transformator lamellen.

Dag ampoholics,

Misschien dat iemand me kan helpen..
Ik wil weer een buizenversterker bouwen (verslaafd).
Maar de travo's zijn gewoon TE duur. :(
dus.. ik wil er zelf wel eens wat maken.
Heeft iemand een idee hoe je als hobbyist aan transformator lamellen kunt komen? Nieuw of tweedehands?

dank,
Daniel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 oktober 2017 15:46:12 schreef danielk:
Dag ampoholics,

Misschien dat iemand me kan helpen..
Ik wil weer een buizenversterker bouwen (verslaafd).
Maar de travo's zijn gewoon TE duur. :(
dus.. ik wil er zelf wel eens wat maken.
Heeft iemand een idee hoe je als hobbyist aan transformator lamellen kunt komen? Nieuw of tweedehands?

dank,
Daniel.

Dan neem je een oude trafo

Hoeveel VA moet je trafo kunnen leveren? dat is bepalend voor je blikpakket.
Wie weet heeft er iemand nog wel wat voor je liggen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Laat het maar weten. Ik heb genoeg oude spullen liggen, die stuur ik tegen vergoeding van de verzendkosten graag op.

Op 3 oktober 2017 17:46:49 schreef Semtexx:
Laat het maar weten. Ik heb genoeg oude spullen liggen, die stuur ik tegen vergoeding van de verzendkosten graag op.

Dank voor je reactie. Ik zoek een paar grote travo's. Met zulk dun mogelijke lamellen.
Als je in de buurt van Utrecht woont kan ik ze ook ophalen.

Semtexx, Ik wil een paar uitgangstrafo's maken. Minder grote trafos zijn ook wel goed, dan maak ik van 2 gewoon 1. Als dat uberhaubt mogelijk is.

mel

Golden Member

Een uitgangstrafo, met mindere kwaliteit, kan je gewoon een 12 volt voedingstrafo gebruiken, om te proberen is dat goed genoeg .
En grote travo's vind je in een potenclub >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik zal even kijken wat ik in de kist heb liggen. Ik woon niet in de buurt van utrecht, dus dat zal m niet worden ;)

Begin november ben ik wel in Leersum, dat ligt al meer in de richting. Ik meld me per PB wat ik heb liggen.

Op 3 oktober 2017 18:46:06 schreef danielk:
[...]

Dank voor je reactie. Ik zoek een paar grote travo's. .

FYI: Travo's vind je meestal op andere (18+) sites.

Overigens kun je met een ringkerntrafo (2x18V of 2x22V) vaak ook een aardig eind komen. Laagweergave is niet al te best, maar d'r komt wel geluid uit.

blackdog

Golden Member

Hi danielk, :-)

Dat is mooi dat je zelf trafo's wilt gaan wikkelen, maar heb je hier enige kennis van?

Ben je jezelf er van bewust dat een trafo voor zeg een enkele EL84 of EL34 een heel andere trafo is,
dan een balans trafo voor bovenstaande buizen.

Trap ook niet in de val door trafo's bedoeld voor voedingen te gaan gebruiken als uitgangstrafo, vooral bij enkele eindbuizen.
Dat is echt een rotzooi geluid.

Ik zie geen enkele reden te gaan knoeien met zelf iets wikkelen daar het geluid dat er uit gaat komen zwaar klote zal zijn.
Een redelijk versteker IC verslaat bijna iedere gemiddelde buizenversterker.

Kan je met buizen goede versterkers bouwen, ja! maar dat gaat je gewoon veel geld kosten,
daar goede trafo's duur zijn en ook altijd duur zijn geweest!

Mijn tip is, ga sparen voor een zetje goede trafo's en informeer wat een goed schema is voor het vermogen wat je nodig hebt.
Alle versterkers zonder tegenkoppeling is meestal bagger, laat je niet gek maken door al die sukkels die anders beweren.
Dit is omdat de dempingsfactor niet hoog genoeg is of afwezig *grin*, of je moet van die lekkere Hoeoeoeoeoenk houden :-)
Trap ook niet in de val dat alleen condensatoren van 30€/stuk een goed geluid geven, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Het laatste wat ik wil is je van deze hobby afhouden, maar ik probeer frustratie bij je te voorkomen :-)

Het belangrijkste zijn de luidsprekers, wat heb je nu, wat is ongeveer het rendament?
Wat voor muziek ga je draaien, HipHop/Rap, dan worden het zeer dure transformatoren i.v.m. de grote energie inhoud in e lage frequenties.
Is het meestal klassiek dan is er wat meer speelruimte.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Op 3 oktober 2017 18:46:06 schreef danielk:
Dank voor je reactie. Ik zoek een paar grote travo's. Met zulk dun mogelijke lamellen.
Als je in de buurt van Utrecht woont kan ik ze ook ophalen.

Ik zag dat ze bij de Baco een tijdje geleden zelfbouwpakketten voor voedingstrafo's hadden liggen voor €15, nu reeds niet meer op voorraad. Misschien komen ze weer terug, want ze zijn nog niet van de site, moet je ze even bellen.

Houd er rekening mee dat een audiotrafo iets heel anders is als een nettrafo. Je kunt eens gaan karakteriseren en misschien vind je iets met een redelijk gedrag op audiofrequentie, dat moet je zelf doen. Als ik het zo hoor ben je alleen op een doodlopende weg. Ik zie jouw combinatie van "groot", liefst zo goed mogelijk en klein budget niet snel tot een zinnig einde komen. Een beetje eindbuis is ook al niet gratis.

PS Misschien is een ferriettransformator beter, die worden wel in kleinere apparatuur ingebouwd, geen idee van de voor- of nadelen en de eigenschappen. Ik weet niet welke compromissen ze hebben gesloten bij het ontwerpen ervan, wellicht doen die het wat beter bij hogere frequenties.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 4 oktober 2017 23:00:03 (13%)

Ik weet dat het een beetje op een wanhoopsdaad lijkt. Maar het gaat ook om de lol ervan. Ik heb nog een paar 300b buizen liggen, maar de UGT's daarvoor zijn gewoon niet te betalen. Ik heb een paar buizenversterkers gebouwd en die klinken erg goed, voorzover de materialen dat toelaten, maar iedere buizen-idioot is op zoek naar 300b spullen, dus dat is gewoon 'prohibitively expensive'.
Ik heb idd. gelezen over het maken van UTG's. Ook die PDF uit de jaren 60.
Ik begrijp jullie waarschuwingen, maar het is natuurlijk gewoon fun en hobby. Beetje aankloten, meten en natuurlijk wat ervaring opdoen. De hoop is dat ik toch nog op een paar goeie kernen stuit of iemand die me een paar duizend lamellen (met airgap) wil verkopen, vandaar dat ik dit post en kijk waar het naartoe gaat.
Iemand op een andere site heeft een stel trafo's (met een f) liggen waar hij kostenloos vanaf wil. Dat kan dus gratis een paar dagen lol en frustratie zijn! :) Houd me van de straat.

Kruimel

Golden Member

Helaas heb ik niets liggen om je mee te helpen. Je hebt in elk geval al een stel potente buisjes liggen. Sterkte!