AnaGate CAN gateway werkt niet meer.

Nu heb ik zelf eens wat: Een aantal trouwe bezoekers van de Veron
beurs in Rosmalen kennen het ding misschien wel.

Voor diegene die nu denken WTF is dat: Het is een gateway van ethernet naar CAN-bus. Het kastje is ongeveer 20x10 cm en bevat ook nog 4 digitale in en outputs om het eea aan te sturen.
Er zat bij de volledige versie ook een CD met software bij + ETH-kabeltje.

Die zijn er toendertijd een aantal van verkocht en ik heb er toen 2 bemachtigd (in verschillende jaren).

Een van die kastjes heb ik eerdere keren gebuikt om wat automotive spul te repareren, werkte als een speer.
Maar nu heb ik het ding gepakt en op dezelfde computer aangesloten en ik kan het ding via het netwerk niet meer bereiken. Vanalles geprobeerd het ding is niet meer aan de praat te krijgen.
Intern is de voeding netjes op orde, geen elco's gaar of zo.

Nu: Tweede kastje geprobeerd, doet het ook niet zelfde verschijnsel wel voeding ook netjes een link status op de LAN plug.

Andere computer geprobeerd: Niks nada niet mee te verbinden.
Ook niet na een reset naar factory defaults.

Nou: 1 apparaat defect dat kan, maar 2 op dezelfde manier is toch erg verdacht.

Heeft iemand die zo'n zelfde AnaGate CAN kastje heeft dit ook meegemaakt? En werkt dat ding bij jullie nog?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het wordt wel erg raar nu. Ik heb aan dat ding al eens de nodige uren verprutst een paar maanden geleden en de boel aan de kant gegooid.
Ik heb het ding straks open gehaald om te kijken wat voor ethernet controller etc er in zit en of er misschien meerdere voedingen in zitten waarvan iets weg is.

Nu zag ik dat er ook een paar interne leds in zaten voor 10/100Mb en de TX (naast de RJ45 plug).
Afijn na wat rommelen met een voedingsjumper waar 3V/5V bij stond het ding van power voorzien.

Via wat trukendozen gezorgd dat in de arp-cache geforceerd heb met het juiste mac adress zag ik ineens dat de unit het weer deed. En ik kon warempel ook de web interface in een keer weer bij! :-)

Wat nu de root-cause is geweest van deze unit weet ik ook niet, het enige zou een slechte jumper kunnen zijn.

Nu de tweede: Die wilde ik nogmaals een factory reset geven, werkte niet (paar maand geleden nog wel). Kwam erachter dat het reset drukknopje gammel was, vervangen door eentje die ik nog in mijn rommelbakje had liggen.
Op dit kastje was een los snoertje gesoldeerd voor de 9-12V die heb ik er ook meteen afgesloopt en er een fatsoenlijke DC jack weer op gezet.
Die van Rosmalen waren allemaal verbouwd volgens mij ook met een extra printje erin. Dat heb ik er uitgesloopt uit deze tweede en de voeding hersteld.

Nu de grap: Na deze operatie deed die het ook weer. :-) Mooi heb ik weer twee werkende units en kan ik gaan experimenteren met mijn CAN projectje.

Case-closed!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.