FM Modulatiesignaal meten op 40MHz RC zender.

Ik heb hier vanmorgen een voerboot binnengekregen die 4jaren op zolder heeft gestaan.
Alle batterijen werden door de eigenaar vervangen en het werkt nog niet.

Zowel de zender als de ontvanger liggen hier nu open.
De ontvanger heeft 3 draden, de 5v voedingsspanning en de signaaldraad waar een RC blokgolf uit zou moeten komen en daar komt geen signaal uit.

De zender werkt omdat ik met mijn 60MHz scoop de draaggolf kan meten maar daar zie ik geen modulatie op, wat normaal is bij FM.
Ook al omdat de tijdbasis triggert op de flank van de sinus.

De RC signalen komen binnen op de zendereindtrap maar verder is het allemaal wat duister door de vele afstemkringen.

Is er een eenvoudige methode om dat modulatiesignaal te zien met een scoop zoals een diodedetectie bij AM?

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

maar daar zie ik geen modulatie op, wat normaal is bij FM.

Weet je zeker dat dit zichtbaar zou moeten zijn? Normaal gesproken kun je FM niet zien op een oscilloscoop.
e: Ach, dat bedoel je ook. Nix gezegd..

Je zou het signaal kunnen beluisteren op een scannertje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Misschien kan je beter de ontvanger gebruiken, hier en daar een signaalvolger inprikken.
weet je gelijk of de ontvanger werkt,tot waar je het heb kunnen volgen.
40 Mhz scanners zijn ook niet dikgezaaid

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 3 oktober 2017 14:45:18 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik bedoelde dat het normaal is dat je geen FM modulatie kunt zien met de scoop, enkel de 40MHz draaggolf.

Tja een scanner heb ik niet, zopas eens geprobeerd met mijn dipper, die heeft een LF uitgang en die kun je als ontvanger gebruiken.
De zender laat de naald in de hoek slaan maar aan de detectiekant is het zeer onduidelijk.

edit:

Op 3 oktober 2017 14:44:32 schreef mel:
Misschien kan je beter de ontvanger gebruiken, hier en daar een signaalvolger inprikken.

Die is dichtgeplakt en wil het voorlopig zo laten, is waarschijnlijk, gezien de grootte, allemaal smd.

Ga eerst eens zoeken hoe het anders kan.

LDmicro user.
Patrick de Zeester

Golden Member

Met een RTL-SDR-stickje en een programma als SDRsharp kan gemakkelijk zien of een FM signaal gemoduleerd is. Zo'n stickje heb je al voor een paar euro op eBay (volgens mij kan je ze tegenwoordig voor wat meer ook bij een Nederlandse webshop krijgen).

Ha MGP,

Het simpelste is om sloop detectie toe te passen gewoon je AM detector met een kring op 40MHz er voor.
Heb ik toevallig verleden week toegepast zat ook even om het hand :+ gaat prima.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een SDR-stick is nu het eenvoudigst denk ik, kost niets en zul je nog veel plezier van kunnen hebben.

Intussen kun je ook even een gewone omroep FM-ontvanger nemen, liefst een portable die je vlakbij het zendertje kunt zetten.
Als je zendfrequentie bijvoorbeeld 40,68 MHz is, zul je hem op de omroepradio ontvangen als je die op 100,64 MHz afstemt.
(Algemeen: fschaal = 3× fzend − 21,4.)
De modulatie zal zwak klinken, maar moet wel hoorbaar zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 oktober 2017 15:40:29 schreef electron920:
Het simpelste is om sloop detectie toe te passen gewoon je AM detector met een kring op 40MHz er voor.

Mijn dipmeterschakeling zou daarvoor kunnen doorgaan, maar daar zie je alleen maar ruis op.

Zo'n SDR stick is niet meer voor vandaag ;)

Hoe meer ik meet hoe meer ik de zender de schuld geef.
Ga terug wat meten na wat koffie met een koekje ;)

LDmicro user.

De kanalen zitten op 10 kHz van elkaar dus modulatiediepte zal ook gering zijn.
Je kunt toch op de ontvanger meten, heb je daar 455 kHz?

Merk van zender?
Ontvanger met 3 draden?
Je mag eventueel eens langskomen, ik kan luisteren en meten op 40MHz en heb ook een synthesized ontvanger (Corona).

@FET: omroepFM met IF van 21.4MHz?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee; 10,7 MHz. Google: spiegelfrequentie.

Schaal van de radio: 100,64.
Oscillator: 111,34 (10,7 hoger).
Is ook gevoelig voor: 122,04 (levert óók 10,7 verschil op).

Zender: 40,68.
Derde harmonische: 122,04.

Omroepradio afgestemd op '100,64' hoort zender.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha MGP,

Hoe doe je dit dan met je grid/fet dipper schakel je de oscillator uit of zo anders heb je interferentie en zul je niets meten alleen ruis |:(
Maar anders gaat het wel het principe ken je.
Het voorstel van @FET kan uiteraard ook let op wat @Pertinax aangeef de meeste omroep dozen hebben een 10.7MHz MF maar goed het kan.
Maar ik moet zeggen als je een trafo heb en een paar condensatoren ben je sneller dan de software voor de SDR installeren :+

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is een Ultimate bait cruiser

De hoofdprint is OK en daarop zit een aparte ontvanger die gevoed wordt met 5V uit de hoofdprint aan de connector rechtsboven.
De ontvanger zit in een apart doosje en zit op de hoofdprintbehuizing gemonteerd.

De uitgang van de ontvanger gaat naar een NPN transistor op de hoofdprint die het signaal aan de PIC doorgeeft.
Op de signaaldraad die uit de ontvanger komt zie je niks van signaal, ook geen ruis.

Je kunt er ook niet aan meten want het is een gesoldeerde sandwich en piepklein, zie foto.

Gezien het een vrijwillig werkje was en ik toch geen reservestukken heb ga ik dat terug monteren en teruggeven.
Bedankt voor het meedenken.

Op 3 oktober 2017 17:31:01 schreef electron920:
Hoe doe je dit dan met je grid/fet dipper schakel je de oscillator uit of zo anders heb je interferentie en zul je niets meten alleen ruis

Deze dipper kun je gebruiken als ontvanger door hem op het randje van het oscilleren te zetten, hoe dichter bij het oscilleren hoe gevoeliger.
Hierdoor gaat hij niet oscilleren maar zet je de transistor gevoeliger.

LDmicro user.

Ha MGP,

Helder, het zit wel dicht op elkaar dat is niet fijn werken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 oktober 2017 17:31:01 schreef electron920:
Het voorstel van @FET kan uiteraard ook let op wat @Pertinax aangeef de meeste omroep dozen hebben een 10.7MHz MF maar goed het kan.

Mijn getallen gaan uiteraard uit van 10,7 MHz. Van een gewone radio dus. De berekening heb ik ook al gegeven.
Is dit soort sommetjes niet meer zo bekend bij de experts? >:)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

10,7, dat is een vast gegeven, daar droom ik zelfs nog van >:)
Maar tegenwoordig , bij omroepdozen weet ik het niet,is de MF meestal 21,4 MHz.
Gelukkig doet mijn meetzender 10,7 :+ ,gewoon idd op de 2'e harmonische , dat werkt..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je toch een dipper hebt. Zet hem op 50MHz en gebruik de eerste trap van de fm radio als primitieve mengtrap, je ontvangt de 40 MHz dan op 90MHz. Met zwakke modulatie natuurlijk.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 oktober 2017 08:21:39 schreef mel:
Maar tegenwoordig , bij omroepdozen weet ik het niet,is de MF meestal 21,4 MHz.

Ik geloof niet dat er vlak voor de afschaffing van de FM-omroep nog snel even een omschakeling naar 21,4 is geweest... dat zouden we gemerkt hebben, toch? [/sarcasme]

Kom op jongens, dit is toch HF-praktijk!
Zet een FM-doos naast het zendertje en draai over de band. NATUURLIJK hoor je je zendertje ergens - meestal zelfs op een paar plaatsen.
Het uitproberen gaat echt sneller dan het betwijfelen, hoor.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hij zit al terug ineen, na een +30tal schroeven geplaatst te hebben.

Is niet gemaakt om veel open te doen, moet zoveel mogelijk waterdicht zijn.

Ik ga er niet teveel tijd aan besteden, een goeie 1/2dag is genoeg, want er zijn toch geen wisselstukken meer te krijgen, behalve de hoofdprint.
De ontvanger kun je sowieso niet herstellen wegen de bouwvorm en van de zender zou ik nog het schema moeten overtekenen.

Gezien ik nu en dan temaken krijg met die toestellen ga mij toch in de toekomst iets aanschaffen om zo'n zenders te testen, mijn zelfgemaakte vhf/uhf frequentieteller gaf netjes de zendfrequentie aan 40,625MHz maar de FM modulatie zicht/hoorbaar maken is een ander paar mouwen.

Maar de meeste defecten situeren zich aan de motorsturing, batterij verkeerd aangesloten, relais die plakken enz..

Nogmaals bedankt voor de info.

LDmicro user.

De ontvanger heeft een kristal voor kanaal 51 volgens de foto, dat is 40.675 MHz.

40.625 MHz, dat is 50kHz te laag, geen wonder dat je geen ontvangst hebt.

Ja sorry, zomaar de frequentie uit het hoofd opgeschreven.. oud worden hé, de frequentie stond op de plakker van het kristal gedrukt en was juist met de teller.
Beide kristallen waren gelijk, daar zal het niet aan gelegen hebben.

LDmicro user.

Ha Frederick E. Terman,

Dat was mij al duidelijk ;) de methode probeerde ik een week of twee geleden ook alleen is het MF van mijn ballontvanger Rohde & Schwarz EU6201 21.4MHz en niet geschikt.
En mijn radio heeft een zeer goede spiegel onderdrukking Luxman staat bekend om zijn goede ingang selectiviteit.
Ik denk dat je altijd wel iets over de band kan vinden is geen zuiver harmonisch product dan is het wel een mengproduct tot de 5e harmonische is mogelijk en hoorbaar.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, 40.675 MHz. Dan zat mijn gok er niet ver van af.

Mocht je toch nog even op je FM-radio willen luisteren, dan kun je verwachten het zendertje op de volgende plaatsen op de schaal te horen (in volgorde van sterkte):

100.63; 105.98; 101.33; 94.20; 93.66; 88.31 MHz (en nog meer, maar zwak).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 4 oktober 2017 09:42:56 schreef MGP:
Ja sorry, zomaar de frequentie uit het hoofd opgeschreven.. oud worden hé, de frequentie stond op de plakker van het kristal gedrukt en was juist met de teller.
Beide kristallen waren gelijk, daar zal het niet aan gelegen hebben.

Als beide x tallen GELIJK zijn,is dan wel de ene voor de zender en de andere voor de ontvanger?Anders zit er een verschil in van de MF, en dan hoor je nog niks ..
En ik dacht dat een RC ontvanger een enkelsuper was,met een MF van 455 kHz, maar is alweer lang geleden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 4 oktober 2017 11:18:21 schreef mel:
Als beide x tallen GELIJK zijn,is dan wel de ene voor de zender en de andere voor de ontvanger?Anders zit er een verschil in van de MF, en dan hoor je nog niks ..

In dit soort zendontvangers wordt vaker de zendfrequentie op beide kristallen vermeld.
Een leek heeft geen weet van middenfrequenties, dus die zou er verkeerde gevolgtrekkingen aan verbinden.

Bij de oude, met kristallen uitgeruste, scanners was de opdruk ook die van de ontvangfrequentie.
Van een oscillator en MF-versterker hadden de meeste scannerluisteraars nog nooit gehoord.
Zij wilden de politie ontvangen die op bijv. 86.575MHz uitzond, dus dat moest ook op het kristal staan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.