e27 male connector.

Tidak Ada

Golden Member

@mel:
Ook dat witte geglazuurde spul? Ik dacht dat steatiet altijd iets gelig was en niet geglazuurd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Dat kan best Tidak, Ik heb het ook maar uit schoolboeken :) )
(ja zo oud ben ik al >:) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Altijd nog 10 jaar jonger dan ik ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 september 2017 20:15:47 schreef Arco:
Ik ken geen E27 connector... Bedoel je soms een Edison lampvoet?

Edison is E26, die gebruiken ze aan de andere kant van de oceaan. En zoals al meer aangehaald, naar wat we begrijpen zoekt TS het complement van de E27 fitten (ie: een E27 lamp).

Meep! Meep!
maartenbakker

Golden Member

Waar dacht je eigenlijk dat de E in E26 en E27 voor stond?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Even nog voor de lol het bouwkitgehalte van zo'n fitting:

@maartenbakker:
Zou het iets met de afronding van de duim te maken kunnen hebben?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Ahh natuurlijk was dat niet de uitvinder van de fitting. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het begon met Euh dit is fitting nr 27, maar dat stond zo knullig :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Hehe vast :9

@TA: zou best kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 september 2017 18:01:15 schreef Tidak Ada:
Zou het iets met de afronding van de duim te maken kunnen hebben?

Deze vraag begrijp ik niet goed. Als je de duim afrondt kom je op 25 uit.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Op 29 september 2017 22:18:39 schreef KlaasZ:
[...]Deze vraag begrijp ik niet goed. Als je de duim afrondt kom je op 25 uit.

Of op 26, maar niet op 27.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ah, het zit hem dus in de netspanning......:
E26 en E39 voor 115/120V en E27 en E40 voor 230/240V
Toch blijkt het in de praktijk verwisselbaar te zijn, is mijn ervaring.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

E27, E40 in een E26, E39 fitting zal niet zo eenvoudig zijn.
Andersom lijkt het mij inderdaad geen enkel probleem.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Ik dacht dat E27,E40,E14, en wat er nog meer is, genormaliseerd zijn;
En de E is inderdaad voor Edison(schroef)fitting.
Zo heb je ook de B25 (bajonet)fitting.En nog veeeel andere soorten en maten :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 29 september 2017 22:18:39 schreef KlaasZ:
[...]Deze vraag begrijp ik niet goed. Als je de duim afrondt kom je op 25 uit.

Het is al heel speciaal dat ze in de VS de draadmaat in millimeters aangeven.

Overigens is een duim wat anders dan een inch. In Nederland is maar heel kort een echte Nederlandse duim gebruikt en die was 10mm. Daarvoor waren er lokale duimen en die varieerden van 23..28mm.

Ik ga off-topic is het niet?

Als je goed zoekt zijn er genoeg E27 connectoren:
https://alexnld.com/product/e27-screw-light-lamp-holder-convert-to-ac-…
Toch lijkt het me een slecht idee: je moet je kabel ook een aantal keer twisten voor de connector volledig aangesloten zit. Slecht plan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 30 september 2017 12:52:07 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Op 30 september 2017 12:48:02 schreef GJ_:
[...]Het is al heel speciaal dat ze in de VS de draadmaat in millimeters aangeven.

Absoluut een klein wondertje. Misschien vonden ze de inch niet nauwkeurig genoeg en de mil te omslachtig.

Overigens is een duim wat anders dan een inch. In Nederland is maar heel kort een echte Nederlandse duim gebruikt en die was 10mm. Daarvoor waren er lokale duimen en die varieerden van 23..28mm.

Dubbelzijdig stokpaard-alert ;) Anders dan het metrisch pond en de metrische ons, is de metrische duim hier nooit aangeslagen. Waarschijnlijk omdat hij al gewoon op de basiseenheid werd gezet en hij dus weingi nuttig was. In veel ons omringende landen wordt de gestandaardiseerde inch van 25,4mm gewoon met het oude lokale woord voor duim aangeduid, dus het lijkt me logisch dat hier ook te doen. Denk aan pouce, pollici, Zoll.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze discussie hebben we wel vaker gehad :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 30 september 2017 15:20:52 schreef maartenbakker:
[...]Absoluut een klein wondertje. Misschien vonden ze de inch niet nauwkeurig genoeg en de mil te omslachtig.

In de USA is al in 1815 een wet aangenomen die het gebruik van het metrieke stelsel voorschreef. We zijn nu 200 jaar verder en de Amerikaanse industrie trekt zich er nog steeds weinig van aan. Misschien zag Edison wel het nut ervan.

Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik weet te herinneren, werd vóór Napoleon, in de Lage Landen weldegelijk een duim als lengtemaat gebruikt, alleen waren die regionaal gestandaardiseerd, net als de el en de voet.
De duim was hier te lande weldegelijk enigszins aan de inch (Thumb)gerelateerd:

  • een Amsterdamse duim is 2,57393636 cm (11 Amsterdamse duim is 1 Amsterdamse voet);
  • een Franse duim is 2,7 cm;
  • een Gelderse of Nijmeegse duim is 2,7 cm;
  • een Hondsbosse en Rijpse duim is 2,4 cm;
  • een Rijnlandse duim is 2,61 cm;
  • een Vlaamse duim (gebruikt in de kasselrij van de Oudburg: het Land van Waas, Gent en Dendermonde) is 2,54 cm

Tot na de tweede wereldoorlog werd de duim nog door handwerkslieden gebruikt (denk aan de duimstok en aan 'duims' hout)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 30 september 2017 19:06:41 schreef KlaasZ:
[...]In de USA is al in 1815 een wet aangenomen die het gebruik van het metrieke stelsel voorschreef.

Gezien de aanklaag en recht-cultuur in de US zou ik verwachte dat er dan al rechtzaken over gevoerd zouden zijn om het af te dwingen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 30 september 2017 19:20:24 schreef Tidak Ada:
Tot na de tweede wereldoorlog werd de duim nog door handwerkslieden gebruikt (denk aan de duimstok en aan 'duims' hout)

Nog steeds hoor !

Pijpfitters, timmermannen, loodgieters etc etc

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 30 september 2017 19:20:24 schreef Tidak Ada:
Voor zover ik weet te herinneren, werd vóór Napoleon, in de Lage Landen weldegelijk een duim als lengtemaat gebruikt, alleen waren die regionaal gestandaardiseerd, net als de el en de voet.
De duim was hier te lande weldegelijk enigszins aan de inch (Thumb)gerelateerd:

  • een Amsterdamse duim is 2,57393636 cm (11 Amsterdamse duim is 1 Amsterdamse voet);
  • een Franse duim is 2,7 cm;
  • een Gelderse of Nijmeegse duim is 2,7 cm;
  • een Hondsbosse en Rijpse duim is 2,4 cm;
  • een Rijnlandse duim is 2,61 cm;
  • een Vlaamse duim (gebruikt in de kasselrij van de Oudburg: het Land van Waas, Gent en Dendermonde) is 2,54 cm

Tot na de tweede wereldoorlog werd de duim nog door handwerkslieden gebruikt (denk aan de duimstok en aan 'duims' hout)

Spijkers worden ook nog aangeduid als vijfduimers etc.