Normen NEN 3140 keuringen

JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Op 29 september 2017 07:46:59 schreef GJ_:
[...]Die organisatie neemt die keuringen niet heel erg serieus wel?

Laten we het er op houden dat ik dat het daar deels mee eens ben maar momenteel niet in de positie ben om hier onrust over te stoken.

Wat ik samen met een collega doe is trouwens zeker wel nuttig aangezien we al redelijk wat gevaarlijke situaties hebben geconstateerd en mensen op de hoogte hebben gebracht. Ontbrekende randaardes op klasse 1 apparatuur, kapotte stekkers, open buitenisolatie, trekontlastingen die niet goed zijn, ontbrekende nullastschakelaars op apparatuur met open draaiende delen etc.

Overigens is het wel oppassen met de NEN3140 omdat de reikwijdte door de makers steeds verder word opgerekt. Hierdoor is het voor de lezer moeilijk uit te vinden welke stukken nou wel bij "het voldoen aan de arbowet" horen, en wat er zelf is bijgefröbelt.

Ik vind het al een raar iets dat de arbowet verwijst naar NEN3140 terwijl dat een gesloten standaard is. Effectief betekent dat dat je moet betalen om de wet volledig te kunnen kennen. Niet echt een wenselijke situatie in mijn ogen. Veiligheidsnormen dienen 100% openbaar te zijn.
Ik ga nog proberen aan de relevante PDF's of een boek te komen, maar heb helaas al eens te horen gekregen "ja maar dan schaffen we een heel boekwerk aan waar we misschien maar 10% van gebruiken".

GJ_

Moderator

Op 29 september 2017 12:11:09 schreef JulietMikeBravo:
Ik vind het al een raar iets dat de arbowet verwijst naar NEN3140 terwijl dat een gesloten standaard is. Effectief betekent dat dat je moet betalen om de wet volledig te kunnen kennen.

Hola, je HOEFT die NEN3140 niet te gebruiken om aan de wet te voldoen! Het gebruik van een norm is ALTIJD vrijwillig. De norm is ook niet een onderdeel van de wet of zo. Het is slechts een hulpmiddel om aan de wet te voldoen.
De wet zelf is uiteraard wel gewoon gratis in te zien. De arbowet is slechts een raamwetje, daar staan niks in. Voor het serieuzere werk moet je te rade gaan in het arbobesluit en de arboregeling. In geen van die wetten staat een rechtstreekse verwijzing naar de NEN3140.

Een norm verplichten zou betekenen dat het bedrijfsleven jou de wet gaat voorschrijven, en dat is iets wat in een democratisch land is voorbehouden aan de gekozen volksvertegenwoordiging.

En zoals je zelf al opmerkte: met gezond verstand ben je ook al een heel eind gekomen qua veiligheid. Ik wou ook niet suggereren dat je zonder die norm nutteloos bezig was geweest.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 29 september 2017 12:35:05 (10%)

mvdk

Golden Member

maar heb helaas al eens te horen gekregen "ja maar dan schaffen we een heel boekwerk aan waar we misschien maar 10% van gebruiken"

Zo'n antwoord doet me weer denken aan héél lang geleden, hoe een technisch directeur, die óók op de centjes moest letten, tijdens een OR vergadering bij het onderwerp asbest voorstelde dat werknemers die met asbest in aanraking kwamen, na afloop van de werkzaamheden elkaar moesten afzuigen met een daartoe te verschaffen stofzuiger. Er werd wat gegrinnikt. Maar dat de man zoiets kon verzinnen. Er werd immers voorgeschreven dat je van die wegwerp overalls moest gebruiken.
Wat je met die norm zou willen aanvangen is me eigenlijk niet duidelijk. Op de site waar die MultiPAT XE word beschreven, word vermeld dattie voldoet aan de normen. Waarom is het dan nodig om het in die norm dan nog na te lezen? Waar je om zou kunnen vragen, is om je wijze van werken te laten toetsen door een externe instantie. Kost wel wat natuurlijk.

GJ_

Moderator

De NEN3140, met alles er op en er aan kost je 70 euro per jaar. (online, "Werken met NEN 3140")

Ik check tijdens de keuring ook de slijpschijven op uiterste gebruiksdatum.
Zijn ze over de datum dan weg ermee.

die heb ik ook al een stapel weggemikt, prijzen in guldens nog erop wil zeggen vuilbak :P

sds boren welke een versleten tip of gare spindel hebben mik ik ook weg, slopen ze ook machines mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is het risico van die schijfjes ?
Spatten ze uiteen ?
Heb helaas heel vaak met die oude bende te maken gehad (overigens gelukkig, nooit problemen gehad, wel met die Rhodius schijven)

Wat betreft die SDS boren, zie jij op de bouw wel eens iemand vet aan de boor doen ?????
Ik heb standaard zo'n wit potje met een rood dekseltje in mijn boorkoffer zitten met vet...en voor dat ik ga boren, gaat de boor toch echt even in het vet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

op t werk heeft iedereen zo'n pompbusje vet, echter kun je zo zien wie het ook echt gebruikt. kop eraf klikken en er zit geen oud vet onder de rand, dan wordt het amper toegepast. er zijn er dan ook bij die geen jaar doen met een boorkop. dan is het handig als je machines hebt die een losse kop hebben, anders is het vervangen veel meer werk.

idd wordt het bindmiddel in slijpschijven oud waardoor ze uitelkaar kunnen spatten. rhodius schijven heb ik ook wel gehad die in de kern uitbreken, maar dat heb je met die 2mm dingen toch al snel..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 29 september 2017 23:58:24 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 29 september 2017 23:00:23 schreef Gadget_inc:...zie jij op de bouw wel eens iemand vet aan de boor doen....

1 van de 3 monteurs heeft geen flauw benul van boren. Zelfs het gebruik van gereedschap is al een volslagen raadsel voor een groot deel van de monteurs.

mel

Golden Member

Het universele stuk gereedschap is toch een hamer? >:) :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heb weleens van een kennis gehoord dat die werkte met inleners, 1 ervan moest van een muurtje tegels afhakken. helemaal bezweet kwam die in de pauze aangezet. pauze erop ook weer, dat hakken ging toch wel erg zwaar zei hij. toen men ging kijken bleek dat hij een sds max hakhamer met steenbeitel als gewone beitel gebruikte, het was een elektrische machine van een kilo of 9!

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt ook nergens aan zien dat zo'n ding elektrisch is...
https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/D/e/Dewalt_Beitelhamer_D25830K.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Op 29 september 2017 13:13:58 schreef mvdk:
[...]
Zo'n antwoord doet me weer denken aan héél lang geleden, hoe een technisch directeur, die óók op de centjes moest letten, tijdens een OR vergadering bij het onderwerp asbest voorstelde dat werknemers die met asbest in aanraking kwamen, na afloop van de werkzaamheden elkaar moesten afzuigen met een daartoe te verschaffen stofzuiger. Er werd wat gegrinnikt. Maar dat de man zoiets kon verzinnen. Er werd immers voorgeschreven dat je van die wegwerp overalls moest gebruiken.
Wat je met die norm zou willen aanvangen is me eigenlijk niet duidelijk. Op de site waar die MultiPAT XE word beschreven, word vermeld dattie voldoet aan de normen. Waarom is het dan nodig om het in die norm dan nog na te lezen? Waar je om zou kunnen vragen, is om je wijze van werken te laten toetsen door een externe instantie. Kost wel wat natuurlijk.

Ik vind dit antwoord niet helemaal consequent. Aan de ene kant geef je aan dat toegang tot (betaalde) documentatie vanzelfsprekend is, maar aan de andere kant raad je mij aan de tester gewoon te vertrouwen.

Die testers zijn geen slimme apparaten. Ze voeren een aantal geautomatiseerde tests uit aan de hand van het testprogramma wat je kiest. Ze zullen je niet attenderen op zaken zoals nulstroombeveiligingen, beschermingen, isolatie welke van kabels af ligt, beschadigde behuizingen etc. etc.
Daarnaast geven ze bij te grote condensatoren naar aarde in SMPS'en snel een foutmelding, omdat er nu eenmaal een stroom door een condensator heenloopt bij wisselspanning. Dat dit bij schakelende voedingen normaal is boeit de tester niet.

Misschien moeten die testers een aparte testprocedure doen bij dit soort voedingen. Geen vervangende lekstroomtest en een hogere limiet op de reële lekstroom. Op LinkedIn vragen andere keurders trouwens om de documentatie van de voeding op te zoeken om te kijken wat voor lekstromen er zijn te verwachten, maar dit is ondoenlijk als je met (in mijn situatie) met duizenden in de toekomst te testen voedingen zit.

Op 29 september 2017 12:14:58 schreef GJ_:
[...]Hola, je HOEFT die NEN3140 niet te gebruiken om aan de wet te voldoen! Het gebruik van een norm is ALTIJD vrijwillig.

Wat jij zegt is alleen van toepassing als je binnen een bedrijf beslissingen kan maken en net start met dergelijke keuringen.
Mijn werkgever werkt al 15 jaar of meer met NEN3140, en ik kan daar niks aan veranderen.

Het kan wel een norm zijn maar als veel mensen deze gebruiken kan het een de facto "wet" worden.
Als ik ergens een sticker NEN3140 goed/afgekeurd op plak dan moet iemand in mijn ogen moeten kunnen uitzoeken wat dat exact betekent en niet tegen een paywall aan moeten lopen.

Overigens zou mijn werkgever toegang moeten hebben tot NEN normen, een leidinggevende gaat dit uitzoeken.

Shiptronic

Overleden

lek word door onze tester 2x gemeten, 1 maal met +500 volt DC op de F en N van het apparaat die dan zijn kort gesloten, daana nogmaals met - 500V, en je mag ook met 250V keuren als bij de 1x keer de beveiliging in het te testen toestel is op geblazen >:)

Voor beschadigingen aan het snoer en behuizing zit een zeer geavanceerde en gevoelige sensor, ik en die kiest op de tester voor OK of Fail ;)

Voor afwijkende zaken kunnen we zelf testen samen stellen (fluke 6500-2)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Op 20 oktober 2017 13:43:13 schreef JulietMikeBravo:
[...]
omdat er nu eenmaal een stroom door een condensator heenloopt bij wisselspanning.
[...]

Er loopt nooit stroom door een condensator als deze niet doorslaat!
je verplaatste energie: zie een condensator als een expansievat: als je er aan de ene kant iets in doet, komt er aan de andere kant iets uit! Bij een condensator zijn dat elektronen. Bij een expansievat voor CV aan de ene kant water, de andere kant wordt lucht gecomprimeerd: zou je er een gat in de behuizing in maken, komt er lucht uit (en werkt het expansievat alleen nog maar op de veerkracht van het membraam, wat niet gewenst is)

Wij hebben nu een discussie gaande over een NEN3140 keuring voor apparaten die zo groot zijn als minimaal 1 20 voet container, maar soms uit 2 opleggers bestaan! (voor de ingewijden, denk aan decanters!)
die machines moeten ook NEN3140 gekeurd worden en zijn vaak aangesloten op generatoren of beschikken soms zelf over een genset...

een simpel apparaten testertje ga je daar niet op aan kunnen sluiten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 oktober 2017 20:58:31 schreef High met Henk:
Er loopt nooit stroom door een condensator als deze niet doorslaat!

Het is maar hoe je het bekijkt. De elektronen die er aan de ene kant in gaan komen er inderdaad aan de andere kant niet uit. Maar als je de condensator als black box beschouwt met twee draadjes, dan gaat er op elk moment aan de ene kant precies evenveel stroom in als er aan de andere kant uit komt. Dus in die zin kan je wel degelijk stellen dat er stroom doorheen loopt.

in een inductiefornuis loopt de volle stroom van de pitten door serie condensatoren heen, zonder die dingen klappen de drivers eruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

die discussie even in apart topic gezet, ging hier over NEN3140: https://www.circuitsonline.net/forum/view/138622

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 20 oktober 2017 13:43:13 schreef JulietMikeBravo:
Als ik ergens een sticker NEN3140 goed/afgekeurd op plak dan moet iemand in mijn ogen moeten kunnen uitzoeken wat dat exact betekent en niet tegen een paywall aan moeten lopen.

Waarom? De normen worden gemaakt door commerciële partijen. Die moeten er hun boterham mee verdienen. Jij gaat ook niet gratis keuren toch?

Dit is gewoon een probleem met normen.

https://www.nen3140.nl/de-nen-3140-in-het-kort/wettelijk-kader-van-de-…

Zoals ze hier al schrijven wordt de norm 3140 niet meer expliciet in arbobesluiten en WBS genoemd.
Wel wordt genoemd ook bij verzkeraars dat de 3140 een manier is om aan deze besluiten te voldoen.
Als je zelf dus en betere norm hebt om aan de wetgeving te voldoen mag dat.

Vroeger hadden de NEN1010 en 3140 en vele andere normen een andere status hierin. Vroeger bij het energie bedrijf kreeg je niet eerder je HAK zekering erin na een keuring door de inspecteur. Ik had hier destijds een vervelende collega die graag mocht mierenneuken

dat is wel veranderd, zelfs zonder groepenkast krijg je nog voeding als je daar om vraagt bij nieuwbouw. men zet dan een beschermkap op de hoofdautomaten op die ze wel terug moeten hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Ik had in de topic titel explicieter moeten zijn , het betreft hier alleen arbeidsmiddelen, en idd door de RA/RI toe te passen kunnen laptop's PC's en dergelijke een paar jaar opschuiven, zelfs zo dat binnen die termijn er al weer een nieuwe staat. Verleng snoeren zijn een ramp, die zwerven overal. Spreek hier over een Ware house, geen bouwvakker/service monteur waar je even de inhoud van een busje keurt maar een volledig bedrijf met alle afdelingen.

[edit] Oeps zie nu pas dat dit niet mijn NEN topic is .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 oktober 2017 21:20:30 schreef KlaasZ:
[...]Het is maar hoe je het bekijkt. De elektronen die er aan de ene kant in gaan komen er inderdaad aan de andere kant niet uit. Maar als je de condensator als black box beschouwt met twee draadjes, dan gaat er op elk moment aan de ene kant precies evenveel stroom in als er aan de andere kant uit komt. Dus in die zin kan je wel degelijk stellen dat er stroom doorheen loopt.

Precies. En trouwens: bij een gewoon stuk koperen leiding komen de elektronen die je er aan de ene kant in stopt, er OOK NIET aan de andere kant uit; althans niet bij gewone wisselspanning/stroom.
Dus tja, hoe ingewikkeld wil je het maken. Voor mij loopt er gewoon stroom door de leiding, en daarom (bij wisselstroom) ook door de condensator.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 oktober 2017 00:12:51 schreef Frederick E. Terman:
[...]Precies. En trouwens: bij een gewoon stuk koperen leiding komen de elektronen die je er aan de ene kant in stopt, er OOK NIET aan de andere kant uit; althans niet bij gewone wisselspanning/stroom.

Alle elektronen zijn identiek. Je kunt er ook geen stempeltje op zetten om ze uit elkaar te houden. Dat de elektronen die er aan de ene kant in gaan niet dezelfden zijn als die er aan de andere kant uit komen, is dus een niet falsifieerbare bewering...

Dus tja, hoe ingewikkeld wil je het maken. Voor mij loopt er gewoon stroom door de leiding, en daarom (bij wisselstroom) ook door de condensator.

Voor mij ook. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..