Berekening batterijduur versterker

Beste,

Ik ben bezig met het bouwen van een "kleine" draagbare bluetooth box. Als grote voorbeeld gebruik ik de Soundboks die de laatste tijd in mijn vriendenkringen een beetje gehyped wordt.

Soundboks claimed een batterijduur van 8 uur met een volume van 122 dB (gebruiken high sensitivity speakers). Op hun website vind je echter dat de versterkers die erin zitten 4x42Watt RMS is. (SOUNDBOKS 1)

Echter snap ik niet hoe ze aan 8 uur kunnen komen met hun batterij die pakweg een 12V batterij 7.8 Ah is.

Hoeveel stroom trekt zo een 4x42 Watt versterker dan?

Bij mijn weten is 4x42 toch 168 Watt en volgens de formule (even uitgaan van 100% efficiency)

168 Watt / 12 V = 14 A?

Dan kan de batterij toch nooit 8 uur meegaan? Dan zouden zij minder dan 1 Ampere trekken?

Ik ben een leek, en doe dit ook maar aan de hand van formules die ik vind op internet. Verlos mij uit mijn lijden aub!

Alvast bedankt
Raf

je rekent het opgnemomen vermogen als een verwarmings element, muziek heeft geen gelijk stroom verbruik van de versterker omdat de tonen steeds veranderen, lage tonen verbruiken de meeste stroom bij een versterker.

evengoed kloppen die specs nooit van dergelijke speakers. men zegt dat er 200W uitkomt, maar in feite zit er een 18W versterkertrapje in dat soort spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, bedankt voor je antwoord maar ik denk dat je best eens wat video's opzoekt over deze box, dit is echt een box die oorverdovend is, en ze schrijven op de website 4x42 watt RMS, bon ja ze kunnen schrijven wat ze willen,

Hun speaker zitten rond de 99 dB @1watt. ze zeggen dat ze met 1 Watt al bijna 100 dB SPL bereiken.

Denk je dat 18 Watt RMS dan genoeg is om een SPL volume van 122 dB te krijgen?

maartenbakker

Golden Member

Volgens hun opgaves kennelijk wel maar ik denk dat je er een stukje onder blijft steken. 122dB is trouwens voorbij de pijngrens, ik weet niet of dat wel klopt?

Verder zou het ongeveer zo moeten gaan: