heftruck - hefpompmotor blijft lopen

ik heb een 2000 Jungheinrich LE16-66 elektrische heftruck.
sinds gisteren blijft de pompmotor continue lopen als de stroom erop gaat.
normaal gaat deze alleen aan zolang je het hefventiel bediend.
de bediening is met drie hydraulische ventielen, niet met een joystick.
Iemand hier ervaring mee??
Waar ga ik zoeken??
Is dit een relais dat blijft plakken??
zijn dit koolborstels die versleten zijn??
(hoeveel bedrijfsuur/jaar gaan koolborstelseigenlijk mee??)
hoe wordt zo'n pomp aangestuurd??
heeft er iemand een elektrisch schema van deze heftruck of vergelijkend??
Sorry wel heel veel vragen in een keer.
Hoe krijg ik dit weer goed werkend??

zo te horen een relais van de hydrauliek pomp welke blijft plakken. met de ventielen zal ook een kleine schakelaar worden bediend voor de omhoog stand, welke het relais voor de pomp weer aanstuurt, die kan ook stuk zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

In het geval de schakelaar van het ventiel gesloten blijft moet ts eerst de klik van de relais horen voor de motor gaat draaien. Denk ook aan een vast gebrande relais. Met een zwakke accu werken werkt vast branden in de hand. Heb weet van nieuwe relais die vast branden omdat ze klapperen door bijna lege of defecte accu's.

Een plakkend relais of schakelaar lijkt mij idd ook het geval. Mits deze heftruck geen regelelektronica heeft waar een fout in kan zitten. Maar aangezien de TS aangeeft dat deze nog met hendels werkt lijkt mij dit niet het geval.

Een relais hoor je op een heftruck niet schakelen. deze zit te ver weggestopt onderin de heftruck om hem te horen. Ook op een elektrische heftruck waar je geen herrie van de verbrandingsmotor hebt.
Ik heb op al heel wat heftrucks gereden. Van een oude elektrische Hyster uit de jaren '60/'70 en een Komatsu turbo diesel uit de jaren '90 met ouderwetse hendelbediening tot een redelijk aantal elektrische Linde heftrucks met joystick bediening. Afgezien van het hoofdrelais wat inschakelt bij het aanzetten heb ik nog nooit een ander relais gehoord bij welke heftruck dan ook.
Bij de Komatsu was de pomp aangedreven door de dieselmotor, dus daar hoorde je sowieso geen relais. En als die er al een had, werd die met enkele tientallen decibels overstemd door het geluid van de motor die galmde in de cabine.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
benleentje

Golden Member

elektrische Linde

Nu bij onze Linde hoor je de relais klapperen als een gek vooral als je met de vooruit achteruit schakelaar gaat spelen horen je ze goed omklappen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Onze Linde heeft 2 gaspedalen. 1 voor vooruit en 1 voor achteruit. Hierbij hoor ik geen relais klikken. En de verschillende huur Lindes die we hebben gehad, hadden idd een vooruit/achteruit hendeltje voor de joysticks zitten. Maar ook hierbij geen relais te horen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Hallo, ik heb het probleem opgelost: met het bedienen van het ventiel wordt inderdaad ook een microswitch geschakeld door een groef in de schuif van het ventiel. het rolletje aan het armpje van de microswitch zat vast, en door het bedienen is het armpje van de microswitch verbogen waardoor het rolletje in de ruststand niet in de groef valt en de microswitch bediend blijft (volg je het nog??) en dus de pompmotor blijft lopen.

Microswitch gedemonteerd, alles schoon gemaakt, armpje voorzichtig recht gebogen, rolletje draaiend gemaakt, ventiel schoon gemaakt, klein beetje vet in het groefje gedaan, microswitch gemonteerd en afgesteld t.o.v. de groef. Alles werkt weer als vanouds!!

ook meteen de microswitch van het side-shift ventiel preventief behandeld.

Aan het ventiel voor de hefcilinder zit een potmeter met een langere arm: hierop reageert de pomp met verschillende snelheden.

TESTMAN bedankt voor de hint! voor mij mag dit topic sluiten. bert