Ontladingsweerstand condensator

Hoe bereken ik de ontladingsweerstand van een 3fasen condensator, wir kan me dat vertellen

Hoe snel wil je die lading kwijt?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Martin: de vraag is niet: "wat moet m'n weerstand zijn?", maar "hoe bereken ik?". Die vraag kunnen we zonder jou "hoe snel?" beantwoorden. :-)

Een condensator met een weerstand parallel ontlaad via: U = U0 e -t/RC

Als je condensator tot 560V is opgeladen en je wilt dat ie "veilig" is omdat de spanning onder de 50V komt, dan moet ie een factor 11.3 ontladen Dan moet je dus log(11.3) = 2.42 maal de RC tijd wachten.

Als je nu wil dat ie in 1 sec ontladen is, dan mag RC dus maximaal 1/2.42 = 0.413 seconde zijn. Is de condensator 1000uF, dan mag de weerstand dus maximaal 413 ohm zijn.

Ik heb bewust wat onrealistische "wensen" genomen, zodat die 390 ohm (afgerond 413) zo'n 400W gaat verstoken gedurende normaal bedrijf....

Dus dat moet je ook nog narekenen: wat stookt de weerstand bij normaal bedrijf. P = U2 / R

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de reactie, ik heb het inmiddels opgelost

maartenbakker

Golden Member

Mogelijk dat het voor een ander en als feedback nog nuttig kan zijn als je vertelt hoe.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Ik schat zo in dat 't iets met z'n windmolen heeft te maken, die hij waarschijnlijk eerst off grid wilde laten draaien.
Gewoon een wilde gok.
Tis zo jammer dat mensen altijd zo geheimzinnig doen.