Vaatwasser NEFF S9J1F verwarmt niet.

Soldering van relais op print weg gesmolten, en geen verbinding meer.
Deze verbinding netjes gesoldeerd; daarna nog geen verwarming.
Relais getest met 6V op spoel en contacten werken goed.
Warmelement is oké (28 ohm) maar ontvangt geen spanning, micro-switch boven het warmelement (waterdruk schakelaar) is oké (sluit contacten).
Temperatuur begrenzer op verwarmingskamer is oké.
Maar de relais voor de verwarming wordt niet bekrachtigd.
Over de relais-contacten die naar de verwarming lopen blijft spanning 220V staan en zou nul Volt moeten zijn.
De spoel van deze relais krijgt geen spanning, en zou 6 Volt moeten zijn.
Iemand een idee wat er nog kan haperen ?

ik neem aan dat je wel hebt gewacht? de langere programma's spoelen eerst voor en pompen af, om dan pas het net ingenomen verse water te gaan verwarmen. dat gebeurt ook pas als er pompdruk genoeg is, en de temp sensor zegt dat het nodig is.

ik zou dus zeggen neem een 50 graden programma, geen eco! en trek steeds na 5 min de deur eens open om te zien of het water al opwarmt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De vaatwasser staat nu op een tafel om gemakkelijk te werken. Ik meet op verschillende tijdstippen de spanning op warmelement, waterdrukschakelaar, clixon en die zijn goed.
Heb al verschillende keren het 50 graden prog laten draaien, en na het spoelen, tijdens het wassen meerdere keren nagezien of het water warm is, maar het blijft koud.
Ik heb ook tijdens het wassen gemeten op de spoel van het verwarmingsrelais, en deze is 0 Volt, en contacten open.
Het lijkt alsof er een parameter niet juist is, en dat daarom de relaisspoel geen spanning ontvangt.

het relais lijkt te worden aangestuurd door het ic links ervan. dat kan een uln type ic zijn.

als je 6V op het relais hebt gezet zonder dit eerst los te solderen, kun je het driver ic opgestookt hebben..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 30 augustus 2017 21:03:09 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, heb geen externe 6V op gezet.
Zal morgen de relais eens losmaken, en dan eens 6V geven, terwijl het wasprogr draait.
Heb wel vele jaren ervaring met tv-video en wat huishoud elektro.
Ik let wel op met wat ik doe.
Donderdag middag plaats ik volgend bericht.

Heb je alle relais opnieuw gesoldeerd? Ik heb wel vaker gezien dat dat bij deze machines problemen gaf.

Deze machine is precies hetzelfde als de siemens,bosch en constructa. Heb je toevalig ook het FD nummer? Ben wel benieuwd naar de leeftijd. Ik schat deze rond de 15 jaar.

Ja, alle relais gesoldeerd.
FD 8411 >>> 12jaar, is wel "oud" maar in goede staat.
Wist niet dat het Siemens Bosch was.
Constructa bestaat het merk nog?
Ben in de jaren 70 nog op bezoek geweest bij Constructa Berlijn.

Laatst nog gehad het relais los gemeten en goed maar het werkte niet in de print,nieuwe geplaatst en werkend.
Probeer een nieuwe.

Even de glazen bol bovenhalen, 100 zeker dat de relais kapot is en je te vroeg gemeten hebt. gwn vervangen met een nieuwe relais (1-2eu)