Driefasig net in driehoek

Beste,

Voor een vakantietaak moest ik deze vraag oplossen... Mijn berekeningen heb ik allemaal maar ik moest ook nog zie vraag (b) een vectordiagram maken op schaal waarbij de fasestromen en lijnstromen aangeduid zijn plus het verband tussen beide... Van het laatste (vectordiagram) heb ik zelf geen voorbeelden staan in mijn cursus en ik weet echt niet hoe ik moet eraan beginnen... Wie kan me opweg helpen? In bijllage vind je alvast mijn berekeningen en de opgave...

Alvast bedankt,

Tom Van Steenkiste - Student IW

Om je nu alles te gaan vertellen over vectoren is een heel groot verhaal. Kijk AUB even op Wiki of je wat over vectoren kan vinden.

Dan is het daarna iets makkelijker om je verder op weg te helpen.

En vertel ook tot hoever je vectoren wel begrijpt en wat niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Special Member

Does Fasordiagrammen ring a bell?

Eigenlijk teken je een pijl, met de lengte overeenkomend met de spanning (b.v. 1cm per 50V, ofzo), en een hoek overeenkomend met de fase.

(Dat is toch eigenlijk "het grote verhaal" over een vector? Richting en grote! En vervolgens wat regeltjes hoe ze op te tellen, en evt. te vermenigvuldigen... Die kun je opzoeken)

Voor de stromen gelijkaardig, hoek overeenkomend met de fase, lengte overeenkomend met de grote (1cm per 42mA, of een handiger keuze om het op je blaadje te laten passen).

Dan kun je dus al die verbanden in fase tussen verschillende spanningen en stromen zichtbaar maken.

(Berekeningen heb ik niet na(ar) gekeken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Vreemd die openingspost. Vroeger was een IW of andere theoretische TSO richting 8 uur wiskunde/week en vectoren kreeg je met de paplepel binnen. Is dat nu helemaal anders dan?

tegenwoordig horen de studenten "google het maar"

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lucky Luke

Special Member

Nou, mij hebben ze toen ik nog een student was anders toch echt "electrical machines, drives and power systems" (Theodore Wildi) laten kopen, en "Elektrische Omzettingen" (M.J. Hoeijmakers). En dat was toch echt binnen het googletijdperk, ik ben pas "net" afgestudeerd, in feite.

Vooral Wildi goed benut. Nou weet ik niet of die toevallig bij google books staat, dat scheelt toch weer...

Ster-driehoek staat ook in dunnere boeken, trouwens.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik zou het zo zeggen:

De vectoren voor de spanningen, zie ik heb je al getekend. Maar op een onhandige plek. Dat zijn de drie vectoren die je in de opgave hebt getekend. Teken die vectoren nogmaals (trek ze over o.i.d.) en zet ze op een leeg ruitjespapier met hun staarten bij mekaar in de oorsprong. (kop is dat stuk met het pijltje, staart dus de andere kant).

Daarna moet je kennelijk een ander assenstel gebruiken en amperes in dezelfde tekening gaan zetten. Goed. Begin met de stroom door R3. Dat kan ik ook nog wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Golden Member

ik weet niet of het juist is,
maar ik bekom volgende waardes voor vraag a)
Iz1 = 8A
Iz2 = 10A
Iz3 = +/- 10A (9.92277)
Uspoel = 240V
Ucond = +/- 0.25V

de rest heb ik niet berekend

Ik heb het niet uitgerekend, maar die getallen komen niet door mijn sanity check. Met 40 ohm effectief voor de condensator en 5 Ohm in serie, zal toch het grootste deel van de 400V spanning gewoon over de condensator vallen. 0.25V is dan veel te weinig.

Ik heb ergens een 11.1A uitgerekend. Als je die ook tegenkomt zitten we op 1 lijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/