LED tv's zuinig maar niet duurzaam ?

Onlangs heb ik geprobeerd een paar vrij nieuwe led tv's te repareren allemaal jonger dan 6 jaar bijna allemaal zonder succes.. Met het openen van de tv's blijken er grote verschillen in merken onderling maar ook binnen een merk worden er veel verschillende voedingen moederborden en type aanduidingen gebruikt en modeltypen (Samsung LED UE32 B,C,D,EH,ES, F en dan nog cijfermodelaanduidingen met soms wel 4 cijfers) en dan nog veel verschillende voedingen die bijna niet uitwisselbaar zijn en led panels die ook nog eens verschillend zijn met aansluitingen led panel tcon enz. Hoewel soms dezelfde specificaties in de service manual, toch vaak een ander tcon of bandkabel stekker of mainboard connector. Zelfs binnen een service manaul van bijv. ES en EH series zijn er nog verschillene aansluitstekkertjes gebruikt. Panels van allerlei merken in een A merk dus als consument weet je niet of je een Samsung koopt met een Sharp panel of AUO panel of eigen merk. Maar erger, de led verlichting is naar mijn mening de grootste fouten en defecten veroorzaker. Ik heb nu al twee jonge tv's gezien een van Samsung en een van Sharp die allemaal defecte led strips hebben met soms maar een defecte led op zo'n strip. In zo'n tv zitten soms wel 5 of meer van die strips die allemaal onderling wel een stuk of 10 led's hebben. Een grote 40" 42" 45" of 55" tv heeft er nog wel 3x meer dus de kans dat een zo'n led kapot gaat is nogal aanzienlijk. Zeker als ze in serie geschakeld zijn (meestal is dat zo) dan hoeft er dus maar een kapot te gaan en de hele strip is uit, maar erger de tv gaat vaak dan in foutcode en niet meer aan. Ik vind de kans dat dit gebeurt aanzienlijk groter dan een of twee CCFL buisjes die in oudere LCD tv zitten die eigenlijk een veel betrouwbaardere levensduur hebben vergeleken met die vele LED's. Zo heb ik nog een zeer heldere en oerstevige onbekende merk lcd tv uit het Oostblok die nog steeds werkt na 10 jaar. En hoewel de LED tv zuiniger zijn, als ze al binnen de 5 jaar vervangen moeten worden, zeker als de gebruiker ze ook op maximale helderheid en verlichting zet zal het zeker eerder gebeuren. Als de de EU probeert de smartphone laadadapters probeert te standaardiseren waarom gebeurt dit niet veel meer met consumenten elektronica?? We maken zo alleen maar weggooi elektronica die minder dan 5 jaar meegaat en nauwelijks te repareren is of te recyclen. Dit is toch geen milieuwinst op de lange termijn en draagt toch veel meer bij aan vervuiling? Die panels zitten toch vol ook met lcd loodkristallen en voedingen mainboard met metalen en pcb's. Waarom gaan we niet een goede tv maken met makkelijk te vervangen led's / strips, universele voedingen en panels maken ? Dit moet echt veranderen. En dan heb ik het nog niet eens over de vele breekbare schermen van led tv's die al breken als je ze verplaatst of verhuist of niet goed ophangt. Het is toch treurig dat we dit allemaal maar pikken>? 600 euro voor een Smartphone met een glazen achterkant!! Hoe dom willen we nu zijn of smart ?

*hier heb ik geen app voor nodig

de leds in tv's worden veel te warm, achtergrondlicht meteen lager zetten is beter. ook beter voor de ogen, slaapt veel beter..

check maar, als je in het menu kijkt van de tv's die de leds stuk hadden, allemaal de achtergrond verlichting op max open..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zoek nu een led strip van een Sharp led tv , het zijn er twee op een metalen strip met elk 36 high power leds 3x12 in serie volgens mij Kan ik deze vervangen voor een 14" strip misschien die net zo lang is en te bestellen. Of iemand nog een tip waar ik de originele betaalbaar kan bestellen, nieuw wel te verstaan ?

*hier heb ik geen app voor nodig
Thevel

Golden Member

Wat een tekst...
ENTERtoets defect?

Mijne doet het :)

maartenbakker

Golden Member

Het verhaal heeft te weinig alinea's om in 1 ruk moeiteloos uit te lezen, maar ik pik er een paar dingetjes uit voordat ik het nog eens goed nalees.

1) Toen het oostblok er nog was waren er nog geen LCD TV's, dus daar zal iets niet kloppen.

2) De wildgroei aan mainboards, voedingen en panelen is inderdaad een gekend probleem maar is niet exclusief van de LED-modellen en gelukkig is er soms omheen te werken (sommige Samsung mainboards kennen instellingen voor het paneel en bij wat oudere Philipsen was dat ook aardig geregeld met de displayoptiecode - hoe dat tegenwoordig is weet ik niet)

3) We mogen wel blij zijn dat het vaak LED-problemen zijn, die zijn met wat handigheid wel te herstellen dus blijft er een boterham te verdienen in het reparatievak. Paneelfouten zijn vaak toch al wat onzekerder.

CCFL-buisjes leefden vaak langer, maar vooral Sharp was berucht om kortlevende buisjes en daar kon je ze ook redelijk goed vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

LCD TV's met maar twee buisjes ? Dat moeten wel hele kleine TV's geweest zijn dan... In de grotere TV's zaten er soms wel 10 en vaak gingen niet de buisjes stuk maar de koppel-C-tjes (Philips!) of de backlight inverters.

Voordeel van CCFL is wel dat de lichtopbrengst langzaam afneemt waar LED's meestal in 1 keer het loodje leggen.

Grootste vijand van moderne electronica is warmte, teveel spul op een klein oppervlak in een niet geventileerde behuizing (want ja wie wil er nu een fan in zijn TV)

Koelplaten zijn duur en plastic is geen goede warmtegeleider..

Dus we berekenen de levensduur op maximaal 5 jaar, belasten de componenten op 120% en zien wel waar het schip strand.

:-)

LED drivers zijn een zeldzaamheid die stuk gaan maar de LEDs in alle soorten en maten defect gehad. Duurzaamheid is echt niet aanwezig bij TVs en andere producten.

Blue Sky

Cableguy

Wat mij opvalt is dat Samsung in dit forum vaak genoemd wordt met storingen, meestal al na een paar jaar. Is dat omdat er slechte onderdelen gebruikt worden of dat, zoals ook hier opgemerkt, de instellingen zo staan dat dat de levensduur beperkt wordt. En dan zijn ze ook niet zuinig meer neem ik aan.

Nou ben ik zelf ook een die gelijk de instellingen zo zet dat ik nog een goede beeldkwaliteit heb met minimale instellingen. Zo staat mijn plasma op half contrast en die wordt binnenkort 10 jaar oud en speelt nog perfect.

Maar wat is in jullie ogen een merk dat boven de rest uitsteekt kwa duurzaamheid?

Waar rook is, is stroom

ik blijf bij sony, moet die samsung spullen niet hebben.

samsung is goedkoop, en wat goedkoop is, verkoopt veel. tuurlijk dat er dan ook meer uitval is.

ik ken iemand die in een GSM winkel werkte en die zei me dat de nokia 3310 de slechtste GSM ooit was, want hij kreeg er enorm veel binnen voor herstelling. tja, t was ook één van de meest verkochte gsm's natuurlijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zojuist een 2,5 jaar oude Philips LCD-LED afgeschreven. Start niet meer op, ook niet na meerdere harde resets. Was niet echt duur maar toch...

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Ik ben van mening dat het steeds dunnner en mooier moet en zuiniger maar zeker niet duurzamer en levensduur van 10 jaar minimaal is zeker niet meer haalbaar met 'geprogrammeerde levensduur van soms maar 2 jaar. Op marktplaats zie ik mensen die een Samsung kapot hebben en nog geen 2 jaar oud...! Dat kan toch niet de standaard worden.. Repareren is schier onmogelijk, zo kan ik die led strip van de Sharp tv die ik moet hebben niet vinden op ebay met 3x12 in serie geschakelde leds. Op een ander model van sharp met 4 strips in het panel zitten vergelijkbare zou je denken, ook 36 maar mooi anders geschakeld en per led zitten er 2 ledjes in! De 2 strips die ik zoek komen trouwens uit een 32le144 en die ik nog had van een defect panel ook 32" uit een LC-LE320E. En dit panel zou als de fabrikant niet de strips had gemuteerd makkelijk de ledstrips kunnen vervangen er zitten er nl nog goede strips in, maar mooi dus anders geschakeld en per led 2 diodes. Een goed voorbeeld van voorkomen dat strips uitwisselbaar zijn van hetzelfde merk notabene en zelfde schermgrootte! Dus dit soort praktijken bedoel ik nou...

*hier heb ik geen app voor nodig

Denk je echt dat een fabrikant alles universeel gaat maken en zo amper nog nieuwe tv's kan verkopen, forget it! Ze kitten juist alles vol met silicone zodat herstellen op onderdelen basis bemoeilijkt wordt.
Service manuals zijn flow charts , foutje volgen en complete printen vervangen , als de fabrikant dan zorgt dat de printen duur blijven dan snap je wel wat de bedoeling is. Idem voor beeldschermen, er wordt ontzettend veel afgekeurd omdat de beeldschermen defect zijn en onbetaalbaar.
Nieuwe verkopen en de rest interesseert ze niet. Daarbij komt het vaak voor dat na 3 jaar al geen onderdelen meer te krijgen zijn.

Maar als iemand nou eens op het idee komt een betrouwbaarder en beter recyclebare tv te maken (voeding, panel, backlight , behuizing), dat moet toch nu wel kunnen anno 2017 met zo veel panel leveranciers, 3d technologie, ontwerpers, en daar ook een verantwoord prijskaartje aan te hangen?? Daar willen we toch wel iets meer voor betalen als je min. bijv. 10 jaargarantie krijgt of leverantie op onderdelen?

Er zijn wel milieusubsidies voor zonnepanelen en huisisolatie maar niet voor onze eigen industrie. Er zijn toch wel creatievelingen , ook in Nederland? Vroeger waren wij met Philips marktleider notabene en nu is China, Korea leidend geworden, maar ook voor de lange termijn ??

Een shock, onhandige huisvrouw en schoonmaakster- kind, hufter- proof en stootvast tv product te maken, een dikker, stevig lcd panel met antibreukglas of stuitbaar bescherming ervoor. Beter gekoelde COF chips en universele (power) leds, een simpele maar goed opgebouwde , goed gekoelde degelijke voeding, vaak een bottleneck bij veel storingen, en een zo goed als breekbaar en onverslijtbaar lcd panel met makkelijk te verwisselen (vanuit de zijkant bijvoorbeeld in te schuiven leds strips en makkelijk te vervangen powerleds. Dan kan je dat toch als een goed nederlands /europees product onder een oerdegelijke merknaam met min. garantie van 10 jaar toch best wel aan de man brengen voor een prijs die misschien een derde duurder zou zijn, of misschien door het gebruik van universele onderdelen zelfs wel goedkoper in aanschaf zou kunnen zijn... en concurrend met de zgn. A merken die trouwens zo corrupt blijken te zijn nu Samsung met omkopingsschandalen in het nieuws is.

*hier heb ik geen app voor nodig

Bijna niemand wil 10 jaar naar een tv kijken waarvan de techniek al 9 jaar daarvoor achterhaald werd, de meeste "klanten" kopen graag een nieuwe tv, telefoon enzovoorts omdat er weer nieuwe snufjes op zitten. De technieken gaan zo snel dat een telefoon die vandaag uitkomt morgen alweer verouderd is.
Kijk naar de Iphones, zodra er een nieuwe uitkomt staan men in de rij! Komt er een nieuw type tv zoals de Oled dan maakt 10000 euro niets uit want het wordt verkocht, puur omdat men een mooiere tv wil hebben dan de ander.
Een tv die 10 jaar mee kan gaan - indien mogelijk- gaat een kapitaal kosten en de fabrikant verdient er minder aan daarbij wil een klant echt geen vele duizenden euros betalen, denk ook eens aan de mensen die dat niet kunnen betalen. Dan wordt een tv een luxe-goed en alleen voor de rijke onder ons.
Ik begrijp de frustratie maar een tv die 10 jaar mee kan vandaag de dag is naar mijn idee niet haalbaar voor zowel de klant als de fabrikant.

maartenbakker

Golden Member

Dat is het opvallende marktsegment, maar er is denk ik een nog groter segment die het niet zoveel kan schelen wat ze kopen. Beeldkwaliteit is aan hen ook niet besteed dus het verschil met een 5 a 10 jaar oud toestel is hooguit qua prijs relevant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat er wel een doelgroep is misschien die een beter product wil hebben en duurzamer dan de weggooi elektronica die we nu steeds meer krijgen. Net zoals er alternatieve geproduceerde koffie en chocola is. Gerecycled product of met gerecycle componenten met een garantie erop, maar nu is dat dus eigenlijk een 2e hands lcd tv dus of plasma, maar helaas niet zuinig genoeg en garantie tot de deur. Een 2e hands gerepareerde lcd met een led strip er in . Dat benadert het misschien en spaart het milieu. Die oudere tv's zitten ook vaak degelijker in elkaar en kunnen tegen een stootje. Jammer dat we met zijn allen de trend volgen en niet een goed en degelijk product kunnen kopen dat we ook nog zelf kunnen (blijven) maken. Dat zou gemarket moeten worden ipv een hype om een product te creëren en elkaar jaloers te maken met een heel breekbare telefoon of tv zonder randen, die natuurlijk ook eerder krast dan en breekt. Wie elektronika repareert weet dat als je iets goed repareert het wel 20 jaar mee kan gaan. Mijn Sansui versterker heb ik in de jaren 90 gekocht (toen ook al 2ehands!) en werkt nog steeds prima na een keer vervangen van een eindtrap. Mijn 2e hands lcd platte tv ,onbekend merk trouwens, had een warmteprobleem op een video-ic dat ik met een koelplaatje en een ventilator (12v op 5 volt dan is ie heel stil) uit een pc voeding wist op te lossen. DE ccfl buisjes zijn nog steeds heel helder bij deze tv die toch veel uren aanstaat. De relais uit de klik aan uit stopcontacten gaan vaak kapot binnen 2 jaar of de bekende X2 blauwe en gele condensatoren in zoveel andere apparaten (senseo e.d.) Gelukkig kunnen we dat (nog) wel makkelijk repareren, maar trend om repareren onmogelijk te maken zoals siliconen over printen gooien zou strafbaar moeten worden.

*hier heb ik geen app voor nodig

vroeger stond de techiek haast stil. een TV van 20jaar oud, of 10jaar oud, daar was amper verschil in. soms had je misschien pech dat je geen SCART aansluiting had.

nu is mijn TV misschien 5jaar oud, heeft geen internet, slechts 2 HDMI poorten, 1 USB poort. helft van mijn MKV files speelt die niet af. ik hoef geen 5jaar garanty want na 5jaar heb je voor hetzelfde bedrag een veel betere TV met meer mogelijkheden.
net hetzelfde als met computeronderdelen. wat boiet het mij nu dat seagate 5jaar garanty op een harde schijf geeft. als ze kapot gaat, ben ik mijn data kwijt. dat ik een nieuwe schijf krijg, boeit me totaal nie. na 3jaar is ze toch al te klein geworden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik koop meer dan 10 jaar geleden ook een tv van 2200€ voor 1600€ via internet naar tevredenheid tot nu toe en speelt alles af (37PFL9632) .
mocht er een repareerbaar defect aan komen dan wil ik de CCFL buisjes voor leds vervangen
omdat het verbruik van +/- 150W wat veel is .
en met een horizonbox toch een compleet (modern) systeem voor mij en het beeld is nog perfect

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik wil graag Toshiba tippen.
47" LCD draait al 13 jaar (veel) en de laptops kan je ook als hakblok gebruiken (Tecra line).

Het moet allemaal dunner lichter, goedkoper en sneller. Mensen gaan soms zelfs in de garantieperiode niet terug, conformiteitbeginsel wordt helemaal zelden gebruikt.

maartenbakker

Golden Member

Met zulke tips moet je uitkijken, ik meen dat Toshiba al een aantal jaar zelf geen TV's meer bouwt.

Als ik even een steekproef in Euras doe, dan blijkt dat ALLE Toshiba televisies waarvan het typenummer met 43L begint, door Vestel gebouwd zijn. Waarschijnlijk alle andere actuele toestellen ook. Vestel is een fabrikant waarvan je al na 2 of 3 jaar vrij veel uitval ziet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 26 augustus 2017 14:28:07 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meerdere mensen willen juist een langwerkende TV IPV een 2 jaar en weggooi project. Mn Pana werkt nog steeds OK, al 9 jaar oud. Worden nog wel veel oudere Plasma's en LCDs van 10+ jaren ingenomen. Ligt ook aan gebruik ( instelling verlichting OA)en roosters stofvrij houden

KGE

Golden Member

Op 28 augustus 2017 19:06:24 schreef smd:
Meerdere mensen willen juist een langwerkende TV IPV een 2 jaar en weggooi project.

Is dat wel zo ? Er komt steeds meer functionaliteit bij en de TV programma's/zenders worden steeds slechter dus de mensen willen 'slimme' televisies die meer kunnen dan alleen TV weergeven. Helaas veranderen die functies nog sneller dan je met de ogen kunt knipperen. TV's van twee jaar oud die bepaalde internetdiensten niet meer kunnen etc. HDMI poorten die achterhaald worden door UHD/4k/8k noem maar op.

Op de AB van mijn Philips zit een knop 'Netflix' en ja wanneer Netflix volgend jaar overgenomen wordt door Ziggo (ik noem maar iets geks hoor) dan Zit je weer met een niet functionele knop op je AB :-)

maartenbakker

Golden Member

Omdat juist de nieuwste TV's meestal de hoeveelheid smart veroorzaken die jij al beschrijft (zoals dus wegvallende functies, kabeltuners die niet doen wat jij wilt omdat de Kaashema weer eens wat gezigzagd heeft, etc) in een hoger tempo dan zelfs de meest verspillende consument ze kan vervangen, zijn er relatief veel mensen die een tweedenetkastje DVB-tuner of Droomdoos gebruiken waardoor een TV eigenlijk alleen als monitor gebruikt wordt. En ja er zijn de afgelopen 15 jaar veel ontwikkelingen in beeldkwaliteit en uiterlijke verschijning van toestellen geweest, maar nou ook weer niet zoveel dat een 10 jaar oud toestel aan een modernere signaalbron echt uit de toon valt. Eigenlijk dus net als vroeger. Alleen de overgang van beeldbuis naar plat toestel is een kleine onderbreking geweest in die trend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1) Toen het oostblok er nog was waren er nog geen LCD TV's, dus daar zal iets niet kloppen.

Zover ik weet is er nog geen atoombom gevallen in die regio, dus het oostblok is er nog steeds. Alleen de USSR bestaat niet meer.

//edit
on topic:
Ik denk dat het bij consumentenelektronica de implementatie en niet de achterliggende techniek die de levensduur bepaalt.

De term "oostblok" beschrijft een politieke situatie die niet meer bestaat. Het grondgebied en de mensen (grotendeels, er zijn er ondertussen een aantal overleden) bestaat nog wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/