Fuji FRN 7.5 G9S - 4EN

Hallo,

Ik heb hier een FO van een kameraad, een Fuji G9S in 7.5 kW uitvoering. hij wordt wekelijks gebruikt maar meestal bij relatief kleine lasten, 20-30 Hz zo ongeveer 1-3kW.

Nu sinds vorige week doet de FO niks meer als je m aansluit op de netspanning. het dislay blijft donker en de ventilatoren draaien niet. De condensatoren laden zich wel.

bij nader onderzoek is zoals te verwachten de laagspanning (12v) al niet meer aanwewig op de print. De laagspanning komt via een condensator en een diode (lijkt ok, 450 mV voorwaarts) uit een kleine trafo met opschrift: SA525871-01 V6J4. Omdat ik geen schema heb en de trafo echt een massa aan pinnen heeft weet ik niet welke 2 de voeding zijn. Op de uitgang naar de diode/condensator komt niks uit, er is ook een HV uitgang aan, 2 pinnen gaan naar pin 1 en 3 van een 5 pins pcb header (CN2) en dan verder naar een kleine condensator met opschrift 2 KV (2 kilovolt?). Mijn multimeter kan maar 700v en als ik over die condensator meet dan vindt ie het al niet meer zo leuk, maw ik ga er van uit dat de trafo, of een deel ervan wel nog voeding krijgt.

Nu is de vraag, kan deze trafo de oorzaak zijn? en zoja, zou het een idee zijn om gewoon een externe 12v voeding aan te sluiten?

Dit lijkt mij geen 50Hz trafo (die op de foto heeft een ferriet kern).
Maw, dit is een geschakelde voeding die niet meer werkt. Even kijken wat aan de primaire (net) kant zit, misschien een klein elco'tje (bv 47u / 50v) die rot is. Deze kleine elco's worden gebruikt om aan de primaire kant voor een laagspannings voedingsbuffer voor het schakel IC. Als deze buffer niet meer werkt gaat de voeding 'hikken', en dus geen/nauwelijks nog een uitgangsspanning geven.

mel

Golden Member

Om te testen kan je wel een voedingsspanning extern aanliggen.
Maar gewoon repareren is toch het beste.
IDD meestal een elco, juist de kleintjes, waarvan je het niet verwacht,
Of een diode o.i.d in sluiting.

Een losse trafo zou ik NIET doen, omdat het circuit erna is bemeten voor een geschakelde voeding..
Een elco, kan je gewoon zonder spanning meten, trouwens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ok. Ik ga er achteraan. Dus jullie bedoelen dat groepje van 3 kleine magenta elcotjes naast die trafo?

De stuurspanning op de print behoort 24VDC te zijn.

Nope, in the end i used the capacitors of this unit to repair one with worn out exploded ones

its a pretty old unit, i had a defect one which was from 1997.

waar rook was, werkt nu iets niet meer