Hoorapparaat

dijkmane

Golden Member

ik had ooit t probleem dat mn 3 kinderen op de achterbank filmpjes wilden kijken op de draagbare DVD en ik niet dat geluid van die film wilde horen.
op zoek gegaan naar versterker schema met 3 uitgangen met regelbaar volume.
beste wel gedoe.

tot ik bij toeval werd gewezen op Boostaroo.

kant en klaar dingetje, exact zoals ik wilde, gevoed door 2xAA

ze hebben inmiddels meer oplossingen, wellicht dat iets ?
http://boostaroo.com/store/Audio-Amplifiers/

In no Sense, Nonsense
Thevel

Golden Member

kant en klaar dingetje, exact zoals ik wilde, gevoed door 2xAA

Maar niet gevoelig genoeg voor een microfoon.

evdweele

Overleden

Verder wordt geen rekening gehouden met een gehoorprobleem dat moet worden gecorrigeerd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
eSe

Honourable Member

Beste,

Voor alle duidelijkheid, ik ga geen hoorapparaat bouwen volgens bepaalde normen of gemeten freq karakteristiek van mama's oren. Neen, gewoon een klein versterkertje met microfoontje en een hoofdtelefoon of oortjes zoals bij een mp3 speler/mobieltje.

Da's al. Geen verschil met al dan niet draadloze koptelefoons. Die zijn ook niet aangepast aan iemands gehoorcurve, en zijn toch ook niet schadelijk voor je gehoor (als je het volume niet te hoog draait)

't zou niet alleen voor gebruik bij t.v. zijn, maar ook als ze buiten gaat, naar de supermarkt, kapper...

Nog steeds geen laad ic's :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
evdweele

Overleden

Op 2 oktober 2017 15:23:22 schreef eSe:
ik ga geen hoorapparaat bouwen volgens bepaalde normen of gemeten freq karakteristiek van mama's oren. Neen, gewoon een klein versterkertje met microfoontje en een hoofdtelefoon of oortjes zoals bij een mp3 speler/mobieltje.

Nogmaals

  • Je hebt zelfs kans dat haar - al dan niet terechte - bezwaren juist door zo'n DIY apparaatje extra worden bevestigd en versterkt. "Zie je wel, het geluid wordt alleen maar slechter en hinderlijker".

Je krijgt je moeder dan helemaal niet meer naar een oorarts en een audicien/audioloog.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 1 oktober 2017 22:56:21 schreef eSe:
Maar ik heb nog steeds geen versterker/laad ic's :-)

Kijk eens naar een TDA2003, is nog steeds te koop en heeft niet veel extra componenten nodig. Alleen wat weerstanden en wat condensatoren. Een lader kun je ook met een LM317 maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

Potdorie, ik mag het echt niet maken :-)

Als ik een andere topic titel had gebruikt, "Microfoonversterker om mieren in het bos te horen wippen", dan had ik waarschijnlijk tientallen verwijzingen naar schema's/onderdelen gehad.

Dit is een elektronica forum, maar het lijkt wel een gezondheidsforum :-)

Iedereen is echt begaan met mijn moeder's gezondheid, waarvoor dank.

Maar mag ik?
Mogen ik en mijn moeder zelf kiezen? Kijken, testen of het werkt? Het haar gelukkiger maakt? Haar evt. overhaald?

Het zal niet perfect zijn, weet ik ook. Ik weet nog veel meer, ik ken wat, heb ervaring in wetenschap en techniek. Ik ken de gevaren, zowel in industrie als in medische omgeving en vooral thuis. ik loop hier ook al 60 jaar over deze natte rots.

Nog steeds geen laad ic's :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 2 oktober 2017 16:58:12 schreef eSe:
Potdorie, ik mag het echt niet maken :-)

Jawel hoor, ik heb je een hint gegeven. Zie hierboven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

@Lambiek Yep, gezien.

Maar een 10w versterker lijkt me nogal veel. Ik kan hem wel zo instellen dat hij niet boven een max. niveau uitkomt, maar hij heeft min. 8v voedingsspanning nodig.

Liever iets dat uit 4,5 a 5v gevoed word. Via standaard USB lader en lipo batterij.

Het hoeft geen groot vermogen te produceren, 't zijn oortjes, quasi directe koppeling met de gehoorgang.

En als't zijn ding doet zou ik het met smd onderdelen willen maken. (gewicht)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
evdweele

Overleden

Op 2 oktober 2017 16:58:12 schreef eSe:
Potdorie, ik mag het echt niet maken :-)

O, zeker wel :-)
Ik heb alleen wat ervaring met bejaarde mensen die voor elke oplossing wel 10 bezwaren wisten te bedenken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Op 2 oktober 2017 16:58:12 schreef eSe:
Als ik een andere topic titel had gebruikt, "Microfoonversterker om mieren in het bos te horen wippen", dan had ik waarschijnlijk tientallen verwijzingen naar schema's/onderdelen gehad.

Er zijn ook dierenliefhebbers op dit forum, krijg je weer opmerkingen dat je die beestjes niet mag storen bla bla bla... :)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 1 oktober 2017 22:56:21 schreef eSe:
Ze wil niet zo'n klein hoorapparaat zoals sommige van haar vrienden/dinnen. Die klagen er allemaal over. Maar ze weet dat er wat mis is en ze wil er wel wat aan doen. Maar GEEN standaard hoorapparaat. :-) Haar vrienden/dinnen, slechte ervaring enzo...

Ik wil haar helemaal niets opdringen, waar haal je dat vandaan? Ik zoek gewoon een middel om haar te helpen. En ik heb er haar al over gesproken, en ze vond het wel een goed idee. Ze heeft vertrouwen in mij. En dat is goed :-)

Maar ik heb nog steeds geen versterker/laad ic's :-)

Groetjes,
eSe

Oke, helder.

Mijn vader heeft ook gehoorapparaatjes. Vrijwel onzichtbaar, ik heb hem er nog nooit over horen klagen.

Ik zeg: niet op de mening van anderen afgaan, maar even naar de audicien gaan.

Op 2 oktober 2017 16:58:12 schreef eSe:
Potdorie, ik mag het echt niet maken :-)

Jeroen Vreuls wist 15 jaar terug al dat je deze vraag zou gaan stellen. Gewoon proberen of hij het ook op 4,5V doet.

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 oktober 2017 16:58:12 schreef eSe:
Potdorie, ik mag het echt niet maken :-)
[....]
Groetjes,
eSe

Je mag van mij alles, maar er zijn hier ook mensen met en ter zakekundige achtergrond, die je willen waarschuwen voor een aantal haken en ogen die aan de materie vastkleven.
Hoe zou jij je voelen als je moeder door jouw geknutsel nog slechter gaat horen. Bijvoorbeeld en zo slecht, dat ze om euthanasie gaat vragen (ja, dat gebeurt!). Ga je je dan ook verdiepen in methoden om dat zelf te bewerkstelligen?

De ontwikkeling van een hoorapparaat heeft decennia in beslag genomen en is mede door de ontwikkeling van de micro elektronica tot het huidige niveau gekomen. Wil jij dat in een paar maandjes evenaren?

Laat je moeder met rust tot ze zelf tot inzicht komt en met jou naar een audioloog gaat. Daar doe je haar een veel groter genoegen mee en het effect is veel bevredigender voor alle partijen....

Ik heb jaren lang op een medisch-biofysische afdeling gewerkt, waar een groep bezig was met dit soort zaken en heb daar gelukkig wat inzicht aan overgehouden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Ik heb geen verstand van audiciens,aan mijn gehoor mankeert niets(onder de 15 KHz)
Maar soms zie ik advertenties zoals dit:https://www.specsavers.nl/horen?gclid=CJzW-JGw09YCFYcW0wody4ECYw
Gehoortoestellen worden aangeboden alsof het kip-kiloknallers zijn.

Ik heb wel al 45 jaar slechte ogen,contactlenzen (vroeger) en later een bril dus van opticiens weet ik alles.Ik heb ze allemaal gehad.
Pearl,Specsavers,Hans Anders etc.etc.
Vaak verkeerde metingen en dus ook verkeerde glazen.
Oogmetingen gedaan door meiden die net 18 jaar waren en dus m.i.z. onmogelijk een vakdiploma op dit gebied kunnen hebben.
e.e.a. heeft natuurlijk weinig met elektronica te maken maar ik moest het even kwijt.

De goede opticien bleek achteraf die ouwe stoffige zaak in het dorp waar mijn oma nog haar eerste bril heeft laten aanmeten.Geen snelle jongens in een strak pak maar ouwe grijze knarren met vierkante schoenen die de tijd voor je nemen.
Ik hoop niet dat ik doof ga worden want dan moet ik weer op zoek naar zo'n degelijke zaak.

eSe

Honourable Member

De ontwikkeling van een hoorapparaat heeft decennia in beslag genomen en is mede door de ontwikkeling van de micro elektronica tot het huidige niveau gekomen. Wil jij dat in een paar maandjes evenaren?

Euh...neen, dat heb ik hier al een paar maal geschreven.

Je gaat me nu toch niet vertellen dat iedereen op deze planeet met een hoofdtelefoon/oortjes zijn oren stuk maakt (ik weet het, opletten met volume en toonregeling...)

Het spul dat ik wil maken is zoals een hoofdtelefoon aangesloten op een TV of Hifi set. Maar dan in't klein, om draagbaar te zijn, met 1 of 2 microfoontjes. That's it, niet meer niet minder.

't is geen oor correctie apparaat, gewoon een simpel versterkertje.
En ik ga er zelf een tijdje mee rondlopen om wat testjes te doen (versterking, richting microfoons, filters...)

Laat je moeder met rust tot ze zelf tot inzicht komt en met jou naar een audioloog gaat.

Mijn moeder laat mij niet met rust :-)
Ik ben haar echt niks aan't opdringen, we hebben er al een paar keer over gesproken, haar oren.

...dat ze om euthanasie gaat vragen (ja, dat gebeurt!).

O ja, ook dat nog :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 2 oktober 2017 16:45:29 schreef Lambiek:
[...]
Kijk eens naar een TDA2003, is nog steeds te koop en heeft niet veel extra componenten nodig. Alleen wat weerstanden en wat condensatoren. Een lader kun je ook met een LM317 maken.

Dan zou ik toch maar iets 'kleiners' gebruiken in plaats van een 10Watt ic in een lompe TO220 behuizing. Een LM386 of zoiets en dan niet in een DIL8 behuizing maar in een SMD behuizing SOIC8.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mbt zucht . Als een oor is versleten helpt een oorapparaat niet . Je probeert iets . Ik ben met mijn vader bij een audicien geweest , kundige vent , zelf slechthorend die wist waar hij het over had. En die fraaie oorapparaten probeer die eens goed in je oor te krijgen op je negentigste laat staan batterijen verwisselen. En als je erover nadenkt dat je versleten spul gaat overbelasten door het extra zwaar te belasten . Je probeert iets te doen waarmee de persoon zelf zo goed mogelijk mee uit de weg kan en dat die het gevoel heeft dat er wat geprobeerd wordt . Maar feitelijk is het meer de aandacht dan het idee dat het weer goed wordt . Hoe je dat doet met een audicien of dat je het zelf doet of dat je niets doet is een persoonlijke keuze.

Lambiek

Special Member

Op 3 oktober 2017 17:44:20 schreef Martin V:
Dan zou ik toch maar iets 'kleiners' gebruiken in plaats van een 10Watt ic in een lompe TO220 behuizing. Een LM386 of zoiets en dan niet in een DIL8 behuizing maar in een SMD behuizing SOIC8.

Dat kan ook, het was maar een suggestie. En die 10Watt is prima te knijpen hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

kan je niet een oude gsm nemen en daar een appje op draaien die het geluid versterkt? dan kan je daar eventueel ook muziek op de achtergrond laten bijspelen

dan heb je al de versterker, microphone, accu, lader... compleet bij elkaar zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Op 4 oktober 2017 11:36:59 schreef fcapri:
dan kan je daar eventueel ook muziek op de achtergrond laten bijspelen

Dat is wel het allerlaatste dat iemand met een gehoorprobleem wil.
De meeste mensen met een gehoorprobleem hebben heel veel moeite om een gesprek te volgen als er nog andere geluiden zijn. Uit die geluidsbrij moeten zij een verstaanbaar gesprek proberen te filteren.

Iemand met een gezond gehoor doet dat automatisch en zonder moeite, maar als het gehoor wat sleets raakt wordt dat lastiger.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Dat heet maskering.
Mensen verstaan anderen dan niet meer in grote gezelschappen, op recepties en feestjes en gaan deze zelfs mijden.

Om hinderlijke bijgeluiden te vermijden kun je ook de audiobandbreedte verkleinen. In extrema zelfs van 100 Hz tot 5 kHz!
Geen aangename muziek meer, maar verstaan gaat beter.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 4 oktober 2017 12:24:09 (40%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Vandaag, 5 oktober 2017, op tv-zender NPO-2, 19:20 uur: De Kennis van Nu - Verstoord gehoor.

Als je gehoor minder wordt, blijkt het steeds lastiger om anderen nog goed te verstaan in een rumoerige omgeving. Slechthorenden vinden drukke feestjes daarom vaak zo vervelend dat ze liever wegblijven. Presentatoren Elisabeth van Nimwegen en Diederik Jekel onderzoeken wat er gebeurt als geluiden niet meer goed binnenkomen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.