Zoemende CV-pomp, condensator?

De pomp van een vloerverwarming zoemt nogal sterk. Kan zo'n pomp harder gaan zoemen als de capaciteit van de condensator verminderd is? Het is in een recreatiewoning waar ik nu niet ben, dus meten gaat even lastig. Ik wil een inschatting maken om bijvoorbeeld alvast en nieuwe condensator te kopen als het probleem met een nieuwe condensator opgelost zou kunnen worden.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
mel

Golden Member

Is het de pomp zelf, of is het het stromen van het water wat je hoort?
Grote kans dat het idd de condensator is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Volgens mij speelt de condensator geen rol bij lawaai in een motor, als de C versleten is kun je meer slip krijgen en vermindert het lawaai van in pomp.

Mogelijks is de pomp te groot voor het water dat het maar kan verplaatsen, als de pomp maar weinig water kan verplaatsen draait die sneller en zoemt de pomp.
Ofwel zit er sleet op ofwel zit er lucht in de leiding ofwel is er onbalans op de rotor/schoep.

Maar een nieuwe C kost nu ook niet zoveel om te proberen.

LDmicro user.
Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
Lambiek

Special Member

Ik denk eerder dat het een lager is die je hoort. Je zegt dat het in een recreatie woning is, dus de pomp zal misschien vaak stil staan en dan gaan ze vast zitten. Als dat zo is kun je er het beste een pompschakeling tussen zetten.

Condensator lijkt me stug, die is alleen voor de aanloop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is de pomp zelf die zoemt, niet het stromen. De mate van waterverplaatsing maakt niet uit, er zit een ventiel in het circuit opgenomen waarmee de doorstroming geregeld kan worden, daarmee heb ik dat getest. Het kan ook wel slijtage zijn, de pomp heeft waarschijnlijk 17 jaar ononderbroken gewerkt. Ik heb even gekeken of de pomp draait door de afsluitdop er uit te draaien, toen kwam er iets meer water uitlopen dan dat ik van dit soort pompen gewend ben.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lambiek

Special Member

Het is de pomp zelf die zoemt,......

Dan is het waarschijnlijk een lager. Zoals ik al eerder zei.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank je, Lambiek. Ik zal we even een andere tussen zetten, kijken of dat scheelt. Dan even sparen en een mooie energiezuinige er tussen zetten.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

lager aan de onderkant van de pomp is wrs gaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer