Schakeling voor testen zenerdiodes

blackdog

Golden Member

Hi,

Als het goed is, zijn de schema's aangepast, ik hoor graag als ik nog wat vergeten ben.

Even de pagina verversen voor de nieuwe plaatjes.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

C1 in jou schema kan negatief geladen worden.
Ik heb de spanningsverdubbeling aangepast (blauwe gedeelte), volgens mij gaat dit beter.

blackdog

Golden Member

Hi Thevel!

Dank je, ja dat is denk ik ook een betere oplossing, er is nu geen elco nodig die 100V is.
Dank voor je input.

Aangepaste schema staat hieronder en is klikbaar.
http://www.bramcam.nl/NA/ZDC-Tester/ZDC-Tester-02-klein.png

Jammer genoeg nog geen tijd gehad voor het testen van de transistoren, staat voor morgen op mijn lijstje.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Op 24 september 2017 21:30:59 schreef blackdog:
Hi Thevel!

Dank je, ja dat is denk ik ook een betere oplossing, er is nu geen elco nodig die 100V is.
Dank voor je input.

Ga ik nu ook door voor de wasmachine? :)

blackdog

Golden Member

Hi!

Deze week erg weinig aan de projectjes gedaan, oorzaak is werk en gaar zijn :-)

Een paar zaken heb ik wel gedaan en hier twee foto's van een paar testen.
Hieronder de testschakeling met de spannings verdubbeler voorgesteld door Thevel,
jammer genoeg ga jij door voor het "DE" koffiezet apparaat ;-)
Zoals al eerder aangegeven is bij deze spanings verdubbeling opzet geen elco nodig die 100V kan hebben.
Er is op deze foto goed te zien hoe het is opgebouwd net zoals op het schema.

Ook de twee "nieuwe" multimeters kunen jullie hier in actie zien, de gemeten waarden zijn bij 220V netspaning,
Ja, tijdens de meting is de netspanning weer eens aan de lage kant hier.

De PM2505/04 gekocht op de Lichtmis is ook weer werkend en geeft hier ongeveer 75V aan bij een belasdting van 14,86 mA,
welke wordt aangegeven door de hier zo populaire ANENG AN8002 metertje.
Dit metertje geeft bijna alles goed aan op verschillende meetbereiken.
Behalve het 1nF bereik, dat zit ongeveer 35pF te laag en alles minder dan 35pF wordt "0" op de meter, rare Chinesen...
http://www.bramcam.nl/NA/ZDC-Tester/ZDC-Tester-03.png

Deze foto geeft aan hoe ik aan het stoeien ben, om een goede componentenopzet te krijgen op het groene printje.
De weerstanden ga ik morgen kopen voor de stroom standen zodat ik het dit weekeinde nog kan testen.
Mijn opset is met de LM317HV, daar ik deze op voorraad heb ik ik de schakeling netter vind met deze regelaar.
http://www.bramcam.nl/NA/ZDC-Tester/ZDC-Tester-04.png

Zou gauw ik weer voldoende vorderingen heb gemaak met de opset van het printje, laat ik hiervan weer wat foto's zien.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Goed om te lezen dat je PM2505/04 weer goed is. Wat was er kapot ?

Thevel

Golden Member

Welke transistor heb je in je gedachte voor de stroombegrenzing?

blackdog

Golden Member

Hi,

flash2b
Slechte batterij clips :-)

Thevel
De transistor ga ik dit weekeinde mee experimenteren.
Als het printje klaar is kan ik er een aantal makkelijk uitwisselen.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 29 september 2017 21:11:55 schreef Thevel:
Welke transistor heb je in je gedachte voor de stroombegrenzing?

Ik hoop wel op 1tje die bij eoo verkrijgbaar is.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb nog wat selectie gedaan op de transitor vanavond.
Sjoerd wil graag een transistor die ook bij EOO te verkrijgen is, dat kan :-)
De transistor die een voldoende hoge Vce heeft, een goede Hfe en dan ook nog goed te verkrijgen is, dat is een 2SC4793.
En dan hebben we ook nog de 2SC2911 maar moeilijk te krijgen voor jullie en als laatste een geselecteerde MJ340.
De MJ340 heeft wel een grote spreiding, dus daar zal je 5 a 10 stuks van moeten kopen.
De slechtste MJ340 had maar een Hfe van 40 en de beste rond de 130x.

De 2SC4793 en de 2SC2911 hebben maar een hele kleine spreiding van de Hfe...
Natuurlijk heb ik er geen honderden van gemeten, maar van de meeste transistoren zo rond de 10 stuks.

De trafo, zekeringhouder en spanningsverdubbeler zitten op de print en dit werkt.
http://www.bramcam.nl/NA/ZDC-Tester/ZDC-Tester-05.png

Morgen meer,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Een darlington zal ook nog een optie kunnen zijn.
Bijvoorbeeld een BD683.

Of een darlington maken, bijvoorbeeld met een TIP49 en een MPSA42

blackdog

Golden Member

Hi Thevel,

Natuurlijk had ik al aan Dalington transistoren gedacht en aan een goedkope opamp trouwens. :-)

Door een opamp toe te voegen, is de Hfe van de transistor geheel niet meer van belang.
Maar ik wou het zo simpel mogelijk houden.
Door een darlington kan ik niet meer de TL431 gebruiken in een simpele configuratie.
Ik ban dan ongeveer 1,3V kwijt aan Vbe drempel en een dubbele temperatuur gevoeligheid.

Ik ben nu bezig de transistoren aan het meten, laters meer vandaag.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Ik ben nu bezig de transistoren aan het meten

Je kunt ook de TL431 iets meer stroom laten leveren door R1 en R2 te verlagen.
De TL431 kan nu ruim 4mA leveren en dat moet voldoende zijn om een transistor aan te sturen met een niet zo hoge versterking zoals een goedkope BD157
De 12V zener zorgt dat de TL431 nooit een te hoge spanning kan krijgen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb nu testen gedaan aan verschilende transistoren en het is gunstiger dan dat ik dacht. :-)

Dit zijn de gegadigde transitoren die ik adviseer zijn: MJE340, MJE15030 en de 2SC4793.
Alle drie de transistoren getest tot ruim 130V voedingspanning.
Ook getest op lekstroom bij deze hoge voeding, dit i.v.m. het 0,5mA bereik, ik heb geen problemen hiermee ondervonden.

Door de lage impedantie van de TL431, is de Hfe minder van belang en de basisweerstand gaat naar 10Ω in het schema.
Ik haal de 10Ω weerstand niet weg, want ik wil de transistor tegen het kastje aan hebben voor de koeling.
Dit betekend meer draden aan de transistor, de 10Ω.
Dit helpt de "Q" aan de basis slecht te maken van het draadje dat hieraan zit (direct aan de basis solderen)
De grootste onnauwkeurigheid treed op bij de stroom van 10mA, zeg dat er 100V over de transistor staat zoals bij mijn test opset,
dan is het vermogen in de transistor bijna 1-Watt.
Dit verhoogt de temperatuur van de chip en als je langere tijd deze schakeling gebruikt op deze 10mA stroom.
Voor het testen van alleen zeners is dit in het geheel niet van belang!
Maarja, ik heb ook nog andere toepassingen in het vooruitzicht, dus hou ik daar wel rekening mee.

Als ik test met een kleine koelvin op de transistor en ik varieer de voeding aan de collector tussen 3 en 100V dan is de variatie van de collectorstroom minder dan 1%.
Hoe mooi willen jullie het hebben :-)

De dropout binnen een paar procent stroomvariatie bij het 10mA bereik, is rond de 2,85V
Bij de laagste stromen gaat daar nog een paar tiende af.
De TL431 is dus de "sweet spot" (2,5V) samen met een enkele transistor dat er voor zorgt dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van de aanwezige voedingspaning die uit de trafo komt.

Het vrijwel zeker laatste versie van het schema en weer klikbaar voor de grote versie :-)
http://www.bramcam.nl/NA/ZDC-Tester/Zenertester-06-Klein.png

Soldeertijd!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Door de lage impedantie van de TL431, is de Hfe minder van belang en de basisweerstand gaat naar 10Ω in het schema.

Er staat nog steeds 22Ω in je schema.

blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Er staat nog steeds 22Ω in je schema.

Nu niet meer. :)

blackdog

Golden Member

Hi,

Opset frontje
http://www.bramcam.nl/NA/ZDC-Tester/Zenertester-07.png

De eerste poging, een goede indeling te vinden op het front van een kastje.
Links ligt een mooie schakelaar met al enige nadeel dat het draaimoment wat aan de hoge kant is.
Verder is hij wel veel kleiner dan een Lorlin type, daar heb ik er wel een paar van, maar niet met de nodige contact bezetting.
Het voor deel van de hier getoonde schakelaar is, dat de LED's dichter bij de schakelaar kunnen worden gemonteerd.

Er komt geen "Power LED" op dit kastje, de meter en nog een van de LED's brans altijd, dat is voldoende om te zien dat dit apparaat aan staat.
Maar laat je voorals niet tegenhouden als je een Bleauwe "Laser" LED als Power indicator wilt monteren, jullie moeten er tegenaan kijken en niet ik :-)

Ik ga weer even verder prutsen..

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Wat doet trouwens een poes in je schema? :)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/74/Pussboots.jpg/200px-Pussboots.jpg

Dat is de enige die ik ken die z'n naam zo spelt. Maar een google opdracht later, is het toch een iets meer voorkomend woord dan ik dacht.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 30 september 2017 19:29:18 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi Rew,

Wil je dat ik koppijn krijg!!!
Katten bah! :-) (alleen Silvester dan, die is leuk)

Schema aangepast!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Rew, Thevel,

Poesje
Ik had in eerste instantie geen enkel idee wat jullie bedoelde...
Splan weer opgestart en wezen turen, en toen zeg ik de spelfout :-)

Frontje
Voor de gene die het leuk vinden is hier een screenshot van dat ik bezig ben een frontje te maken.
Dit teken ik met Microsoft Publisher, de rede waarom hiermee?
Omdat ik redelijk wat ervaring heb met dit programma en het object gerelateerd is.

http://www.bramcam.nl/NA/ZDC-Tester/Zenertester-08.png

De gaten zijn nu aangegeven en nu moet ik met de text gaan spelen...
Maar ik zie dat ik de 3mm LED gaatjes nog ben vergeten, dus dat ga ik morgen eerst doen en dan de text.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De adjust van de TL431 aan de emittor van Q1, is dat nog een idee?

blackdog

Golden Member

Hi RWK,

Ik zal eens een test doen met mijn breadbord schakeling die nog bestaat.
Dan kan je in principe de temperatuur gevoeligheid kwijt raken.
Leuke tip, morgen hoor je of het werkbaar is, wordt het misschien een versie V2 :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi RKW,

De handel stond nog onder spanning en na een paar minuten heb ik jouw truc toegepast.
Alleen DC metingen gedaan, dus geen testen betreffende AC stabiliteit.

Gaat helemaal goed, 250Ωin de emittor geeft 10mA collector stroom, en geen temperatuur afhankelijkheid meer.
2K5 in de emittor resulteerd dan in 1mA, dat ziet er verder dus goed uit.
Morgen nog wat meer metingen doen.

Dank je voor de tip!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.