 schreef jwb:
De jongensradio boekjes zijn erg interessant. De eerste schakeling uit "25 radiobouwschema's 1957 lijkt erg op de schakeling die ik heb opgebouwd.

De foto van de breadboard opstelling van http://www.elexs.de/rt100c.htm
Het versterkerdeel rond de lm386 is niet opgebouwd, de gele draad gaat naar een bestaande versterker.

De varcap aansluiting is 0.09n ... 1.1n (gemeten met voltcraft vc611bt)
Grijze draad is de antenne
De schakeling trekt 30mA op mijn voeding

[bijlage]

Zoals al gezegd de bedrading is veel te lang,ook geen enkele afscherming met zo'n breadboard
Wat dat betreft waren Amroh UF chassisdeeltjes helemaal zo gek nog niet.
Elk onderdeel werd zo geplaatst dat je de kortst mogelijke verbinding kreeg.
Die chassisdeeltjes zijn trouwens makkelijk na te maken met gewoon dubbelzijdig printplaat en wat eenvoudig handgereedschap.

evdweele

Overleden

Zoals al gezegd de bedrading is veel te lang

Het doet me denken aan de eerste stappen die ik zette op het gebied van het zelfbouwen van radio's.
Netjes precies aangehouden zoals het in het boekje van De Muiderkring was getekend.
Een schema lezen, laat staan begrijpen hoe het werkte kon ik als 13-jarige beginner niet, dus alles meerdere malen gecontroleerd toen de radio niet werkte. Zonder resultaat.
Aan een paar jaar oudere neef die meer ervaring had gevraagd of hij mij wilde helpen.

Tot mijn schrik pakte hij zijn soldeerbout en begon uitgebreid mijn zorgvuldige werk te rooien.
"De bedrading is veel te lang", legde hij uit. "Alle verbindingen moeten zo kort mogelijk zijn".
Na enige tijd had hij een wirwar van draden gelegd die strak van het ene punt naar het andere liepen. En de radio werkte.

Zoals op de bijgevoegde tekening uit "Jongensradio Deel 2 1950" moet het dus niet met die mooie haakse bochten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Dit is misschien een beter voorbeeld:

Toch vrij korte verbindingen.

Het merk Peerless( van het luidsprekertje) schijnt nog steeds te bestaan.