Hi,
Ik heb weer wat plaatjes van de spanningsdeler opgebouwd met de LT5400, wat een weerstadns netwerk is waarvan de onderlinge weerstandswaaarde erg strak zijn.
De twee parallel geschakelde 10K 10-slagen potmeters hebben een waarde van 5,056K.
De twee "100K" weerstanden in de LT5400 zijn bij mij 105,5125K en 105,5151K, parallel wordt dit dan 52,756K.
Bij de slechste versie van de LT5400 mogen de absolute waarden zelfs 15% afwijken voor de "B" versie en de "A" versie mag dit 7,5% zijn.
De verhoudingen tussen de weerstanden zijn echter wel erg strak, voor de "B" versie is dat max 0,025% en de "A" versie is dit 0,01%.
Aan de hand van mijn potmeter waarden en waarden van de parallel geschakelde 100K in de LT5400 die ik gebruik,
heb ik via een online calculator: https://www.allaboutcircuits.com/tools/voltage-divider-calculator/
de waarde van de parallel weerstand gecontroleerd die ik had berekend.
Ik geef dan 10V in, R2 dat is de waarde van de parallel staande potmeters en R1 is dan de LT5400 waarde samen met de trimweerstand.
De trimweerstand die ik eerder met een calculator op mijn telefoon had berekend, heb ik in een aantal naastliggende waarde gekocht in 1%.
Meestal koop ik 5 weerstanden per waarde en twee waarde net boven en twee waarden beneden de berekende waarden.
Meestal heb ik het goed gedaan en ook nu waren de 324K weerstanden de gene die het dichts bij de optimale weerstand zaten bij de metingen die ik er aan gedaan heb.
Van de vijf weerstanden die ik van de 324K waarde had gekocht heb ik de gene gekozen die de beste uitkomst gaf.
Dit resulteerde in een afwijking van de 1:10 deelfactor die rond de 0,03% zit.
Als we de overgangscontacten van het relais even buiten beschouwing laten en de uitgangspanning staat op 10.00000V ingesteld (ja dat kan je zo precies instellen)
en je schakeld dan om naar het 1V bereik, dan is de spanning: 0,9997V die op de uitgang komt te staan.
Ja dat kan allemaal nog mooier met trimpotmeters, maar dat neeemt meer ruimte op mijn printje in en je creëert hier meer instabiliteit mee.
Hier is de spanningsdeler klaar, de LT5400 zit op een verloopprintje gesoldeerd en hij zit strak met zijn kont tegen de print aan!
Dit om aan de onderzijde zoveel mogelijk warmte aan de print over te dragen.
Dit IC is van het type MSOP en heeft een "exposed pad" aan de onderzijde, maar mijn verloop printje heeft dit padje jammer genoeg niet.
Dus door het zo strak mogelijk tegen de print aan te monteren met een beetje 10 seconde lijm, krijg je toch een redelijke energie afvoer.
Aan de bovenzijde van het IC heb ik een dip-8 koelblokje gelijmd om ook daar de warmte beter af te voeren.
Denk nu niet dat dit netwerkje wat de 100K weerstanden betreft veel moeten dissiperen, dit is rond de 1,6mW als de 1:10 deler in gebruik is.
De 10K weerstanden rond de opamp verbruiken duidelijk meer, als de uitgang op 20V staat ingesteld staat er over iedere 10K weerstand 10V en dat resulteerd in 10mW per weertand.
Door de strakke koppeling in het IC van de weerstanden zal de drift erg klein zijn, maar waarom zou ik het IC niet een beetje helpen met wat extra aandacht en koeling!
Hier is ook de geselecteerde trimweerstand te zien die ook op het printje zit, scheelt weer een plekje minder op mijn te krappe printje
Hier kijken we tegen pin 1 t/m 4 aan en het gele doorverbind draadje is nog net te zien, de 100K weerstanden zijn dus op het printje al doorverbonden ook dit scheeld weer ruimte op mijn printje.
Dit is de andere zijde, en hier is het doorverbinddraadje paars.
Ook is hier zichtbaar dat na het afknippen van de printpennen vlak boven de print is weer met een heel klein beetje soldeer de verbindingen weer heb aangetipt.
Hierdoor zien de soldeerverbindingen er mooi uit na het knippen, en ja! dat doe je met weer met een beetje dun soldeer en een schone solderpunt!
Op diverse youtube kanalen zie ik mensen die duidelijk kennis hebben van electronica op een manier solderen, waar de tranen mij van in mijn ogen springen...
Het heet "solderen" en niet kleienen of soldeer smeren
Hier heb ik geprobeerd om onder het IC door te kijken of het koelblokje wel strak op het IC zit en eventueel nog ruimte onder het IC en het printje zit,
dit is dus niet zo en deze missie is geslaagt.
Waarom zit het koelblokje niet helemaal recht?
Probeer het eens, goed aandrukken, lijm die meestal binnen 4 seconde vast zit en de scherpe randen van het koelblokje...
De tweede die ik ook nog ga maken zal ik "rechter" proberen te zetten
Shoot @ It
Groet,
Blackdog