Zebra accu

Mee eens, valt goed tegen. Ik schat dat ik gemiddeld 100km per lading heb gereden, dus ~530 ladingen gehad..
Ik krijg geen goede indruk van de kwaliteit van die accu als je ziet hoe het binnenwerk erbij ligt met zo'n rotte verbinding.

Ik heb een zelfde soort probleem meegemaakt met een peugeot partner met een zebra accu.
De BMS is tegen de accu aangeschroefd, daar zit alles in inclusief de HV afschakeling, alles om ongewenste aanraking van de hoge DC spanning te voorkomen.

Ik adviseer je dat je eerst het managementsysteem van de accu laat uitlezen. Grote kans dat er foutcodes zijn opgeslagen die te maken hebben met de inwendige isolatieweerstand van de accu. Is dit het geval dan is het accupakket onbruikbaar geworden. In alle andere gevallen eerst foutcodes en parameters analyseren.

Gr,

De auto van mijn collega is door een bedrijf in Hengelo nagekeken. Er was 1 cel defect maar dat geef niet tot 15 cellen mag.
Belangrijk is dat je software heb om e.e.a. uit te lezen.
Een nieuwe accu (als hij al leverbaar is) gaat richting de €14000

Ja, Göritzlehner in Hengelo heeft uitleesapparatuur en v.d. Kaap in Marum ook.
Schijnt een CAN-bus te zijn met P-CAN voor uitlezen van de BMS.
Zou leuk zijn om die specifieke PC-software te pakken te krijgen.

Klopt software is van FZ Sonick, heet ZEBRAmonitor. Communiceert middels Can ISO 11898. Ik maak verbinding middels een interface van PEAK. Alle relevante data is via deze software te raadplegen. Open maken is inderdaad zeer onverstandig het zou relatief veilig kunnen als de accu volledig is afgekoeld, maar dan nog... Accu's zijn wel gevoelig heb al diverse storingen gezien variërend van defecte cellen, kapotte verwarmingselementen, vocht problemen, isolatie problemen, etc. Ik kan de software niet delen, wel eventueel uitlezen maar dan moet TS even contact met me zoeken.

TS is er inmiddels uit.
Wellicht iets voor Drs B.
Overigens is het geen betrouwbaar product.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 januari 2018 10:05:23 schreef testman:
.....

50.000 km en dan ineens 12000€ is dus 24 cent per km, ben je met een benzinebak die 1:10 loopt nog veel goedkoper uit..

En dat is dan zonder de elektriciteit die er werd ingestoken. Ik heb een niet zo zuinige wagen, Ford Ranger 3.2 Automaat. Op 55 000km heb ik voor 7214€ diesel getankt. Heb dan amper problemen met de actieradius (tot 1200km), mag 3500kg trekken, 1000kg laden, 4x4, ... Weet ik weer waarom een elektrische auto voorlopig niet aan mij is besteed.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik werk al aardig wat jaren met hybride / elektrische auto's. Ik ben destijds afgestudeerd als HTS'er Autotechniek bij Toyota en nooit het contact met hen helemaal verloren. Als je nagaat hoeveel generatie 1 (1997) en generatie 2 Priussen er nog rondrijden zonder noemenswaardig capaciteitsverlies met astronomische kilometerstanden, dan doe ik daar een diepe buiging voor.

Ik werk nu voor een automerk dat 8 jaar en 200.000 km volledige garantie op de aandrijflijn incl. accu van hybride en volledig elektrische auto's geeft. Of dat een probleem wordt, zal de tijd uit moeten wijzen.

Die zebra accu's vergelijk ik met het ombouwen van een auto naar LPG: er zijn een aantal mensen die dat doen, maar tussen een goede en slechte inbouw zit een grote bandbreedte.

Tegenwoordige aandrijfaccu's van hybride en volledig elektrische auto's hebben een gebruiksbandbreedte tussen de 20 en 80% omwille van de levensduur. Maw: de restlading is altijd minimaal 20%, en de accu wordt nooit verder dan 80% van de maximale capaciteit geladen. Op je dashboard wordt die bandbreedte tussen 0 en 100% aangegeven.

Beste Semtexx,

Voor mijn gevoel is er in 10 weinig echte vooruitgang geboekt voor wat betreft accucapaciteit?
Een echte doorbraak zie ik nog niet.

Met vriendelijke groet Jan

maartenbakker

Golden Member

Nee, maar in misschien nog 5 of 10.

(welke lezers zijn nog meer opgegroeid met iCarly en moeten aan een aflevering denken waar dat als running gag in zat?)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 januari 2018 21:31:20 schreef Semtexx:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik werk al aardig wat jaren met hybride / elektrische auto's. Ik ben destijds afgestudeerd als HTS'er Autotechniek bij Toyota en nooit het contact met hen helemaal verloren. Als je nagaat hoeveel generatie 1 (1997) en generatie 2 Priussen er nog rondrijden zonder noemenswaardig capaciteitsverlies met astronomische kilometerstanden, dan doe ik daar een diepe buiging voor.

Ik werk nu voor een automerk dat 8 jaar en 200.000 km volledige garantie op de aandrijflijn incl. accu van hybride en volledig elektrische auto's geeft. Of dat een probleem wordt, zal de tijd uit moeten wijzen.
...

Hoeveel km noem je astronomisch in 20 jaar? Ik reken dan op minstens 700 of 800 000km. Met een 'gewone' diesel reed ik 400 000km zonder problemen in 15 jaar. En dat noem ik geen astronomische kilometerstand. Een vriend van me doet er >80 000 per jaar met zijn wagen over het ganse land. Hoe lang gaat zijn batterij het uithouden?

Hoeveel 'hybride' auto's zijn dat alleen uit fiscaal oogpunt? Er zijn zelfs merken bij die de laadkabel als optie aanbieden. Zegt dat genoeg? Het is ook al lang aangetoond dat een hybride niet zuiniger hoeft te zijn dan een conventionele verbrandingsmotor.

Zo lang er geen elektrische wagen is die voldoende actieradius heeft (minimaal 1000km met de huidige wagen 1200km), voldoende kan en mag laden (minimaal 700 à 800kg liefst meer. Huidige wagen mag 1000kg laden), een zware aanhangwagen mag trekken van minimaal 2,7ton en dit ook nog kan op onverhard, dan mag elektrisch beginnen spreken. Als ik op 10/2 met vakantie vertrek staan er vanaf Frankfurt of Heilbron honderden wagens te wachten om te tanken. Hoe ga je die op korte tijd allemaal van stroom voorzien? Ik zit redelijk wat uren per jaar in fruitplantages en in koolzaadvelden, hoe ga ik daar mijn auto opladen?

Hoeveel vrachtwagens kom je tegen op elektriciteit? Hoeveel boten varen er op elektriciteit?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De technische levensduur van (delen van) auto's heb ik tijdens mijn studie -we praten dan 2001- altijd berekend op 250.000 km / 10 jaar.

De priussen waar ik het over heb, zitten tussen de 400.000 en 500.000 km. Bij genoemde kilometerstanden, en jouw 7 en 8 ton helemaal, is alom geaccepteerd dat er niet meer de eerste motor of bak in zou zitten. Maar voor eerder genoemde toyota heb je het nog wel over de eerste accu (en motor)!

Ik ben met je eens dat voor jouw doelgroep beroepsverkeer elektrisch rijden voorlopig geen alternatief is. Grote afstanden, weinig capaciteit en lange laadtijd alsmede trekvermogen zijn achilleshiel.

Maar als je nagaat dat de gemiddelde auto 98% van zijn leven stilstaat, en 92% van alle particulier vervoer in NL met een elektrische auto met een reikwijdte van 80 km te doen is, dan geeft mij dat te denken.

Het point of no return voor elektromobiliteit zijn we inmiddels voorbij.
(hoe zeer het mij spijt, als liefhebber van dikke diesels, V8s en alles wat rookt en lawaai maakt)

Op 11 januari 2018 16:02:09 schreef Semtexx:
92% van alle particulier vervoer in NL met een elektrische auto met een reikwijdte van 80 km te doen is, dan geeft mij dat te denken.

Dat klopt inderdaad, al moet daar nog wel de nodige nuance bij.

Mensen gaan er vaak van uit dat je thuis, op je werk, bij de familie etc gaat opladen. Maar ik zie mijn baas niet snel honderden laadpalen plaatsen, dat kost kapitalen. Hetzelfde voor thuis, leuk als je een eigen oprit hebt. Maar laadpalen op publieke plaatsen zorgen al voor steeds meer irritatie.

En als er minder palen zijn dan elektrische auto's ben je de zak als je later thuis komt. Wat jij weet net zo goed als ik dat de buurman niet om half 12 nog even zijn auto voor je gaat verzetten zodat jij ook kan laden. Dus ook woonwijken moeten gebombardeerd worden met laadpalen overal en nergens.

buckfast_beekeeper

Golden Member

In vele bedrijven mag het laden niet eens. Volgens de Belgische wetgeving dient de werkgever dit te vermelden op je loonstrook als voordeel in natura en betaal je er belastingen op.

Stel eens voor dat een bedrijf met 1000 werknemers allemaal gaan laden.

Het fiscale voordeel zal ook niet blijven. Nu is dat nog mooi. In de toekomst vallen de accijnzen op brandstoffen weg, aan de zelfde snelheid als er elektrische wagens komen. Het is utopisch te denken dat de regeringen hier geen compensatie voor gaan zoeken.

Verder zitten we met de verwerking van ruwe stookolie. Hoe lang gaat dat nog gebeuren, hoe lang blijft dit lonend als benzine en diesel weg vallen? Wat met de nevenproducten? Waar gaan we die halen. Gaat er kero voor de vliegtuigen blijven?

Op 11 januari 2018 16:02:09 schreef Semtexx:
...
Maar als je nagaat dat de gemiddelde auto 98% van zijn leven stilstaat, en 92% van alle particulier vervoer in NL met een elektrische auto met een reikwijdte van 80 km te doen is, dan geeft mij dat te denken.

Het point of no return voor elektromobiliteit zijn we inmiddels voorbij.
(hoe zeer het mij spijt, als liefhebber van dikke diesels, V8s en alles wat rookt en lawaai maakt)

Maar dezelfde Nederlander wil dan ook wel in zijn auto kunnen stappen om op ski verlof te gaan of in de zomer met de sleurhut op verlof. En dan wordt dezelfde elektrische auto onbruikbaar.

https://www.hln.be/auto/1-249-081-km-op-de-teller-dat-willen-ze-zelfs-…

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ken wel bedrijven met zo'n laadpaal, de optie met verbruik per auto vindt men niet nodig, dus gaat het verbruik op de algemene kosten erbij. kijk je dan op de kWh meters in de laadpaal dan is dat toch best wat opgenomen vermogen in die paar jaar, gaat ruim over het jaarverbruik van een groot huishouden heen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 januari 2018 19:38:44 schreef buckfast_beekeeper:
In vele bedrijven mag het laden niet eens. Volgens de Belgische wetgeving dient de werkgever dit te vermelden op je loonstrook als voordeel in natura en betaal je er belastingen op.

Stel eens voor dat een bedrijf met 1000 werknemers allemaal gaan laden.

[...]
Maar dezelfde Nederlander wil dan ook wel in zijn auto kunnen stappen om op ski verlof te gaan of in de zomer met de sleurhut op verlof. En dan wordt dezelfde elektrische auto onbruikbaar.

In Nederland gaat het laden met een "tankpas." Gratis stroom krijg je dus niet, en is er geen voordeel. Voordat je begint met laden, swipe je de pas langs de laadpaal en betaal je een kwH tarief. Sterker nog, het is volgens mij zelfs voordeliger je auto thuis te laden.

Wij merken nu al dat het bezit van een auto veel minder belangrijk wordt gevonden door de consument dan vroeger. Er bestaan al constructies in Nederland, bedacht door leasemaatschappijen, waar je een klein autootje least, en bijvoorbeeld 6 weken per jaar een grote auto met trekhaak in de leaseprijs zit ingecalculeerd.

Met andere woorden, over een aantal jaar verkoopt een fabriek geen auto's meer, maar kilometers. (behoorlijk overdreven en behoorlijk toekomstgericht)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zomaar wat hardop denken (en me duidelijk realiserend dat we erg ver van het onderwerp afdwalen):

* inderdaad willen we allemaal met de auto op vakantie (behalve natuurlijk diegenen die per vliegtuig op vakantie willen en dat is net zo dramatisch, vanuit een milieustandpunt) en tot overmaat van ramp willen we dat allemaal precies in dezelfde periodes. Waarom? Ook ik wil per sé op vakantiereis met "mijn auto, mijn vrijheid" maar heb al lang geleerd de drukke periodes te vermijden. Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik door de San Gottardo ben gereden, toch heb ik er nog nooit staan aanschuiven. Echt, dat kan!

* 99,99% van de auto's wordt inderdaad hopeloos inefficiënt ingezet. Dat heeft veel te maken met de binding van 1 auto aan 1 persoon of ten hoogste 1 gezin. Veel te veel zien we de auto nog als een verlengstuk van de persoonlijkheid. Anderszijds: trek dit maar eens door naar huizen! Moeten voortaan alle woningen ingezet worden op maximale efficientie, en dus losgekoppeld worden van de eigenaar/vaste bewoner?

* en jawel, niemand lijkt er bij stil te staan, maar als niemand nog fossiele brandstof koopt dan lijdt vadertje (moedertje?) staat massaal inkomenverlies. Zullen we allemaal maar een sigaretje en/of een borreltje meer consumeren om dat goed te maken? Sociaal-maatschappelijk als we allemaal geëngageerd zijn? :)

* Mijn samenvating: de overheid is massaal overbezorgd en overbemoederend en realiseert zich niet dat haar bestrevingen zichzelf en elkaar tegenwerken. Typisch voor het hedendaagse kortetermijndenken. Kijk dan maar terug naar de staal- en steenkoolbaronnen van de late 19de eeuw, type Cockerill, die wisten tenminste iets op te zetten dat het een slordige eeuw volhield. De huidige "brave new time" zal hard mogen knokken om het even ver te schoppen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 januari 2018 20:13:08 schreef Semtexx:
[...]
Wij merken nu al dat het bezit van een auto veel minder belangrijk wordt gevonden door de consument dan vroeger. Er bestaan al constructies in Nederland, bedacht door leasemaatschappijen, waar je een klein autootje least, en bijvoorbeeld 6 weken per jaar een grote auto met trekhaak in de leaseprijs zit ingecalculeerd.

Die constructie bestaat inderdaad, maar werkt alleen als er nog een klein aandeel aan deelnemers is. Even ver vooruit kijken, stel dat iedereen over gaat naar elektrisch. Dan moet er dus elke zomervakantie een gigantische vloot auto's klaarstaan. Auto's die de rest van het jaar wegrotten (grotendeels) en geld kosten.

Met andere woorden, over een aantal jaar verkoopt een fabriek geen auto's meer, maar kilometers. (behoorlijk overdreven en behoorlijk toekomstgericht)

Dat zie ik voor een flink deel van de samenleving ook nog wel als een mogelijkheid, maar dat zie ik alleen een succes worden icm zelfrijdende auto's. Je stelt gewoon vertrektijden in en eventuele wensen en de auto is er op het juiste moment, vol (genoeg) geladen en wel. Als jij klaar bent is de volgende aan de beurt.

Dan kun je ook meteen het overgrote deel van de parkeergelegenheid in woongebieden verwijderen.

en tot overmaat van ramp willen we dat allemaal precies in dezelfde periodes. Waarom?

Een groot deel van de bevolking zit nou eenmaal vast aan bepaalde periodes. De kinderen hebben maar zoveel weken vakantie, en vakantie nemen zoals in het bedrijfsleven zie ik ook niet echt werken. Daarnaast willen we (het grote deel) wel in de zomer weg. En dan is er nog het aandeel bedrijven met collectieve vakantieperiodes (om verschillende redenen).

en jawel, niemand lijkt er bij stil te staan, maar als niemand nog fossiele brandstof koopt dan lijdt vadertje (moedertje?) staat massaal inkomenverlies

Dat is imo niet zo moeilijk. Uitgaande van elektrisch rijden gaat de energiebelasting gigantisch omhoog (evt gescheiden tussen woon en voertuig gebruik), of er komt kilometerheffing of iets dergelijks. linksom of rechtsom, betalen ga je toch.

Maar het gaat inderdaad wel flink offtopic, wel leuk voor een discussietopic misschien

Het betreft ook in deze een internal iso fault. Het schijnt dat dit type batterij regelmatig vroegtijdig de geest geeft. Th!nk heeft destijds, t.g.v. het faillissement ca. de helft (=1000) van het totaal aantal batterijen van MES DEA niet betaald. Met de wetenschap achteraf dat (een deel?) van de batterijen slecht zijn is het misschien wel terecht dat deze niet betaald zijn... In mijn geval heeft de auto nu 35000 km gereden, echter de garantie op de batterij zou 100000 km of 10 jaar zijn. Beide dus verre van niet gehaald. De lithium varianten van deze auto's zijn stukken betrouwbaarder wat betreft de accu, maar kennen weer andere problemen.

Gezien bovenstaande discussie, wat vaak het geval is betreffende dit onderwerp (zie ook greencarreports.com), is mijn ervaring met 0e en 1e generatie volledig elektrische en hybride auto's dat er hierin toch vaak nog kinderziektes zitten. Als dit door garantie financieel gedekt wordt is het geen probleem, maar als dit niet het geval is, bijv. t.g.v. faillissement, dan kan het elektrisch rijden duur uitpakken. Zo niet, dan is mijn ervaring dat je behoorlijk goedkoop kan rijden, zeker als je thuis zonnepanelen hebt. Met de Th!nk reed ik voor 3 - 5 cent per km, maar aangezien ik er 21000 km mee heb gereden en een afschrijving van ongeveer € 10.000 wordt dat in één keer ong. 50 cent per km, wat dan weer jammer is...

Grappig detail is dat ik bij de Th!nk de remschijven vroegtijdig moest vervangen omdat deze verroest waren, aangezien deze t.g.v. het regeneratief remmen vrijwel nooit gebruikt werden... Ook dit dus onnodig kostelijk... You win some, you lose some.

Op 19 september 2017 14:40:21 schreef Jantje2:
Beste mensen,

Een collega van mij heeft een tot elektrische omgebouwde VW caddy. Hiervoor is een ombouwpakket gebruikt.
Het gaat om een Zebra z36-371-ml3x-76 accu,en wat elektronica,en elektromotor.
Wat gebeurt er, hij rijdt wat kilometers en hij stopt accu nog 80%,komt 5 minuten later terug, wil verder rijden, daarna werkt het niet meer.
Nu denk ik dat de zebra accu die 370 Volt DC geeft in een beveiliging is gegaan. Deze accu levert 370V DC en bij een ongeluk o.i.d moet deze spanning waarschijnlijk afgeschakeld.Om de hulpdiensten die een dergelijke spanning niet verwachten te beschermen.
Op accu zitten twee dikke polen (orange)daar is al geen spanning.
Kan iemand zich vinden in deze gedachten gang.

Beste Jantje2, hoe kwam je collega aan deze batterij? Functioneert deze nog steeds? Ik weet dat dit type batterij ook gebruikt wordt in een Duitse magneetzweeftrein om met de energie uit deze batterijen de trein van de 'grond' te krijgen. Vraag me toch af of bij deze trein(en) al meerdere batterijen vervangen zijn...

288 cellen dat is me nogal wat.
Het lijkt of de oplader goed werkt. Ik denk dat ik toch maar eens de accu open maak. Garantie zit er niet meer op.
Wat is de balancering precies?

Ik zou hier gewoon al niet aan gaan beginnen. Misschien omdat ik wel weet wat balanceren is en hoe het werkt. En dus ook hoe link het is om zo'n accu te slopen.

En ik zou best graag een elektrische auto willen hebben. Ik kan daar prima mee uit uit de voeten voor mijn woon en werk verkeer. De reden dat ik er geen heb is gewoon de prijs. Gewoon anderhalf tot twee keer zo duur als een vergelijkbare benzine auto is voor mij gewoon te duur. Een tweede hands zie ik niet zitten. Want hoe goed is zo'n accu nog? Een nissan leaf vind ik een bijvoorbeeld wel leuk. En het bereik van 100km is voor woonwerk goed genoeg. Als ik verder wil pak ik mijn landrover met een bereik van 1600 km en hij doet het bij elk klimaat. -20 of +50 dat oude diesel motortje loopt wel. Dat is iets dat nog niet is weggelegd bij een elektrische auto.

Weet iemand hoe een elektrische auto het doet bij extreme koude? Zo'n tesla bijvoorbeeld?

En dat de belastingen veranderen is natuurlijk 100% zeker. Toen het glas was uitgevonden kreeg je belasting op ruiten. Hoe meer glas oppervlak hoe meer je moet betalen. In spanje heeft niemand zonnepanelen omdat er belasting over m2 zonnepaneel betaald moet worden.

In Nederland hebben veel minder mensen zonnepanelen dan onze buren de Duitsers. Waarom? In Nederland hebben we de NAM, de gasunie enz. Bedrijven met veel macht en nog meer geld die graag olie en gas aan ons verkopen. Die willen gewoon niet dat we van het gas af en aan de zon gaan.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 11 januari 2018 23:23:04 (21%)

Op 11 januari 2018 21:35:49 schreef Drs. B.:
[...]

Beste Jantje2, hoe kwam je collega aan deze batterij? Functioneert deze nog steeds? Ik weet dat dit type batterij ook gebruikt wordt in een Duitse magneetzweeftrein om met de energie uit deze batterijen de trein van de 'grond' te krijgen. Vraag me toch af of bij deze trein(en) al meerdere batterijen vervangen zijn...

Hallo Bart,

Hoe spijtig het ook is maar ik denk dat je zoektocht naar de Z36 niks gaat opleveren. Als je er al eentje vind zal ook deze stuk gaan omdat ze nl gewoon slecht gemaakt zijn. De enige zinnige optie doe je hebt is de Think ombouwen naar een andere batterijtechniek. Ook dat is niet eenvoudig maar wel beter/verstandiger dan blijven hangen op de oude Z36.

Het is niet anders helass...

Op 11 januari 2018 20:13:08 schreef Semtexx:
[...]

In Nederland gaat het laden met een "tankpas." Gratis stroom krijg je dus niet, en is er geen voordeel. Voordat je begint met laden, swipe je de pas langs de laadpaal en betaal je een kwH tarief. Sterker nog, het is volgens mij zelfs voordeliger je auto thuis te laden.

is geen pas voor nodig, gaatje op de juiste plek in de kast om het magneetrelais in te drukken en het opladen kost je niks :P

maar ok, er zijn ook bedrijven die zo'n ding kopen en op eigen stroom aansluiten. men gebuikt dan wel een pas om de paal te laten starten met laden, maar er wordt niks verrekend. dat moet dan intern geregeld worden, boekhouder het stroomverbruik van het salaris laten afboeken bijv..

ik zou zeggen dat je met die zebra accu idd niks opschiet, na 50.000km kun je weer 13K uitgeven voor een nieuwe accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 januari 2018 15:30:27 schreef bol00052:
Klopt software is van FZ Sonick, heet ZEBRAmonitor. Communiceert middels Can ISO 11898. Ik maak verbinding middels een interface van PEAK. Alle relevante data is via deze software te raadplegen. Open maken is inderdaad zeer onverstandig het zou relatief veilig kunnen als de accu volledig is afgekoeld, maar dan nog... Accu's zijn wel gevoelig heb al diverse storingen gezien variërend van defecte cellen, kapotte verwarmingselementen, vocht problemen, isolatie problemen, etc. Ik kan de software niet delen, wel eventueel uitlezen maar dan moet TS even contact met me zoeken.

hallo Bol00052, ik ben ook bezig met een think, hiervan is de accu waarschijnlijk defect, is er een oplossing om de software te gebruiken/delen/ zelf te verkrijgen. evt diagnose apparatuur heb ik wel.
graag hoor ik van je.
Ben

Dag Ben,

Hier http://think.albatrossindustries.com/Th%21nk/
kun je de meeste software vandaan halen.

Mijn plan is een accu te openen vanaf de zijkant, waar ook de BMI zit zodat er ook meer kans is het vacuüm te herstellen.

Zijn er voorbeelden van accu's die volledig hersteld zijn zonder bemoeienis van de fabrikant?

Fijne dagen gewenst
Johan