Meet transformator Philips PM5181

op en top philips? 11 digits in het nummer erop, lijkt me geen philips nummer. het uiterlijk doet denken aan de 60's, was toen de huidige 12NC nog niet gangbaar?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Alle 12NC's (behalve die met 48 of 53 of 85 en hoger beginnen en sommige die met 24 beginnen) bestaan uit 11 cijfers en een puntnummer. Weglating van het puntnummer is niet ongebruikelijk of er werd een joker ingezet (bekend als 11NC+0). Vaker nog gebruiken ze alleen de staart (de laatste 5 cijfers inclusief het puntnummer) en dat is een stuk vervelender als je te weinig weet om de eerste helft van het nummer te raden. Invoering van de 12NC stapsgewijs vanaf ongeveer 1964, waarschijnlijk ongeveer gelijktijdig met het overgaan op PM-typenummers.

Verder klopt de duiding met de structuurinformatie:
40 = Industriele electronica
13 = Engeland
10 = eerste vestiging
Daarachter is de duiding me niet helemaal bekend omdat die per groepwel eens wilde verschillen (langzamerhand begin ik wel genoeg nummers uit groep 40 te krijgen om de eerste conclusies te proberen te trekken), maar
06 zal de categorie onderdelen zijn en
040 het 40ste onderdeel in die categorie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Hierbij een kopie uit de Duitse T&M catalogus van 1971/72.

PM5181 Leaflet DE.pdf

blackdog

Golden Member

Hi rob040,

Dank je voor het eerste echte stukje technische info!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Op 29 augustus 2017 12:35:09 schreef maartenbakker:
Ik kan eens proberen of ik Macaroni via markeringen in een van de andere instrumenten kan koppelen. Hoewel handgeschreven is de markering op deze trafo wel op en top Philips en hoort hoogstwaarschijnlijk bij hun hoofdvestiging van de betreffende HIG in Engeland.

Door gelijkenissen te zoeken met Marconi-instrumenten kom ik niet verder. Ook de niet-Philipsnummers op de printplaten van de PM5160, lijken niet op de door Marconi toegepaste nummers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha blackdog,

Vandaag weer een aantal kratten opengemaakt en ziedaar nog wel geen handboek maar wel de trafo incl. versterker en nog twee apparaten maar die heb ik maar niet op de foto gezet.

Dus er is hoop maar het is veel werk.
Wat ik wel heb gezien zijn de Philips catalogi van jaartallen rond die tijd kon er alleen nog niet bij misschien staat hier nog wat meer in.
In ieder geval kan ik voor je kijken als het om aansluitingen gaat.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Hi, als je toch aan het zoeken bent kun je ook kijken naar de PM5170. Al vast bedankt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha benleentje,

Die ik op de foto heb gezet is de 10W 1MHz uitvoering maar er zaten nog twee apparaten in de kist nu heb ik even op Google gekeken en die jij bedoeld is de voorversterker grote kans dat ik die heb.
Ik zal er later in de week naar kijken of wil je het schema?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Graag het schema dan kan ik hem goed afregelen. Maar het heeft geen haast, als je het maar niet vergeet :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

benleentje,

Ik heb de franse versie voor je.

Ite

4013 10..... is Crawley (MEL)

Misschien helpt het ietsje.

Jac

maartenbakker

Golden Member

Dat hielp flink, dankje Jac. Mullard Equipment Ltd, rond deze tijd al bekend als The MEL Equipment Co. Ltd. en inderdaad sinds 1961 gevestigd in Crawley.

Nogal een bedrijf: https://www.gracesguide.co.uk/M._E._L._Equipment_Co

Had dus inderdaad niets met Marconi te maken, maar het begon wel met een M :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 4 oktober 2017 09:04:03 schreef Mr Y:
4013 10..... is Crawley (MEL)

Misschien helpt het ietsje.

Jac

Wat is nou weer mijn schuld? :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hewlett

Honourable Member

Inmiddels heb ik info over de PM5181 meetrafo, namelijk het bandboek. Handboek kwam met de trafo ;-) inclusief de versterkers PM5170, PM5175 en PM5180 monitored attenuator wat een complete Philips LF meetset is. Mooi die kratjes met spullen :-)

Als ik weer eens wat tijd heb zal ik het handboek inscannen, ik heb er wel even snel wat (waardeloze) iPhone foto's van geschoten. Toch maar eens in een echte camera investeren, m'n oude Canon heeft een defecte accu. Handboek heeft in totaal 80 pagina's maar is meertalig. De Engelse bladzijden inclusief de foldouts staan op de foto (zijn klikbaar):

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Hewlett

Honourable Member

even 30 seconden wachten en dan hier het vervolg:

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Manual is uit 1968, kan aardig kloppen met het exemplaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Op 3 oktober 2017 21:33:53 schreef 575:
benleentje,

Ik heb de franse versie voor je.

Ite

Die had ik inderdaad ook al gevonden heb er wel iets aan gehad maar heb toch liever engels of nederlands. De franse versie is niet als OCR gescaned maar gewoon als een foto en kan dus ook niet de tekst automatisch vertalen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi Hewlett! :-)

Mooi dat je het beschikbaar hebt en dank vast voor de foto's.
Er is goed zichtbaar waarom mijn trafo niet goed werkt, het signaal loopt door vele contacten.
En de schakelaar is natuurlijk rot.

Ik wil dit meetinstrument ombouwen zodat het voor mij meer functionalteit krijgt.
De twee trafo's wil ik op deze manier gaan aansturen, zie plaatje hieronder.
http://www.bramcam.nl/Trafo-Sturing.png

Hier staat een Studer trafo in het beeld, maar daar gaat het niet om, het gaat om het onderste stukje van het schema.
Dit zorgt er voor dat de trafo nog lineairder wort in het lage frequentie gebied.
Deze extra tegenkoppeling wordt in professionel audio apparatuur gebruikt maar ook in low noise audio generatoren zoals Neutrik en de Audio Presision meetsets.
Er is ruim te zat in het kastje voor een aantal versterkers en zelfs de 230V aansluitinge zijn er al :-)

De schakelaar gaat er waarschijlijk uit en ik ga het een en ander omschakelen meet relais.
Maar is wacht ik nog even op een goed schema van Hewlett of Henk :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Ha die Bram,
Mijn meettrafo is ook een beetje crusty, apparaat is ook bijna 50 jaar oud en leeftijd komt met gebreken. Maar je hebt geluk, ik heb nog een stapel Philips handboeken gevonden waar o.a. ook nog een manual met schema van de PM5181 bij zit, die extra copie mag je hebben. Ik heb ook handboeken met schema's van de PM5180 en PM5170 gevonden, alleen de PM5175 ontbreekt nog, er zijn meer dozen :-)

Laat maar even weten of je het handboek wilt hebben, dat scheelt mij weer inscannen ;-)

Groet,

Hessel

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Hi Hessel, :-)

Ik zeg dan graag! heb je mijn adres nog?
Stuur me anders even een mailtje dan kan ik een vergoeding overmaken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Hi,

Je adres heb ik nog, manual gaat morgen op de post naar Amsterdam.

Groet,

Hessel

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
benleentje

Golden Member

Zou je voor mij een keer het manual willen scannen betreffende 5170?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Hewlett

Honourable Member

Hoi Leendert,

Ja, dat komt goed. Manual is drietalig, ik zal het Engelse deel en de schema's wel eens even voor je scannen. Ik heb het vrij druk, het kan een week of wat duren, maar ik vergeet het niet.

Groet,

Hessel

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
benleentje

Golden Member

Geen probleem ik wacht geduldig af.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi Hessel, :-)

Brammie is happy! :-)

http://www.bramcam.nl/Diversen/PM5181-DOC.png

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.