Kanalen verspringen

pa3gws

Golden Member

Beste allemaal.
Ik heb hier een vreemd probleem met de TV.
Het is een Samsung UE39F5000 TV met een Smit Ci+ module erin met een ZIGGO kaart.
Wat er nu gebeurd is dat zo nu en dan alle kanalen door elkaar liggen.
De NPO zenders 1,2 en 3 blijven op 1,2 en 3 maar allen andere zenders zitten op een andere plaats.
Laat ik de zenders opnieuw zoeken dan staan ze weer in de volgorde zoals ze in de ZIGGO lijst staan.
Dat gaat soms weken goed om plotseling weer te veranderen.
Waar moet ik dit zoeken?
Is het de TV of de Ci+ module of komt er van buiten (ZIGGO) dus iets.
Sommigen mensen hebben vergelijkbare problemen na onderhoud van ZIGGO.
Het is in Delft.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb dit ook een enkele keer gehad met een oudere Samsung LCD TV en ingelezen SD kanalen van Ziggo. Met een paar handelingen opnieuw zoeken en klaar maar wat de oorzaak moet zijn is mij een raadsel. Misschien updates op andere acties op de achtergrond?

evdweele

Overleden

Dat is ook mijn vermoeden. Net als bij de "gecertificeerde" satellietontvangers van CanalDigitaal.
Fijn als de provider in jouw apparatuur onaangekondigd wijzigingen kan aanbrengen :(

Daarom heb ik van het begin af aan "niet-goedgekeurde" satellietontvangers. Die kan ik tenminste naar eigen inzicht inrichten. En CanalDigitaal kan er onmogelijk iets aan veranderen.

Edit:
Zou iemand er genoegen mee nemen als het elektriciteitsbedrijf bepaalt wanneer de lampen in je huis aan of uit gaan?
Ik heb zoiets vroeger in een flatwoning gehad. Als de huismeester om 11 uur 's avonds naar bed ging ging de verwarming van het hele flatgebouw uit. Dat duurde maar een paar maanden, totdat alle bewoners in opstand kwamen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 10 september 2017 17:53:42 (32%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Ik heb de laatste update van de Ci+ module geïnstalleerd maar ook dat heeft niet geholpen.
TV en module zijn 2 jaar oud.
Inderdaad een paar handelingen en klaar maar over een paar dagen of weken is het weer mis.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Is het toestel soms op analoge modus overgegaan?

In mijn Samsung toestel zit een heel vervelende bug dat als je zapt naar het kanaal waar die al op staat alle digitale zenders eruit liggen (8500 series).
100% reproduceerbaar probleem:
Zet TV aan, zap naar het kanaal waar die op staat: TV geeft direct ATV aan. Alle digitale zenders zijn foetsie.
(Laatste update zit er in).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

ongeveer het zelfde hier, als hier boven, en het heeft lang geduurd voor ik ontdekte hoe 1 en ander werkte. Vond het vreemd dat op de meest onverwachte momenten de TV op analoog stand (en dus andere zender volgorde) . En idd als je het kanaal kies waarom de tv op dat moment staat schakelt deze naar het analoge kanaal. Maar door nog een keer hetzelfde kanaal te kiezen staat hij weer op digitaal, zenders of volgorde raak ik niet kwijt.

Dus je kijkt digitaal naar kanaal 3, drukt dan op 3 en je habt analoog 3 te pakken, nogmaals op 3 drukken en je hebt weer digitaal.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Hmm als hij weer van het pad af is eens proberen.
Ik raak ook geen zenders kwijt alleen de volgorde veranderd.
Dus normaal zit op 6 SBS6 en dan zit die bijvoorbeeld op 10.
Terwijl op 6 dan Veronica zit.
Als dat het geval is laat ik de zenders weer zoeken en staat alles weer goed.
Twee keer op bijv. 6 drukken heb ik niet geprobeerd.
Dus nu even wachten tot hij de weg weer kwijt is. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het kan in mijn geval bijna niet om een update gaan want voor mijn model Samsung LCD TV komen al jaren geen updates meer uit.
Zelfs een keer Samsung benaderd waarom 'net' iets nieuwere modellen wel de compleet nieuwe media omgeving kregen met NPO, SBS, etc. apps en ik het moest doen met gammele apps die niemand gebruikt. Het antwoord was simpel, als er een update voor mijn toestel zou zijn dan staat hij op de site, punt.

Hierdoor ga ik uit van een bug in de software van de TV, want zoals meer topic members melden lijkt het er op dat de TV ineens allerlei analoge kanalen door de digitale kanalen heen mengt. Terwijl ik altijd en alleen de digitale SD kanalen inlees.

evdweele

Overleden

Het hoeft niet om een software-update van de tv te gaan.
Een update van de lijst met kanalen, frequenties, zenderbenamingen, of de maandelijkse update van de smartcard kan voldoende zijn om de boel in de war te schoppen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Het gebeurd op onregelmatige tijden soms weken geen last.
Maar het zou dus zo kunnen zijn dat wanneer grote vriend ZIGGO er een zender tussenstop of een zender eruit haalt de boel door de war raakt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 11 september 2017 10:25:19 schreef pa3gws:
Het gebeurd op onregelmatige tijden soms weken geen last.
Maar het zou dus zo kunnen zijn dat wanneer grote vriend ZIGGO er een zender tussenstop of een zender eruit haalt de boel door de war raakt.

Het zou mij niet verbazen. Immers kunnen ze dit ongemerkt doen bij de klanten met een settopbox, die worden eveneens op afstand aangestuurd met een nieuwe kanalenlijst.

maartenbakker

Golden Member

Dit zou voor sommige mensen echt een ramp van niet te overziene omvang zijn. Zouden ze bij Ziggo nou helemaal niet aan dat soort dingen denken?

Probeer een oude van dagen die het apparaat al met moeite bedient of iemand in het autismespectrum maar eens duidelijk te maken waarom de zeer nabije wereld om hem of haar heen zich herhaaldelijk onvoorspelbaar en zonder reden en zonder aankondiging verandert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Het is ook voor veel mensen een ramp.
Onlangs kwam een bovenbuurman langs of ik naar zijn TV wilde kijken hij had plotseling geen geluid meer.
Even meegelopen en de TV gaf nog wel de menu geluidjes dus daar was niets mis mee.
Even verder gekeken en toen zag ik dat hij alleen nog de analoge zenders had.
Even opnieuw zenders laten zoeken en jawel geluid en alle zenders weer present.
En mijn directe buurman heeft pas een nieuwe TV gekocht en die laten instellen door de winkel de beste man ruim in de 70 heeft geen idee wat te doen als er zoiets gebeurd ( nou ja hij weet mij te vinden ) :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Ziggo is dus net zo lomp als CanalDigitaal.
CanalDigitaal stuurt met enige regelmaat geüpdatete zenderlijsten naar de abonnees met een door CanalDigitaal "goedgekeurde" ontvanger.
Dat "goedgekeurd" houdt in dat CanalDigitaal vanuit Hilversum even de boel op z'n kop kan zetten in al die ontvangers.

De zenderlijst die CD verstuurt bestaat uit 997 zenders, waarvan er maar een stuk of 40 door CD zelf worden beheerd. De overige zijn zenders van de de Britse, Duitse, Egyptische en nog vele andere providers.
Maar CanalDigitaal bepaalt op welk kanaalnummer die zender uit Iran -die je helemaal niet WIL ontvangen- terecht komt.

De radiozender die mijn eerste voorkeur heeft staat bijvoorbeeld op nummer 977.
TV-zender BBC One staat bij mij op stand 10. Bij CanalDigitaal op nummer 298.
Allemaal om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken... :(

Niet voor niets heb ik er jaren geleden voor gekozen om een ontvanger aan te schaffen waar CanalDigitaal geen zeggenschap over heeft.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Zo te horen zit je echt met het analoog/digitaal te kloten als je 2x het zelfde kanaal kiest, heeft bij een paar jaar geduurd voor het kwartje viel. Zender lijst bij (UPC) Ziggo klopt bij mij altijd, al is het in het begin even wennen geweest (na de overstap dat alles Ziggo werd).

Waar je op moet letten dat er 2 zender lijsten zijn
1) de HD kanalen 123 op 123 en de SD kanalen 45678 op 45678

2) de HD kanalen 123 op 123 en de HD kanalen 45678 op 45678

de 1e optie had ik nodig en die was er de eerst tijd niet, en dan zaten de SD kanalen ergen in de 800 reeks. later hebben ze dit aan gepast, en zinds dien werkt het hier prima , ook als je de zender lijst updaten. eea kan je vinden op de site, voor de QAM en kanaal frequentie codes, die verschillen per regio

PS geen ervaring met abbo en CI-kaart. wel is bekend dat bepaalde series Phillips veel problemen hebben met de zender lijsten en data kwijt raken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 september 2017 19:16:24 schreef Shiptronic:
Zo te horen zit je echt met het analoog/digitaal te kloten als je 2x het zelfde kanaal kiest, heeft bij een paar jaar geduurd voor het kwartje viel. Zender lijst bij (UPC) Ziggo klopt bij mij altijd, al is het in het begin even wennen geweest (na de overstap dat alles Ziggo werd).

Waar je op moet letten dat er 2 zender lijsten zijn
1) de HD kanalen 123 op 123 en de SD kanalen 45678 op 45678

2) de HD kanalen 123 op 123 en de HD kanalen 45678 op 45678

de 1e optie had ik nodig en die was er de eerst tijd niet, en dan zaten de SD kanalen ergen in de 800 reeks. later hebben ze dit aan gepast, en zinds dien werkt het hier prima , ook als je de zender lijst updaten. eea kan je vinden op de site, voor de QAM en kanaal frequentie codes, die verschillen per regio

PS geen ervaring met abbo en CI-kaart. wel is bekend dat bepaalde series Phillips veel problemen hebben met de zender lijsten en data kwijt raken.

Ik probeer je te volgen maar ik kom er niet uit...

Ik kijk ook Ziggo digitaal maar heb alleen NED 1, 2 en 3 (HD) op voorkeuze 1, 2 en 3. De rest in SD vanaf RTL4 en verder zit op voorkeuze 928, 929, 930, etc.

Ik lees mijn Samsung LCD TV altijd alleen digitaal in en dan krijg je deze zenderlijst. Op 4 zit RTL4 en op 5 ook RTL5, etc. maar die zijn in HD en werken alleen met een settopbox of CI kaart. Heb je die niet moet je dus naar kanaal 928 voor RTL4, kanaal 929 voor RTL5, etc.

Op 11 september 2017 18:54:02 schreef evdweele:
Ziggo is dus net zo lomp als CanalDigitaal.
CanalDigitaal stuurt met enige regelmaat geüpdatete zenderlijsten naar de abonnees met een door CanalDigitaal "goedgekeurde" ontvanger.
Dat "goedgekeurd" houdt in dat CanalDigitaal vanuit Hilversum even de boel op z'n kop kan zetten in al die ontvangers.

Vooral fijn als je net uren lang handmatig al je kanalen in je DVB-S ontvanger hebt verschoven zodat 1 op 1, 2 op 2 etc. zit en een week later alles weer verschoven is door CD. Mag je weer opnieuw beginnen...

Bij Ziggo is dit probleem bekend en heeft te maken met het netwerk ID van de CI+ module. Het universele Ziggo ID is 55555 maar voor de voormalige UPC klanten die van Upcdigitaal gebruikmaken begint het netwerk ID met 431 en daarna twee cijfers voor de regio 36 voor N-H 38 voor flevoland 40 voor Friesland 42 voor Gelderland 44 voor N-B en 46 voor Z-H. De frequentie is voor een Smit module 164000.

Op 12 september 2017 14:44:04 schreef ronny530:
Bij Ziggo is dit probleem bekend en heeft te maken met het netwerk ID van de CI+ module. Het universele Ziggo ID is 55555 maar voor de voormalige UPC klanten die van Upcdigitaal gebruikmaken begint het netwerk ID met 431 en daarna twee cijfers voor de regio 36 voor N-H 38 voor flevoland 40 voor Friesland 42 voor Gelderland 44 voor N-B en 46 voor Z-H. De frequentie is voor een Smit module 164000.

Ik maak geen gebruik van een CI module en heb juist dit probleem dat de digitale SD kanalen eens in de zoveel tijd verschoven zijn.

evdweele

Overleden

Heeft Ziggo lijsten met de kanalen? Dan zou je de huidige met de toekomstige, gewijzigde, versie kunnen vergelijken.

CanalDigitaal had die lijst vroeger altijd bereikbaar op zijn website staan, maar tegenwoordig is die website alleen maar om abonnementen te verkopen. Wat ze voor die prijs aanbieden schijnt helemaal niet belangrijk te zijn.
Alleen met Google kon ik die lijst terugvinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

@Tsec, dat probleem met de SD kanaalen heel hoog is dus op te lossen, je moet de digitale zenders opnieuw zoeken, maar met een andere kanaal frequentie cq zender lijst, die is soms even zoeken op de Ziggo site, wil wel helpen maar dan moet ik wel de regio weten.

Mischien vind je hier de info, het gaat dus om de juiste netwerk ID; https://ziggoforum.nl/topics/87452/

Welk netwerk ID komt eruit als je dit stappen plan volgt? https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kabel-…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 12 september 2017 18:15:22 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 september 2017 18:05:21 schreef Shiptronic:
@Tsec, dat probleem met de SD kanaalen heel hoog is dus op te lossen, je moet de digitale zenders opnieuw zoeken, maar met een andere kanaal frequentie cq zender lijst, die is soms even zoeken op de Ziggo site, wil wel helpen maar dan moet ik wel de regio weten.

Mischien vind je hier de info, het gaat dus om de juiste netwerk ID; https://ziggoforum.nl/topics/87452/

Welk netwerk ID komt eruit als je dit stappen plan volgt? https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kabel-…

Het zou dan het netwerk ID voor Rotterdam e.o. worden.
Volgens mij heb ik die ook gebruikt, maar mogelijk dat jij een alternatieve ID hebt waardoor de zenders wel lager komen te staan.

Dank voor de hulp alvast.

KGE

Golden Member

Met ID 4444 krijg je alle kanalen die zonder smartcard/CI+ te ontvangen zijn netjes op volgorde waarbij Nederland 1/2/3 in HD zijn.

Inderdaad, ID op 4444 en alle zenders op normale volgorde. Top!

pa3gws

Golden Member

Update.
Het verschijnsel doet zich soms voor als ik mijn HD recorder een poosje op time shift heb laten meelopen.
Dan liggen de kanalen soms door elkaar.
Als ik dan met de + - toets kanalen omhoog of omlaag zet dan klopt de volgorde niet meer.
Maar zoals Shiptronic al aangaf is het op te lossen door twee maal hetzelfde kanaal te kiezen dus twee maal op 6 drukken en SBS6 staat weer op zijn plek net zoals de rest.
En ook als ik dan met de + - toets van kanaal wissel.
Maar echt begrijpen doe ik het nog niet want wat heeft de HD recorder voor invloed op de TV de HD recorder is wel analoog.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.