Racal RA3701 ontvanger

Hi Enzian,

Jouw ontvanger ziet er fraai uit in dat paneel. Mooie tranceivers ook. De filters komen mij bekend voor. Ik zal eens een lijstje maken van wat er in de mijne zit.
Welke modules heb je?
Heb je een uitvoering met GPIB of met RS232?
Kun je iets vertellen over je ervaringen met dit beest, of is dat meer iets voor een pm?
Het registratienummer zegt mij niks. Hier staat ST86480.
Ik zit alleen nog met de montage van een pijpje voor het afregelen van de OCXO.
Donderdagavond komt het nieuwe netfilter.

RAAF12

Golden Member

Op 14 november 2017 18:56:29 schreef Camino1:
Hi Enzian,
Mooie tranceivers ook.

Drie ontvangers, toch? Leuk vind ik die analoge meter in het midden. Werkt die op alle apparatuur?

RAAF heeft gelijk, 3 mooie ontvangers.
Nog wat info over de opbouw.
De standaard uitvoering volgens het service manual is:
A2 Front End module
A3 1st LO Synth module
A4 Ref/BFO module
A5 IF/AF module
A10 Processor module
Power supply module
In de mijne zitten:
A1 Sub Oct Filter module
A2 Pan Front End module
A3 1st Local Synth module
A4 Ref/BFO module
A5 IF/AF module
A6 een filter met Pan output
A7 10kHz/ filter module
A9 IF filter module
A10 Processor module
Power supply module
Van het sub oktaaffilter heb ik geen documentatie.

Zo gaat het leven niet altijd over rozen.
Na wat hobbels zit het nieuwe netfilter erin.

Ik meldde al eerder dat de ontvanger naast de frequentie stond.
Na het monteren van de OCXO blijkt dat hij helemaal niet werkt op een interne standaard. Wel op een externe.

Ik heb het interne testsysteen BITE eens laten lopen:
Regelspanning van de Ref varactor te hoog zegt hij. En de syntheser referentie lockt niet. Hij krijgt geen signaal van de standaard. Zoeken dus. En ik heb geen extender boards.

Wij houden u op de hoogte.

miedema

Golden Member

Op 18 november 2017 19:30:07 schreef Camino1:
Na het monteren van de OCXO blijkt dat hij helemaal niet werkt op een interne standaard. Wel op een externe.

Ha Henk,

Misschien een open deur, maar kan het ermee te maken hebben dat je de originele 5MHz oscillator vervangen hebt door een 10MHz OCXO?
Wellicht ergens een jumper verzetten / configuratie aanpassen.....

groet, Gertjan.

Op 19 november 2017 08:06:08 schreef miedema:
[...] Ha Henk,

Misschien een open deur, maar kan het ermee te maken hebben dat je de originele 5MHz oscillator vervangen hebt door een 10MHz OCXO?
Wellicht ergens een jumper verzetten / configuratie aanpassen.....

groet, Gertjan.

Een geval van dom dus en RTFM.
Je kan alleen de externe frequentie kiezen. Intern staat hij vast op 5 MHz en hebben de dip switches geen invloed.
Even getest met een meetzender. alleen 5MHz intern en 1, 5 of 10 extern.
Nu een klein 5 MHz OCXO vinden, want dat is toch wel erg leuk.
Ik moet trouwens nog een bakbeest oven van HP hebben liggen.

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Is een 2-deler achter je 10MHz OCXO een optie?

Groet, Gertjan.

Een verbinding tussen Internal en External Ref is genoeg. En dan op 10 MHZ extern zetten.
Tot de nieuwe OCXO komt.

[Bericht gewijzigd door Camino1 op dinsdag 21 november 2017 14:16:02 (16%)

Nadat ik de nodige smb kabeltjes binnen heb gekregen heb ik het even geprobeerd.

Een verbinding tussen Internal en External Ref is genoeg. En dan op 10 MHZ extern zetten.

Het werkt inderdaad.
Er stond een 5 MHz OCXO met de juiste afmetingen op ebay. Mijn bod van $ 16,- is geaccepteerd.
Tenzij iemand een schema heeft ga ik niet proberen de Racal oscillator te herstellen. Kan ik er iemand blij mee maken?

Nu maar wachten op post uit China.

Hubie

Special Member

Die Racal 9442 OCXO werd ook in Racal Dana counters gebruikt.
Onder andere in de Racal Dana 9921.
Mss dat in het service manual van die counter ook het schema staat van de OCXO.?
http://www.g0rsq.co.uk/ForSaleCounters.html

@hubby

De Time Nuts zeggen ons:

These counters used Racal's own 94xx series OCXO's. The 04A normally had a 9442, the 04E had the 9420. Easy way to tell which is which is the size. They are both 51mm (2") square with the 9442 being 51mm tall and the 9420 is 96mm (3.75") tall. The 9442 is also classed as fast warm-up, 6 minutes to 3x10^7.
These OCXO's were also used in Racal's frequency standards such as the 9478. They are very good OCXO's. All of them are 5MHz. Unfortunatly Racal considered them propriatry and never released any circuits or service information.
All my information comes from Racal manuals and the 1984/85 catalogue.

Robert G8RPI.

Hubie

Special Member

Tja,dan zou ik de handdoek maar in de ring gooien.

RAAF12

Golden Member

Op Time Nuts repareren ze gewoon :-)

quote
>> I don't think Racal released circuit diagrams of any of their ovens.
>> I have traced out the circuit of the rapid warm up oven found in a
>> lot of receivers, the 9442-12 and have fixed those, there is a ceramic
>> cap that frequently goes wonky.

Deze post is me bekend, maar geen traced-out schema,
- no broken wires

Hij slaat af aan het einde van zijn bereik, en zit dan nog te laag.

Voor $ 16,- ga ik geen uren zitten zoeken om dan misschien te ontdekken dat het kristal niet goed is.

Edit:

Nog eens in Time Nuts gegrut:

I have just repaired the second 9442-12 rapid warm up oven to have failed in an RA1792 here. One might not be a cause for concern but two going worries me :^)

In both cases it was the ceramic (?) capacitor that is in parallel with the trimmer that failed or changed value.
In the first one the fine wires that lead from the PC board to the base had PVC insulation that had hardened and gone brittle as well. The second one seems to have PTFE covered wiring.
I have spread it around a bit already but I do have a rough circuit
diagram of the thing if anyone is faced with the same problem.

Dan

ac6ao / g3ncr

Toch even die condensator eruit gehaald en gemeten.
De mijne is gemarkeerd 24 pf 400V, is 24.5 pF . Niks mis mee.

Miedema had het idee Dan Rea te mailen voor het schema van de Racal 9442 oven ocillator . Dat heb ik nu binnen. Ik heb hem (Dan) even gevraagd of ik zijn mail hier mag posten.

Het schema blinkt uit door eenvoud.

De mail van Dan. Hij benadrukte dat hij niet kan instaan voor de juistheid van schema.

Dan Rae

Attachments20:31 (2 hours ago)

to me
Hi Henk,

Attached. Had to search for it :^) No excuses for correctness of this but it may help. The cap in contact with the crystal may be anything around 27 pF and seems to vary, "select on test" maybe. I assume it is a COG type, NP0. I have had two where this cap had gone flaky and the thing would not tune as a result.

Hope you have success!

73

-

9442_12.pdf

RAAF12

Golden Member

Die 1µF is volgens mij een tantaal die rechtsboven op jouw foto staat? Vond ik eergisteren al heel verdacht :-) Kristallen die raar gaan doen kan ik me niet herinneren. Als de contactfolie/soldering loslaat intern is het einde verhaal. Die van jou oscilleert :-)

miedema

Golden Member

Ha Henk,

Dat ging snel :-).
Als ik het schema zo bekijk, dan kan die verlopen keramische condensator van Dan Rae best kloppen met jouw verschijnsel van verlopen frequentie (en afslaan op 10MHz).
22pF COG / NP0 heb ik hier liggen. Toch maar een reparatie poging? :-)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op dinsdag 28 november 2017 08:35:06 (13%)

Raaf heeft me weer aan het werk gezet.
De 24pF condensator is ongevoelig voor een soldeerbout vlakbij.
Ik heb voldoende 22 pF NP0 condensatoren Gertjan, dank.
Ik gok dan toch meer op het avr-circuit en met name de 1 uF tantaal zoals Raaf al zei. Of toch een verlopen kristal.
@moderatoren: Zouden de discussies over de 9442 niet beter naar het Meten forum kunnen? De 9442 is erg breed toegepast en de 3701 blijkt zeldzaam.

Na veel vijven en zessen is de 5 MHz OCXO eindelijk gearriveerd.
Ik heb hem op een hulpprintje op de orginele print gezet.
Hij is vrij groot maar past prima. Het stroomgebruik is laag, 200 mA in rust, en hij loopt op 12 Volt.

Maandag komt de trimpotentiometer.

[Bericht gewijzigd door Camino1 op zondag 28 januari 2018 12:15:11 (23%)

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Ziet er netje uit.
Waar was dat hulpprintje voor? Om de pinning weer kloppend te krijgen?

Volgende spannende vraag is hoe stabiel hij is..... Hoewel dat in deze toepassing (Racal ontvanger) natuurlijk al snel goed is :-).

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

Het printje is er om de volgende redenen:

- om de orginele Racal print ongewijzigd te laten.

- voor het monteren van 4 bevestigingsboutjes

- de pinning heeft een andere steek en volgorde

Hoe stabiel hij is, is inderdaad hier niet zo belangrijk. "Enough" zeiden ze bij Rolls Royce bij vragen over het vermogen.
De ontvanger kan je niet nauwkeuriger instellen dan 1 Hz.

groet, Henk