wasdroger zanussi wordt niet warm omdat relais niet in komt

Ik heb een wasdroger zanussi die niet warm wordt, De machine heeft geen foutmelding, draait gewoon, wordt alleen niet warm. Het verwarmingselement (1000W + 1400W)inclusief temeperatuurbeveiligers zijn goed, (getest met separate voeding).

De 2 relais die het verwarmingselement aan sturen zijn ook goed. Gemeten en getest met seperate 12V voeding. Ze komen echter beide niet in.. Iemand een idee? Printplaat ziet er als nieuw uit, geen afwijkingen gezien...Het moet ergens een onderdeeltje in de aansturing zijn, maar welke?

groet Marco S

Misschien de thermische beveiliging?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

is dit een print waar een lnk304 ic in de voeding zit? deze gaan vaker geheel stuk, maar ook komt het voor dat deze ic's problemen veroorzaken door opwarmen.

heb je de relais getest met alleen 12V erop? of ook de elementen als belasting erop gehad? want een test met een multimeter op ohms over het contact is niet betrouwbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag Gerard,Testman,

Ik heb het element inclusief de beveiligingen getest en dat werkte prima. voor het testen van de relais (2 stuks) heb ik deze onbelast getest, maar omdat het twee relais zijn, lijkt het me stug dat ze beide op hetzelfde moment stuk gaan. Heb ook de NTC voor in het toestel vervangen maar dat leverde ook niets op. Kan het zijn dat de IC gedeeltelijk stuk is?

Op 7 oktober 2017 17:38:46 schreef testman:
is dit een print waar een lnk304 ic in de voeding zit? deze gaan vaker geheel stuk, maar ook komt het voor dat deze ic's problemen veroorzaken door opwarmen.

heb je de relais getest met alleen 12V erop? of ook de elementen als belasting erop gehad? want een test met een multimeter op ohms over het contact is niet betrouwbaar.

als de lnk304 defect is doet de machine helemaal niets

wat wel kan is de temperatuur beveiliging, hier zitten er meestal wel een stuk of 2 in de machine

ik weet niet welk type je hebt bij elektro tanya zijn er veel schema's te halen
https://elektrotanya.com/zanussi_zte_285.pdf/download.html
lees daar hoofdstuk 7.4, er zit een tc switch welke bij 160 graden verbreekt en niet herstelbaar is.

er zijn hier ook al meerdere machines voorbij gekomen, die na een paar minuten draaien uitvielen, was ook een lnk syndroom. wel anders als de standaard geklapte lnk's met de weerstand erbij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit inderdaad een lnk304 op de printplaat, probeer vandaag een nieuwe te krijgen en deze te vervangen. Wordt vervolgd...

Het is zeker geen defect LNK IC probleem maar een meting die niet werkt. Meestal is de NTC welke in de luchtstroom aan voorzijde zit defect door gelekt water er in. Rechterplaat verwijdern en je ziet hem zo zitten in de half ronde kap van ventilator aan voorzijde.

Dag SMD,

Heb de NTC al vervangen maar geen resultaat, ben bij een electrozaak geweest en die verzekerde mij ook dat het niet de lnk kon zijn....

Weet iemand hoe het verwarmingselement in en uitgeschakeld wordt? Via de NTC of via de Clixons bij het verwarmingselement?

heb je de oude ntc al eens vergeleken met de nieuwe? meten ze wel hetzelfde?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

beide hebben ze een weerstand van ongeveer 7k bij 15 graden, als ik ze even warm maak (met aansteker) zakken ze naar 2k, lijkt mij goed.

Als je een weerstand van 10 k ipv de ntc aaansluit gaan de elementen dan in bedrijf? Mits de ventilator loopt,de trommel loopt er geen clixons verbroken zijn.

Welk type heb je exact, kun je ook op de spoel van het relais meten of er spanning op komt ?

RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 9 oktober 2017 19:31:43 (100%)

Wat is het pnc nummer van de droger?

Zanussi ZTB276 producten No. 916095213-04

Nader onderzocht en blijkt dat het derde relais op de print, die zorgt dat de motor de andere kant op draait, ook niet aangestuurd wordt...De droger geeft geen foutmelding maar toch lijkt het of er iets met de 12V sturing niet klopt, kan ik ergens meten of de 12V voeding goed is?

Zit natte was in? Zet het eens op tijdprogramma 30min.

relais schakelen middels een fetje of tor doorgaans, kwestie van meten of die relais schakelspanning niet inzakt of weg is, of de driver werkt niet, soms zit er ook een ic in welke de relais schakelt.

wat is de werkspanning van de relais? heeft 1 relais een opvallend lagere spoel weerstand? te lage werkspanning zorgt dat contacten vastbakken van de relais, dus zijn het 5V relais die moeten schakelen op 4V dan heb je dat ook sneller. een gare soldering van een weerstand of jumper in smd uitvoering kan ook de reden zijn.

post anders eens scherpe foto's van die print..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 10 oktober 2017 11:06:44 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is je 12V op de print wel OK?? Anders is het IC ULN2003 defect die de relais aanstuurt.

ik heb geprobeert de spanning te meten maar er staat 320V gelijkspanning over de elco, kan ik dat andere IC vinden? Ik zal zo nog een paar fotos posten van de printplaat.