met arduino relais aansturen.

brains

Golden Member

Ik ben nog een newbie op gebied van arduino. Nu ga ik er eens mee "spelen" samen met vrienden. Ik heb een ideetje en vermoed dat het uitvoerbaar is (ik heb het er al over gehad met andere techneuten)
Zal het heel kort zeggen om niet iedereen met details te vermoeien.
Nu wilde ik even aan jullie vragen of wat ik nu bedacht heb kan. Ik hoef geen uitgebreide uitleg of codes of hoe ik het moet doen, daar is online al veel over te vinden ;-)
Ik wil een kleine arduino/attiny85 arduino ergens in verwerken. Het enige wat die moet doen is enkel ir codes uit zenden bij druk op een knop. Deze moeten dan een relaisboard aan en uit zetten.
Nu dacht ik eerst om een bestaande relaisboard te kopen zoals zo eentje http://www.ebay.com/itm/1-Channel-Remote-Controllor-Self-Lock-Switch-R…
De code van de bijbehorende afstandsbediening uitlezen (bestaat daar een arduino projectje voor) en daarna in de kleine programmeren arduino/attiny85 arduino te programmeren.
Natuurlijk een beetje omslachtig bedacht ik mij.
Nu kwam ik op ebay dit tegen.
http://www.ebay.com/itm/5pcs-1-Channel-DC-5V-Relay-Switch-Module-Board…
Lees/begrijp ik het goed dat ik deze relaisbordjes kan aansluiten op een arduino?
En dan kan ik aan dit boardje een arduino met een ir ontvanger aansluiten en met de kleine arduino dit bedienen?
Dat zou natuurlijk veel makkelijk zijn dan mijn andere oplossing. het relaisbordje hoeft niet klein te zijn.
Op internet vindt ik genoeg hoe je met een bestaande ir afstandsbediening een arduino kan aansturen. Zelf met een arduino een ir code uitsturen vermoed ik dat ook geen probleem is maar dat moet ik nog uitzoeken. Maar dat zal ook vast gedaan zijn ;-)
update. Toen ik zocht voor een ir ontvanger en een ir led kwam ik dit tegen.
http://www.ebay.com/itm/Wireless-IR-Receiver-Module-DIY-Kit-for-Arduin…
ik denk dat dit ook perfect is voor mijn project in combinatie met de relaismodule.
Nu alleen nog bepalen welke arduino kloon ik best kan bestellen. tips zijn van harte welkom net als welke usb aansluitkabel ik erbij moet kopen.

[Bericht gewijzigd door brains op 8 september 2017 00:31:47 (11%)]

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.

die relais bordjes van de 2de link kan je rechtstreeks op arduino hangen. ze zijn er van gemaakt.
je hangt die aan een digitale uitgang, aan VCC en aan GND (3pin connector). daarna zet je die uitgang hoog en de relais schakeld. is al voorzien van een transistor en optocoupler ook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
brains

Golden Member

Merci, ik had het goed gezien maar twijfelde een beetje omdat ik nog te weinig ervaring met arduino heb.
Ik heb ze besteld en ik zal wel zien wanneer het binnenkomt, altijd een verrassing ;-)
Nu nog bedenken welke arduino cloon/compatible ik eraan ga hangen.
Er zijn online zoveel clonen te koop en weet niet welke goed zijn.

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.

ik bestel alles in china. spotgoedkoop en die clonen werken wel goed.

ik gebruik altijd de arduino nano V3 clonen met een CH340 usb chip (driver moet je zelf 1keer zoeken). die kosten iets van 15€ voor 10 stuks en daarvoor kan je echt niet sukkelen.
als je er dan eens eentje kapot maakt, neem je gewoon de volgende.

het voordeel van de nano, is dat die makkelijk op een ander printje is in te pluggen. nadeel is wel dat de shields voor een uno niet passen (of je moet een adapter print kopen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken