schakeling voor zoneregeling met meerdere thermostaten

ik ben een elektro noob. Maar dankzij dit forum heb ik toch mijn eerste eigen schakeling bedacht en in elkaar gesoldeerd.

Het wordt gebruikt om de 2e thermostaat aan te sturen voor een zoneregeling. Mijn ketel (intergas) kan een extra zone aansturen. Dus als de kamerthermostaat warmte vraagt gaan de kleppen naar die zone open. Anders is die zone gesloten.

Dus nu kan ik met een tweede thermostaat warmte vragen van de ketel. De schakeling is om te zorgen dat er bij warmte vraag de radiator in de betreffende kamer opengezet wordt (M). En als de warmtevraag stopt, dat de klep nog minstens een minuut open blijft staan. (voor nadraaien van de cv pomp)

ik gebruik de NC van de thermostaat,(er kan namelijk niet direct een relais tussen thermostaat en ketel, dan schakelt de ketel niet meer)
Dan maak ik met de Rel1 weer "normaly open" van door deze ook op de NC aan te sluiten.

Droog heb ik dit getest, en het zou moeten werken denk ik. Maar ik heb nog niet alle kleppen binnen.

wie heeft nog adviezen? Kan het nog eenvoudiger, of veiliger?

R~1 500k
R1,R2 10k
R3 100
t1,t1 B C547B
C1 220uF

Nnu wil ik om de afschakel tijd te verlengen de condensator en de weerstand vergroten. C1 10000uF (want die heb ik nog liggen) en R~1 1000k ofzo. Huidige maximale tijd is ongeveer 15s.

[Bericht gewijzigd door tMo op woensdag 13 september 2017 15:09:43 (11%)

Willie W

Golden Member

Zou wel nog een weerstand in serie met het contact van rel-1 zetten, die zal het niet zou fijn vinden om C1 kort te sluiten, en zeker niet als die 10000uF word.

Bedankt! voor dat soort tips heb ik het dus ook geplaatst.

overigens is de relais er (nog) niet aan kapot gegaan.

Een extra weerstand dus omdat de relais nu als NC gebruikt wordt en korstluit met de condensator. (ik heb deze schakeling namelijk gekopieerd van het onderwerp schakelingen op deze site de "timer", maar daar zat die weerstand niet in)
Wat voor weerstand moet dat dan zijn. In de orde van grote 100Ω of 10kΩ

Het kan tamelijk simpel met een draadloze tbermostaat met 2 (of meer) ontvangers.

Zie www.zoneregeling.nl of www.etageregeling.nl