Philips GFL2.20E beeld gecomprimeerd

Mijn PT9001 (GFL2.20E) heeft zo nu en dan een probleem met de beeldweergave. Het beeld lijkt gecomprimeerd op de onderste helft van de beeldbuis. Een tik op het toestel helpt (even). Herkent iemand dit probleem?

Is dit echt een beeldbuis toestel, in dat geval losse soldering in de vert. eindtrap.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
RAAF12

Golden Member

Is dat in N-Z of O-W richting? Een fotootje zou heel mooi zijn...

is dat niet het beruchte probleem met de verticaal trap op een groot koelblok die los gaat zitten in de soldeer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is nog een echt (100Hz) beeldbuis toestel. Wel een hele mooie. Tot nu toe prima gedaan, toestel is van 1995, slechts 1 reparatie (binnen garantie).
Beeld compressie is in de hoogte, enkel beeld op de onderste helft van het scherm. Bij volgende optreden maak ik een fototje.

maartenbakker

Golden Member

Onderste helft is inderdaad het 'klasse G' stukje van de afbuigeindtrap. Als je dat door ertegen te tikken kunt oplossen, ligt het 100% zeker aan een slechte soldering. Waarschijnlijk aan het IC. Niet te lang mee blijven spelen. Het GFL-chassis is volgens sommigen het allerdegelijkste grootbeeldchassis dat Philips ooit ontwikkeld heeft (een soort nieuwe K40 maar dan met alle zwakke punten verholpen - de K40 was ook echt lesmateriaal voor de ontwikkelaars die zelf ook met een soldeerbout het veld in moesten bij de terugroepactie in 1993). Maar weinig toestellen zijn zo oud geworden dat ze die statistiek waar kunnen maken; meestal was de beeldbuis binnen 10 jaar stuk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 17 september 2017 21:47:47 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Denk dat de TDA 8172 inderdaad log ligt.
GFL was inderdaad een top chassis waar nergens op bezuinigd was.
Ook nog gehad , makkelijk menu ook.
K40 was zonder meer het slechtste wat ze ooit op de markt hebben gebracht

Op 17 september 2017 23:10:23 schreef Arnold D:

K40 was zonder meer het slechtste wat ze ooit op de markt hebben gebracht

Hoeveel 100den ik ooit hersteld heb voor een 2e handshandelaar waar nooit of te nimmer (behalve de anti-brand modificatie) wat aan gedaan was en waar enkel de beeldbuis van versleten was...
Hoeveel kennissen mijn ouders destijds hadden met een K40 die bijna 20 jaar dienst deden zonder ooit één maal defect te zijn...

Wat vind jij dan van een K12?

KGE

Golden Member

K40 had toch altijd de lijntrafo compleet los in de solderingen staan? Je moest ook die plastic dwarssteun verwijderen omdat die soms door het geknetter van die slechte solderingen in de brand ging... Is ook nog service bulletin van geweest.

In mijn stage tijd nog veel in gesleuteld..

van de k40 heb ik een paar toestellen gehad en meerdere in onderdelen omgezet, vaak ellende met die insteek printjes. hoogspanning die flink had staan knetteren. doorgaans solderingen die gammel waren. vooral de voeding op de bodem had last van onderdelen die warm werden, veel te kleine soldeer vlakken die los lieten. als je maar niet teveel ging slepen met die ouwe bakken, dat was met alle beeldbuis toestelen wel zo, dan kwamen de losse contacten ineens in beeld.

een familielid heeft er 1 gehad die tot 2006 nog heeft gespeeld, maakte dagelijks wel een uur of 5.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 19 september 2017 09:34:03 schreef Beeldbuisje:
[...]

Hoeveel 100den ik ooit hersteld heb voor een 2e handshandelaar waar nooit of te nimmer (behalve de anti-brand modificatie) wat aan gedaan was en waar enkel de beeldbuis van versleten was...
Hoeveel kennissen mijn ouders destijds hadden met een K40 die bijna 20 jaar dienst deden zonder ooit één maal defect te zijn...

Wat vind jij dan van een K12?

Dat zijn precies mijn ervaringen met de K40. Er zaten een paar zwakheden in waar ze bij de GFL (FL deels ook al) flink van geleerd hebben. Verder onverwoestbaar. De zwakheden van de K12 waren minder economisch, daar zaten teveel nieuwigheidjes en nog deels onbewezen designkeuzes in verwerkt...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heren, bedankt! Na heel veel schoonmaken eindelijk aan reparatie toegekomen. Het bleek inderdaad het verticale power IC, dat een slecht soldeerpunt ontwikkeld had.

Rest nu nog de 4" subwoofer waarvan de rand weg is. Is daar nog aan te komen?

maartenbakker

Golden Member

Randen zijn vrij goed verkrijgbaar, hopelijk ook specifiek in deze maat. Op mfbfreaks.com lees ik regelmatig adviezen over welke leverancier wel goed spul levert voor refoamen en welke niet. Ik weet het niet uit m'n hoofd helaas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 september 2017 21:41:47 schreef markce:
Heren, bedankt! Na heel veel schoonmaken eindelijk aan reparatie toegekomen. Het bleek inderdaad het verticale power IC, dat een slecht soldeerpunt ontwikkeld had.

Controleer ook meteen of er nog andere slechte solderingen zijn, soms wilde de spoel die de basis lijn van de lijneindtor aanstuurde wel eens los raken.

Op 19 september 2017 09:34:03 schreef Beeldbuisje:
[...]

Hoeveel 100den ik ooit hersteld heb voor een 2e handshandelaar waar nooit of te nimmer (behalve de anti-brand modificatie) wat aan gedaan was en waar enkel de beeldbuis van versleten was...
Hoeveel kennissen mijn ouders destijds hadden met een K40 die bijna 20 jaar dienst deden zonder ooit één maal defect te zijn...

Wat vind jij dan van een K12?

K40 heb je even?
Raster is TDA 3650 meen ik, vaak defect , zelfs zo vaak dat ze op een gegeven moment schaars waren en fl 125 kostte.
Sync ic TDA 3576 , schering en inslag.
Voeding, elc0 100 uf , driver trafo los .
Lijntrafo , vaak te vaak.
Schijf booster c
Midden frequent
TXT en dan met name de tic tac trom modellen.
CRT module , verging.
Elco,s oost west en raster.
Weerstanden welke spontaan onderbraken.
Lijntrafo inderdaad los
Vergelijk dit even met de K35 welke nagenoeg geen uitval had.

K12 was niets nis mee, alleen de connectors maar loste je dit 1 keer goed op dan was dat probleem uit de wereld.
Zwakke punten waren wel de Sync unit en de matrix .
K12 met 510 buis uitgevoerd was ook minder

maartenbakker

Golden Member

Ohja die TDA3576. Ging na vervangen nooit meer stuk, was niet echt een K40-probleem maar vermoedelijk een constructiefout in het IC.

TDA3650 heb ik wel eens stuk gehad, werd die meegesleept door slechte elco's? Ik heb hem niet vaak genoeg stukgehad om problemen met de verkrijgbaarheid te hebben. Wel eens uit een sloper gehaald, dat dan weer wel.

In mijn beleving waren de solderingen structureel en misschien de TDA3576. De andere fouten zijn in mijn beleving niet structureel, kwam wel voor maar niet opvallend.

Mijn beleving = enkele tientallen stuks, Beeldbuisje enkele honderden stuks begrijp ik. Kreeg jij ook toen al vooral de lastiger gevallen toegespeeld? Dan kan het statistisch wel natuurlijk.

Wat de lijntrafo's betreft ken ik maar 3 toestellen/trafosoorten die enigszins structureel faalden. Die in het 2B/3A chassis, de Eldor in het GR2 chassis en de AT2079-achtige met primaire massasluiting in diverse portables.

Hoe dan ook zeg ik niet dat de K40 perfect was, ik zei dat de GFL beter was omdat de lessen van de K40 er letterlijk in verwerkt zaten. Nouja, behalve dan dus de solderingen van dit IC. Kennelijk vonden ze het alleen maar nodig om een aantal punten in de horizontale afbuiging met robots na te solderen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 september 2017 02:26:42 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maartenbakker, K40 was al ouderwets naast een B&O met cutt off regeling.
Pas in 2 B kwam deze bij philips.
GFL was en is niet vergelijkbaar met K40 niet wat techniek betreft, niet wat beeld betreft niet wat kwaliteit betreft.
Opvolger K40 was 2 B ( ook niet goed) en daarna de G110 ( onterecht afgezeken als slechtste chassis ooit)

maartenbakker

Golden Member

Ik beweerde voornamelijk dat er in het GFL chassis lessen verwerkt waren van het K40 chassis. Letterlijk, want het waren o.a. de ontwikkelaars van de GFL die het veld in moesten met een soldeerbout om de K40 te herstellen en waarschijnlijk ook wat brainstormsessies gehouden hebben om dat soort fiasco's te voorkomen. Als je van de fouten van een in principe goed ontworpen en toch aardig bedrijfszeker chassis leert en je stopt er nog wat extra kennis en research in dan krijg je een heel goed chassis. Let wel, ik noem dus de GFL een heel goed chassis en niet de K40. Die vind ik "gewoon" goed.

Verder ben ik met je eens dat de G110 onterecht werd afgezeken. Net zoals nu de K40, vind ik dan. Als je iets met "110" afzeikt komt de CP110 eerder in aanmerking al vond ik die ook niet zo slecht maar wel een slechter dan de G110.

De cut off/AKB zal wel geen prioriteit zijn geweest; Philips wachtte gewoon tot er een eigen chipset beschikbaar was. Gebruikte B&O niet een Motorola chip of was het pas met de U4606 in het ICC3-chassis dat er cut off opzat? 2B en 3A vond ik inderdaad ondingen en de G90B was zwak ontworpen, wat nog net goedging als je hem als tweede toestel gebruikte maar in de huiskamer de hele dag aan was de levensduur teleurstellend.

@testman hieronder: dat waren inderdaad structurele fouten. Als Arnold de G110 niet wil afzeiken maar de K40 wel dan loopt de poging daarop vast. D K40 heeft minder moderne techniek maar niet meer problemen dan de G110. Vanwege de aard van de fouten zou ik liever een K40 in onderhoud hebben dan een G110 maar ik vind ook de G110 op die foutjes na geen slecht ontwerp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het g110 chassis was ook niet super te noemen. ding stond thuis vroeger, van 1990 tot 2000 en heeft 3x de geest gegeven. de beruchte netschakelaar, de processor, solderingen hoogspanning, de but11.

ter vergelijk ging de tv ervoor 18 jaar mee zonder defecten in die hele
tijd.

edit: de cp110 was ook niet best te noemen idd, schakelaar, backupaccu en txt module als ik me herinner.

betere ervaringen met het anubis A chassis.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 20 september 2017 20:46:52 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laat ik het zo zeggen, aan de K40 heb ik het meeste geld verdiend.
G110 ook trouwens .
G110 vond ik veel beter dan een K40 omdat het beeld veel beter was.
Opvolger gr.2.2 vond ik ook weer minder met lekkende elco,s .
Nog een rampen bak welke je gelukkig niet veel zag was de 3 D.
Cp110 , slechte print, vaak voeding defect, lijntrafo ook en een slecht beeld en niet te vergeten de elco,s .
Voor mij blijft van de zeg maar gewone chassis de K35 het meest degelijke.

Het idee dat de K35 weer wat beter was dan de K40 moet ik eerlijkheidshalve beamen. Helaas waren van beide types de beeldbuizen (A66-540X) vaak snel doodop. Regenereren wou nog wel eens lukken.

In heel het Philips gebeuren, beginnende bij de K11 (wie herinnert zich nog de brandpartijen aan de stekker van afbuigjuk; het onderste pennetje), stond vaak nogal eens in het teken van slechte contacten.

Niet te vergeten dat bij de K35 ook de hsp-trafo en booster C los kwamen te zitten... Bij de K40 was identiek dezelfde fout vaak letterlijk de "aanstoker", of zeg ik aansteker ;)

Ondanks die GFL een prachttoestel was, heb ik er toch enkelen geweten waar de stekker van de H-afbuiging lekker los ging zitten met gekke defecten tot gevolg.

Waar heel dit topic over ging heb ik, wellicht toevallig, zelf nooit in een GFL geweten, doch des te meer in een MD1 en MD2.

Vaak allerlei Philipsen voor tweedehandsverkoop hersteld (zie mijn eerste berichtje in dit topic). De meeste van hun chassis waren na het verwijderen van de gekende kwaaltjes toch vrij betrouwbaar. Ook allemaal tegen een zeer redelijke prijs doenbaar.

Haha, wat zie ik net: een 3D? Heb er zelfs nog één staan. Een dag soldeerwerk, de beeldbuis een beurtje met de regenerator (ook een 3D is tegenwoordig weer 30 jaartjes oud) en geef toe: beeld en geluid zijn toch zéér netjes te noemen voor een toestel van '87... Als tiener heb ik jaren zo'n (opgelapt) toestel op mijn slaapkamer gehad. Fan zijnde van de negentiger jaren dance muziek kon ik wat geluidsvermogen gebruiken in de tv ;-) :-P.

Maar goed, losse contacten? Sony en Thomson waren hier toch ook heer en meester in. Goede soldeertin kost blijkbaar extra?

kon idd zeggen wat je wilt, maar de philips tv's uit de 80's hadden wel goed geluid erin zitten. de houten kasten gaven amper resonantie, iets wat de plastic kasten in de 90's niet tegenop konden. ook werden de speakers steeds kleiner wat het geluid niet ten goede kwam.

een K35 was 1 van m'n eerste tv's van de stort gered, solderen van de kleurentrappen en weer goed. later een erres uit 1988 gehad die de verticaal trap stuk had, helaas was dat m'n eerste grotere tv reparatie, en dus brandde er een streep door teveel licht op die 1 cm in de buis tijdens het zoeken naar het probleem. weer later een 37cm philips van 1,5 jaar oud die al vaker in reparatie was geweest. men had de BD torren in de verticaal trap vaker vervangen, maar had de in sluiting liggende smd condensator over de stekker van de afbuiging gemist. weer later een sony van 93', met alleen een los in de soldeer zittende tda verticaal trap.

ook nog eens een philips k12 gehad, die kreeg af en toe last van wit beeld. dit bleek de afscherming van een kabel naar de buisprint in een stocko stekker die gammel was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beeldbuisje klopt wat je zegt van de K35 daar gingen ook contacten los maar niet met die gevolgen als in een K40.
Hoe het ook gesoldeerd zat het waren delen waar vermogen doorheen ging en dan moest er gewoon wel eens onderhoud plaats vinden.
Je noemt de k11 , inderdaad die kon goed bij de afbuiging maar ik heb er nooit eentje uitgebrand gezien.
Daarbij was de schade goed te herstellen en soldeerde je de draad direct op de print.
Ook de nog met de hand gesoldeerde stuurtrafo zeg maar in de K9 ging los zitten met als gevolg dat de 2 keer Bu 108 er uitging als je pech had.
SONY was koploper met losse contacten en wat te denken van THOMSON?
Daar kon je echt het hele chassis doorlopen .
K12 zag ik voorbij komen. Echt iedereen klaagde over die toestellen maar waren ze slecht? Welnee wanneer eenmaal goed hersteld dan konden ze lang mee.
K12i en K12 Z en K35 en K40 met de bekende beruchte 540 buis DRAMA was dat. K12 Z gingen ze heel snel in . K35 kon het ook al binnen een jaar gebeuren dat de buis al slecht werd maar wanneer het contrast niet hoog stond dan kon zo,n buis wel lang mee dit in tegenstelling met de K12 Z. Leuk was dan weer wel dat vaak fletse buizen nog goed meekonden in de K40 en dan ook nog vrij lang goed bleven.
Ellende met de beeldbuizen vond ik trouwens al beginnen met de 510 buis

K12Z die heb ik zelf gehad. Wat contrast betreft moest dat niet hoger staan dan ca. 50%. Er zal nl. een automatische regeling op die het contrast aanpaste aan het licht van de omgeving. Zo heeft de mijne het meer dan 10 jaar vol gehouden tot ik een nieuwer toestel inruilde en heb toen de K12 verkocht. Zat toen nog een prima beeld in. K35 heb ik niet zo vaak gehad, maar met beeldbuizen van Mullard was het vaak feest vooral als het contrast helemaal open was gezet. Ik heb meegemaakt dat een buis binnen 2 jaar totaal was uitgewoond. Ik heb er eens eentje gehad die de tekst in het beeld had staan. Ding had altijd op teletekst gestaan minimaal 15 uur per dag met de pagina voor de beursberichten, was duidelijk leesbaar ook als de TV niet aan stond.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Klagen over een K40?? Hier een Erres Image line. Heeft het hier tot begin dit jaar gewerkt. Nu ligt de PTC er uit en wacht op een nieuwe. Altijd goed gespeeld en een jaar of 12 geleden een verticale streep in enen grote knal en pof en was een los contact van O/W afbuiging. daarna dus weer goed gespeeld. Kreeg het toestel 25 jaar geleden met een E3 fout, sync IC defect. Dus al met al een prima ding geweest.