Colinbus Profiler (legacy CNC) - Software

Beste,

Ik heb gisteren een Colinbus Profiler uit het stof gehaald. Ik heb hem aan de praat gekregen maar ik heb wat problemen met de software.

Blijkbaar (volgens oude elektor forum threads) werkt Colidriver die te downloaden is via "waybackmachine" niet meer na Windows XP. Daar ik echter minstens Windows 7 heb draaien voor mijn "garage laptop" omdat dit vereist is voor andere machines werkt dit niet.

Heeft iemand de Colidriver software die voor Windows 7 werkt?
Ik las deze thread maar er stonden geen links in https://www.circuitsonline.net/forum/view/130712

PS: De huidige versie die ik heb is 3.0.0.34
PS2: Je mag de files gerust naar men mail sturen

Mvg,
Maxim

vmware met xp sessie?

zo beheer ik mijn alarm ook, geen driver meer voor te vinden

GJ_

Moderator

Ik gebruik virtualbox, werkt ook prima.

evdweele

Overleden

Voor hardware die alleen nog met XP kan werken heb ik een dualboot XP/Win7 pc gemaakt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Ook al zal je de software weten te bemachtigen zul je na installatie een activatiecode nodig hebben.
En dat zal wel eens een heel groot probleem kunnen worden aangezien Franklin industries failliet is.

Volgens mij staat de oplossing in het topic waarna verwezen wordt namelijk andere software gebruiken ?
Misschien niet de oplossing die je zou willen maar helaas, je moet wat als het bedrijf failliet is.
Ik geloof dat we er bij ecofablab ook eentje hebben staan en zal dinsdag wel even vragen welke software we daar gebruiken.

Shiptronic

Overleden

Ik vond dit nog terug : http://www.spline.nl/machines/kay.html

en sommige bouwen hem om door de addon print eruit te halen en daar een paralelle poort aan te hangen en middels linuxCNC er mee aan de gang te gaan

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb geen ervaring met deze machine maar uit nieuwsgierigheid even gegoogled. Veel mensen zitten met hetzelfde probleem. Kijk bv maar eens op cnczone.nl
De meeste gebruiken de oplossing aansturing aanpassen en dan heb je genoeg software keuze zoals shiptronic al zei.
Maar de producten van Colin waren niet zo'n succes als ik de artikels erover moet geloven. (Kan me orginele toen nog elektrische artikel nog herrineren en had toen al mijn twijfels)

Thevel

Golden Member

Maar de producten van Colin waren niet zo'n succes als ik de artikels erover moet geloven.

Ik heb jaren met Deze machine gewerkt.
Ding werkte doorgaans best wel goed en je moest er mee leren omgaan want de machine zowel softwarematig als hardwarematig nog wel eens spontaan rare nukken.
Zo kan ik een gevalletje nog goed herinneren, de machine had een serie printjes keurig gefreesd en was bezig met contourfrezen (uitsnijden van de printjes), het proces was bijna klaar en de frees moest van linksonder naar rechtsboven, maar helaas "vergat" de machine de tool omhoog te doen! met als gevolg dat de printjes keurig onder 45 graden doorgesneden waren :(

De machine had een automatische toolwissel en ook dat ging nog wel eens mis, tijdens het wisselen bleef er nog wel eens een tool in de clamp zitten terwijl hij in de toolhouder moest achterblijven, hij probeerde dus een nieuwe tool te pakken terwijl er nog een tool in de clamp zat en dat gaat natuurlijk niet.
Gevolg: 2 kapotte boren of frezen welke in de toolhouder geperst waren en er met moeite uit te krijgen waren en een machine welke helemaal op "tilt" sprong waardoor je het hele freesproject weer opnieuw moest doen....

buckfast_beekeeper

Golden Member

@TS: Laat de colinbus software wat ze is. Koop een axemotion pulsebox. De drivers van colinbus kunnen blijven zitten. De processorprint wordt er uit gezwierd en vervangen door een adapter print. Deze past dan precies op de connectoren van de driverprint. Noodstop, spindel aan/uit, toolsensor, ... behoren tot de mogelijkheden. De nodige DB25 uitsparing is al aanwezig.

Indien gewenst heb ik nog enkele niet bestukte printen op overschot. Ik heb deze printen laten maken aan de hand van de gerbers van axemotion. Sttur me dan een PB.

Een kay licentie er bij en je profiler draait beter als ooit er voor. Voor het aanmaken van de freesfiles maak ik gebruik van deskproto.

Ik ben momenteel met mijn profiler aluminium aan het frezen voor mijn co2 laser. Hij heeft gisteren 8 uur non-stop gelopen. De reproduceerbaarheid is ook goed aangezien bij het doorfrezen identiek dezelfde baantjes worden genomen. Verwacht niet dat je met deze steppers en spindels millimeters teglijk kan weg nemen en dat je in 1 keer door 8 of 10mm alu kan frezen. Leer de machine begrijpen en pas je daaraan aan.

@brains: de machine op zich is goed genoeg maar werd heel vaak fout in elkaar gestoken. Met Ikea kasten gebeurd dat ook en die zijn eenvoudiger op te bouwen. Initieel was ze bedoelt als print frees. Maar daarvoor ontbrak de vlottende z-as. De meegeleverde spindel was brak. Het grootste deel heeft deze al lang vervangen door een kress of soortgelijk. Misschien vervang ik de geleidingen van de Y-as nog wel en zet daar 2 spindels aan zodat de y-as aan 2 zijden wordt verder getrokken ipv in het midden alleen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

buckfast_beekeeper, ik ben nu bezigmet mijn collinbus en kwam dit topic tegen, het is een tijdje geleden maar heb jij deze printjes nog?

Op 9 oktober 2017 11:29:05 schreef buckfast_beekeeper:
@TS: Laat de colinbus software wat ze is. Koop een axemotion pulsebox. De drivers van colinbus kunnen blijven zitten. De processorprint wordt er uit gezwierd en vervangen door een adapter print. Deze past dan precies op de connectoren van de driverprint. Noodstop, spindel aan/uit, toolsensor, ... behoren tot de mogelijkheden. De nodige DB25 uitsparing is al aanwezig.

Indien gewenst heb ik nog enkele niet bestukte printen op overschot. Ik heb deze printen laten maken aan de hand van de gerbers van axemotion. Sttur me dan een PB.

Een kay licentie er bij en je profiler draait beter als ooit er voor. Voor het aanmaken van de freesfiles maak ik gebruik van deskproto.

Ik ben momenteel met mijn profiler aluminium aan het frezen voor mijn co2 laser. Hij heeft gisteren 8 uur non-stop gelopen. De reproduceerbaarheid is ook goed aangezien bij het doorfrezen identiek dezelfde baantjes worden genomen. Verwacht niet dat je met deze steppers en spindels millimeters teglijk kan weg nemen en dat je in 1 keer door 8 of 10mm alu kan frezen. Leer de machine begrijpen en pas je daaraan aan.

@brains: de machine op zich is goed genoeg maar werd heel vaak fout in elkaar gestoken. Met Ikea kasten gebeurd dat ook en die zijn eenvoudiger op te bouwen. Initieel was ze bedoelt als print frees. Maar daarvoor ontbrak de vlottende z-as. De meegeleverde spindel was brak. Het grootste deel heeft deze al lang vervangen door een kress of soortgelijk. Misschien vervang ik de geleidingen van de Y-as nog wel en zet daar 2 spindels aan zodat de y-as aan 2 zijden wordt verder getrokken ipv in het midden alleen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Die moeten inderdaad ergens liggen. Ik moet ze wel zoeken. Stuur me maar een mailtje. Adres staat in profiel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb een vraag over de axemotion pulsebox, ik heb zelf een colinbus pcbbox
zonder de juiste software. Welk type pulsebox moet ik aanschaffen, en welke adapterprint. om de machine te laten werken

Kan iemand mij deze info geven