Hoe zou deze Arduino Sketch moeten werken?

Dit topic is gesloten

Hi forum,

Eerlijkheidshalve moet ik melden dat ik deze vraag al eerder in een ander forum heb gesteld, maar de post heb ik moeten terugtrekken omdat ik de bijlage van de schakeling niet geplaatst krijg. Dit forum heeft volgens mij zeker zoveel expertise om antwoorden op mijn vragen te geven.

Over de werking van een commando in een sketch met betrekking tot een schakelschema had ik wat vragen.
Ik zal hieronder het relevante deel van de sketch laten zien en het bijbehorende aansluitschema.

Hier de sketch met het vet gedrukte deel verband houdende met mijn vraag:

-----------------------------------------------------------------

/* Pins - you must review these and configure ! */
#ifndef keyer_pin_settings_h
#define keyer_pin_settings_h

#define paddle_left 2
#define paddle_right 5
#define tx_key_line_1 11 // (high = key down/tx on)
#define tx_key_line_2 12
#define tx_key_line_3 0
#define tx_key_line_4 0
#define tx_key_line_5 0
#define tx_key_line_6 0
#define sidetone_line 4 // connect a speaker for sidetone
#define potentiometer A0 // Speed potentiometer (0 to 5 V) Use pot from 1k to 10k
#define ptt_tx_1 0 // PTT ("push to talk") lines
#define ptt_tx_2 0 // Can be used for keying fox transmitter, T/R switch, or keying slow boatanchors
#define ptt_tx_3 0 // These are optional - set to 0 if unused
#define ptt_tx_4 0
#define ptt_tx_5 0
#define ptt_tx_6 0
#define tx_key_dit 0 // if defined, goes active for dit (any transmitter) - customized with tx_key_dit_and_dah_pins_active_state and tx_key_dit_and_dah_pins_inactive_state
#define tx_key_dah 0 // if defined, goes active for dah (any transmitter) - customized with tx_key_dit_and_dah_pins_active_state and tx_key_dit_and_dah_pins_inactive_state

#ifdef FEATURE_COMMAND_BUTTONS
#define analog_buttons_pin A0
#define command_mode_active_led 26
#endif //FEATURE_COMMAND_BUTTONS

/*
FEATURE_SIDETONE_SWITCH
Enabling this feature and an external toggle switch adds switch control for playing cw sidetone.
ST Switch status is displayed in the status command. This feature will override the software control of the sidetone (\o).
Arduino pin is assigned by SIDETONE_SWITCH
*/

#ifdef FEATURE_SIDETONE_SWITCH
#define SIDETONE_SWITCH 8
#endif //FEATURE_SIDETONE_SWITCH

/
#endif //FEATURE_LCD_4BIT

etc. etc.
---------------------------------------------------------------

Hoe moet ik de werking zien van digital pin 26 in combinatie met de analoge pin A0.
Het gaat over dit deel van de sketch, de verdere regels zijn nog niet van toepassing.

#ifdef FEATURE_COMMAND_BUTTONS
#define analog_buttons_pin A0
#define command_mode_active_led 26
#endif //FEATURE_COMMAND_BUTTONS

Op A0 staat 5 Volt.
Niet aangesloten staat op D26 ca. 2.3Volt

Het inschakelen van A0 heeft tot gevolg dat daar ter plekke de spanning 0V. wordt.
Op D26 staat zakt de spanning naar 0.8 Volt.

Dat zijn mijn meetgegevens de sketch is gecompileerd en ge-oploaded naar de Arduino MEGA 2650

De uiteindelijke bedoeling van dit schema en Sketch is, dat bij eenmalig indrukken van S1 de Led gaat branden en nogmaals indrukken van S1 de led weer uitgaat.

Hoe zou dit moeten werken wat is de functie van D26 in relatie met A0 ?

Ik schrijf "zou dit moeten werken" maar het werkt niet.
Ben er erg nieuwsgierig naar.

Cees

Is een dubbeltopic met https://www.circuitsonline.net/forum/view/138049 ?

Het enige dat dit stukje code doet is als FEATURE_COMMAND_BUTTONS eerder met een #define gedefinieerd is (die zie ik in deze quote niet ? ) dat de tekst "analog_buttons_pin" voor het compileren overal vervangen wordt door "A0", hetzelfde voor "command_mode_active_led" en "26".

Het gaat hier met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om de defenitie van Arduino pinnummers afhankelijk van de hardwareconfiguratie. De soft- en hardware config moeten overeenkomen, of in ieder geval compatibel zijn.

Het schema is helaas vrijwel onleesbaar.
Is de config correct en moest ik op basis van de metingen gokken op een hardware fout dan is de uitgang actief laag, en moet de led dus tussen de uitgang en V+.

GJ_

Moderator

Op 13 september 2017 06:43:35 schreef Aart:
Is een dubbeltopic met https://www.circuitsonline.net/forum/view/138049 ?

Lijkt het wel op. Graag daar verder.

Als ik me vergis, wat natuurlijk bijna ondenkbaar is, kun je me mailen. ;-)

Dit topic is gesloten