Hitachi Scope vervuilde contacten

eSe

Honourable Member

Beste forumleden,

Ik heb een oude scope, Hitachi V-151B die wat vervuilde contacten heeft in de draaischakelaars voor de tijdbasis en ingangsdeler/versterker. De scope heeft een tijd in een zeer slechte omgeving gestaan, wat vochtige kelder. Als je de schakelaars aanraakt om een andere instelling te hebben, springt de 'lijn' over en weer met een hoop 'ruis-spikes'. Soms heb ik een zeer kort lijntje helemaal rechts op het scherm. Als ik dan wat met de schakelaars 'speel' komt het wel terug goed, maar soms is het moeilijk om een stabiele uitlezing te hebben.

Ik heb al met een zeer fijn schuurpapiertje (1000) tussen de kontakten geweest en ook kontaktspray gebruikt, werd iets beter, maar het probleem blijft.

Wat is de beste wijze om dit op te lossen? Het ding heeft me al dikwijls geholpen en heeft ook een nostalgische waarde :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik heb hier nog een Hitachi V-152B staan die ook wat problemen heeft met vervuilde contacten. De postmeters 'kraken' en de draaicontacten moeten ook worden nagekeken. Gezien de bouw van deze oscilloscopen zijn het gewoon geen kwaliteitsonderdelen die ze gebruikt hebben. De vraag is dus of het uberhaupt mogelijk is de scoop te herstellen.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

Die dingen zijn best goed, heeft alleen veel aandacht nodig.
en schakelaars schoonmaken met IPA.
Als de schakelaars toegankelijk zijn.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 8 september 2017 16:05:45 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 september 2017 16:04:54 schreef mel:
Die dingen zijn best goed

Die V-15x is gewoon een low cost model en dat zie je terug in de constructie. Goedkope potmeters, goedkope schakelelementen, printplaat van geperst karton etc. Ik zeg niet dat het een slecht apparaat is maar het is niet raar als deze apparaten niet meer naar behoren functioneren naar een jaar of 30 oud te zijn.

Mogelijk moeten alle potmeters uit elkaar voor reiniging en de schakelcontacten opnieuw voorzien worden van een zilver coating.

Daarnaast kunnen er problemen aanwezig zijn met de diverse elco's.

This is the world we know best, the world of madness
eSe

Honourable Member

@mel 1) wat is IPA? 2) schakelaars zijn goed bereikbaar, front losmaken, 1 draad los solderen en wat connectors uitpluggen.

Het zijn 'open' schakelaars, die dingen met stangen op de foto's.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

IPA: isopropyl alcohol. Is een alcohol die gebruikt wordt om schoon te maken. Voor licht verontreinigde schakelcontacten en potmeters is dat soms een goed middeltje, echter voor het verwijderen van oxidatie is het niet geschikt.

Kontakt Chemie heeft de nodige middeltjes voor het reinigen en beschermen van contacten.

http://www.ingcon.nl/image/imagedir/producten/KontaktChemie.pdf

[Bericht gewijzigd door Blackfin op vrijdag 8 september 2017 16:55:43 (26%)

This is the world we know best, the world of madness
eSe

Honourable Member

@Blackfin De producten van Kontakt Chemie ken ik, maar ik heb niet veel meer in huis, enkel Kontakt Cleaner 390. Ik zal bij mijn volgende bestelling elec materiaal gelijk wat busjes WL, IPA, K61 bijbestellen.

Bedankt en groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
fred101

Golden Member

Nooit schuren. Papiertje met ipa of k61 natmaken en dat tussen de contacten door trekken.
Kontakt Cleaner 390 ken ik niet maar wat ik zo snel vond, klinkt het als bruikbaar

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 8 september 2017 20:11:25 (32%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs