Delta MST 060-5 voedingstrafo

lijkt me vrij normaal, de OVP probeert de voeding in begrenzing te krijgen door de stroomregeling aan te tikken, er gaat dan de ingestelde stroom lopen. ook bij 5A gaan je lampen dan branden, immers is de opgenomen stroom van de voeding te groot en gaan de serielampen branden.

de tyristor regeling zal meer herrie gaan maken zonder de gloeilampen denk ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Voor de zekerheid ook de 2.2 en 47µ elco's vervangen? Evt. test je hem eerst met 3 lampen parallel in serie met de mains.
Heb het schema hier geupload http://www.eserviceinfo.com/download_start.php?downloadurlid=67047 voor de meedenkers.

Op 22 september 2017 15:21:19 schreef Dratsabylgu:
Tot nu toe ben ik nog geen trafo van Delta tegen gekomen zonder afscherming in één van mijn Delta voedingen (16)

Ondertussen heb ik het trafootje uit elkaar gehaald en ik ben nog nooit een trafo tegen gekomen waar er meer afschermingen in zaten dan in dit trafootje:
Als eerste is de primaire gewikkeld, dan een afscherming die aan massa van de voeding hangt, dan weer een afscherming die aan punt A op het schema verbonden is, dan de wikkeling van 2 x 10 V, weer een afscherming die aan punt B op het schema verbonden is, dan de tweede wikkeling van 2 x 10 V, weer een afscherming aan punt B verbonden, dan een afscherming die aan punt C verbonden is, dan de wikkeling van 2 x 24 V en weer een afscherming verbonden met C.

Binnenkort beginnen met een nieuw trafootje te wikkelen.

Daar zal met dit sloopwerk geen nieuwe trafo gemaakt kunnen worden.
Want het wikkelhuis is geheel vernietigd en weet je nog hoeveel windingen elk deel is\was.
Zoals het er nu zo uitziet kan je hier geen goede veilige trafo van maken.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik bewonder je enthousiasme.
Maar ik ben bang dat je in je enthousiasme meer stuk hebt gemaakt dan je lief is.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

kon je toch al vergeten, delta heeft trafo's die goed in de lak staan, zijn niet heel uit elkaar te krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geloof me, het is heus niet de eerste keer dat ik een trafo afwikkel maar dit is wel een van de taaiste die ik al gehad heb en dat komt doordat hij in de vernis gezet was en zeer heet geworden is, daardoor heb ik geweld moeten gebruiken om het blikpakket te kunnen verwijderen en de wikkelingen zaten echt in de vernis gebakken, getuige hiervan deze foto's:

Dat het wikkelhuis vernield is maakt niet uit, ik ga een nieuw gebruiken:

De secundaire windingen heb ik kunnen tellen bij het afwikkelen maar de primaire ging echt niet want die draad brak voortdurend af maar die heb ik ook niet nodig want met het toerental van de secundaire is gemakkelijk het toerental van de primaire te berekenen.
Geef me enkele weken tijd en er zal een nieuw fris gewikkeld trafootje in mijn voeding zitten.
Wordt vervolgd....

Plaagstootje: Wet van O'Toole: Murphy was an optimist!

Maar gemeend, succes bij de reparatie. Alle Delta liefhebbers, en dat zijn er velen (of toch zonder -n?), volgen dit topic met argusogen......!!!!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
RAAF12

Golden Member

Op 5 november 2017 15:47:04 schreef murphy:
Geloof me, het is heus niet de eerste keer dat ik een trafo afwikkel maar dit is wel een van de taaiste die ik al gehad heb en dat komt doordat hij in de vernis gezet was en zeer heet geworden is,

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat gewikkelde trafo's in de blanke lak onderdompelde en daarna in de oven liet bakken. Dan gaan ze oa. niet roesten en zijn muisstil. Mooi dat je de trafo opnieuw wikkelt!

Kijk dat zie ik nou graag, kan niet, bestaat niet.
Een echte hardcore Delta Elektronika reparateur. :)
Veel succes met het opnieuw wikkelen en daarna veel plezier van je weer als nieuwe Delta Elektronika voeding.

Anoniem

Een gewone fuse er tussen en alle elende was voorkomen..

RAAF12

Golden Member

Snap ik niet waarom dat er niet zit. Uit gewoonte zet ik in elke wikkeling op een 50Hz trafo een TR5 zekering. Die Delta trafo is wel ingewikkelder :-) met 3 statische schermen...

benleentje

Golden Member

Op 9 november 2017 11:50:12 schreef intake:
Een gewone fuse er tussen en alle elende was voorkomen..

Ik vind dat zonder verdere informatie een beetje een te voorbarige conclusie. Ook met zekering kan en trafo een keer stuk gaan.

De zekering voorkomt enkel de vervolg schade die eventueel ernakan optreden als de boel verder door blijft smeulen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als het nog relevant is?
Heb ik een trafo voor deze voeding van een donor psup.
Helaas staat er geen enkel part nr op de trafo.
Vandaar wat foto matt.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 november 2017 18:28:25 schreef benleentje:
[...]
Ik vind dat zonder verdere informatie een beetje een te voorbarige conclusie. Ook met zekering kan en trafo een keer stuk gaan.

De zekering voorkomt enkel de vervolg schade die eventueel ernakan optreden als de boel verder door blijft smeulen.

Primaire en secundaire zekeringen helpen tegen kortsluiting in de belasting, zoals hier het geval was. Een primaire zekering helpt bovendien tegen een te hoge ingangsspanning (losse nul of als je de voeding uitleent aan Dave Jones :9). Tegen doorsmeulen zit er vaak primair een thermische zekering in (behalve als je hem door Weller laat ontwerpen, dan zit die secundair).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maartenbakker volgens mij post in verkeerde topic beland.

maartenbakker

Golden Member

Nee hoor, ik reageerde gewoon op een oude koe in een subdiscussie hoe de trafoschade misschien te voorkomen was geweest.

Jouw post is echter wel relevanter, ik hoop dat de TS wat aan je aanbod heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt de koe heeft al grijze hoorns, maar je weet maar nooit en is de voeding door de TS goed geconserveerd opgeborgen.

Maar ik had de link met het subtopic niet doorzien.
En een primaire zekering is zeker een behoud voor je trafo.
Ik zal mijn wellers ook eens controleren.

Op 2 januari 2019 19:26:06 schreef Palermoit:
Als het nog relevant is?
Heb ik een trafo voor deze voeding van een donor psup.
Helaas staat er geen enkel part nr op de trafo.
Vandaar wat foto matt.

Hallo Palermoit,

Deze trafo is zeker nog welkom !
Ik heb je een mailtje gestuurd.

Groeten...

Door familiale en andere omstandigheden was mijn Delta voeding in een vergeethoek terecht gekomen. Ik was dan ook helemaal blij verrast toen ik een mailtje kreeg van "Palermoit" met de melding dat hij een donor-trafootje had voor mij.
Ondertussen heb ik het trafootje ingebouwd en werkt de voeding weer zoals het hoort.
Uit veiligheid ga ik nu wel een zekering plaatsen in de primaire van het trafootje (trekt ongeveer 50 mA).

Nogmaals dank aan "Palermoit" !!

Mooi dat het werkt en je het even laat weten, het lijkt mij dat er een te hoge spanning op heeft gestaan en daardoor al die condensatoren doorgeslagen zijn.
Zo'n zekeringetje beschermd niet tegen overbelasting, je zult hem ruim groter moeten maken dan die 50mA anders gaat hij er bij het inschakelen geregeld een keer uit.
Secondair ook een zekering plaatsen kan helpen en misschien een thermoswitch buiten op het koperpakket.

RAAF12

Golden Member

50mA is wel wat weinig heb je de stroom AC primair gemeten met de voeding op vollast? Stel dat je dan 600mA meet zet er dan een 630 mA slow blow type in.

Na veel uren werk wat er allemaal nog meer defect was dan de trafo alleen, mag je wel een paar pintjes pakken.
Mooi dat er weer een Delta gered is.

Op 18 januari 2019 18:29:15 schreef RAAF12:
50mA is wel wat weinig heb je de stroom AC primair gemeten met de voeding op vollast? Stel dat je dan 600mA meet zet er dan een 630 mA slow blow type in.

600 mA overleeft dat kleine trafootje nooit !
Je moet het schema van deze voeding eens bekijken ... het is geen 'gewone' voeding, de netspanning (230V) wordt hier bij het binenkomen onmiddelijk gelijkgericht en afgevlakt. Deze gelijkspanning van 320V wordt met een frequentie van 24 KHz geschakeld, omlaag getransformeerd en afgevlakt en dat wordt de uitgangsspanning, dat is in kort de werking van deze voeding.
Het trafootje dient enkel om de stuurprinten van deze schakelingen te voeden.
Als de voeding niet belast is, trekt het trafootje primair 40 mA.
Als ik ze belast met 180 Watt dan trekt het het trafootje 45 mA.

RAAF12

Golden Member

OK dat had ik gemist, als die 50mA secundair voldoet is dat natuurlijk een prima oplossing.