GEZOCHT: Glasbuizen versterker schema's!

Na het grandiose success van www.buildaudioamps.com PROJECT3, zoals bijgvoegd. Ook ziet u hier mijn actieve subwoofer.

Gaat ik nu over naar een glasbuizen versterker project!

Iemand schema's met voordelige en bestelbare buizen ?

PS: ik zoek geen hoofdtelefoon versterker.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Gaat ik nu over naar een glasbuizen versterker project!

Tja,
Houten buizen zie je niet veel... :)
Wel makkelijk als je vermeldt wat voor versterker je zoekt (1w, 10w, 100w, 1000w...)

Hopelijk wordt dit een wat zinvoller topic als de voorgaande...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Afhankelijk van de verlangens inzake vermogen en geluidskwaliteit zou het hoofdstuk "transformator(en)" wel eens de zwaarste kostenpost kunnen worden, meer dan de buizen zelf.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Hier heb je een schema.

Buizen versterker..pdf

Leuk project geworden Wouter, je subwoofer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goedkoop en goed, dan kom je al gauw uit bij Russische buizen, de russen hebben tot in 92 voor militaire toepassingen buizen geproduceerd, dr zwerft nog heel veel van rond wat je voor een prikkie op eBay kan kopen.

De 6J9P-E (E180F) is goedkoop te verkrijgen. Leuke voorversterkerbuis, wel oppassen want het is een HF pentode.

6N1P (lijkt elektrisch wel wat op de 6sn7
6n2p lijkt elektrisch op een ECC83 maar andere pinout en Mu van 80.

6n3P-E is een kopie van de 2C51 UHF dubbeltriode

6N6P een computerbuis welke behoorlijk lineair is, Leuk voor Long tailed pair fasedraaiers.

GU50 kopie van de Telefunken LS50 pentode, ooit door de Heeresambt ontwikkeld voor gebruik in zenders. Doet 80-100W uitgangsvermogen in Push-Pull.

Wat betreft eindpitten, deze gaan wat minder lang mee, dan kan je beter JJ EL34 kopen, die blijven nog wel een tijdje verkrijgbaar.

expert in percussive maintenance
Sine

Moderator

Russen hebben ook leuke EL84, 6L6 en 6V6 clone buisjes. En die doen het heel aardig ( en kosten geen fluit inderdaad )

Maar zoals al eerder opgemerkt ... het ijzer (vooral de uitgangstrafo's) is vaak wat het project en geld bepaald.

C00L.

PS: Heeft iemand een datasheet voor de PC86 en een datasheet voor de PL84

Verder zou het posten van een URL met datasheets voor buizen ook gewaardeerd worden.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nog een tip: voor de voeding van een 2x 60W per kanaal PP versterker kan je een nettrafo uit een tektronix 500 serie scope nemen, daarmee heb ik eens een versie van de Monobill voor een vriend opgebouwd. inclusief 5 stuks KT88 kwamen we toen rond de €450 uit. Nu zul je je afvragen waarom 5 stuks KT88?

Nou aangezien de tek trafo's gemaakt zijn om een aantal vaste lineaire buizenvoedingen te voeden zitten daar meerdere geisoleerde 6,3V wikkelingen op. Ik heb toen maar gelijk een gestabiliseerde voeding toegevoegd voor de drivertrappen. Daar staat een KT88 de ongestabiliseerde hoogspanning van 450V terug te regelen naar 350V bij pakweg 50mA.

Het handige is dat als er een buis kapot gaat in je quad, dat je de buis ie als "vermogenselement" in de voeding staat kan gebruiken, deze heeft dan precies evenveel branduren als de eindpitten. Daar kan je dan naar gelang vanalles anders in kwijt, EL34/6L6Gc

Nog vergeten, de site van John hupse heeft links naar zowat alle datasheets.

De PL84 is op de gloeidraad na elektrisch gelijk aan de EL86 de PC86 elektrisch aan de EC86

expert in percussive maintenance

Mwah, met sommige hogere spanningen mag je blij zijn als je niet onder de zoden komt te liggen.

Verhalen van zelfbouwers gehoord welke met het afregelen van 845 bakken per ongeluk +1500V aanraken. Heeft het overleeft, maar wel wat spierbanden in de onderarm flink uitgerekt.

Dus daarom: ALLE AFREGELPUNTEN OP DE BEHUIZING. EN ALLE HSP AFSCHERMEN. Neon lampjes als indicatie dat er hoogspanning aanwezig is. En een hand in de zak met meten.

expert in percussive maintenance
Jinny

Golden Member

Yep, dat ik een jaar of twaalf was leerde ik dat 600V gelijk au doet..
Sindsdien kijk ik uit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Even weer ontopic.

Welke vermogensklasse zat je aan te denken?

De PL84 die je al noemde, is een EL86 vervanger met een gloeispanning van 16V 300mA in plaats van 6,3V. De EL86 is een soort EL84 maar met lagere interne weerstand. Door philips ook wel gebruikt om uitgangstransformatorloze versterkers mee te bouwen (800 OHM)

Wat betreft redelijk goedkope buizen waar je een mooie eindversterker mee kan maken, De E130L is er een, een tetrode met Lage Ri en hoge Steilheid (Vergelijkbaar met EL503/520) maar minder geschikt als eerste bouwproject door zijn eerstgenoemde hogere steilheid. Je moet bij steile buizen behoorlijk rigoureuze maatregelen treffen om te zorgen dat het niet aan het oscilleren slaat. Wat dat betreft is een ECC83 /EL84 combinatie wel wat makkelijker.

Je kan voor rond de 8 tientjes bij TME een setje uitgangstrafo's kopen, dat is geen super kwaliteit maar je kan er een 10W per kanaal versterkertje mee opbouwen. Voedingstrafo's kan je oudere Philips trafos uit bijvoorbeeld een Plano voor nemen (Je zit dan rond de 250V hoogspanning)

Voetjes E.D. is ook nog allemaal prima aan te komen, zelfs Dickbest heeft het in het assortiment.

expert in percussive maintenance
evdweele

Overleden

Op 5 september 2017 14:54:10 schreef pascalbythree:
Iemand schema's met voordelige en bestelbare buizen ?

Wat is de reden dat je een buizenversterker wil gaan bouwen? Denk je dat die het beter doet dan een transistorversterker?

Buizen koop je voor een paar euro's, de transformatoren zijn de grootste kostenpost.
https://www.jukebox-revival.eu/staging/transformers.html

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Overigens staan de voorbeeld schema's voor bijvoorbeeld voortrapjes met ECC 40/81/82/83 gewoon in de Philips datasheets.

expert in percussive maintenance
RAAF12

Golden Member

Op 5 september 2017 14:54:10 schreef pascalbythree:
Iemand schema's met voordelige en bestelbare buizen ?

Hier staan wat schema's van audioversterkers, van Philips en Amroh. http://www.radionics.demon.nl/boeken/Het_ontwerpen_van_versterkers.pdf
Op Marktplaats staan een paar mooie UGT's te koop.

maartenbakker

Golden Member

Als je met een PL84 wilt werken, dan ligt een totempaaleindtrap (SRPP) voor de hand. Onderin een EL84 of een PCL86, bovenin een EL86, PL84 of een PCL805.

Single ended moet je rekening houden met een wat lagere uitgangsimpedantie dus trafo en voedingsspanning daarop aanpassen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@TS[url]http://www.triodedick.com/[/url]

De grootste kostenpost zijn idd de trafo's

Pas stuurde iemand nog een link van een Poolse trafofabrikant die betaalbare trafo's had.

Hugo Welther

Moderator

Als ik de TS was zou ik eens beginnen met een SE EL84 SE versterkertje.
Is bijvoorbeeld als bouwpakket via eBay verkrijgbaar voor niet al te veel geld.

@TS De hardware (het ijzer) is het duurst, variërend van een €30,- tot tig k euro's voor een uitgangstrafo per stuk. De voedingstrafo komt daar dan nog bij.
Hammond maakt leuke beginners trafo's.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
mel

Golden Member

Je kan natuurlijk ergens een ouwe buizenradio vandaan proberen te halen.
Dan heb je gelijk de voedings-en uitgangstrafo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

UItgangstrafo vermijden kan natuurlijk met een SRPP-eindtrap en dan een handvol luidsprekers in serie zit ik me net te bedenken (800 ohm speakers zijn zeldzaam, maar 10 goedkope 8 ohm units geven misschien wel meer waar voor hun geld dan een uitgangstrafo).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Tidak, de tweede is een amerikaan, Septar voet. Ik heb het typenummer zelf ook gevonden maar het toen niet op de buis geschreven. De russen hebben maar weinig buizen met gecarboniseerde anodes gemaakt, en deze is er niet een van.

@ Eleen was redelijk dichtbij, het is een indirect verhitte Siemens Bi longlife triode op G7K Duitse postvoet, elektrisch lijkt ie erg op een RGN904 (En nee ik heb hier niets voor op hoeven zoeken)De afscherming was wel zoverre heen dat ik die er ooit compleet vanaf gehaald heb. Detail: de buis bestaat ook op B5 uitvoering als long life vervanger voor de RGN904

De meest rechtse is een TB2/200

Als de Ts. nog een stel voedingstrafo's nodig heeft, ik heb nog een setje Philips AD9026 universele voedingstrafo's liggen. mogen weg voor een zacht prijsje.

Overigens zou OTL ook een optie kunnen zijn, je hebt dan geen uitgangstrafo nodig, en een 6080 kost ook niet zoveel. De 6C19P is ook een kandidaat, die is noval. Het enige probleem wat je dan hebt is dat je flink wat gloeistroom moet leveren, een 6080 vreet al 2.5A

Daarbij meen ik te herrinderen dat je eventueel normale ringkernen zou kunnen gebruiken, om de 6080 in push pull te gebruiken, je hebt dan enkel een driver nodig die meer dan 200V kan uitsturen in een redelijk lage roosterlek omdat de 6080's bekend staan om roosterstroom..

expert in percussive maintenance
Hubie

Special Member

Als de TS serieus met buizen aan de gang gaat zou ik een paar goede boeken kopen.
Dat kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Er staan ook SRPP schakelingen in.

(Nee,ik heb geen aandelen bij Elektuur) ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 5 september 2017 22:26:16 (13%)

Tidak Ada

Golden Member

TS moet eens op deze (Duitse) site kijken:

http://www.jogis-roehrenbude.de/

En wel onder 'Die Bastelbude' http://www.jogis-roehrenbude.de/bastelshule.htm

en "Leserbriefe" http://www.jogis-roehrenbude.de/Lesrbriefe.htm

Te vinden in de linker kolom op de hoofdpagina.
Hopelijk begrijpt TS voldoende Duits

@florick:
Da's een héél ouwe koe: 2013 !!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 5 september 2017 21:45:47 schreef maartenbakker:
...(800 ohm speakers zijn zeldzaam...

Ik denk dat ik nog wel een plek weet die 4 flinke ongeschonden Philips exemplaren als nieuw nog in doos heeft zitten.

Don't Panic!
Sine

Moderator

Mensen buizen fanaten, probeer de S/N ratio een beetje leuk te houden.

Ik heb op verzoek het eea verplaatst naar https://www.circuitsonline.net/forum/view/91329/last