Siemens oven

Er is een hele simpele manier om je oven temperatuur te testen.

Zet hem aan op een veel gebruikte temperatuur en zet er een oventhermometer in zoals bv deze

https://www.myxlshop.nl/j-s-analoge-oven-thermometer.html?id=37025938&…

even wachten tot de oven op temperatuur is en dan kijken wat de thermometer aangeeft.

Op 8 september 2017 14:48:47 schreef Dratsabylgu:
Er is een hele simpele manier om je oven temperatuur te testen.

Zet hem aan op een veel gebruikte temperatuur en zet er een oventhermometer in zoals bv deze

https://www.myxlshop.nl/j-s-analoge-oven-thermometer.html?id=37025938&…

even wachten tot de oven op temperatuur is en dan kijken wat de thermometer aangeeft.

De thermostaat heb ik er al uitgehaald om het te proberen zoal mel zei en een oven thermometer heb ik niet liggen

mel

Golden Member

Een ohmmeter gebruiken en dan moet hij bij een gesloten kontakt uitslaan, en bij een open kontakt dus niet.
en maakt niks uit welke pen je waarop zet.
(Meterje van de gamma voor 7 euro werkt hier prima :) )

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 8 september 2017 16:14:47 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 september 2017 16:13:56 schreef mel:
Een ohmmeter gebruiken en dan moet hij bij een gesloten kontakt uitslaan, en bij een open kontakt dus niet.
en maakt niks uit welke pen je waarop zet.
(Meterje van de gamma voor 7 euro werkt hier prima :) )

Ik heb het aangesloten zoals jij gezegd hebt, op de ohm gaf die op 1 stand 0,02 aan op de andere standen 0. Ik heb de thermostaat verwarmd maar er gebeurde niets alleen dat er een paar druppeltjes water uit kwam waar het leidinkje op de thermostaat komt dat lijkt mij ook niet goed ik ga een nieuwe bestellen zodra ik die er ergens volgende week ingezet hebt laat ik even weten of het probleem opgelost is...vast bedankt voor alle hulp

Gr

mel

Golden Member

Dan zal het wel weer werken, Succes :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een paar druppels water? klinkt als een gebroken capilair wat dus verklaart waarom het ding niet meer werkte, of na demontage iig niet meer zal werken.

let met monteren van de nieuwe thermostaat op dat je de capilair tussen voeler en thermostaat niet knikt of om een hoek buigt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 september 2017 12:03:21 schreef testman:
een paar druppels water? klinkt als een gebroken capilair wat dus verklaart waarom het ding niet meer werkte, of na demontage iig niet meer zal werken.

let met monteren van de nieuwe thermostaat op dat je de capilair tussen voeler en thermostaat niet knikt of om een hoek buigt..

Ja ik weet dat je er voorzichtig mee moet doen met monteren...bedankt

Gr

Op 11 september 2017 19:20:28 schreef Ron62:
[...]

Ik heb de thermostaat vervangen heb de oven verwarmt tot 60 graden daarna een temperatuurmeter erin gedaan en die gaf 65 graden aan dus neem aan dat de thermostaat werkt , even afwachten tot er een cake gebakken word :-)
Nu hebben wij deze oven een Siemens HM23550nl/01 nog maar kort maar er staat in de handleiding als de oven handmatig gebruikt dan komt er symbool in het scherm komt wat tussen de 12 en de 10 staat(zie foto) en als de oven uit geschakeld word moet dat symbool weggaan maar dit blijft in het scherm staan het is zo zodra ik de stekker in het stopcontact doe komt dat tekentje al in beeld...iemand enig idee

buckfast_beekeeper

Golden Member

Normale cake temperatuur in een gewone (niet hetelucht) oven is 180°C.

Om een cake te bakken heb je toch geen boekje nodig. Eenvoudiger als dat bestaat er toch niet.

gelijke gewicht (echte)boter (je wil toch geen margarine voor een goed cake), fijne suiker (S1), eieren en bloem. Geen zelfrijzende rommel. Een bakker heeft dat ook niet in de silo. Alle grondstoffen op kamertemperatuur. Boter heel luchtig kloppen (ze moet bijna wit zien en mooi glanzen) zelfs bijwarmen met een elektrische verfafbrander. Suiker toevoegen en verder kloppen tot de suiker volledig is opgelost. 1 per 1 de eieren. De boter mag niet gaan schiften. Is dat wel het geval, de samenstelling is te koud dus onvoldoende verwarmd. Daarna de bloem onderspatelen. Bakken in een lange cakevorm. ±30 minuten in de oven en dan het vel bovenaan doorsnijden met een scherp mes, gedoopt in gesmolten boter. Daarna verder bakken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 september 2017 15:06:45 schreef buckfast_beekeeper:
Normale cake temperatuur in een gewone (niet hetelucht) oven is 180°C.

Om een cake te bakken heb je toch geen boekje nodig. Eenvoudiger als dat bestaat er toch niet.

gelijke gewicht (echte)boter (je wil toch geen margarine voor een goed cake), fijne suiker (S1), eieren en bloem. Geen zelfrijzende rommel. Een bakker heeft dat ook niet in de silo. Alle grondstoffen op kamertemperatuur. Boter heel luchtig kloppen (ze moet bijna wit zien en mooi glanzen) zelfs bijwarmen met een elektrische verfafbrander. Suiker toevoegen en verder kloppen tot de suiker volledig is opgelost. 1 per 1 de eieren. De boter mag niet gaan schiften. Is dat wel het geval, de samenstelling is te koud dus onvoldoende verwarmd. Daarna de bloem onderspatelen. Bakken in een lange cakevorm. ±30 minuten in de oven en dan het vel bovenaan doorsnijden met een scherp mes, gedoopt in gesmolten boter. Daarna verder bakken.

Hahah ik vroeg ook niet hoe je een cake moet bakken dat weet mijn vriendin wel :-) maar hoe het komt dat het symbooltje er blijft staan. Wat tussen de 12 en de 10 staat(zie foto) en als de oven uit geschakeld word moet dat symbool weggaan maar dit blijft in het scherm staan het is zo zodra ik de stekker in het stopcontact doe komt dat tekentje al in beeld....

buckfast_beekeeper

Golden Member

Vraag dat aan Siemens. Wijst volgens mij op een fout. Of van het display, of van een schakelaar of een sensor.

[off-topic]
Ken er veel die denken dat ze kunnen bakken maar er echt geen lap van begrijpen. Mocht het allemaal zo eenvoudig zijn, moest je er geen 5 of 6 jaar voor naar school gaan. Als ik velen een rolstok of een fouet zie vastnemen, de haren rijzen mij ten berge. Zie ik ze een poche vastnemen wordt het alleen maar erger. Om van het dresseren nog te zwijgen. Een rozas trekt meestal meer op een vogelscheet dan op een rozas.

Als je een boek nodig hebt om de echt basis recepten zoals crème patissier, pate a choux, 4/4, biscuit, brood, merengue, ... te gaan maken kan ik me de kennis levendig voorstellen. Ook de temperaturen schud je toch gewoon uit de pols. Cake/biscuit/flan 180°C ±1 uur. Brood 230° 45 minuten, 30 minuten met stoom 15 minuten kleppen open. Sandwiches 260à270 5 minuten. Pistolets 250 15 minuten met stoom, 5 minuten met kleppen open. De warmte dient onder en boven altijd gelijk te zijn. En dat zeg ik als bakker/banketbakker die >20 jaar in de stiel heeft gezeten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

meen dat het een afkoelen symbool is. dat moet weggaan als de oven temp is gezakt na gebruik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 september 2017 15:15:35 schreef Ron62:
[...]

Hahah ik vroeg ook niet hoe je een cake moet bakken dat weet mijn vriendin wel :-) maar hoe het komt dat het symbooltje er blijft staan. Wat tussen de 12 en de 10 staat(zie foto) en als de oven uit geschakeld word moet dat symbool weggaan maar dit blijft in het scherm staan het is zo zodra ik de stekker in het stopcontact doe komt dat tekentje al in beeld....

Wat de betekenis van het symbool inhoud staat gewoon in de handleiding.
Ga het niet vermelden, want dat is wel erg makkelijk.

mel

Golden Member

Op 15 september 2017 15:06:45 schreef buckfast_beekeeper:
Normale cake temperatuur in een gewone (niet hetelucht) oven is 180°C.

Om een cake te bakken heb je toch geen boekje nodig. Eenvoudiger als dat bestaat er toch niet.

gelijke gewicht (echte)boter (je wil toch geen margarine voor een goed cake), fijne suiker (S1), eieren en bloem. Geen zelfrijzende rommel. Een bakker heeft dat ook niet in de silo. Alle grondstoffen op kamertemperatuur. Boter heel luchtig kloppen (ze moet bijna wit zien en mooi glanzen) zelfs bijwarmen met een elektrische verfafbrander. Suiker toevoegen en verder kloppen tot de suiker volledig is opgelost. 1 per 1 de eieren. De boter mag niet gaan schiften. Is dat wel het geval, de samenstelling is te koud dus onvoldoende verwarmd. Daarna de bloem onderspatelen. Bakken in een lange cakevorm. ±30 minuten in de oven en dan het vel bovenaan doorsnijden met een scherp mes, gedoopt in gesmolten boter. Daarna verder bakken.

Bedankt voor de kookles :)
Ik laat zelfs water aanbranden.. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 september 2017 21:36:14 schreef Edwass:
[...]
Wat de betekenis van het symbool inhoud staat gewoon in de handleiding.
Ga het niet vermelden, want dat is wel erg makkelijk.

Ik vraag toch niet wat het betekend dat staat inderdaad in de handleiding maar mijn vraag is .....

Hoe het komt dat het symbooltje er blijft staan. Wat tussen de 12 en de 10 staat(zie foto) en als de oven uit geschakeld word moet dat symbool weggaan maar dit blijft in het scherm staan het is zo zodra ik de stekker in het stopcontact doe komt dat symbool al in beeld....

Op 17 september 2017 13:20:13 schreef Ron62:
[...]

Ik vraag toch niet wat het betekend dat staat inderdaad in de handleiding maar mijn vraag is .....

Hoe het komt dat het symbooltje er blijft staan. Wat tussen de 12 en de 10 staat(zie foto) als de oven uit geschakeld word moet dat symbool weggaan maar dit blijft in het scherm staan het is zo zodra ik de stekker in het stopcontact doe komt dat symbool al in beeld....

Op 15 september 2017 20:13:03 schreef testman:
meen dat het een afkoelen symbool is. dat moet weggaan als de oven temp is gezakt na gebruik.

Het teken betekend ..dat de oven in gebruik blijft tot je het handmatig uitschakelt

Maar het lampje gaat al branden als ik de stekker in het stopcontact doe en dat hoort niet...als je de oven gebruikt gaat het lampje branden zet je de oven handmatig uit moet het symbool uit gaan...maar het symbool blijft in het scherm staan

meen dat jaren terug de oven thuis ook dat symbool altijd in beeld had staan. was ook een siemens, ding is nu een 20 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 september 2017 14:01:12 schreef testman:
meen dat jaren terug de oven thuis ook dat symbool altijd in beeld had staan. was ook een siemens, ding is nu een 20 jaar oud..

Hoi testman,

Ik heb net een mail naar Siemens gestuurd nu maar hopen dat je ook een reactie terug krijgt dat is altijd maar afwachten. Mocht het zo zijn wat jij zegt dan klopt de handleiding niet.

Gr

Op 17 september 2017 14:17:45 schreef Ron62:
[...]

Hoi testman,

Ik heb net een mail naar Siemens gestuurd nu maar hopen dat je ook een reactie terug krijgt dat is altijd maar afwachten. Mocht het zo zijn wat jij zegt dan klopt de handleiding niet.

Gr

Ik heb vorige week antwoord gekregen , waar ik niet veel wijzer van geworden ben. Het onderstaande antwoord kreeg ik.

Dit symbool betekend dat de oven in gebruik is. Warmt deze ook onmiddellijk op wanneer u het netsnoer aansluit ?
Als er een verwarmingsmethode is geselecteerd en een temperatuur is dit normaal. In de andere gevallen lijkt het op een technisch defect en kan u een technicus raadplegen.

Bij het ding van mijn moeder (vergelijkbaar apparaat) moet je zeg maar 2 keer annuleren, anders blijft het in een soort van pauze stand.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 27 september 2017 22:15:11 schreef Gadget_inc:
Bij het ding van mijn moeder (vergelijkbaar apparaat) moet je zeg maar 2 keer annuleren, anders blijft het in een soort van pauze stand.

Hoi Gadget,

je hebt het over 2 keer annuleren maar welke knop zou dan annuleren moeten zijn

Gr

Ik heb een Boretti met precies hetzelfde display en hetzelfde logo. Staat bij mijn weten altijd aan en moet volgens het boekje iets betekenen als handbediening. Als hij op 'auto' staat zal het wegzijn, maar dat heb ik nooit gebruikt.

Op 4 oktober 2017 21:49:46 schreef maus0611:
Ik heb een Boretti met precies hetzelfde display en hetzelfde logo. Staat bij mijn weten altijd aan en moet volgens het boekje iets betekenen als handbediening. Als hij op 'auto' staat zal het wegzijn, maar dat heb ik nooit gebruikt.

Hoi Maus,

Hier blijft het ook altijd branden maar volgens de beschrijving is
dat de oven in gebruik is tot je het handmatig uitschakelt.
Ik had een 2e mail naar Siemens gestuurd maar krijg geen antwoord terug...geweldig he dat soort bedrijven.

Ik laat het maar hierbij....ik wil iedereen bedanken voor de hulp

Gr

maartenbakker

Golden Member

Tsja, Siemens... Onderdeel van het beruchte Duitse concern "Bull Shit Hausgeraete GmbH". Bekend van koelkasten die hun eerste verhuizing niet overleven of anders na een paar jaar toch geen koelgas meer hebben, affikkende vaatwassers, etc. Misschien heeft Lopez er ooit een nieuwe baan gevonden nadat ze hem in de auto-industrie niet meer moesten hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 5 oktober 2017 21:21:11 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."