Miele W733 storing met twee streepjes in display.

Ik had er gelijk een paar besteld, op de site stonden twee versies. Een ervan de RK473 die het dus NIET moest zijn (op de foto zichtbaar). (Het moet de RK433 zijn)

Bij de andere (met dezelfde afmeting) was het nummer niet te zien. Wel dat de bevestiging van de litze anders is als het zou moeten.

Ik denk dus: Foto is gewoon fout, dus op de gok besteld.
Je raad het al: Mooi dus toch exact dezelfde borstels, ook met de verkeerde bevestiging. Wel de helft goedkoper (waarschijnlijk dus imitatie maar dat stond er natuurlijk niet bij :-().

Geen zin om ze terug te sturen, heb ze met wat kunst en vliegwerk ze er toch goedgenoeg in gekregen. (PS ik heb NIET aan de litze gesoldeerd natuurlijk, voor diegene die meteen in de stress schieten).
Mochten ze sneller slijten dan fix ik dat wel over een paar jaar weer.

Maar het houd nog niet op: In de borstelbrug zitten onder de kunststof kap 2 beruchte RIFA's => help. Die dus ook vervangen. Alleen geen 10nF/X2 c-tjes met extra lange draden kunnen vinden.
Dan maar een busje er omheen + solderen en de oude pootjes hergebruiken (daar zijn de RIFA's dan weer wel goed voor).

Nog inbouwen en de borstels laten inlopen op de laagste snelheid. (En hopen dat dit het enige was)
Zie foto's wat het geworden is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De Rifa's nooit stuk gehad, maar belasting is een stuk minder. IDD imitatie borstels zijn een heel stuk slechter, zijn veel te zacht.

Goedenavond,

Heb je ook de collector van de motor goed bekeken. Soms zijn er enkele lamellen ingebrand.

Groeten,

Robert

Op 5 oktober 2017 20:07:44 schreef smd:
De Rifa's nooit stuk gehad, maar belasting is een stuk minder. IDD imitatie borstels zijn een heel stuk slechter, zijn veel te zacht.

Ze zijn behoorlijk berucht anders. Nu kost het weinig tijd in verhouding om het te fixen.
Dat de borstels een stuk zachter zijn heb ik ook gemerkt toen ik de kantjes een heel klein beetje afgeschuind heb.

De collector zit er nog perfect uit trouwens, die poets ik vanavond met heel fijn waterproof wat op en dan gaan we kijken wat het wordt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

je kunt met de oude borstels van 2 machines nog vlot een paar jaar wassen als je de lange borstel dan ruilt voor de borstel die geheel op is, door de hardheid gaan ze erg lang mee bij miele..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De motor draait ondertussen weer.

Maar natuurlijk nog een ander probleem: De machine blijft nu water pakken. Dus dat is nog effe een uitzoek klusje wat daar weer aan de hand is.
De drukschakelaar is goed, nu effe de print onderzoeken of er geen sluiting in de triac van het waterslot zit.

-edit-: Raar, geen sluiting in de opto-triac op de controller.
Dan moet ik dus ter plaatse eens meten wat de ULN chip doet die ervoor zit en de waterslot bedrading dubbelchecken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

test 1 is als de micro daadwerkelijk commando geeft om het waterventiel te openen.
test 2: waterventiel stekker eruit trekken, en kijken of de waterflow stopt.

Drukschakelaar?
Kan zijn dat het slangetje naar die drukschakelaar lek is.
Dan bouwt er geen luchtdruk op, waardoor de machine denkt dat de trommel maar niet vol water raakt en blijft de ventiel aansturen.

Er ist wieder da...

Toch een sluiting in een van de opto triac's (BRT12/dil-6 huis) in een richting is het een diode geworden.
Laat ik deze nu de vorige keer net andersom gemeten hebben en geen sluiting gevonden. Duh,..

Mijn onderschrift in alle post (Law 2) heeft zich weer bewezen: Twee issues tegelijk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Goed gevonden!! Maare de Rifa's heb ik in al die jaren niet defect gezien. Alleen de Rifa's op de printen willen wel eens borrelen.

De ellende blijft me achtervolgen, er zit nog een ander probleem in (3x = scheepsrecht).

Het water blijft soms nog steeds doorlopen. Op de lage waterstand schakelt de klep niet uit.

Drukschakelaar is goed, bedrading goed tot en met de pennen op de print. Waterslangetje is niet lek. Buis uit de trommel gehad en helemaal schoongemaakt. Geen resultaat.

In de drukschakelaar heel licht blazen tot de eerste klik->blijft toch nog water pakken.

P.S. het stuurcircuit naar de opto triac is in orde anders zou bij de machine aanzetten meteen water gaan lopen, dat gebeurd dus niet.

Het enige wat het nog kan zijn is dat er ergens in de print een haarscheurtje zit na de connector van de drukschakelaar.

Beide maak/break zijn aangesloten van de laagste stand. Als ik de connector er helemaal af haal blijft er ook nog water lopen.

-edit- Ik ben een deel van het circuit op de print aan het reverse engineren maar dat hele stuk van die druksensor zit nogal wazig in elkaar. Gaat via allerlei omwegen naar de deurvergrendeling waar de tacho ook weer op zit.

Het break contact loopt wel naar de controller toe, pin 1.

Heeft iemand een service manual van deze specifieke machine?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Een klik van de drukschakelaar wil niet zeggen dat echt schakelt. De pressostaten zijn berucht in deze machines, dus controleer het met meten! Als je hem door laat lopen, schakelt pressostaat niet op overloop contact uit?? Lijkt toch aansturing. Kies eens centrifuge programma, gaat machine dan ook water nemen??

Drukschakelaar is goed heb ik natuurlijk doorgemeten, dat was de eerste verdachte!!
Bedrading + printsporen + pull-up C-tjes naar GND op de print en verbinding naar de CPU is ook goed, geen sluiting in de print oid.

Trouwens lijkt het dat op het hoogste druk contact (wat je noemt overloop contact?) een overrule inschakelt die de afvoer pomp start, het systeem begint te pendelen.

Bij een centrifuge programma en/of afpomp programma neemt hij geen water, zoals ik al zei. Dat probleem had ik al opgelost met een andere opto triac want die lag half in sluiting.

Het enige wat nog overblijft is de controller zelf. Maar dat is wel heel zeldzaam aangezien vrijwel alles nog werkt. Vaak is de CPU helemaal dood of een output pin eruit geblazen maar een ingang defect heb ik eigenlijk nog nooit gezien.
Zeker op deze print heeft men wel aandacht besteed aan de protectie van de in en uitgangen.

Kan het misschien zijn dat ik het ding moet resetten?

Zo'n geintje heb ik ook eens met een droger gehad, fout gerepareerd en het ding bleef etteren tot ik het ding resette en het probleem spontaan weg was.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Deze electronica Microcontroller is auto reset, is niets aan te doen. Wat je wel kan meten is op het moment van waternemen de primaire zijde in begin van proces en verder. Met welk ventiel neemt machine water?? Voorwas/hoofdwas of wasverzachter?? In het ergste geval koppel je dat ventiel gewoon af...

Lekker onhandig gemaakt die machine met de electronica voor in de deur!! Welke randebiel dat verzonnen heeft snap ik niet, boven in de machine is een zee van ruimte om de print neer te hangen!

Net met wat kust en vliegwerk met de voorzijde open kunnen meten. Wordt wel een natte bedoeling, zelfs op de laagste waterstand.

Een paar ledjes +R over wat cruciale stuursignalen heen gezet zoals de opto triac.
Water word genomen eerst kort met Y1 dan Y2 (waar de triac van defect was) het lijkt erop dan als het water hoog genoeg is de CPU begint te resetten en Y1 blijft dan aan staan, het programma komt niet verder lijkt het.

Waarschijnlijk is de print zich aan het resetten herstart het programma en blijft continue water pakken via Y1 dus.
De voeding zakt tot 4.71 V in elkaar, te laag dus.
De +5V komt van een L387A (=LDO), dus een notoire bron van ellende als de uitgangs elco rot is. Typisch instabilteit van een LDO.

De print/trafo/frontpanel print liggen nu op de werkbank, een rimpel op de +5V is niet te meten met verder niks aan de print aangesloten.

Verder zit er nog een MC34060 op (good old switchmode PS), ook nog even reverse engineeren welke elco's daar achter zitten.

De print is best wel robuust ontworpen echter een grote fout: De elco's zitten onder het koelblok en zijn maar 85 graden types. Toch nog een wonder dat ze het zo lang volgehouden hebben. Ze staan trouwens niet bol! Nu nog al die elco's vervangen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zo alle elco's vervangen op de grote buffer elco na (door nieuwe LOW ESR 105 graden types). Ook de 4 liggende kleintjes, door radiale typen, de juiste (axiale) had ik niet liggen.

Alle elco's waren kwa capaciteit nog ongeveer op hun waarde (<10% afwijking). Een ESR meter heb ik helaas niet, moet ik toch eens eentje aanschaffen. ;-)

Nu is de spanning na de LDO mooi 5.2V. Voor de elco wissel was het 4.9V.

Voor de LDO was die ongeveer 8.5V kwam uit een geschakeld deel met die MC34060+TIP125. Die nu nog steeds 8.5V.

Van het weekeinde de test nogmaals doen in de machine zelf.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Je kan prima metingen verrichten met machine aan EN deur open! Ik douw er altijd een emmer in. Nee hoor, geen randdebiel heeft dit bedacht, maar er is juist over nagedacht!! Elco's op die leeftijd worden wel een probleem hoor.ESR metertje heb je er zo weer uit!

Helaas, geen succes. De machine blijft water nemen als een kip zonder kop.
Het enige wat nog zou kunnen is dat als ik de print erin schroef en deur dichtmaak er een breuk onstaat ergens op de ingang van de controller of de pull-up weerstand oid.
Of dat het contact van het waterslot vreemd gaat doen als deze vastgedraad in de machine zit.
Als ik de slang eraf trek terwijl de kuip vol staat hoor ik deze wel weer terugschakelen, dus er is geen lek ontstaan ondertussen.

Of de controller zelf is intern op een hele vreemde manier defect. Dat zou wel extreem zeldzaam zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

micro's kunnen (vaak door blikseminslag in de buurt, induktie) heel raar gedrag gaan vertonen. Ik constateer dit 2 keer per jaar bij diverse reparaties.

Misschien anders toch maar een nieuwe control-print kopen, en uitwisselen?

Er ist wieder da...

pompt de machine ook af? in het begin van elk programma doet deze dat normaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alles lijkt gewoon te werken.
Bij de start van het programma neemt die water (ca 10 sec) via het linker zeepbak compartiment. Dan via de rechterkant.
Even daarna gaat de trommel lopen, L,R, stop, etc., soms even wat sneller.
Lijkt allemaal gewoon zoals het hoort.

Ik heb afgelopen week gezien dat als ik dan na een tijdje de vlotter schakel door er licht in te blazen tot de eerste "klik" het programma na een seconde of 2 stopt met water pakken.
Toen zag ik ook het verschijnsel dat ie weer water ging pakken via het linker compartiment.
De spanning op de print was toen ingezakt tot 4.71. En leek het programma elke keer opnieuw op te starten.

Na fixen van alle elco's blijft die altijd water via het rechter compartiment pakken. Programma doet wat het denk ik zou moeten.
Het enige verschil tussen afgelopen vrijdag en nu is dat ik de twee ledjes weer van de print gehaald heb.

Ja pompt gewoon af, geen probleem.

Net de print weer op tafel: uC controller pinnen schakelen netjes van +5V naar GND met de drukschakelaar aangesloten.
Zie een stukje schema van de 3 input circuitjes.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De geel bruine C tjes willen wel eens een overgang hebben, kan ook de oorzaak zijn. Ten tweede, de bandkabel vanaf bedieningspaneel naar vermogensmodule kan wel eens een slechte verbinding hebben

Ik betwijfel of die bandkabel er iets mee te maken heeft. Jou zou dan de machine niet kunnen bedienen of gekke dingen zien. Dat is niet zo.

Welke c-tjes bedoel je? Die 100n op de inputs van de CPU?-> die lijken goed, geen sluiting oid.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nou het laatste mysterie is opgelost: De vervanger opto triac die ik erin gezet had bleef (meestal) geleiden als die afgeschakeld werd. P.S. De opto-triac blijft het wel gewoon doen, want als ik de machine uit zette en weer aan was de klep weer gewoon dicht.

De stroom door de klep zal naar schatting 40-50mA o.i.d. zijn? Ruim overkill dus zou ik zeggen. Zwaardere tiac's kunnen vaak ook beter tegen een wat hogere dU/dT dacht ik.

Waarschijnlijk is de inductieve load van het waterslot toch voldoende geweest om een te hoge dU/dT op te leveren en de triac weer te ontsteken.

De originele BRT12H heeft een spec van 300mA/600V en de MOC3021 die ik gebruikt heb 1A/400V. If zou ook geen probleem moeten opleveren in de applicatie zoals die gebruikt wordt.

P.S. In de layout van de print is wel ruimte voor een snubber circuit maar is er een VDR over de opto-triac geplaatst.

Kortom: na vervangen door een originele BRT12H werkt alles weer zoals het hoort.
Uiteindelijk waren er 3 issues gelijktijdig in die machine. Ellende komt dus weer nooit alleen!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.