Car audio systeem op netspanning aansluiten

Op 25 september 2017 15:10:47 schreef Knotkneutel:
Mijn versterker die ik nu heb zitten drie zekeringen van 10a als ik het goed heb.

als je een zekering van 10A traag elke dag tot 10A belast, zal ze uiteindelijk doorbranden. je versterker verbruikt dus minder dan 10A per kanaal.
je versterker werkt meestal op 11-15V (lage accu spanning tot hoge dynamo spanning). het is de bedoeling dat op 11V nog steeds de zekering niet doorbrand.
dan heb je dus maximaal 11x10A = 110W per kanaal.
met 11V en een speaker van 2ohm, zou er maar 5A kunnen lopen, en dan heb je max 55watt. er zit dus in je versterker ook een DC/DC converter. deze heeft ook nog interne verliezen.

ik schat dat je versterker iets van 50-75W per kanaal zal zijn. dus een 3x50W tot 3x75W

met een gewone pc voeding van 350-500W zal je die versterker wel kunnen laten werken. je kan ook gewoon zelf een 300-500W transfo gaan halen van 9-12V (bij 12V de wikkelingen wat afdraaien want je spanning komt iets te hoog), daar een diodebrug en wat elco's achter gooien zodat je een 11-15V DC spanning krijgt.

je zou ook eens kunnen gaan zien naar een paar stevige 12V voedingen voor van die spotjes (wel zien dat je een DC variant hebt en geen AC).

2000W voeding is overkill volgens mij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik vind het wel grappig dat je in de 'high-end' caraudio de meest exclusieve namen ziet:

Herz, Mosconi, Gladen (lees even vanaf een site).

Ga je echter een (dure) auto configureren dan zie je deze namen nooit als optie. Dan hebben ze gewoon Harman Kardon, Bose, Mark Levinson e.a.

Anyway: gewoon een flinke PC voeding, die doet wel 50A 12V en dat is meer dan genoeg. De RMS/Watt getallen die je op dergelijk apparatuur leest zijn flink overdreven en gelden slechts voor korte momenten.

Het plan is om deze versterker die ik al heb te gebruiken voor de subs (en geen klasse D mono versterkers dan wordt het wel erg prijzig)
http://www.gladen.com/GladenAmpPDFs/XL_250c4.pdf
En deze voor de speakers
http://www.gladen.com/GladenAmpPDFs/XL_250c2.pdf
Dat wil ik dan maken met de voeding in een aluminium bekisting en even kijken hoe ik de voor versterking doe. Kan de autoradio ook in die bekisting bouwen maar dan is de radio onder het rijden lastig te bedienen. Misschien koop ik een 2e dezelfde autoradio is ook wel handig thuis. Met de aux in kan de de boel aangesloten worden op een mengpaneel

Op 25 september 2017 17:19:32 schreef K7Jz:
Ik vind het wel grappig dat je in de 'high-end' caraudio de meest exclusieve namen ziet:

Herz, Mosconi, Gladen (lees even vanaf een site).

Ga je echter een (dure) auto configureren dan zie je deze namen nooit als optie. Dan hebben ze gewoon Harman Kardon, Bose, Mark Levinson e.a.

Anyway: gewoon een flinke PC voeding, die doet wel 50A 12V en dat is meer dan genoeg. De RMS/Watt getallen die je op dergelijk apparatuur leest zijn flink overdreven en gelden slechts voor korte momenten.

Tja wat die autofabrikanten gebruiken is niet zo hoogwaardig als de zelfbouw audio zelfs de duurste auto merken bezuinigen daarop.

Ondanks gesloten.....

https://www.circuitsonline.net/forum/view/129810/1/audio+high+end

PS een B&O setje voor in de auto kost al snel een 100.000 euro (Bron Discovery Channel)

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 25 september 2017 20:22:41 (34%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

vraag me af hoe je dat gaat doen?

die XL240C4 mag niet als 2ch gebrugt 2 ohm aansluiten volgens de handleiding
dan zou je dus 2/4 kanalen kunnen gebruiken
levert hij 2x 370w volgens de handleiding, ver minder dan je speakers zijn

eigenlijk is die XL240C2 dan gewoon net zo krachtig

kom je alles bij elkaar op 2x 370 voor je subs en 2x 200 voor je speakers dus 1140w als alles 100% open staat,

500w elektrisch vermogen zou dan een heel eind in de buurt komen

De gladen sqx12 is 600 watt op 4 ohm.De versterker levert 2x 740 watt op 4 ohm

Vergeet het maar dat je die gaat voeden met een betaalbare voeding.
Die moet je voeden uit een extra accu en met draaiende motor of kort zonder motor.
Er zijn best voedingen te vinden die het kunnen maar die zijn duurder dan die 2 versterkers en je speakers bij elkaar waarschijnlijk zelfs duurder dan je auto. :)
Volgens de specs doen die 2 versterkers samen meer dan 230 A.

Hou er rekening mee dan je bij dit soort installaties je zonder kennis en ervaring je het niet zelf optimaal aan de praat krijgt.
Bij dit soort vermogens moet je de versterkers zo dicht mogelijk bij de sub speakers plaatsen.
En over de voeding een speciale elco en zo dichtbij mogelijk de voedende accu die je dan met een langere kabel kan aansluiten op de dynamo van de auto.
En dan nog een berg aansluitmaterialen zoals zekeringen en 2 hele zware diodes en hele dikke kabels.
Als ik de prijs zie van de versterkers komt er nog eens dat geld bij voor de overige zaken.

En high end is dit nog lang niet in de car audio.
Ik heb vroeger 2 auto's gehad met een redelijke ICE installatie maar die waren nog lang geen high end.
Maar de zwaarste installatie kost me destijds al ruim 20K.
En de veel goedkopere installatie in de auto van mijn vriendin klonk nog beter ook.

Ik denk dat je beter naar een gespecialiseerd car audio inbouw station kan gaan.

RAAF12

Golden Member

@bigfatmama

De specs http://www.gladen.com/GladenAmpPDFs/XL_250c4.pdf

Jammer genoeg staat er niet bij of het ding gezekerd is met een passende smeltveiligheid.

Zitten 3x 40A zekeringen in, in de specsheet ook te zien op het plaatje.

Neem als voeding maar een AGM accu, je zal vrijwel nooit volle bak vermogen uit de versterkers trekken, dus met het opgenomen vermogen zal het ook wel meevallen. Hoe dat in de praktijk gaat uitvallen hangt sterk af van je gewenste geluidsdruk natuurlijk ;-) dat weet ik niet.
Of als je dat wél weet (meten met een amperetang is snel gedaan) kan je volstaan met een 50A voeding bijvoorbeeld.

Ik heb een 230A servervoeding om dikke monobloks te testen, kan je redelijk goedkoop op Ebay scoren.

Staat in dit topic veel ....dus daar moet je maar een beetje omheen lezen. :-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 25 september 2017 11:32:54 schreef Knotkneutel:
Het is trouwens ook 2 ohm systeem

wat is nu precies 2 ohm dan?

@Raaf12, ding is afgezekerd met 3x 40A, er is ook nog een uitgebreide aansluithandleiding

En er is bijna geen pc voeding op de markt die 130/140A op 1 enkele 12v lijn geeft, hooguit serverrekken mogelijk?
Zo'n voeding wordt zoiezo duurder dan nieuwe versterkers zou ik zeggen, totaal onhaalbaar

Op 25 september 2017 22:09:14 schreef DK:
[...]wat is nu precies 2 ohm dan?

@Raaf12, ding is afgezekerd met 3x 40A, er is ook nog een uitgebreide aansluithandleiding

En er is bijna geen pc voeding op de markt die 130/140A op 1 enkele 12v lijn geeft, hooguit serverrekken mogelijk?
Zo'n voeding wordt zoiezo duurder dan nieuwe versterkers zou ik zeggen, totaal onhaalbaar

De subwoofer is 4 ohm en de speakers zijn 2 0hm

Ik heb nu een 30 amper acculader als ik het goed heb met 230 a/h AGM accu. Met mijn versterker 1450 watt rms en 1000 watt rms vermogen van de speakers heb ik nooit problemen gehad daarbij heb ik ook nog enige verlichting . Zou ik gewoon hetzelfde stroomvoorziening moeten hebben wat ik nu in al in de camper heb ingebouwd? Of kan ik gewoon een kleine auto accu nemen ? Een autodynamo is ook maar iets van 30 ampere.

RAAF12

Golden Member

Dan zullen er dikke kabels aanzitten quote: Power cons. 4 Ω mono A 184
lees ik in de folder. 184 Ampere....

Op 25 september 2017 20:11:56 schreef Knotkneutel:
[...]

Tja wat die autofabrikanten gebruiken is niet zo hoogwaardig als de zelfbouw audio zelfs de duurste auto merken bezuinigen daarop.

Dus duizenden verkoopstrategen en soundengineers die werken aan al die uitbreidingspakketten waar absoluut niet op bezuinigt hoeft te worden kiest er niemand voor Gladen, Mosconi of Herz?

Bij Mercedes kan je kiezen voor Harman Kardon (€1000) of B&O (€5000) dat is bovenop de bestaande audio. Dan zou je zeggen dat een paar van die Gladen of Mosconi speakers toch ook wel een plaatsje op de prijslijst verdienen als ze echt zo goed zijn?
BMW is overigens veel voordeliger, standaard Harman Kardon en heuse B&W voor €4750,-

Volgens de gegevens trekken ze veel stroom maar dat wil niet zeggen dat jij die stroom ook gaat trekken.

Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is meten.

En je hebt het inderdaad ook nog over audio dus stel je versterkers trekken max 230 A maar zet je ze 3dB zachter (amper hoorbaar) dan zal het vermogen halveren dus de stroom ook.

Er zijn inderdaad manieren om aan hoge stromen te komen zonder veel geld te betalen.
Zoals al genoemd een server voeding maar die moet je aanpassen.

Makkelijker is het om de grote stromen te leveren via een accu en die constant te blijven laden in de auto gebeurd dat al en dat kan je ook met een accu lader op 230 V.

K7Jz
Wat autofabrikanten doen is puur kijken naar wat hun kopers kennen en willen hebben.
Als je 130 of 140 K betaald voor je nieuwe X5 boeit het je toch niet wat er in zit als je maar geluid hebt en de prijs zorgt er wel voor dat je het mooi vind.
Maar de kopers van b.v. Gladen (Audio Systems) zijn heel anders.
Die kopen een auto voor een paar duizend en geven dan geld uit aan hun hobby.
En die hobby kost vaak vele malen meer dan hun auto.
Ook bij car audio heb je rotzooi maar ook serieus goed spul d.w.z. veel beter dan wat er in een Mercedes of BMW zit.
Zoals ik al eerder aangaf in één van mijn vorige auto's zat een installatie van 20K en dat was zonder montagekosten puur een paar versterkers en speakers.
En ik doe soms wel domme dingen (zoals 20K uitgeven aan audio) maar als ik dat dan doe koop ik iets goeds en heb ik mijn research gedaan.
Dus mijn Orion installatie was niet een beetje beter dan mijn zwager zijn BMW X5 full option installatie maar gewoon veel beter.

Op 25 september 2017 22:57:43 schreef RAAF12:
Dan zullen er dikke kabels aanzitten quote: Power cons. 4 Ω mono A 184
lees ik in de folder. 184 Ampere....

Ik had destijds 70mm2 kabels naar condensator en verdeelblok en vanaf daar met 30mm2 naar de versterkers.

Op 25 september 2017 23:07:10 schreef K7Jz:
[...]

Dus duizenden verkoopstrategen en soundengineers die werken aan al die uitbreidingspakketten waar absoluut niet op bezuinigt hoeft te worden kiest er niemand voor Gladen, Mosconi of Herz?

Helaas zijn de OEM upgradepakketten inderdaad hele goede marketing. Met goed geluid heeft het helaas niet veel te maken, om van een redelijke prijs kwaliteits verhouding maar niet te spreken...
Kijk maar 's naar de Gladen Aerospace set, doet niet veel onder voor merken als Scan Speak of Dynaudio.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ik heb hier een schets gemaakt. Ik wil dus een bikisting maken die ik uit de camper kan halen waarbij de accu blijft zitten. Geeft deze aansluiting met samen met de acculader geen aardslus of iets? Het is natuurlijk makkelijk als ik maar 2 kabels hoef los te koppelen.

Connectoren die veel stroom kunnen verdragen, zijn heftruck laad male/female verbindingen (batterijstekker). En zet altijd een zekering vlakbij de accu ter bescherming van de kabels.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 25 september 2017 22:07:21 schreef 12V HiFi:
Zitten 3x 40A zekeringen in, in de specsheet ook te zien op het plaatje.

Neem als voeding maar een AGM accu, je zal vrijwel nooit volle bak vermogen uit de versterkers trekken, dus met het opgenomen vermogen zal het ook wel meevallen. Hoe dat in de praktijk gaat uitvallen hangt sterk af van je gewenste geluidsdruk natuurlijk ;-) dat weet ik niet.
Of als je dat wél weet (meten met een amperetang is snel gedaan) kan je volstaan met een 50A voeding bijvoorbeeld.

Ik heb een 230A servervoeding om dikke monobloks te testen, kan je redelijk goedkoop op Ebay scoren.

Staat in dit topic veel ....dus daar moet je maar een beetje omheen lezen. :-)

Dus stel je voor ik heb 1600 watt rms speaker vermogen dan kan ik met een 50a voeding volstaan? En dan hoef ik geen accu te gebruiken? Oja En uiteraard max grluidsdruk voor een langere tijd (feestjes die maar altijd doorgaan ;) )

Er stond toch een voorwaarde in mijn verhaal qua geluidsdruk..? Van mij mag je er meerdere accu's parallel opzetten :-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Hoeveel watt rms je pseakers zijn is totaal niet van belang om te kunnen bepalen hoeveel stroom je nodig hebt.

De versterkers kunnen veel stroom trekken maar doen ze dat ook?
Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is meten.

Zeker als je ze lange tijd op max wilt laten draaien zou ik eerst maar eens een meting laten doen.

Op 27 september 2017 11:11:35 schreef 12V HiFi:
Connectoren die veel stroom kunnen verdragen, zijn heftruck laad male/female verbindingen (batterijstekker). En zet altijd een zekering vlakbij de accu ter bescherming van de kabels.

die klemmen die ze op accupacks van UPS'en hebben kunnen ook hoge stromen aan, en die zijn makkelijker te vinden dan heftruck connectoren.

http://www.sbsbattery.com/media/wysiwyg/MotivePower/battery-sbs-connector-mini.png

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dratsa; een voeding neem ik natuurlijk eentje die ruim voldoende is. Ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen. Wat voor voeding die heben gebruikt.
1600 watt is maximale rms vermogen uiteraard zou dat gemiddelde natuurlijk veel lager liggen met muziek. Dus neem aan dat ik niet zo'n zware voeding nodig heb.
En uiteraard zijn de versterkers ook weer veel zwaarder dan 1600 watt ( heb nu het rms vermogen van de speakers) .Het gaat om een globaal idee. Meten ga ik ook doen

Op 27 september 2017 15:12:27 schreef fcapri:
[...]

die klemmen die ze op accupacks van UPS'en hebben kunnen ook hoge stromen aan, en die zijn makkelijker

Of gewoon kabelogen met vleugelmoeren

Gezien het merk en type van je versterkers acht ik de kans groot dat je de opgegeven stromen wel eens zou kunnen halen.
Ik heb zelf ook ervaring met Audio Systems en dat is volgens mij ook de maker van jou versterkers.

Dus het zou heel goed kunnen dat je inderdaad een hele zware voeding nodig hebt als je ook constant hoog volume wilt kunnen draaien.

Eventueel kan je dan kijken naar een oude server voeding maar veel daarvan zijn nog niet eens zwaar genoeg.
Ik heb even gekeken op een Dell voeding van 2100 W uit een blade server rack en die doen per stuk 175 A op de 12 V.
Dus daarom eerst meten.