LED tv's zuinig maar niet duurzaam ?

maartenbakker

Golden Member

Niet alleen een politieke maar ook een industriële situatie. Daar maakt zoiets echt een wezenlijk verschil, dus het is juist als je het over de industrie hebt een behoorlijke fout om het over het oostblok te hebben. Zelfs al gok je dat de lezer wel ongeveer snapt wat je bedoelt, je hebt al kans dat het niet klopt wat je bedoelt als je zelf dat onderscheid niet maakt.

Maar het is eigenlijk nog onoverzichtelijker: ook binnen het Oostblok waren er forse verschillen in duurzaamheid. Alleen de oorzaken waren doorgaans heel anders dan hier: Slechte planning, schaarste en onverschillige werknemers. Juist de punten waarop het bij ons misgaat hadden ze redelijk onder controle. Op zijn minst in theorie en per land ook in wisselende mate (zelfs toen was het blok geen monolith). De Oost-Duitse TV-industrie had zich bijvoorbeeld toegelegd op lange levensduur en servicevriendelijkheid (opzich deed Grundig dat in het Westen ook bewust zo, maar die hebben bewezen dat je daar in een kapitalistisch systeem net iets te makkelijk aan failliet kunt gaan). Immers is het in een communistisch systeem niet nodig of wenselijk om de consument elke paar jaar geld uit de zak te kloppen en is daar ook geen 'incentive' voor. Ook kapitalistisch gezien was het een logische koers: om deviezen te genereren gingen vijfjarenplannen uit van relatief veel export dus moet je binnenlandse vervangingsmarkt niet zo groot zijn dat dat niet gaat en je gaat ook geen slechter spul exporteren dan je aan je eigen burgers levert - er moest een reputatie hoog gehouden worden.

En om een sprongetje naar de moderne situatie te maken: productie in Midden- en Oost-Europa heeft fors bijgedragen aan het niet naar China verdwijnen van veel werk. Zo heeft Hongarije al in de jaren '90 economische gebieden gesticht met gunstige exportcondities naar het Westen. Vooral Philips sprong daar snel op in met productie van computermonitoren (kwam uit Taiwan), videorecorders (kwam uit Oostenrijk en heeft ervoor gezorgd dat ze het nog een paar jaar uit konden zingen) en televisies (heeft helaas gezorgd voor het sluiten van de Franse fabriek). Ook in Polen streken veel Oosterse en andere bedrijven neer, deels door overnames.

@neccesaryevil: als je niet naar politiek en economie kijkt, maar puur naar landen die veranderd zijn dan sla je er nog zeker twee over die tamelijk belangrijk waren en zijn in de consumentengoederenindustrie. Tsjecho-Slowakije (Slowakije huisvest het plastickuipenproductiecentrum van het Italiaanse Whirlpool) en Joegoslavië (tegenwoordig vooral Slovenië).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 29 augustus 2017 12:30:45 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Interessante discussie; heb ik me een paar jaar geleden ook aan gewaagd.

Wat ik al vaak ondervonden heb is dat de mentaliteit op tv gebied in België en Nederland vaak heel verschillend is. Blijkbaar wordt er in NL behalve door hobbyisten nog raar of zelden aan een tv gesleuteld. Buiten waarborg en geen coulance worden de klassieke merken (Philips, Sony, Samsung) blijkbaar sneller bij de stort gezet.
Ik zit vaak in NL voor die dingen en kom die mentaliteit veel tegen.

Ikzelf werk in een zelfstandige elektrozaak waar service hét argument is om bij ons te kopen. Ik werk daar nu 12 jaar. Tijdens mijn beginjaren daar kwamen de Mediamarkten als paddestoelen uit de grond en de mensen gingen hun spul daar kopen. De laatste drie jaar is dat zo wat begonnen: dagelijks spuwen jonge en oudere klanten hun gal over die bedrijven omdat de service daar zo bar slecht is.
De mensen (hier in de streek althans) willen volgens mij opnieuw toestellen die duurzaam zijn. Eén nadeel: ze hebben nog niet altijd begrepen dat er soms voor betaald moet worden.

Op tv gebied ooit eens een Pioneer Kuro (LX5090) bij iemand weg gaan halen. Dat ding was toch al 9 jaar oud, was stuk gegaan en er moest nu toch maar eens een smart-tv komen. Dat is dan een Philips Android uit de 6000-serie geworden, want een tv kost toch geen geld meer? Kwam een jaar later voor wat anders daar eens terug: spijt dat die klanten hadden... Volgende keer toch maar wat meer uitgeven.
Ik heb die Pioneer zelf in gebruik na herstelling (koste me slechts 5 € voor de spanningsregelaar die defect was) en wat een beeld. De tv kan niks (zit zelfs geen DVB-C tuner in), maar alle mogelijke aansluitingen. Perfect bruikbaar anno 2017. Enkel OLED kan tegen dat ding zijn beeld op.

Bekijk eens de moderne chassis van Loewe: koelplaten tot en met. Zéér beperkt in mogelijkheden, maar net genoeg voor dagelijks tv kijken. Beeld en geluid zijn magnifiek. Onderdelen zijn 10 jaar leverbaar en de SSB's worden als gek gekoeld. Prijskaartje is navenant.
Wat heb je immers aan al dat Smart gedoe, na 3 jaar werkt de helft toch niet meer.
Als mijn nVidia Shield, aangesloten op die Loewe tv, na 3 jaar niet meer voldoet, vuilbak in en wat anders. Kost met wat geluk geen 200€ en veel betere werking dan de meeste Smart-tv's.
Middels HDMI-CEC kan ik die android box prima bedienen met mijn tv remote.
Gaat het fout, dan kan ik tenminste toch nog via DVB-C "gewoon" tv kijken. Ik moet het onder de hobbyisten niet zeggen zeker dat het met Android tv's soms wat erger fout kan lopen...

Ik denk gezien het hoge aantal breuk en uitval van de meeste nieuwe goedkope tv's en andere kwetsbare electronica (smartphones, tablets hoe dun kun je het maken dat het nog niet niet breekt als je iets te hard drukt of slechts een keer laat vallen....) met een garantieclaim van 10 jaar een must kan worden voor de kritische consument, als er in de marketing ook wat meer aandacht voor is... bijv. een reclamefilm waarin iemand al paar keer in zijn gezin dure smartphones en tv's moest vervangen...door 'gewoon gebruik' ... en dan eindelijk die onbreekbare tablet heeft of tv die nog werkt na een stootje.. of val. Maar het moet wel eerst door het publiek en de grote mediasellers omarmd worden want die hebben de meeste invloed op de fabrikant. Tot die tijd zullen de kleinere betere electronica winkels met service kwaliteit, technische know how over techniek en voorlichting het dan ook wel winnen van de jongetjes van de mediamarkt.. die vaak niet zoveel over de tecniek en componenten weten... en duurzaamheid van een product.

*hier heb ik geen app voor nodig
mel

Golden Member

Mijn tv, een oud ding van Flip,heb ik 15 jaar geleden bij het grofvuil vandaan gehaald..
Slechts 1 keer een tor vervangen,van 0,25 cent,en de netsnoer was er af geknipt toen ik m "vond" >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 29 augustus 2017 12:23:45 schreef maartenbakker:
En om een sprongetje naar de moderne situatie te maken: productie in Midden- en Oost-Europa heeft fors bijgedragen aan het niet naar China verdwijnen van veel werk. Zo heeft Hongarije al in de jaren '90 economische gebieden gesticht met gunstige exportcondities naar het Westen. ).

Hetzelfde geldt voor Samsung, alle TV's die in Europa verkocht worden in Slovenia en Hongarije geassembleerd. Op complete TV's zit een importheffing van de EU, dus laten de fabrikanten de onderdelen overvaren en worden de TV's daar geassembleerd. Onder slechte omstandigheden er zijn mensen die gillend naar buiten rennen omdat er zo heet is en geen airco.