Fet aansturing

bprosman

Golden Member

Eigenlijk zijn mijn specs niet zo ingewikkeld :).

1. Een load creeren van ca. 20A bij 24 Volt. Max tijd, op 100% , 15..30 minuten.

2. Maximale spanning 48 Volt.

3. De load regebaar dmv een 0..5V spanning, in eerste instantie met een doodgewone potmeter, later met DAC.

4. Modulatie is leuk hoeft niet, en dan nog maar met een frequentie van max 1Hz. Dit mag "aan/uit" zijn op de ingestelde stroom.

5. Liefst (ik weet het, ben eigenwijs) met de FET's die ik al heb omdat ik daar "een kleine berg" van heb.

HUF75345.pdf

6. Temperatuur meting op de koelblokken

7. V en A meter, liefst met de 7107.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ha bprosman,

Duidelijke specificaties is goed te doen en logisch dat je de componenten die je heb wilt gebruiken.
Ik heb zoals ik al aangaf het macro model uit het specificatie blad ingevoerd. (ik wordt een beetje lui)solderen is leuk maar als het niet nodig is :+
Omdat je handmatig instel en uitleest met ICL7107 en niet of nauwelijks moduleert is de lineariteit eigenlijk niet van toepassing en is elke FET bruikbaar maar jou gekozen type geen punt.
Ik denk maar dit is een schot voor de boeg dat je 9 FETs nodig heb ik zou die symmetrisch verdelen dus 3 koelblokjes en als het mogelijk is de FETs niet inline monteren maar als een taart verdelen met de pootjes naar het midden.
Voor het aansturen maar eens kijken persoonlijk vindt ik per FET een opamp te veel.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Ik denk maar dit is een schot voor de boeg dat je 9 FETs nodig heb ik zou die symmetrisch verdelen dus 3 koelblokjes en als het mogelijk is de FETs niet inline monteren maar als een taart verdelen met de pootjes naar het midden.

Dat gaat me als autist natuurlijk wel aan het hart, symmetrie met DRIE koelblokjes en ze niet inline zetten :+.

Wat moet er in de basis aan vast komen aan die FET's ? Een source weerstand ? Nog een 2e tor (BD139) zoals in Blackdog's ontwerp ?
Zal eens kijken wat ik kan knutselen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Kijk nu kunnen we een wat zinniger plaatje maken met de gegevens die je graag wilt hebbenvoor je Dummy Load.
Waar zit nu je eerste Show Stopper... de 48V die je ook graag wilt gaan gebruiken als maximale spanning met de door jou voorgestelde MOSFet.

Wat ik al aangaf is dat die HUF75345 een schakel MOSFet is die niet geschikt is voor DC toepassingen.
Waar de echte beperking zit is de Max Vds van maar 55V, dat houd in dat 48V voor DC in het meest slechte stukje vanade SOA zit.
Natte vinger werk van mijn schatting is misschien 100mA per MOSFet bij de 48V...
Wat mij betreft is dit een grote beperking.

Ik zou met deze MOSFets niet verder gaan dan 30V en dat ook na wat testen op een voeding en op een goed koelblok gemonteerd.
Dus wat voorwerk doen ter voorkoming van ontploffingen?

Zou je de Dummy Load met andere MOSFets willen doen, dan is de IRFP250 misschien wat voor je, niet te duur en bij sommige fabrikanten is er een SOA grafiek aanwezig.

Verder de MOSFets zonder isolatie monteren en dan de koelblokken isoleren, zodat je het maximale uit de SOA karakteristiek haalt.
Je kan met een TL431 of een 5V referentie en een 10 slagen potmeter een heel eind komen om de stroom handmatig in te stellen.
Je kan het bereik met een simpele spanningsdeler ook in twee delen opdelen, zoals 0 tot 2-Ampere en 0 tot 20-Ampere.

De opamp kan een LM324 zijn, maar de offset spanning kan een beperking zijn als de Source weerstand laag wordt gekozen.

Laters meer,
Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2017 14:08:05 schreef blackdog:
Wat ik al aangaf is dat die HUF75345 een schakel MOSFet is die niet geschikt is voor DC toepassingen.

O, voor AC dan?

Zou je de Dummy Load met andere MOSFets willen doen, dan is de IRFP250 misschien wat voor je,......

En deze is wel voor DC?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek, :-)

Dit gelezen?
Zou je de Dummy Load met andere MOSFets willen doen, dan is de IRFP250 misschien wat voor je, niet te duur en bij sommige fabrikanten is er een SOA grafiek aanwezig.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Zeker gelezen, maar het is nu net of de ene voor AC is en de andere voor DC. :)

Naar mijns inziens kunnen beide mosfet's gebruikt worden, alleen is die 55V misschien iets te krap. Zoals je zelf al zei. Maar daar is misschien nog wel iets aan te doen met een zener.

De IRFP250 kost toch snel +/- 4,- Euro maal 9 is 36,- Euro, dus ik snap de TS best dat hij componenten wil gebruiken die hij heeft liggen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Lambiek,

Ik denk dat @blackdog statisch bedoeld i.p.v. DC de FET welke @TS heeft is beter geschikt voor het puls werk.
Overigens is in de data sheet de SOA grafiek ook terug te vinden.
Wat wel een puntje is dat het systeem tot 48V moet kunnen werken maar ook daar is overeen te komen.

@TS,

De input is het meedenken aan jou de interpretatie en de uiteindelijke uitvoering.
Maar je koeling en FET driver worden een bottleneck vandaar mijn idee om de FETs alvast te verdelen maar probeer er 6 op een koelblok en omdat er al gaten in zitten inline maar wat @blackdog aangeef zonder isolatie dan maar het gehele koelblok isoleren.
Als je straks een referentie nodig heb kan je deze ook voor de ICL7107 gebruiken.
Eerst maar kijken hoe je test verloopt.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Wat wel een puntje is dat het systeem tot 48V moet kunnen werken maar ook daar is overeen te komen.

Als 30V de grens is ben ik daar ook happy mee :)

probeer er 6 op een koelblok en omdat er al gaten in

Zal wat prepareren. Ieder een eigen source weerstand ? En de rest parallel ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 6 oktober 2017 15:57:00 (31%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2017 15:46:09 schreef electron920:
Ha Lambiek,

Ik denk dat @blackdog statisch bedoeld i.p.v. DC de FET welke @TS heeft is beter geschikt voor het puls werk.

Ze staan beide als schakelfet, maar misschien heeft de IRFP250 iets betere eigenschappen voor dit doel.

Maar eerlijk gezegd vindt ik dit toch meer een klusje voor de ouderwetse tor, tenzij je met pwm aan de slag gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek,

IRFP250 bij EOO is 1,50 Euro, bij Reichelt afhankelijk van de uitvoering 1 of 1,50 Euro.

NOGMAALS leer te begrijpen wat SOA inhoud, vooral bij MOSFets die voor schakeldoeleinden bedoeld zijn!!!
Het probleem is niet de 48V die dicht bij de 55V max. zit, maar het vermogen dat de MOSFet kan dissiperen in de DC toestand.

Ik heb op EEVBLOG ook nog de knuppel in het hoenderhok gegooit, i.v.m. de nieuwe Rigol Dummy Load.
Ook daar kom ik vaak mensen tegen die niet willen luisteren, is een standaard eigenschap van de mens *grin*
Gelukkig zijn er ook een paar die mijn opmerkingen ondersteunde zoals forum gebruiker Jay_Diddy_B die ook wat testjes laat zien van het Spirito effect.

Read en Learn!

EEVBlog topic Rigol Load.
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-1023-rigol-dl3021-electronic…

Stukje over het Spirito effect
http://www.electronicdesign.com/power/spirito-effect-improved-my-desig…

PDF over dit Spirito effect
http://www.power-mag.com/pdf/feature_pdf/1330614332_Renesas_Feature_La…

Ook deze PDF van IRF gaat over het Spirito effect, kijk vooral naar het plaatje op pagina-8 hoe dramitisch dit effect kan zijn.
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1155.pdf

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2017 16:06:23 schreef blackdog:
NOGMAALS leer te begrijpen wat SOA inhoud, vooral bij MOSFets die voor schakeldoeleinden bedoeld zijn!!!

O, gaan we wijs doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek, ;-)

Denk maar zo, dat ik ook maar op de schouders van giganten sta, ik heb dit niet zelf allemaal uitgezocht.
Maar wel heel vaak ter sprake gebracht dat SOA belangrijker is dan vele zich bewust van zijn.

Zie het maar zo, jij hebt in diverse projecten met een arduino Nano al laten weten dat je eigenlijk meer interrups nodig hebt dan op de Nano zitten
om vier of meer Rotaty encoders soepel te laten werken in projectjes van jou die veel gelezen worden.
En ik begin met een project dat 4 rotary encoders heeft en ik klaag dan, dat het niet soepel loopt...
Wat denk jij dan al ik dit kenbaar maak?

Maar, ik blijf vol houden *grin* ben net een pitbull, Ontkoppelen!!!! dat is er ook zo een!

En dan nu even lekker 1,5 uur stecvig lopen!

Een goed weekeinde allen,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

NOGMAALS leer te begrijpen wat SOA inhoud, vooral bij MOSFets die voor schakeldoeleinden bedoeld zijn!!!

Overigens is in de data sheet de SOA grafiek ook terug te vinden.

Bij de huisarts ook :+ Sorry kon het niet laten :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2017 16:28:11 schreef blackdog:
Zie het maar zo, jij hebt in diverse projecten met een arduino Nano al laten weten dat je eigenlijk meer interrups nodig hebt dan op de Nano zitten om vier of meer Rotaty encoders soepel te laten werken in projectjes van jou die veel gelezen worden.

Ik denk dat je in de war bent met een ander, ik gebruik geen Arduino.

En ik begin met een project dat 4 rotary encoders heeft en ik klaag dan, dat het niet soepel loopt...
Wat denk jij dan al ik dit kenbaar maak?

Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. :)

En dan nu even lekker 1,5 uur stevig lopen!

Dat zal je goed doen denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha bprosman,

Ja mooi is dat ;) en dan heb je nog 9 van de 10 keer niets althans niet direct iets aan die SOA curve tenzij je de zelfde puls eigenschappen gebruikt als waarmee gemeten is.
En dat is eigenlijk het punt wanneer je pulst uit/aan in een bepaalde tijd met een bepaalde duur doorloop je de verschillende gebieden en dan is het opletten.
De SOA bestaat uit 5 gebieden deze hebben allemaal op hun eigen manier invloed op de Vds/Ids als je dus van de uit toestand naar de aan toestand wandelt doorloop je het triode gebied ofwel het lineaire gebied.
Als je nu een verkeerde instelling heb wel goed voor de aan situatie maar niet voor het lineaire gebied wordt de FET in een dus danige korte tijd warm te kort voor efficiënte warmte afgifte naar je koelprofiel en kan een beschadiging optreden misschien is dit het Spirito effect als het maar een naam heeft :D (ik heb het hele verhaal niet gelezen) komt wel.
Wat in zo'n situatie wel belangrijk kan zijn is dat je eerst zorg draagt voor een juiste instelling en pas daarna het DUT aansluiten dus misschien een relais aan de uitgang.

Maar goed wat is nu belangrijk waar @blackdog op wijst dat is dat in de gangbare grafieken niet af te lezen is hoe het SOA er voor DC (dus niet gepulst) uit ziet.
Maar dit is gelukkig wel uit te rekenen aan de hand van de datasheet dus geen paniek ;)
Welk type behuizing heb je dat is nog onbekend bij mij in verband met de warmte overdracht.
En heb je enig idee wat de warmte capaciteit van je koelprofiel is?
Heb je al een idee hoe je de stroom wil meten met een HAL element trafo of met een FET of een weerstand.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Heb je al een idee hoe je de stroom wil meten met een HAL element trafo of met een FET of een weerstand.

Liefst met een weerstand, dat snap ik.

Welk type behuizing heb je dat is nog onbekend bij mij in verband met de warmte overdracht.

Het is een TO-220 behuizing.

Zal inderdaad eerst eens beginnen met een klein lampje of zo.
Eerst maar eens een paar fetjes op een koelblok zetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Thermische weerstand junction to case is 0.6 Graden per Watt.
Thermische weerstand Case to Sink is 0.24 voor TO247 en 0.50 voor TO220.

Samen dus al 0.9 voor de IRFP250 en 1.1 voor de HUF.
Stel de Heatsink op ook 2 graden per watt. Dus totaal ongeveer 3 graden per watt.

Dus als je wilt werken met een omgeving temp van 20 graden en je wilt de transistor onder de 120 graden houden, dan kun je max 100/3 = 33 Watt per transistor wegstoken.

Bij 24 Volt dus niet meer dan 1.5A per transistor!
Bij 50 Volt zelfs niet meer dan 750 mA.
Dus 24V 20A gaat niet lukken met 10 transistors

Bij een oneindige koelplaat die altijd 25 graden blijft (gaat alleen lukken met speciale koel apparatuur), dan nog blijf je de 1 graad/watt van de transistor houden, dus max 100 Watt per transistor.

Dat geldt voor elke transistor, FET, BJT maakt niet uit. Dus bij langdurig wegstoken van grote vermogens kom je niet eens in de buurt van de limieten in de Safe Operating Area.

De IRFP250 heeft een steilheid van 12 Ampere per Volt. Die is redelijk constant. Dat betekent dat de gate-source spanning niet meer dan 100 mV verandert bij aansturing van 0 A tot de max van 1.5A.

De HUF is nog veel steiler, dus grotere versterking, dus moeilijker stabiel te houden. Ideaal voor schakel toepassingen, maar niet handig bij gebruik in het lineaire gebied. Bovendien is de steilheid sterk afhankelijk van Drain stroom, zodanig dat de steilheid niet eens is vermeld in de datasheet (is ook niet interessant voor schakel toepassingen).

RdsOn is totaal niet relevant in deze toepassing. Als de Fet 1.5A moet doorlaten op 24 Volt, dan heeft de Fet dus op dat moment een weerstand van 12 Ohm. In alle andere instellingen wordt de feitelijke weerstand alleen maar groter.

bprosman

Golden Member

In mijn "Chinese dummyload" zie ik dat ze een IRFP150 gebruikt hebben maar daarmee kom ik niet verder dan 2,5A bij 24V en na 10 min springt de Thermische beveiliging in.

Dan toch deze week maar een paar IRFP'tjes (250) bestellen en deze FET's voor iets anders gebruiken.

Wordt vervolgd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi deKees, :-)

Bij 24 Volt dus niet meer dan 1.5A per transistor!
Bij 50 Volt zelfs niet meer dan 750 mA. <Dit gaat dus nooit lukken door het Spirito effect! misschien 50 of 100mA
Dus 24V 20A gaat niet lukken met 10 transistors.
Verder helemaal goed omschreven naar mijn mening ;-)

bprosman
Ik heb hier op CO al laten zien dat er zeer goede koelresultaten zijn te behalen door de Heathpipe koeler gebruikt in computers.

Ik weet niet wat je budget is, maar deze serie MOSFets zijn erg goed het gaat om de typen met L2 er achter, die zijn speciaal voor lineaire toepassingen.
De IXTH30N60L2
Dit is een hoogspannings type, maar er zijn er ook voor lagere spanning voor een lagere prijs en door parallel schakeling kan je toch aan grote stromen met een lage dropout komen.

Maar... de IRFP250 is goedkoop en als je wat testen doet met jouw maximale spanning(48V) en zeg 40-Watt in de MOSFet op een goede koeler en dit minstens 15 minuten laat staan onder dat vermogen, dan weet je of de IRFP250 dit aan kan met een veilige marge (zeg 8 MOSFets)
Meet je koelplaat temperatuur en je meet met 1-Stuks! dus hou rekening er mee dat je de thermische weerstand moet vergroten met het aantal transitoren
op je koel element

Zeg dat je 40-Watt laat dissiperen, je koelblok gaat 25C omhoog, met die eene transistor, dan gaat hij 100C omhoog met 4 transistoren BOEM!!!
Dat is dus een te klein koelblok...

Kijk voor wat meer info hierover in mijn 350V voedings topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137278/2/voeding+350v

Tijd is nu op, moet wat anders doen, een ontbijdje :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2017 09:55:15 schreef blackdog:
De IXTH30N60L2
Dit is een hoogspannings type, maar er zijn er ook voor lagere spanning voor een lagere prijs en door parallel schakeling kan je toch aan grote stromen met een lage dropout komen.

Kijk dit begint erop te lijken, ik blijf erbij dat die andere twee fet's niet echt geschikt zijn. Die IRFP250 is wat beter voor het doel, maar het is het net niet. het zijn gewoon beide schakelfet's.

Nog lekker gewandeld gisteren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek,

Jazeker, zelfs een half uur in de motregen, geen enkel probleem!
Ik kan je vertellen dat dit soort regelmatige lichaams beweging goed voor je lijf is, en nog meer als je al boven de 60 Jaar bent.
Dit probeer ik 4 a 5x per week te doen, afstand tussen de 9 en 15 KM afhankelijk van het weer en de conditie die ik heb.
Stevig doorlopen en soms stukken in looppas, dit in hoeverre mijn knieen dit accepteren :-)

In tegenstelling tot wat jij misschien denkt, ging ik met een goed humeur de deur uit
en kwam wat moe en zijknat, maar met een nog beter humeur weer thuis :-)

Terug on topic
De IRFP250 geef ik als goedkoop alternatief, zie mijn opmerkingen op EEVBLOG hierover,
ik was niet blij dat Rigol deze in hun nieuwe Dummy Load gebruiken i.v.m. hun beperkingen.
Ik werd zowat gelyncht doordat ander in "hun" projecten ook allemaal "schakelfets" lineair toepaste,
als ik dan om specificaties van hun toepassing vraag dan krijg je die niet...

Als bprosman zijn handvol schakelfets gebruikt op max 12V DC is er waarschijnlijk met goede koeling niets aan de hand.(afgezien van hun stijlheid)
De rest is nu al voldoende aan bod gekomen waarom dit beter niet te doen.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha bprosman,

In mijn "Chinese dummyload" zie ik dat ze een IRFP150 gebruikt hebben maar daarmee kom ik niet verder dan 2,5A bij 24V en na 10 min springt de Thermische beveiliging in.

Wat zijn de specificaties van dat ontwerp bij mij gaat er ook weleens een beveiliging aan maar dat ligt meestal aan mijzelf 8)7
Met andere woorden je kunt alles overbelasten en dit geldt ook voor je FET die je in je bakje heb liggen.
Het verschil tussen een zogenaamde schakel MOSFET en een ??? MOSFET is zeer discutabel.
Ik ben het niet eens dat er voor een belastingweerstand dusdanige verschillen zijn tussen MOSFETs dat je deze niet kunt gebruiken voor een audio versterker akkoord.
De berekening welke @deKees laat zien is een goede benadering mijn simulatie laat het beter zien voor het statische bedrijf is eigenlijk alleen de Rson van belang en niet alleen de steilheid.
De maximale dissipatie is de limit maar dat geldt ook voor elk ander component.
Het is dan ook een experiment wat de moeite waard is (als je er genoeg in je toolbox heb) die zogenaamde lineaire FETs zijn maar een fractie beter en voor audio een must maar voor een dummyload :S
De keuze is aan @bprosman ik zou 4 FETs op een koelprofiel schroeven dan maar inline en eens kijken wat een en ander doet hoe warm wordt het koelprofiel en de 4 FETs onderling.
Uiteindelijk zou mijn voorstel geweest zijn 4x4 FETs op 4 koelprofielen je kunt wel power FETs nemen maar dan is je oppervlak veel te klein en moet je allerlei capriolen uithalen dit is het probleem met de huidige microprocessors het nog wel kleiner maar dat kunnen we niet meer koelen.
Zoals ik al heb aangegeven in mijn eerste post de koeling is het punt van aandacht en de sturing maar dat komt later.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 7 oktober 2017 00:30:08 schreef deKees:
RdsOn is totaal niet relevant in deze toepassing. Als de Fet 1.5A moet doorlaten op 24 Volt, dan heeft de Fet dus op dat moment een weerstand van 12 Ohm. In alle andere instellingen wordt de feitelijke weerstand alleen maar groter.

Op basis van deze stelling zou je kunnen overwegen om een FET met een RDSON van zeg 5 Ohm te nemen.

Ik weet niet waar bprosman de boel voor wil gebruiken, maar als je een voeding wil doorfluiten, dan is het ook nuttig om te meten wat een voeding bij een (vrijwel) volledige kortsluiting doet. Die 5 ohm levert al 8V op de uitgang op bij 1.5A. Dat is, voor een test als "kortsluiting", al een vrij hoge waarde...

Op 7 oktober 2017 12:42:04 schreef electron920:
De berekening welke @deKees laat zien is een goede benadering mijn simulatie laat het beter zien voor het statische bedrijf is eigenlijk alleen de Rson van belang en niet alleen de steilheid.

De steilheid bepaalt of een minuscule verandering (ruis) aan de uitgang van de opamp een zodanig grote stroomverstoring veroorzaakt dat de opamp een nog groter signaal gaat maken. Zodra dat gebeurt gaat de boel oscileren. Dit probleem wordt erger naarmate de RDSON omlaag gaat.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 7 oktober 2017 13:20:58 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Hetgeen je aangeef is ook wat @deKees aangeef en is uiteraard bij mij bekend en van belang maar zie ik niet als een belemmering althans niet als dummyload.
Ik heb nog even kort wat zitten brainstormen hoe ik een en ander voor ogen zie en ik weet dan ook nog niet of het aansturen met een opamp wel de juiste manier is mogelijk is een push pull driver hier beter op zijn plaats.

Waar ik meer mee zit is de spreiding tussen de combinatie van 4 FETs i.v.m. de warmte huishouding ik weet van mijn ontwerp waar ik mee bezig ben de low noise voorversterker met de BF861 dat dit een probleem kan zijn.
Ik zou dan ook per cluster (4 FETs) de stroom en temperatuur willen meten de stroom meten kan met een FET is hier simpel te doen dat betekend dan dat je eigenlijk over 4 FETs praat die je controleert zo'n blokje zou dan maximaal 50V 2.5A 125W moeten kunnen verwerken wauw :(
Misschien toch maar iets door een weerstand laten opnemen.

Ik ga eens kijken of die FETs of wat er voor kan doorgaan in huis heb.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.