ideeën voor schema's circuit - online

Even een paar opmerkingen over de schakelingen die op het forum staan.

Ze zijn niet makkelijk te vinden.
Ik zou het fijn vinden als vele (alle volgens de mods geschikte) schakelingen die gepubliceerd worden in een topic ook terug te vinden zijn in de schakelingen sectie.

En er is op een enkele uitzondering na geen pcb ontwerp voor gemaakt. Zodat helaas de meeste leuke schakelingen voor mij niet na te bouwen zijn.
Helemaal ideaal zou zijn, een webshop die deze printplaten te koop aanbied.
Misschien is er wel een pcb maker die wilt samen werken met CO.

Tidak Ada

Golden Member

Het lijkt mij eenvoudiger om in de schakelingen rubriek verwijzingen/links naar topics te geven. Dat spaart een aanzienlijke hoeveelheid serverruimte, terwijl je op die manier meer informatie krijgt dan met alleen een schemaatje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zoiets bedoel ik ook.
Een kort stukje inleiding van een mod en dan een link naar het topic.

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op zondag 17 september 2017 12:23:51 (63%)

of gewoon in het starttopic hier, een titel maken met eventueel 1 regeltje uitleg van de schakeling en dan een link naar het geschreven stukje tekst.

bv:
schakeling X: ultrasoon meter voor waterput
met deze schakeling zal je ultrasoon meten hoeveel water er nog in de waterput zit. totale bouwkost <5€
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1937902#1937902

schakeling X+1: .....
....

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 17 september 2017 13:46:06 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat me ook opvalt is dat bijvoorbeeld de twee projecten van CO zelf namelijk de lab voeding uit 2011 en 2016 ontbreken in de schakelingen sectie. Voor deze schakelingen is namelijk wel een PCB ontworpen maar toch wordt dit niet snel gevonden en komt men uit bij de LM317 voeding.

https://www.google.nl/search?q=labvoeding+site:circuitsonline.net&spel…

@Dratsabylgu: waarom zou je een PCB nodig hebben? De meeste van die schakelingen bestaan uit een paar onderdelen, en die kun je gemakkelijk op een stukje experimenteerprint zetten.

Uiteraard staan er best goede schema's en ideeën in de vele topics hier, maar de schema's die bij de schakelingen staan, zijn betrekkelijk simpel en gewoonlijk zonder wijzigingen na te bouwen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Omdat ik geen kleine schakelingen van een paar onderdelen wil nabouwen. Ik heb de master clock van Gertjan gebouwd en zou nu wel iets van Bram zijn schakelingen willen nabouwen. Verder staan op de wishlist een leuke eindversterker en DA converter en een RIAA voorversterker maar dan allemaal wel richting high end.

Er zullen best veel schakelingen gebouwd worden met maar een paar componenten op experimenteerprint en dat kan ook best leuk zijn. Alleen zoek ik nu dus iets grotere projecten.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 14 september 2017 16:30:53 schreef Lambiek:
Ik zou wel even een paar klemmen erbij tekenen Sjoerd, dan is het duidelijker voor de niet elektronici waar de voeding op moet komen.

Ik heb er een batterij ingetekend....

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Lambiek

Special Member

Even een update van de regelaar.

Heb er een print voor gemaakt de maten zijn 60mm X 85mm.
Hieronder een tekening met de aansluitingen.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/mini%20-%20motorregelaar%20-%20i-%20comp.jpg

Hier het print ontwerp.

PRINT - MINI MOTORREGELAAR MET TERUGKOPPELING.docx

En een foto van het geheel.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pict0036.jpg

Op 17 september 2017 16:29:30 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik heb er een batterij ingetekend....

Oké. beter zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hi Sjoerd Kreyns,

Als je alleen pulsen wilt genereren op neer en opgaande

flank dan kun je met een CMOS CD4070 Quad EXOR

hetzelfde bereiken met één gate en een R en C,

de andere gates zijn als buffer bruikbaar.

Guus@Sint-Michielsgestel

Ik zou nog een schema posten voor een dumpload; deze gebruik ik voor motordrives e.d. die stroom terug leveren, met een labvoeding die dus geen stroom kan opnemen. Ik heb dit gebruikt met een 0.25 ohm dump weerstand op 24V, dus met een piekstroom van 100A.

Een kleine truc is om die weerstand van ijzerdraad te maken; omdat ijzerdraad ferromagnetisch is, krijg je bij het inschakelen een hogere weerstand, vanwege het skin-effect, dat veel sterker is bij ferromagnetische materialen. Dit maakt de schakelverliezen bij het inschakelen van de MOSFET wat kleiner, maar de schakelverliezen bij de uitschakelen zijn er natuurlijk alsnog.

De twee potmeters zijn voor de inschakelgrens en de hysterese; uiteraard moet hij zo ingesteld worden dat de grens voor het uitschakelen ruim boven de normale voedingsspanning ligt.

Ik heb het grootste deel van het board al ontworpen, maar blijkbaar heb ik de laatste wijziging nog niet helemaal afgemaakt. Zodra die af is zal ik hem ook posten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 19 september 2017 19:49:46 schreef SparkyGSX:
.......Zodra die af is zal ik hem ook posten.

Dan is het misschien ook leuk om de waardes van de componenten te vermelden. :)

Een leuke driver trouwens die MCP1407, kan een flinke stroom leveren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, daar heb ik die driver op uitgezocht; hij is ook niet echt duur (~1 euro bij Farnell).

Over die componentwaarden: dat is afhankelijk van het bereik dat je wilt hebben. Ik gebruik hem meestal op een 24V voeding, maar hij kan veel hoger als dat nodig is. Je kiest dan dus een MOSFET en buffercondensators die geschikt zijn voor je werkspanning, en past een paar weerstandjes aan om een bruikbaar instelbereik te krijgen.

De lineaire regelaar (die pin-compatibel is met de LM317) mag tot 125V ingangsspanning hebben, en als je D2 weglaat, en de kathode pad gebruikt om een 12V voeding aan te brengen, zijn de MOSFET en buffercondensators de enige beperking aan de werkspanning. Je zou hem dus ook kunnen gebruiken op een 325V DC bus.

Ik kan natuurlijk wel een wat waardes uitzoeken voor één of meerdere werkspanningen (12/24V en misschien 100V of zo), en als je iets anders wilt ben je waarschijnlijk ook wel in staat om zelf de juiste aanpassingen te doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 20 september 2017 11:51:51 schreef SparkyGSX:
......, en als je iets anders wilt ben je waarschijnlijk ook wel in staat om zelf de juiste aanpassingen te doen.

Ja, maar ik ben niet de enige hier. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 17 september 2017 16:29:30 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik heb er een batterij ingetekend....

Plaats batterijen etc aan één kant van het schema ipv ergens tussenin, het wordt dan wat overzichtelijker, zie het nieuwe schema hierboven.

Moet dit een LED doormeetpieper voorstellen?

Nee een doormeetLED,
dus deze maakt geen geluid.er licht alleen een ledje op vlak naast je nagel bij de rechter en linkerhand.
Ik hoop dat de bijgevoegde schemaatjes voldoende duidelijk zijn mede omdat ik niet weet hoe je snoertjes en testpennen moet aangeven.
De keuze van de weerstand moet aangepast worden aan de batterij.

Ik wist niet dat er een doormeetpieper bestond.

Groet uitprobeerder

Het betere is de vijand van het goede
vergeten

Golden Member

Op 19 september 2017 19:49:46 schreef SparkyGSX:
Een kleine truc is om die weerstand van ijzerdraad te maken; omdat ijzerdraad ferromagnetisch is, krijg je bij het inschakelen een hogere weerstand, vanwege het skin-effect, dat veel sterker is bij ferromagnetische materialen.

Skin-effect bij ijzerdraad op DC, klinkt in mijn oren, die dus nog niet alles gehoord hebben, niet bekend.
Bij mijn weten treed skin-effect pas op bij hogere frequenties AC.
Daar wil ik dus meer van weten. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is dus geen DC, en is een blokgolf, en die bevat dus wel hoge frequenties op de flanken.

In koper is de skindiepte bij 10kHz ongeveer 650um, bij ijzer nog maar 22um, en daarbij is de soortelijke weerstand ook nog eens bijna 6x hoger.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Lambiek: ik heb net het nieuwe artikel gelezen, en dat ziet er best goed uit! Ik blijf van mening dat die poortjes zinloos zijn, en dat ze sowieso niet beschermen tegen een verkeerde aansturing, omdat ze geen dode tijd injectie doen, nog afgezien van het feit dat het om te beginnen al onmogelijk was om een L293D te slopen met een verkeerde aansturing (als in, high-side en low-side switches tegelijk aan).

Je huidige stroommeting deugt m.i. niet, omdat je hebt nagelaten te compenseren voor de pulsbreedte. Je hebt maar een deel van de tijd een meting, maar smeert deze uit met een filter (100k + 100nF ~= 16Hz). Dit is dus het product van de werkelijke stroom en de tijd dat de onderste switch aan staat. Ik zou die stroom vervolgens ook terug rekenen naar SI eenheden, dus naar mA om met integers te kunnen rekenen.

En encoder interface is natuurlijk triviaal als de encoder op dezelfde spanning werkt als de controller, en je geen echte beveiliging nodig hebt. Ook zonder encoder kun je de snelheid vrij aardig regelen, als je echte IR compensatie zou doen. Het is dan wel handig als je uitlegt hoe je de weerstand van het motortje (en de L293D, die je niet verwaarloosbaar) kunt meten voor de juiste instelling.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 27 september 2017 23:48:40 schreef SparkyGSX:
Ik blijf van mening dat die poortjes zinloos zijn, en dat ze sowieso niet beschermen tegen een verkeerde aansturing, omdat ze geen dode tijd injectie doen, nog afgezien van het feit dat het om te beginnen al onmogelijk was om een L293D te slopen met een verkeerde aansturing (als in, high-side en low-side switches tegelijk aan).

Die poortjes zijn niet zinloos, anders kun je nooit met twee pwm signalen werken. Een L293D heeft er een hekel aan om op zijn enable een pwm signaal te krijgen, maar dat heb ik al eerder gezegd.

Je huidige stroommeting deugt m.i. niet, omdat je hebt nagelaten te compenseren voor de pulsbreedte. Je hebt maar een deel van de tijd een meting, maar smeert deze uit met een filter (100k + 100nF ~= 16Hz).

15.915Hz om precies te zijn.

Ik heb het signaal op de scoop bekeken "wat uit de TLV271 komt". ik heb het getest tussen de 1 en 5KHz, en dat signaal ziet er keurig uit. Heb het ook gemeten met verschillende stroom opnames van de motor, en met de verschillende pwm frequenties. Het uitgangssignaal loopt mooi mee met de opgenomen stroom van de motor.

Wat de software betreft, dit zijn simpele voorbeelden. Het mooiste zou zijn als het via PID zou gaan, maar dat is vrij moeilijk in te regelen. En ik wil het niet te moeilijk maken zodat het eerder nagebouwd gaat worden. Ik wil het ook een beetje laagdrempelig houden voor de mensen.

En encoder interface is natuurlijk triviaal als de encoder op dezelfde spanning werkt als de controller, en je geen echte beveiliging nodig hebt.

Wie heeft het over een encoder gehad, ik denk dat je een tacho bedoelt? Ik ben nog nooit en tacho tegen gekomen die 5VDC gaf als uitgang bij een motor van 12VDC. Maar misschien zijn ze er wel, maar dat is mij niet bekend. Normaal loopt dat signaal redelijk met de motorspanning mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.