Ombouw linear versterker

Hallo allemaal,

Na vroeger veel gebruik te hebben gemaakt van de 11 Meterband heb ik een tijdje terug mijn N licentie gehaald en wil ik graag aan de slag met de 70cm band. Nu heb ik hier nog een kleine versterker liggen en die zou ik graag ombouwen zodat die geschikt is voor de 70cm band (dit is een versterker die officieel is voor de 11 meterband, het betreft de rm kl 60). Is een dergelijke versterker om te bouwen? Ik ben opzoek naar wat tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Edit:

Schema van de versterker http://www.cbradio.nl/rm/ServiceManual_RM_KL60_ENG_ITA.pdf

Alvast bedankt!

Hewlett

Honourable Member

De 70cm band ligt minstens een orde hoger in frequentie dat ga je met dit simpele ding nooit halen. Eindtrap mooi voor de 11 meter houden en voor de 70cm wat nieuws kopen, keus genoeg.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

@Hewlett, Bedankt voor je antwoord hier was ik eigenlijk al een beetje bang voor. Ik ga opzoek naar wat nieuws!

pa3gws

Golden Member

Dan volgt de volgende vraag waar heb je de versterker voor nodig?
Wil je zelf iets voor 70cm gaan bouwen of heb je een set waar je meer power uit wil hebben?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Een beetje amateur hoeft dit soort vragen niet te stellen.. >:)
Maar als je echt een 70 cm eindtrap wil maken, ga dan voor een kant en klare module, die zitten in oude ATF 2 telefoons.
(wel een lowpass filter toepassen aub..:) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

De veronderstelling dat 'meer vermogen' zich direct vertaalt in 'grotere reikwijdte' blijft nog altijd rondzingen.
Dat dit niet het geval is weet ik uit ervaring. Over een basisstation op 450MHz kreeg ik de klacht dat er op een afstand van een 10 kilometer wat ruis te horen was, terwijl voorheen de ontvangst op die afstand ruisvrij was.
Na controle van het basisstation bleek dat er een blikseminslag had plaatsgevonden waardoor de zendereindtrap was uitgebrand. Het afgegeven vermogen aan de antenne was in plaats van 15 watt nog slechts 25 milliwatt.

De antenne en antennehoogte is het meest bepalend voor de reikwijdte. Uiteindelijk zijn het zichtverbindingen op de frequentie van 450MHz.
In het hierboven genoemde geval stond de antenne op een flatgebouw van 20 verdiepingen, dus circa 75 meter hoog.

En vergeet ook niet de link tussen de zender van het tegenstation en je eigen ontvanger. Daar doet zo'n versterker helemaal niets aan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Vandaar ook de vraag wil hij meer power of zelf bouwen.
Meer power in een beetje zinloos (dat was het ook op 11 meter).
En voor zelfbouw zijn de onderdelen uit de (kachel :-p ) onbruikbaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Meer power is een beetje zinloos

Het is vergelijkbaar met de vraag of je auto in de file sneller gaat als je meer motorvermogen hebt...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De gewraakte herijking van de amateurregistraties lijkt in deze vraag een rechtvaardiging te herbergen. Bijkans bedreigt dit topic de N-amateur.

Op 8 oktober 2017 20:13:17 schreef evdweele:
[...]Het is vergelijkbaar met de vraag of je auto in de file sneller gaat als je meer motorvermogen hebt...

beetje een domme redenering, waarom worden er dan versterkers gemaakt ? niet omdat de buren het beter gaan horen toch.....

RAAF12

Golden Member

@evdweele geeft aan hoe belangrijk de antenne, de opstelling, de swr ect. is bij een effectieve radioverbinding. En pas veel later de ERP van de transmitter. Daar is geen woord Frans bij..

Om maar even kort wat toe te wijden aan de N-licentie-kennis gerelateerde opmerkingen, het is een behoorlijke tijd terug dat ik hier wat mee gedaan heb / deze behaald heb.

De reden dat het idee van ombouwen bij me opkwam was voornamelijk omdat de versterker nu toch maar op de plank ligt. Bedankt voor de reacties :).

Schimanski

Golden Member

Het verschil tussen 2 S-punten op een ontvanger is 6dB. Om bij een ontvanger 1 S-punt winst te halen kun je dus een antenne met 6dB winst gebruiken, of het zendvermogen verviervoudigen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
evdweele

Overleden

Op 8 oktober 2017 22:19:13 schreef tune:
beetje een domme redenering, waarom worden er dan versterkers gemaakt ?

Omdat iemand eraan kan verdienen die anderen weet wijs te maken dat ze het nodig hebben.

Zoals met alle overbodige artikelen.

Op 8 oktober 2017 23:08:03 schreef Schimanski:
of het zendvermogen verviervoudigen.

Maar die versterking geldt alleen voor de uplink. De downlink - van tegenpost naar je eigen ontvanger - verandert niets.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 8 oktober 2017 23:21:21 (31%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk is het vrij simpel: als je vaak stations hoort, die jou niét horen als je ze probeert te antwoorden, dan kun je een zendversterker overwegen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 8 oktober 2017 23:08:03 schreef Schimanski:
Het verschil tussen 2 S-punten op een ontvanger is 6dB. Om bij een ontvanger 1 S-punt winst te halen kun je dus een antenne met 6dB winst gebruiken, of het zendvermogen verviervoudigen.

1 S-punt is 6dB, dat houd in om het vermogen met 4 maal te vermenigvuldigen (dubbele spanning).
Een signaal verbetering van 2 S-punten is een signaal toename van 12dB.

*edit
Hoewel die signaal toename van 2-Spunten nogal suggestief is omdat de meeste ontvangers niet geijkt zijn in een toename van 6dB, kan het bijvoorbeeld zijn dat de meter 3-S punten meer aangeeft.
50 microvolt is een signaal van 9 S-punten en daar zijn de meeste ontvangers op ingesteld.

[Bericht gewijzigd door Martin V op maandag 9 oktober 2017 00:47:19 (24%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Op 8 oktober 2017 22:56:05 schreef RAAF12:
@evdweele geeft aan hoe belangrijk de antenne, de opstelling, de swr ect. is bij een effectieve radioverbinding. En pas veel later de ERP van de transmitter. Daar is geen woord Frans bij..

Precies!
Zo kocht ik jaren geleden een Ericsson ATF2 lineair 450 MHz bij Cor"de snor"Moerman in Budel. (Corver museum)
0,2 Watt input,50 Watt output.(Edit\Die was prima bruikbaar voor de 70 cm band zonder er aan te knutselen)
Door de uitstekende hoog opgestelde antennes van het ATF2 net was dat in de praktijk veels teveel vermogen.
Ze werden allemaal teruggeschroefd naar 10 Watt en dat was feitelijk ook nog teveel vermogen.

De beste versterker is.... een goede antenne. ;-)

mel

Golden Member

Helemaal mee eens met Hubie.En vergeet ook,zeker op UHF,de verliezen in de kabel niet.
Maar succes gewenst :)
Ik woonde vroeger op de derde verdieping van een flat van 13 verdiepingen, De antennes stonden op dak,50 meter kabel ertussen...
(en ieder jaar vervangen, want dan waren de kabels volgelopen met regenwater :S )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

(en ieder jaar vervangen, want dan waren de kabels volgelopen met regenwater :S )

Dan waren de coaxkabels niet goed gemonteerd of van slechte kwaliteit.
Een goed afgewerkte coaxkabel en -connector is ongevoelig voor regenwater en blijft vele jaren goed.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 oktober 2017 23:08:03 schreef Schimanski:
Het verschil tussen 2 S-punten op een ontvanger is 6dB.

Op 9 oktober 2017 00:16:10 schreef Martin V:
[...]
1 S-punt is 6dB, dat houdt in om het vermogen met 4 maal te vermenigvuldigen (dubbele spanning).

Ja; maar dat is dus inderdaad het verschil tussen twee S-punten. Tussen 4 en 5 bijvoorbeeld.

50 microvolt is een signaal van 9 S-punten

Dat is op HF (tot 30 MHz).
Voor VHF en hoger geldt dat S9 overeenkomt met 5 µV.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Veel zinvoller is deze eindtrap ombouwen/optimaliseren voor de 10m band, als N geregistreerde mag je daar gewoon uitkomen (met 25 Watt!). De aanpassingen zijn dan minimaal, ombouwen naar b.v. de 40m band is veel lastiger.

En inderdaad, met 100mW op 70 heb ik in het vrije veld, met gemak afstanden van 40km overbrugt.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 9 oktober 2017 09:28:17 (40%)

mel

Golden Member

Op 9 oktober 2017 06:30:10 schreef evdweele:
[...]Dan waren de coaxkabels niet goed gemonteerd of van slechte kwaliteit.
Een goed afgewerkte coaxkabel en -connector is ongevoelig voor regenwater en blijft vele jaren goed.

Aansluitingen waren wel goed.. ik denk dat de coax zelf hygroscopisch was..
het afmonteren aan de antenne was trouwens een crime.probeer maar eens dikke coax in een 9 Elements Tonna te krijgen...

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 9 oktober 2017 10:39:21 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Schimanski

Golden Member

Op 8 oktober 2017 23:08:03 schreef Schimanski:
Het verschil tussen 2 S-punten op een ontvanger is 6dB. Om bij een ontvanger 1 S-punt winst te halen kun je dus een antenne met 6dB winst gebruiken, of het zendvermogen verviervoudigen.

Ik zie dat mijn schrijfwijze wat onduidelijk is. We bedoelen echter allemaal hetzelfde.

Ik had beter kunnen schrijven. "1 S-punt = 6dB, om bij een ontvanger 1 S-punt winst te halen dient de ZENDER een antenne met 6dB winst gebruiken, of het zendvermogen te verviervoudigen"

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Een 11m versterker ombouwen naar 70cm? NEE dat gaat niet.

HF vermogensversterkers zijn over het algemeen niet breedbandig geconstrueerd, dit in verband met de veel slechter gain van breedband ontwerpen t.o.v. smalband. Impedandtie aanpassing, wegfilteren hogere harmonischen en dergelijken maken het ook veel complexer.

De transistor/MOSFET die in een 27MHz ontwerp wordt gebruikt is vrijwel nooit geschikt voor gebruik op 430MHz. Je praat hier immers over een factor 15 hogere frequentie. Daarnaast zijn DC ontwerptechnieken nog bruikbaar op 27MHz (zie PCB layout) echter op 430MHz geven deze dusdanig grote parasieten dat zo'n ontwerp slecht bruikbaar en reproduceerbaar wordt.

This is the world we know best, the world of madness
Frederick E. Terman

Honourable Member

'Over het algemeen' zijn gewone HF-versterkers juist wel breedbandig; bijvoorbeeld 1-30 MHz, of tegenwoordig 1-60 MHz om de 6m-band er ook nog bij te pakken.
Aanpassing is simpel; de versterker is 50 ohm in en uit.
Afhankelijk van de gebruikte frequentie wordt dan het juiste laagdoorlaatfilter erachter geschakeld om aan de eisen te voldoen.

CB-versterkers werken natuurlijk anders. Die hoeven niet aan eisen te voldoen, en hebben dus geen uitgangsfilter. Bovendien hoeven ze maar op één band te kunnen werken.
Evengoed loopt die KL60 nog van 25 tot 30 MHz, dat is ook nog flink breed. De 10m-band versterkt hij dus ook gewoon. Alleen zou je dus nog een filter aan de uitgang moeten zetten om voldoende harmonischenonderdrukking te halen.

Hoe dan ook, op 430 MHz laten werken lukt natuurlijk niet, niet met een gewone HF-versterker en niet met een CB-versterker; maar dat was al duidelijk gemaakt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org