Bauknecht GSXP7127 vaatwasser storing F3 na aardlek

hoeveel draden heb je totaal aan die pomp? kan een BLDC mocel zijn, maar of dat bauknecht dat heeft weet ik niet.

vaker is de aanloop condensator gaar, die zit bij de pomp, of er zit een magneetpomp in die een gescheurd anker heeft.

post eens foto's van jouw pomp, sticker ervan en de aansluitingen.

als ik op onderdelen van deze machine zoek, komt er een pomp met condensator in beeld, die gaan vaker kapot. condensator van 4 uf meen ik. als de pomp nog licht bromt, warm wordt met spanning erop is er nog hoop. je kunt deze dan ook aangooien, dan moet deze gaan lopen, oude condensator wel loskoppelen, deze kan juist tegenwerken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja op de technische tekening staat inderdaad een pomp met een cilinder ernaast. Deze heeft nooit in mijn vaatwasser gezeten, want de pomp is nooit eerder vervangen.

Hier de foto's.

Op deze site kun je de pomp in 360 graden bekijken.

[Bericht gewijzigd door n00bie op zondag 24 september 2017 14:01:19 (25%)

Ik mocht maximaal 5 foto's uploaden, dus daarom even een nieuwe post:

Nog even op een rijtje mijn bevindingen:

- De pomp heeft 2 stekkers die naar de onderste printplaat lopen, een met 2 draden (voeding, groen omcirkeld) en een met 3 witte draden (rood omcirkeld op de foto).

-Als ik de stekker met de voeding eruit trek en een programma draai krijg ik al na 10-20 seconden de F5 storing.

-Wanneer ik de stekker met de 3 draden eruit trek doet alles het zoals eerst (F5 storing na een paar minuten), alleen krijg ik een schok zodra ik het deurpaneel aanraak. Dat staat dan onder spanning.

Ik heb de spanning gemeten van de draden voor de voeding van de pomp, en die op de pomp gezet na hem te hebben uitgebouwd.

Ik vraag me dus wel af of de pomp wel werkt zonder die stekker met de 3 draden (aansturing?)

Hier nog een foto van een deel van de printplaat van de pomp:

het is dus een BLDC motor, die kom je niet vaak tegen bij bauknecht. helaas is dat dus wel een exoot die wrs niet makkelijk te maken zal zijn.

de pomp krijgt 230V over de 2 draden, de 3 draden zijn dunner en deze worden als sturing gebruikt, wrs ook toeren regelbaar.

heb je de pomp niet meer horen draaien of water uit de sproeiarmen zien lopen? F5 kan ook de sensor van de sproeiarm zijn, maar dat komt pas als deze stilstaat door een pan of missende waterdruk. ook kom ik de water temperatuur ntc tegen als reden van de F5 code.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee ik heb m niet horen draaien denk ik. Moeilijk uit elkaar te halen al die geluiden. In het filmpje dat ik eerder heb geplaatst kun je horen wat voor geluid er uitkomt voordat ie in storing springt.

Ik heb gelet op de stand van de sproeiarm voor en na de test, maar nadat de vaatwasser ermee stopte was de sproeiarm nog geen graad gedraaid. En de sproeiarm was ook droog. De vaatwasser was compleet leeg.

Maar nou vraag ik me dus af of de pomp wordt aangestuurd door de NTC omdat die ook F5 als foutcode kan geven. Of is de pomp onafhankelijk van de NTC?

was er niet meer gaar op de stuurprint door dat plakkende relais? printspoor wat de pomp voedt middels een relais oid, dan kan door een via van het verwarming relais lopen, je kan dat onderbroken hebben met vervangen van dat relais.

normaal heeft de ntc alleen betrekking tot de verwarming, ook moet de pomp lopen ( er moet circulatie zijn ) om de verwarming te kunnen schakelen, dus zou er eerst circulatie moeten zijn voor de temperatuur aan bod komt.

gezien de historie is eerst de verwarming stuk gegaan door dat relais, de pomp moet hebben gewerkt voor je F3 kreeg.

je kreeg eerst met de aardlekstoring F3 na 40 minuten, dus dat was duidelijk een verwarming probleem, in geval van circulatie komt die fout veel sneller. nu krijg je F5 wat pas begon na de reparatie van de verwarming. de pomp deed het nog toen je begon, stekker vergeten draad los, sensor stuk, circulatiepomp kan wel vrij draaien? ook als deze op het nieuwe pompchassis gemonteerd is?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet dat ik kon zien.
Ik heb foto's gemaakt van de stuurprint voordat ik m ging repareren.

De pomp kan vrij draaien en het pomphuis wordt gekoppeld met een bajonetsluiting. Als ie dicht is kan ik niet meer zien of hij vrij kan draaien, maar het lijkt me sterk dat dat niet kan. Er zit een rubber ring in en een soort van huls die op zijn plek gehouden wordt door uitsparingen.

Alle draden aangesloten (zoals ik zei krijg ik als ik de voeding van de pomp loskoppel al meteen na 10-20 seconden de F5).

Als ik het allemaal zo beredeneer denk ik dat ik de pomp ook heb gesloopt toen ik de draden van het verwarmingselement buiten de stekker om heb aangesloten. Kan dat?

Maar jij zegt dus dat de pomp niet kan draaien zonder die 3 draden voor de aansturing?

Ik kan eventueel de multimeter nog op de 3 draden voor de aansturing zetten, alleen weet ik niet wat ik daar moet meten.

meet je na het vullen van filterbak met water zoals dat normaal gaat, wel 230V op de 2 dikke draden van de pomp?

daar moet eerst voeding opkomen voor er iets kan gebeuren. het zou raar zijn dat het pomprelais ook gaar is, maar onmogelijk is het niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja heb ik gemeten. Zodoende wist ik ook of ik de spanning uit de WCD kon gebruiken om de pomp te testen.

De drie witte draadjes voor de aansturing heb ik niet gemeten.

als er op dat moment dat de bak vol is wel voeding op de pomp komt, zou je zeggen dat deze ofwel geen sturing vanuit computerprint krijgt, ofwel pomp is gaar.

stopt de machine wel met water innemen? als deze dat niet doet en steeds af gaat pompen als het niveau te hoog komt, kan er een probleem zijn met de niveaumeting, of de reedsensor in de waterinlaat. zolang die niet weet dat er genoeg water is ingenomen gaat de pomp niet lopen. heb ik onlangs met een bosch ook gehad.

ik neem aan dat je steeds het programma reset als je het toestel aanzet na een reparatie? anders krijg je rare storingen..

ik heb in het verleden veel onder deze machines gelegen, hing er ergens een druppel aan een stekkertje waar 230V opstond na repareren dan kon dat doorslaan als je het ding eenmaal aanzette. soms de computerprint aan gort omdat een stekker van de klep op het zout reservoir een druppel erop had liggen die je niet zag, triac nam de processor mee en ik was weer zo'n ellende bak armer, want een nieuwe print kwam er niet meer in!

als je dat ook hebt gehad nadat het ding op zijn zijde lag, kun je lang zoeken na vele dagen bezig zijn geweest ermee, houd er rekening mee dat die mogelijkheid bestaat..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 24 september 2017 17:16:05 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja de machine stopt met innemen van water en stopt dan na een tijdje met de F5 storing. Niveaumeting lijkt me dus in orde.

Ik neem aan dat er door die aanstuurdraden ook een spanning moet lopen. Als ik daar wel een spanning op meet dan is de kans 90% dat de pomp naar de haaien is.

Heb je enig idee wat ik op die draden zou moeten meten?

nee, geen idee. kan DC zijn, of een blokgolf, AC over 2 draden en terugkoppeling op 1 draad en nog veel meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Werkt de flowmeter nog bij water inname??

Ik durf het niet te zeggen. Hoe test ik dat?

De circulatiepomp op de technische tekening van de 7127/1 ziet er zo uit als die van mij.

Op de technische tekening van de 7127/2 staat een pomp met een condensator.

Dat zou betekenen dat ik ook zo'n soort pomp kan nemen toch? Ik neem aan dat niet de hele machine compleet anders is.

Hoe zit het met de aansluitingen? Ik heb nu twee stekkers en voor zover ik weet heeft die condensatorpomp alleen stekkers voor de voeding. Staat dan niet weer het deurpaneel onder stroom als ik die stekker met die 3 draden niet aansluit?

En wat is het voordeel/nadeel van een BLDC motor ten opzichte van een pomp met een condensator?

Pompsoort maakt niet zoveel uit. BLDC pompen zijn stiller in het algemeen.

Bedankt voor je reactie smd. Kun jij verklaren hoe het kan dat mijn deur onder stroom stond toen ik de stekker met de 3 aanstuurdraden los had? En gaat dit niet weer gebeuren bij een pomp zonder die stekkers?

als je natte vingers hebt en een slechte aarding op de machine dan merk je dat wel. de vraag is of de machine het pikt als je er een gewone 230V pomp insteekt. als er terugkoppeling op die 3 draden is, dan werkt een gewone pomp niet.

de pomp deed het nog toen je eraan begon, ik vermoed iets anders als reden.

meet eens of je weerstand meet op de kabel die van de flowmeter terug komt in de waterinlaat. als de machine water inneemt, dan zou je daar lage weerstand moeten meten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De draden naar de pomp kregen wel 230 volt. Het lijkt mij dat een standaardpomp gewoon gaat draaien op het moment dat ie stroom krijgt?

Ik weet dat de pomp het nog deed toen ik begon, maar het hele apparaat heeft een behoorlijke optater gekregen toen de aardlek eruit schoot. En ik hoorde ook een pomp draaien onmiddellijk toen de stekker erin ging, tot de boel kortsloot. Ik weet niet of dat de circulatie- of de afvoerpomp was.

de afvoerpomp gaat lopen als je de vlotter in laat komen op de bodem, kun je zo het verschil horen als er geen water instaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja ik weet nu hoe de afvoerpomp klinkt, want die gaat lopen zodra je het programma start, maar ik weet niet meer welk geluid ik hoorde vlak voordat de boel eruit klapte.

Persoonlijk denk ik wel dat de pomp eraan is.

Oke ik heb dus een nieuwe pomp besteld en vandaag ontvangen. Na het inbouwen wilde ik vol goede moed de boel weer aansluiten, maar nadat ik de stekker in het stopcontact doe begint ie als een malle te piepen.
Het display is uit, de led naast de startknop knippert en als ik 'm uitzet licht de display even op met F2 alvorens uit te schakelen.

Nadat ik 'm heb gereset blijft de display leeg, totdat ik 'm uitzet en ik de display weer kort kan zien (ongeveer een seconde), voordat ie uit is.

Is het normaal dat de display uitschakelt bij een waterlek of is er ergens sluiting?

dit doet ie ook met de oude pomp erin?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke dat was eenvoudig. Er zat een beetje vocht op de contactjes van de stuurprint. Nu heb ik die droog gemaakt en dat reageert weer normaal.

Het testprogramma begon hoopgevend. Ik hoorde duidelijk de circulatiepomp draaien (een geluid met een hogere toon).
Na een tijdje kreeg ik helaas weer F5.

Na een reset krijg ik de F5 al na ongeveer een 20-25 seconden in het spoelprogramma tijdens het draaien van de afvoerpomp, nog voordat de circulatiepomp ook maar is geactiveerd.
Wanneer ik de stekker van de pomp loskoppel krijg ik de F5 al direct bij het sluiten van de deur, dus dat is het in elk geval niet.

Volgens een Engelse site is F5 rotor blockage.

Ik heb de vaatwasser opgegeven. De pomp gaat retour.

Bedankt iedereen voor alle hulp.