siemens sl64m361eu vaatwasser - lekkage

Deze inbouwvaatwasser lekt sinds een paar weken een beetje water tijdens het wassen, een half borrelglaasje vol denk ik.
Het water ligt linksvoor onder de deur en het lijkt schoon water. De vaatwasser heeft verder geen storing, wast, pompt etc. normaal.
De deurrubbers zien er m.i. goed uit. Wel lijkt het water ergens langs de linkerkant van de deur naar beneden te komen, maar zeker weten doe ik dat niet.

Voordat ik de boel demonteer: zijn er "usual suspects" voor dit model zoals deurrubbers inspecteren, eventueel invetten, deur strakker laten sluiten (als dat al kan) etc?
Dank!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Zit de vaatwasser nog in de garantieperiode?

vaak is de machine naar achter geschoven, en kan de deur net niet meer helemaal sluiten, maar loopt wel. kwestie van machine weer terugschuiven dat de deur sluit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 september 2017 19:44:41 schreef Edwass:
Zit de vaatwasser nog in de garantieperiode?

Nee, hij is een jaar of 7 oud.

Op 11 september 2017 19:58:24 schreef testman:
vaak is de machine naar achter geschoven, en kan de deur net niet meer helemaal sluiten, maar loopt wel. kwestie van machine weer terugschuiven dat de deur sluit.

De machine is helaas niet verschoven want de pootjes zitten met een paar parkers vast in de houten vloer. Bovendien, bij een inbouwvaatwasser zie je dat meteen.

Ik heb net even een spoelprogramma gedaan en dan ontstaat er op zeker moment lekkage aan de linkerkant langs de binnenkant van de deur.
Je ziet het water eruit druppen, vlak voor de plint van de keuken. De rubbers zijn onbeschadigd en schoon en licht ingevet met vaseline.

De "bodembak" van de vaatwasser zelf is droog; het water komt echt langs (of uit?) de deur.
Kortom, voor mij nog een raadsel.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

een paar mm naar achter geschoven is al zat om lekkage te krijgen. soms zit een middenmand geleider klem in de rails, of is de deurrubber daar gescheurd. zelfs de mand die scheef hangt heb ik al eens gehad, mand koppelde niet in de water aansluiting voor de sproeiarm en de deur bleef een beetje open staan.

kun je vaak al zien aan het rubber dat de deur lekt, er zit vuil op wat je niet hebt met een deur die goed sluit. vergeet ook de de rubber niet aan de onderzijde van de deur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zonet toch erin geslaagd de VW 2 mm naar voren te halen, en ook de onderste deurrubber nog eens schoongemaakt. Vannacht draaien we de machine dus morgen een update!

UPDATE: helaas, vanochtend lag er nog een veel grotere plas water voor de vaatwasser. Wellicht is toch het onderste deurrubber (bij het scharnier) niet OK. Ik kan dat ding niet zien, alleen voelen.

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op dinsdag 12 september 2017 09:19:03 (39%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Gewoon de houten deur er af halen.
Dan het onderste metalen deel van de deur.
Wassen en kijken waar die lekt.

als de machine niet geheel waterpas staat, kan het waterniveau ook de reden zijn. net te hoog omdat de machine niet goed leegpompt bijv. check ook de deurrand op deuken, daar gaat hij ook op lekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle tips! Ik wacht nog ff met het inroepen van een lokale reparateur en ga komend weekend eerst zelf nog eens met jullie tips aan de gang. Wordt vervolgd.

EDIT: weet iemand of de deur "te stellen" is? Ik heb de indruk dat hij aan de linkerkant minder strak op de rubbers drukt dan aan de rechterkant.

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op woensdag 13 september 2017 09:49:15 (32%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

ofwel is dan de veer op de scharnier stuk of is de deur krom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 september 2017 20:55:12 schreef testman:
als de machine niet geheel waterpas staat, kan het waterniveau ook de reden zijn. net te hoog omdat de machine niet goed leegpompt bijv. check ook de deurrand op deuken, daar gaat hij ook op lekken..

Waterpas is in orde. Deuken.....zie foto. resp bovenkant deur en linkerzijkant. Zijn die deukjes van belang?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

deuken aan de bovenzijde zijn niet zo belangrijk, wel aan de zijkanten maar dan wel in de rand die tegen het rubber aan drukt.

let ook eens op of je minder geluid hoort als de machine draait en je de deur links wat aanduwt. minder spoelgeluid bij dichtduwen duidt op een deur die krom is of een gare veer heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Reinig de binnenkant van de deur daar waar het deurrubber hoort af te sluiten.
Smeer het deurrubber in met wat vet en sluit de deur zo rustig mogelijk.
Hocus pocus op de deur zou je nu een afdruk moeten hebben van je afsluitende deurrubber of op een bepaalde plek niet :)

Check ook je sproeiarmen , door een verstopping van een dom stukje plastic kan een sproeiarm horizontaal gaan sproeien waar een deurrubber niet echt voor gemaakt is.

Je zal ook niet de eerste zijn waarbij een uitstekende deel van de korf de deur net iets te slecht doet sluitende.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op donderdag 14 september 2017 21:23:00 (12%)

Na uitgebreide analyse met vaseline en de positie van draadmanden/korven kwamen we erachter dat de bovenste korf niet altijd goed geplaatst is (aansluiting op het water)
Daardoor sloot het deurrubber linksboven niet altijd aan en ontstond er lekkage aan de linkerkant. We controleren nu de positie van beide korven voor iedere wasbeurt en sindsdien hebben we geen lekkage meer.
Daarnaast is de VW wat rechter gezet en beter gefixeerd op de vloer.

Iedereen hartelijk dank voor de tips!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)